HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Sugen på nytt bygge
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2016/09/01 :  11:29:57  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Skulle vilja ha ett nytt projekt (högtalare) och gärna lite membranyta. Referensen är JBL K2 men de är ju liiite dyra för min plånbok. Kloner är också för kostsamma, Vad är då förutsättningarna?

Pris - max 10#180;papp för element och filter

Helst ner till 40Hz men behöver inte gå under (har förstärkning från rummet vid ca 40Hz i form av resonans)

Spelar inte högt så eg behövs inga 120dB + på lyssningsplats.

Har ungefär 150L utrymme att nyttja (upp till den storleken är det ok för frugan) för varje högtalare, dvs ca 50*100*40cm (b h d) eller smalare och högre.

Helst passiva filter, orkar inte med multipla slutsteg och EQ mm.

Slutet, BR, OB spelar ingen roll.

8"-15" funkar även om större är mer lockande. Hyfsat jämn spridning önskas även vid delning osv.

Har tittat lite åt Seos 12-15 hållet med B&C de250 men bas/mellan är svårare. Vad har ni för rekomendationer? Finns det redan färdigställda projekt att kolla på? Det skulle ju göra det hela lite enklare..

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2016/09/01 :  12:00:24  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Jag har tittat lite på detta projektet med Seos 15/DE250 och Acoustic Elegance TD15M.
http://libinst.com/SEOS/SEOS15/SEOS15%20TD1M%20redo/TD15+SEOS15%20design.pdf

Har basarna redan men ej bestämt om jag ska köra på detta eller hitta på något eget. Har ingen erfarenhet av cd och vet inte vad eller vilka som är "bra" eller vilka egenskaper som är viktiga kolla efter...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2016/09/01 :  13:32:09  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Har sneglat lite åt den också men tyvärr är ju inte basarna så lätta att köpa. Tar förutom en del pengar även tid att få dem.
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2016/09/03 :  16:25:35  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Just nu lutar tankarna på en OB.

Bredbandare på toppen och sedan 1x15", eller 2x12", Siktar på ca 85dB och önskar få output ner till 45Hz?

Det finns ju MJK#180;s variant eller Ultra OB (John Busch) men jag kan tänka mig liiite dyrare och mer lättillgängliga element.

SB acoustics har en 4" som ser ut att ha fin spridning även högre upp i frekvens annars skall även SS ha ett par fullregister som ska låta bra, de tappar dock mer i toppen.
Basen är dock ett frågetecken. Eminence eller Peerless SLS lockar inte men vad finns det för alternativ?
4" borde kunna spela ner mot 200Hz utan störe problem..

Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2016/09/07 :  14:39:22  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Finns ju ett par äldre trådar här på forumet om ob men vissa är svåra att hitta eller slutar ofärdiga.

Passiva varianter är svåra att hitta med annat än alpha 15 men det kanske funkar bra ändå, lite skeptisk till så högt Q bara.

Lägre Q behöver eq/dsp och extra slutsteg men det kanske är där man hamnar?

Faital Pro 15PR400 som bas upp till några hundra Hz och en bredbandare på toppen? 3Fe22 eller 4fe?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000