HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Få tyst på nättrafos?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2016/08/28 :  16:21:04  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Under de sex år jag bott i mitt nuvarande hus har jag då och då funderat på om mina vägguttag är besatta av demoner.
Nättrafos som är tysta och fina på andra ställen brummar när de kommer hem till mig, olika mycket vid olika tillfällen men ofta högt nog för att vara störande. Vi pratar mekaniskt transformatorbrum här alltså, inte brum som hörs i högtalarna (även om det också förekommer...).

Testade häromdan att bygga en DC-fälla av fyra kraftiga dioder och ett par stora elektrolyter, det gjorde ingen märkbar skillnad på trafon som just då låg på testbänken. Trafon kom för övrigt från ett gammalt Tektronix-oscilloskop och deras trafos anses vara av ypperlig kvalitet.

Nu har det här börjat gnaga lite på hjärnan, nåt måste göras. Ett tämligen påkostat klass A-steg med ringkärnetrafo var snudd på oanvändbart sist jag kopplade in det, trafon morrar som en elak hund.

Åtgärdsplanen ser ut ungefär som följer:

* Låna hem en skiljetrafo samt rota fram diverse nätfilter, delar till DC-fällor och annat och göra ett seriöst försök att snygga till strömmen.

* Börja linda egna nättrafos. Vad jag förstår är kommersiella trafos snålt tilltagna och det finns mycket att vinna på att gå upp i kärnstorlek och justera antalet varv så att primärlindningen egentligen är avsedd för en bra bit över 230V (samt förstås göra motsvarande justeringar på sekundärlindningarna). Dyrt och ineffektivt men det bör rimligtvis ge tystare trafos.

* Gå över till switchade nätdelar. Har goda erfarenheter av att använda billiga switchagg från Ebay i diverse prototypbyggen, kanske är dags att släppa lite på vrångheten och börja använda dem permanent?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2016/08/28 :  17:35:01  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
http://sklep.toroidy.pl/en_US/index
Tillverkar en "audiograde" toroid som är helt ingjuten,
Hadde oxå en trafo som morrade och provade div dc fällor mm men ingenting hjälpte,så jag beställde en custom made audiograde toroid som var knäpptyst,maila dom och hör om pris..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2016/08/28 :  17:49:19  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Gjuta in trafos har jag också klurat på. Har en spännande vakuumpryl som egentligen är avsedd för att djupmarinera grillkött men den borde funka på trafos också:)

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2016/08/28 :  18:24:13  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Hmm...testa..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2016/08/28 :  18:36:52  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
179:- för 3dl epoxy på Biltema, kan vara värt ett försök! Värmeavledningen blir nog inte så vidare efter det men det är väl ett mindre problem.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2016/08/28 :  19:06:45  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message  Reply
Har du kollat hur många volt du har i uttagen?
Det kan variera och det kan vara anledningen till att
en mängd gamla grejer som är specade för 220V
inte gillar att det kommer typ 237v. Låter inte troligt
i ditt fall dock.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2016/08/28 :  21:01:49  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Du vet säkert detta, men för säkerhets skull:

Dimmers mm kan ge upphov till en DC-nivå som kan mätta transformatorer speciellt då ringkärnetransformatorer.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2016/08/29 :  16:55:26  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jepp, har haft både dimmers och överspänning på nätet i åtanke. Några dimmers har jag dock inte hemma (vad jag kan komma på) men däremot lågenergilampor, vilka också sägs vara en skurk i sammanhanget.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2016/08/29 :  19:57:12  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Hur ser nätspänningen ut om du kör på ett oscilliscope? Den blir ruskigt ful om du kör på dammsugaren. En frys eller liknande kan också ge mkt spikar på sinuskurvan.
Mkt intressant i tråden. Jag har bara antagit när jag fått brum i trafar att trådarna är mer eller mindre lösa och att det bara är ett vakumbad som kan rädda det. Visste inte att dom kunde dc mättas av trafar och sånt.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2016/08/29 :  21:53:34  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Kyl å frys ger spikar ja, men inget som skapar trafobrumm.. Alla halvledare däremot.. Dimmers, lågenergilampor, switchade nätagg osv. ger ut övertoner vilka mättar trafon som då kan brumma. Dom blir också onormalt varma och kan i värsta fall gå sönder..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2016/08/30 :  11:03:51  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag har liknande problem som en kamrat tjatar om hemma hos honom, allt som kommer hem till honom sätter igång och brummar apparater som är tysta sätter igång att hålla liv som bara den.

Jag byggde en Nelson pass F5 till honom som är tyst konstigt nog men en LDR volymkontroll spökar rejält den sätter igång att få hela systemet att brumma men om man använder hemma hos mig är det tyst, men så är det ett större problem där han bor flera i huset har också problem med brum i olika apparater.

nåja det är bara att kämpa vidare tills man hittar en lösning. Jag vet inte om det är lämpligt men jag har kopplat ihop minus (jord) på alla ingångar som sedan går till utgångens jord jag funderar på att separera dessa så att jag har vänster minus för sig viseversa höger minus sedan tar jag en av dessa minusar till till mönsterkortets minus.

