HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Solhaga bygger Trimodaler
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2015/03/31 :  23:23:39  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Dags att uppgradera förstärkeriet för mina TD15H, just nu fullt tillräckligt drivna av varsin GC.

Har ändå alltid känt att GC:na har varit en nödlösning, borde kunna få bättre transparens med steg med lägre distorsion och bättre undertryckning.

Så 6 st Trimodalbyggsatser är beställda jämte 100 st 2SA970BL.
De senare, som utgör ingångsteget, skall matchas i par med så hög hfe som möjligt.

Samtidigt tänkte jag fräscha upp de Trimodaler jag har för mina toppar, då främst lådan.
Tanken är att bygga in samtliga fyra steg per sida i en låda.

Basstegen kommer att gå i klass B och toppsteget som förut i klass A.

I slutändan blir det väl en shoot out för att se vilka steg som kommer att driva topparna.

Den stora utmaningen för mig blir att göra något snyggt samt få till kylning mm.

WAGO får dock som vanligt stå för högtalarkontakteringen.
Slow starter blir som förut ett gäng fjärrstyrda reläer.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2015/04/08 19:59:34

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2015/04/02 :  11:53:43  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Tråcklade visserligen ihop en hfe-testjigg medelst några motstånd förra gången när jag skulle plocka ut 2 matchade par av 10 st.
Men det borde gå lite smidigare att plocka ut 6 par av 100 stycken med en sådan här:


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2015/04/08 :  19:58:43  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Så har då paketet från The Signal Transfer Company anlänt och transistorerna från ELFA likaså (nej, inga bilder denna gång).
Transistortestaren dröjer dock, annars hade jag ju kunnat börja med matchningen.

Under tiden kan man fundera på topologin:

Tre st klass B 60 W, 22 kOhm i ingångsresistans, per sida drivna med samma signal (men kan ju komma att ändras) via en halv LM4562
En st klass A 25 W, 22 kOhm i ingångsresistans, per sida drivna via en halv LM4562

Så skall man bygga en låda med fyra transformatorer, nätdelar, kretskort och kylflänsar mm eller fyra separata lådor?
Tilläggas kan att lådorna i vilket fall kommer att vara placerade bakom högtalarna som förut.
Så det behöver inte vara snyggt, men helst snyggare än min nuvarande uppsättning .
Får väl räkna lite på kylflänsar också, klass A-stegets kylfläns blir ju lite stor. Om jag nu inte återanvänder den nuvarande.
Har ett gäng aluminiumplattstänger, är det tillrådigt att bygga egna kylflänsar?
Hur beräknar man i så fall den termiska resistansen, eller man skall kanske utgå från en befintlig konstruktion?

Eftersom jag ogillar kontaktdon, så kommer högtalaranslutningen att göras via inlödd kabel i slutsteget till Wagos vid högtalarna.
Insignalen är även den inlödd och termineras med ett RCA-don.
Ingen brunn för starkströmmen utan även den direktkopplad till nätdelen. Av och på sker via fjärrstyrda eluttag.
Endast en diskret LED kommer att skvallra om att steget är på eller av.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2015/04/08 :  21:11:05  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply

Någon typ av automatisk softstart krets borde väl kunna vara möjlig att konstruera?

Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2015/04/08 :  22:37:10  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jo, men det kan man ju alltid lägga till senare.

Det är 6 st 225 VA och 2 st 160 VA torioder som skall startas.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2015/04/09 :  09:29:03  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
quote:
Så skall man bygga en låda med fyra transformatorer, nätdelar, kretskort och kylflänsar mm eller fyra separata lådor?
Tilläggas kan att lådorna i vilket fall kommer att vara placerade bakom högtalarna som förut.
Så det behöver inte vara snyggt, men helst snyggare än min nuvarande uppsättning .


Jag tror det blir klart enklare att skaffa en stor färdig kylfläns till vare slutsteg.
En kylfläns som man monterar stående med alla 4 slutsteg monterade i rad på höjden.
En enkel låda gjord av aluminiumplåt och aluminium vinkeljärn sammanfogar hörn med självgängande skruv.
Borrade och gängade hål i kylflänsarna är väl att föredra även för att fästa plåten.
Här finns några länkar till kylflänsar http://www.groundsound.com/links.php
Kanske kan montera en skiljevägg inuti lådan mellan nätdel och slutsteg.


Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2015/04/09 :  10:57:33  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Bra idéer!

