HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 För slö för automatisk klocka?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2016/09/06 :  16:41:00  Show Profile Send alpinist a Private Message  Reply
OK, slö är kanske inte rätt ord, men sitter framför en dator hela dagen, och då blir det ju rätt små rörelser...

Tränar gör jag en del, men då har man kanske inte en sån klocka på sig (stötkänslig).

Nån som kan bidra med lite egna erfarenheter? Hur mycket måste man hålla igång för att klockan ska gå bra? Kanske måste satsa på en quartz i alla fall?

Tack på förhand!

Tremolo junkie!

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2016/09/06 :  20:54:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag har en mekanisk automat och hänger över datorer dagarna i ända. Iofs springer jag mellan mötesrum också, men mestadels stillasittande vid en dator eller ett konferansbord. Det är inga problem med klockans uppdragning. Enda problemet jag har är att jag inte vill ha klocka på mig på helgerna så då får den ligga på nattduksbordet vilket gör att den stannar om jag glömmer ge den lit TLC på Söndag morgon.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2016/09/06 :  21:08:24  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag har alla varianter och ser på det hela mest praktiskt. PAC erfarenhet delar jag när det gäller mekaniska men det viktigaste med dom är KÄNSLAN. Är det viktigt så tar man en sån annars är ju batteri bäst alla kategorier. Med litium batteri så räcker de lätt 5 år, kanske 10. Min Balihai räckte så länge

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/09/06 :  21:48:19  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag har en Tissot automatisk chronograf som vardagsklocka. Den sitter på armen mellan kanske 10h om dagen i snitt. Jag jobbar som du vid dator, men springer väl en del mellan olika kontor. Har den inte på mig när jag tränar vilket blir kanske tre eller fyra vardagar och en längre stund någon av helgdagarna. Och det är inte för att den är stötkänslig, snarare att den blir obekväm pga sin tyngd vid långpass löpning/cykling.
Det sitter för övrigt ett Valjoux verk i den och den brukar tappa ca 5min på ca 2v.
Bättre än så klarar inte min urmakare rucka den!
Bild finns här

Edit: Jag missade svara på din direkta fråga, jag drar "aldrig" upp den utan den sköter sig själv. Den påstås klara sig i upp till 48h utan yttre "laddning"..

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2016/09/06 22:19:06
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2016/09/07 :  07:36:06  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Gångreserven på klockor varierar. Det finns ur som klarar sig en vecka och kanske till och med ännu lite längre utan "uppladdning". Jag rör mig minimalt lite, men och andra sidan så sitter klockan på i stort sett alltid utom när jag sover. Det är för mig viktigt med komforten när jag köper en klocka. Är den bekväm så använder jag den mer. Och dessa självuppdragande mekaniska ur behöver inte mycket rörelse för att komma igång.

Det finns även ur som inte tappar 5 minuter på 14 dagar.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2016/09/07 :  08:13:45  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Om gångreserven är anmärkningsvärt kort kanske klockan behöver servas hos en urmakare.
I annat fall finns en sk. "winder" att köpa som roterar klockan när den inte sitter på armen.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler

806 Posts

Posted - 2016/09/07 :  10:21:50  Show Profile Send Revoxarn a Private Message  Reply
Jag har Certina, det räcker att skaka lite på armen då och då.

Revoxarn
Klubbmästare för N.A - skicka PM för mer info/medlemskap.
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2016/09/07 :  18:36:57  Show Profile Send alpinist a Private Message  Reply
Tack alla för kommentarer!
AlfaGTV: mycket fin klocka! Mycket ovanlig gissar jag?
pix: Drömklocka och mycket snygg winder! Är inte riktigt på den nivån...

Generell fundering: Den här berömda KÄNSLAN med att ha en automatisk/mekanisk klocka.... kan ni utveckla lite mer? Är det vetskapen om att man bär ett finmekaniskt precionsarbete, med rörliga delar som driver visarna framåt, eller känner man verkligen i armen att nånting rör sig inne i klockan? Läste nån som tyckte att en automatisk klocka känns mer levande....?

Jag gillar också tanken med klockan som finmekaniskt precisionsinstrument, men viktigast tycker jag nog att den gör sitt jobb, dvs går rätt. Kan väl berätta att jag funderar på en Longines, som ska göra bra verk vad jag förstår. Nån som testat?

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2016/09/23 :  01:45:28  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Alltid trevligt med automatiska klockor.

De flesta ur brukar ha en reserv på ca 25-50 timmar med det finns vissa som har upp till 80tim, dvs att du kan lägga ifrån dig klockan under helgen och den är fortfarande "igång" på måndag morgon, annars så får du skaffa en winder som tidigare nämnts. Finns från några hundralappar till tusentals kronor beroende vad du vill ha och för hur många ur.

Alla mina klockor ( ca 30st )är manuella eller automatiska, det är en speciell känsla att ha ett ur som en urmakare kanske har lagt 1-3år att montera ihop.

Det du får räkna med är att ett automatiskt ur avviker alltid lite från "tiden" även om de är COSC certifierade så finns det en liten avvikelse.
Sedan är de flesta, dock inte alla känsliga för magnetism som kan ställa till bekymmer i gångavikelse.

Du får också räkna med att det är mer underhåll på sådana klockor och att de behöver service förr eller senare.
Köper du inte nytt så se till att klockan är servad ordentligt innan, eller avstå affären om det är så att säljaren inte kan visa kvitto på service.
En Breitling kan kosta mellan 2500-8000kr att serva, en Rolex 4000-8000kr men det kan dra iväg mycket mer om du skulle tex att tappa klockan i ett stengolv eller liknade.

Skulle du vilja köra Quartz ( som är som att svära i kyrkan ) så kan du ju titta på Breitling Aero Space eller varför inte en klocka tillverkad i Stockholm nämligen Sjöö Sandström om du vill vara lite patriotisk.

Det finns mängder med trevliga ur, det viktigaste är att du trivs med storleken & att man blir glad när man tittar den

Kolla in dessa forum där jag själv hänger mer än på hififorum numera:

http://klocksnack.se/

http://www.timetotalk.se/

Lycka till i jakten!

Edited by - snare2 on 2016/09/23 02:43:56
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000