Jag fick faktiskt nättrafon att bli tystare genom att dränka den med shellack i laminatet men sen är det resten so jävlas.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2016/08/30 :  16:18:51  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Kan bero på dist på nätströmmen pga snedbelastning av faserna. Vissa ringkärnetrafos är känsliga för det och lever rövare.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2016/08/30 16:20:18
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2016/08/30 :  16:31:36  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Elnätet är kort och gott en havererad samhällsfunktion i stil med tågtrafiken och posten...Men ja ä int bitter, det ger mig en ursäkt att stjälpa alla kompromisser överbord och övergå till ren batteridrift

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2016/08/30 16:33:09
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2016/08/30 :  16:54:30  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Ge inte upp! Alla problem är till för att lösas! Om det är som jag tror, vilket inte är helt säkert, men om det är så behöver inte det vara det stora elnätet som är boven utan det kan vara problem lokalt i huset.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2016/08/30 :  17:02:42  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Jo en annan sak jag kom att tänka på. Om det sitter en lågvolts likriktarbrygga i förstärkaren kan den orsaka att toroidtrafon låter som en kedjesåg, det har jag varit utsatt för många gånger, vad som händer i bryggan som orsakar detta har jag inte en susning om, det är bara å bytt!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2016/08/30 :  19:44:22  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Fundera på om du inte har några elmotorer som går. Jag kan få ett högt brum när frun använder elvispen och dylikt.
Problemet är garanterat i huset/din sida av transformatorstationen.

Du kan ju alltid ta ut någon som har ett mätinstrument och mäta upp. Det kan vara en snedbelastning som Erik skrev. Har du möjlighet att testa någon annan fas?
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2016/08/30 :  21:33:24  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
min kamrats hus som är dåligt i elsammanhang när han lyssnar hör han hur grannarna startar sina diskmaskiner, vi har sagt till honom att han får ligga på i sin brf att de bör göra en elsanering av alla bostäder innan det händer något.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2016/08/31 :  12:00:13  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Ta bort/bryt alla säkringar förutom till den som matar trafon?
Har du trafobrum om du kopplar in den hos någon bekant?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2016/09/01 :  15:03:27  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Inbillar mig att mina trafos morrar mindre när jag tar med byggena hem till andra men det kan vara just inbillning också. Har i alla fall baxat in 3,3kVA skiljetrafo nu som ska testas vid tillfälle, den lär i alla fall blockera eventuell likspänning på nätet väldigt effektivt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2016/09/02 :  12:00:42  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Har du provat och tagit säkringar?
Annars kan du ta huvudsäkringarna, då blir den tyst

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2016/09/02 :  15:55:40  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Vevgrammofon kanske vore den ultimata lösningen?:D

Nädå, det ska nog gå att få bukt med det här också. Förhoppningsvis får jag tid att provköra skiljetrafon i helgen, framöver ska jag titta lite på det där med att linda egna nättrafos också.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2016/09/02 :  16:13:37  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Hur skulle det funka med en UPS på 3kVA?

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2016/09/02 :  17:20:27  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Blir det inte ganska "skitig" ström från såna? Har funderat lite på lösningar i stil med stor elmotor-svänghjul-stor generator för att producera egen el, men det känns lite överdrivet:)

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2016/09/02 :  17:31:29  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Samma tanke har dykt upp hos mig med.

Förr hade man ju den principen på stora svetsar.

Ombord på båten jag jobbar på har vi en generator som alstrar förbrukningsel. Där ställer vi frekvensen med dieselmotorns varvtal. Hade man då tagit en elmotor istället för dieselmotorn kopplad till en generator torde strömmen bli maximalt ren. Då behövs inga dyra, exklusiva strömrenare i påkostade lådor med kontakter i kolfiber och konstiga metaller. Ej heller märkvärdiga kablar.

Hmm. Skall vädra detta med mina bekanta professorer och doktorer inom el. Kanske kan man husera detta i en förgylld låda och sälja svindyrt #128512;

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2016/09/02 :  18:16:32  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det är ju en fullt genomförbar idé, dock tror jag det krävs ganska grova doningar om man ska driva kraftiga slutsteg från en sån mackapär. Har varit inne på att skapa egen el med hjälp av en tongenerator, ett kraftigt slutsteg och en stepup-trafo också men även där blir det en stor och dyr installation. Plus att man måste hitta ett stort slutsteg vars nättrafo inte brummar, annars har man liksom bitit sig själv i röven...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2016/09/02 :  22:31:54  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
quote:
Få tyst på nättrafos?

Ge fn i att koppla in dem på elnätet är lättast
Hur mycket krämar du ur dem?
Hur kraftiga är dem?
Vilken typ är det?
I värsta fall får du åka till biltema och köpa en battridriven fm radio

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.46 sekunder. Snitz Forums 2000