Stående kylflänsar är ju bra med tanke på skortstenseffekter.
Kan kanske vara svårt att hitta kylflänsar med flänsarna åt fel håll dock och med tillräckligt bra K/W-värde.

Säg en 80 mm bred och 250 mm hög kylfläns("Heatsink interface block" är 140 x 40 x 7 mm).

Lite större än den här alltså, om det nu inte hade varit för att flänsarna är åt fel håll.

Om kylflänsarna är ihopskruvade i nederkant och om man tar av "huven" så kan man vika bak ett enskilt slutsteg för trimning mm.

Nätdelarna kan då vara i ett galvaniskt skiljt bottenplan, kanske med stående toroidar för att få ner footprinten. Detta bottenplan skulle då vara 150 mm högt.

Så totalmåtten blir då 320x400x250 mm bxhxd.

Apropå slow-starter:
Tänker mig en BeagleBone med drivkretsar för reläer och ett gäng reläer, två för varje toroid.
Ett relä i serie med ett effektmotstånd och ett relä parallellt med dom.
Sedan kan man ju lägga till ingångar för temperaturgivare mm.
Drar givetvis igång en Webserver på BeagleBonen för kontroll och status av det hela.
Men det får bli ett projekt till hösten.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2015/04/09 13:46:36
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2015/04/09 :  11:34:09  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Jag har en stående kylfläns som jag inte kommer att använda.
Mått: 440x150x70 mm(HxBxD).

Säg bara till så kan jag skicka den.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/04/09 :  12:34:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Gillar du inte kontaktdon så ska du väl inte ha reläer?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2015/04/09 :  13:50:04  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Jag har en stående kylfläns som jag inte kommer att använda.
Mått: 440x150x70 mm(HxBxD).

Den verkar ju perfekt, för två steg då monterade kretssida mot kretssida. Den tar jag gärna emot, PM:ar dig min adress mm.

Vet du var du har köpt den?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2015/04/09 :  13:51:23  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Gillar du inte kontaktdon så ska du väl inte ha reläer?

Men dessa reläer är inte i signalvägen.

Eller rättare: Har för närvarande ett par reläer på högnivåsidan för att skydda diskanterna.
Så det är något som i konsekvensen namn måste lösas.
Kanske mjukstart av de slutstegen löser det?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2015/04/09 16:18:33
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2015/04/09 :  18:12:37  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Hittar ett antal av nedanstående typer på AliExpress för ungefär 150:- styck.



Står inget om den termiska resistansen tyvärr, någon som vill ge en uppskattning?

(Ja, jag har mailat frågan)

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2015/04/09 18:29:20
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2015/04/10 :  10:16:27  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Och svaret blev: "You do your own calculation."

Antar att de bara tillverkar efter specifikation/CAD-underlag och att de profiler de har att sälja på AliExpress kommer från "det femte skiftet".

Från Douglas Selfs bok får jag att de kylflänsar som har använts vid prototypen av Trimodalen hade en termisk resistans på 0,65 K/W, så det är ju åtminstone en utgångspunkt.

Sluttransistorerna (2SA1295/2SC3264) sitter på en förkylfläns (Heatsink interface block), som är en aluminiumbit på 140x40x6 mm.
En kylfläns med basmåtten 220x80 skulle räcka map den termiska kopplingen/spridningen mot förkylflänsen.
Rolf-sans kylfläns (440x150x70 mm(HxBxD)), förutsatt att den termiska resistansen är 0,68 K/W eller lägre, skulle då kunna klara 4 steg (3 x 60 W i klass B och 1x25 W i klass A).

Det skulle faktiskt ge en ganska bra topologi; en 600 mm hög, 150 mm bred och 250 djup "rack".
Kretskort mot kretskort och nätdelar i botten.
Två steg högt och två steg brett med klass A-steget som en av de övre.

Någon som koll på var man kan hitta kylflänsar ev denna storlek (440x150x70 mm(HxBxD)) och vilken termisk resistans de har?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2015/04/15 :  12:15:20  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Tråcklade visserligen ihop en hfe-testjigg medelst några motstånd förra gången när jag skulle plocka ut 2 matchade par av 10 st.
Men det borde gå lite smidigare att plocka ut 6 par av 100 stycken med en sådan här:



Tyvärr var Ic bara 10 uA, så någon matning/matchning av hfe vid driftström (2-3 mA) är inte möjlig. DCA75 från Peak Electronic skall fungera bättre.
(Nej, det är inte min hand. Denna gången.)
Kopplad till PC via USB erhålls en fullödig "curve tracer" (manual här).


