HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tubetraps igen!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2016/07/30 :  20:54:34  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Hej har kollat runt lite om dämpning av rummet och stötte på Tubetraps och det verkade intressant.
Såg ett par trådar här på HiFiForum men ingen som verkar var så folk byggde en egen diy Tubetraps.

Vad tycker ni om dem är det värt att satsa på dem.

Håller på och skissa på en som blir 1m hög och 47cm i diameter och kommer kosta 200-300kr styck.

//Niklas

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2016/07/31 :  10:47:50  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Har du problem med för lite basdämpning, så varför inte. Köpte några av en kille som tillverkade egna, för att han hade ett litet rum med betongväggar där de gjorde stor nytta. Själv har jag gipsväggar som dämpar en del bas.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/07/31 :  18:36:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag tycker att de är ganska bra för "allmän dämpning".

Mina är DIY, några av mig, några köpta. De är ca 120 höga så ställer man två på varandra tar det nästan i taket hemma hos mig. Det är ganska bra att de går att stapla och få upp i takhöjd.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2016/07/31 :  20:06:02  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
quote:
Jag tycker att de är ganska bra för "allmän dämpning".

Mina är DIY, några av mig, några köpta. De är ca 120 höga så ställer man två på varandra tar det nästan i taket hemma hos mig. Det är ganska bra att de går att stapla och få upp i takhöjd.

Hallå Per dem du byggde hur är dem uppbyggda.

//Niklas
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/08/01 :  09:15:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag har fräst dubbla runda änd-stycken i MDF med radie-skillnad lika stor som jag vill ha stoppningen(har för mig att radien diffade på 35mm för att komprimera 45mm glasfiber-isolering 10mm).
Sedan fäste jag ihop dem och på den inre radien klammade jag fast stål-"staket"(har för mig att det var typ 5-7mm rundjärn i "nätet" jag klippte av översta "rutan" för att kunna använda samma "Staket" på utsidan), lade i min 45mm isolering och fäste/klammade ett stål-"staket" på utsidan för att komprimera. Sedan klädde jag hela utsidan(på utsidan om det yttersta stål-staketet altså) med två lager jackfoder(något polyester matrial som finns i sytillbehörs butiker. Ytterst har jag klätt dem med högtalartyg och jag har en träskiva på toppen.

De är riktigt rejäla och funkar fint för första reflex eller som hörn-trapps.

En av finesserna med dem är att de går att flytta, så man kan labba lite med akustiken bara genom att flytta på dem.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000