HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Bygga altan, men hur gör jag med stubbarna???
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/04/02 :  11:47:31  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Jag ska bygga en altan i sommar.
Inga större problem med det egentligen.
MEN - det står ett par stubbar "mitt i", de är efter ett par äppelträd som vi sågade ner för ett par år sedan.
Stubbarna i sig är inga problem, men det envisas att växa vattenskott på dem.
Det vore ju lite trist om man lägger trallgolv och så börjar det komma vattenskott genom golvet...

Hur blir jag av med vattenskotten utan att anlita en grävmaskinist?

Gärna enkelt o billigt



Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2013/04/02 11:47:59

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2013/04/02 :  12:11:42  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Grävmaskinist?
Man fräser väl bort stubbar..
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/04/02 :  12:13:26  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Vill inte gärna kosta på stubbfräsning heller... det kommer ju aldrig att synas, vill bara ha stopp på vattenskotten.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2013/04/02 :  12:33:10  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Vill inte gärna kosta på stubbfräsning heller... det kommer ju aldrig att synas, vill bara ha stopp på vattenskotten.


GRÄV! Precis som undersökande journalister. Djupt och brett.


När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/04/02 :  12:49:35  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
quote:
Gärna enkelt o billigt
Enkelt - luft luren och ring en firma som kommer och fräser bort dem. Billigt - Spade och yxa, gräv och hugg. Enkelt och billigt? Vet ej. Jag pysslar inte med sånt.

Skämt å sido, så hade jag nog valt spade och yxa. För även om man kan få bukt med vattenskotten så drar gamla stubbar i god skugga och svalka under en altan till sig ohyra.
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/04/02 :  13:29:45  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Det går att borra hål i dem och hälla i ett rötmedel som jag i skrivande stund inte kommer ihåg vad det heter.

Kan säkert fungera med olika medel så som Roundup, salt, kopparoxid etc för att få dem att sluta leva skulle jag tro.
Finns säkert någon på forumet som har bättre koll.

Men det är nog den enklaste metoden.

//Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2013/04/02 :  13:53:53  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Enklast, men jobbigt, är att gräva upp dem. Spade, yxa och spett (ibland även domkraft) plus en massa svett. Har tagit upp åtskilliga stubbar på det viset. Gäller bara att vara envis och inte ge upp.

Edited by - tomano58 on 2013/04/02 13:54:26
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/04/02 :  14:01:18  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Det går att borra hål i dem och hälla i ett rötmedel som jag i skrivande stund inte kommer ihåg vad det heter.

Kan säkert fungera med olika medel så som Roundup, salt, kopparoxid etc för att få dem att sluta leva skulle jag tro.
Finns säkert någon på forumet som har bättre koll.

Men det är nog den enklaste metoden.

//Figge.

Super!
Det är sådana här tips jag vill ha

Gräva? orka...



Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/04/02 :  14:25:42  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Här är 4 tips
http://gds.se/traedgarden/4-saett-att-fa-bort-stubben

Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/04/02 :  14:27:28  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Tror jag har hittat lösningen nu: Ecoplug
någon som testat?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2016/09/13 19:16:44
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2013/04/02 :  14:28:03  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
quote:
Gräva? orka...

Om du inte ids gräva själv så lej bort det Roundup o liknande fungerar men en gammal död stubbe under altanen drar garanterat till sig ohyra. Du bör också lägga en duk under, gärna täckt med singel, för att hindra ogräs o annat skräp att växa upp.
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2013/04/02 :  14:28:52  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Ecoplug har jag testat. det fungerar men tar tid. I övrigt hänvisar jag till mitt inlägg ovan.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2013/04/02 :  14:32:35  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Det går att borra hål i dem och hälla i ett rötmedel som jag i skrivande stund inte kommer ihåg vad det heter.

Kan säkert fungera med olika medel så som Roundup, salt, kopparoxid etc för att få dem att sluta leva skulle jag tro.
Finns säkert någon på forumet som har bättre koll.

Men det är nog den enklaste metoden.

Det är bara att hoppas att det inte finns en dricksvattenbrunn i närheten.

För övrigt har jag bättre koll, men inget som jag vill rekommendera.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2013/04/02 :  14:36:35  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Hur blir jag av med vattenskotten utan att anlita en grävmaskinist?


Förutom Kemiska Alis metoder, så lägg på en plastduk och täck med några centimeter sand/grus så kommer det inte att komma upp någonting underifrån.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2013/04/02 :  18:56:33  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply

Borra hål droppa ner http://www.info-roundup.se/ Sätt i träplugg klart.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/04/02 :  21:20:38  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
En gammal klassisk stubbbrytare..

Enkel att montera upp.. sen är det bara att spänna allt som går och så yxa eller såga av rötterna så kommer stubben upp..




"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2016/09/13 :  19:31:53  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Plötslig aktivitet? Kopparspik fungerar förövrigt bra

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2016/09/14 :  09:06:55  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Jag brukar använda ett dragblock och spännband när jag tar bort träd så får jag bort stubben på en gång. Spänn fast högt upp på trädet du vill ha bort och fäst långt ner på ett annat träd som du använder som stöd. Dra lite i taget och ta nytt tag vartefter och eventuellt gräv lite runt trädet och kapa av rötterna för att göra det enklare. Jag har fått omkull väldigt stora träd på det sättet.
Nu är väl stubben lite för kort för den metoden dock. Jag hade nog satsat på en kopparspik eller dylikt
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/09/14 :  16:03:40  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Om den inte ligger för nära hus eller annat som kan skadas av eld så är det väl bara att elda upp dem? Bygg en liten brasa runt stubbarna och låt brasorna brinna i lugnt och makligt tempo i några timmar.

Mvh Johannes

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2016/09/14 :  19:54:24  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Häll på lite diesel när du ändå är i farten
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2016/09/15 :  11:32:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag önskar mig alltid att få göra det där med dynamit...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/09/16 :  11:10:09  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Huka er gubbar, nu laddar han om :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2016/09/16 :  13:08:09  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Bernt: Mindre explosivt vore nog att använda termit... Hm...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/09/16 :  20:54:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Blanda dock inte ihop termit med dynamit!!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000