Self tycker dock att matchning av ingångstegets transistorer "inte ingår i ekvationen" vad det gäller distorsionen.
Däremot kan man enligt Self få ned DC-offset till nära noll med höga och matchade hfe-värden. Det finns säkerligen fler aspekter här som pekar i samma riktning: så hög och matchad hfe som möjligt.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2015/04/15 :  13:04:13  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Spännande, finns nåt schema på den, så man ser vad det är för något?

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2015/04/15 :  13:17:57  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Menar du slutsteget? Douglas Self går igenom det i "The Audio Power Amplifier Design Handbook".
Menar du analysatorn? Vet inte mer än vad som står i länkarna ovan.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2015/04/15 :  13:30:55  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Det var slutsteget jag menade, aha det finns i den boken. Ändå så känns ett schema som den viktigaste delen i dokumentationen om de nu skapat ett förstärkarkort.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2015/04/15 :  13:45:09  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Förvisso, tror dock att Douglas är noga att hålla på sin IPR.
Finns en del att hitta på nätet dock, här är ett exempel.

Steget har fått kritik för att vara för komplicerat...

Komplett aktuellt schema finns i medföljande dokumentation annars.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2015/04/15 :  15:57:26  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Vet iofsg. inte om man skulle kunna kalla det "hans" IP om han kopierat det från Douglas Self ;) Aha, det FINNS ett schema i dokumentationen alltså. Det var mera av ren nyfikenhet jag ville se designen.

EDIT: Länken du bifogade var till den "Blameless Amplifier", såg att de sålde moduler till den också. Har sett den sidan förut.

Detta är min favorit annars http://users.ece.gatech.edu/mleach/lowtim/ har kört med den i 10 ca nu, tycker det låter jäkligt bra, farmförallt är skillnaden i de övre registren. Finns snarlika tankar i den "Blameless Amplifier" också ser jag.

/Mats, född nyfiken

Edited by - manw on 2015/04/15 17:05:35
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2015/04/20 :  18:03:07  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Tyvärr var Ic bara 10 uA, så någon matning/matchning av hfe vid driftström (2-3 mA) är inte möjlig. DCA75 från Peak Electronic skall fungera bättre.

Snurrade till det som vanligt, det är ju naturligtvis ib som är 10 uA.

Fått DCA-75:an i alla fall, med den kan jag sätta upp korrekt arbetspunkt och matcha utifrån den:

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2015/04/27 :  22:47:57  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Fick en kylfläns av Rolf-san, tack ännu en gång:



Den skall vara stående så att en skorstenseffekt erhålls:


Tänkte som sagt få plats med 4 st Trimodaler varav en i klass A på 25 W och tre i klass B på 60 W.

Hur skall man då placera modulerna? Effekttransistorerna på kretskortet sitter monterade på ett mellanstycke som skall ansluta till en extern kylfläns.

Skall A-steget vara överst:


eller underst:



Skall modulerna placeras lodrätt med A-steget överst:



eller underst i en konfiguration som medger åtkomst av mät- och trimpunkter:





Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2015/08/10 :  17:14:07  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Hög tid att puttra vidare med detta.
För att matcha kylflänsen jag fick av Rolf-san, så blir det 3 st 200x100x40 (bxhxd) med termisk resistans 0,7 K/W för klass B-slutstegen och en 200x150x40 med termisk resistans 0,53 K/W för klass A-slutsteget.

Det blir alltså ett 200 mm brett och 450 mm högt kyltorn som då någonlunda matchar 165x440 mm.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2015/08/10 :  20:10:27  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Kul att någon bygger transistorförstärkare Annars brukar det bara vara högtalare som byggs o på sin höjd nån rörförstärkare. Hade varit kul att se ett kretsschema på grejerna också

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2015/08/10 :  21:04:09  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Antar att det värsta som kan hända är att jag blir ombedd att plocka bort schemat.
Vore givetvis intressant att få dina kommentarer på schemat, tyvärr kan jag inte ladda upp bilder från Google Foto längre; formatet är inte kompatibelt med denna forumprogramvara.

Men här är en URL.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2015/08/13 :  21:40:11  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Kollade lite på schemat, inte grävt mig ner i alla detaljer, men det ser riktigt seriöst ut

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2015/08/13 :  22:37:54  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Douglas Self går igenom allt i denna boken - Audio Power Amplifier Design (Handbook), nu sjätte utgåvan.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000