HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Hemma hos josen
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vr6jos
Starting Member

6 Posts

Posted - 2016/09/12 :  08:52:45  Show Profile Send vr6jos a Private Message  Reply
Ny här på forumet. Har alltid lyssnat mkt på musik och gillat teknik men ramlade för första gången in på demo hos Ingvar Öhman för dryga 6år sedan och sedan dess har mitt ljudliv förbättrats enormt. Jag började med de största fullregisterhögtalarna pi60s som efter ett tag kompletterades med basstöden bs60. Men när sedan ett tillfälle gavs så blev det delat system och infrabas i form av topparna i32s och 8st Seas L26ROY. När jag tittar på film finns en i16s som center samt 6st a2ór av senaste modell som surround burkar.

För ca:5 år sedan snöade jag även in på vinyl. Totalt!! Så sedan dess består till 95% av mitt dagliga musikintag av vinylåtergivning.
När jag nyligen skulle fylla 40 sålde jag min Continuo spelare med Michell techno arm och Benz Micro Ace SL och köpte mig en Michell Orbe med Origin Live Encounter MK3c arm och Ortofon Cadenza Bronze PU.

Övrig utrustning är:
2st Emotiva XPA1 för driving av i32s (levererar ca:1100W i 4 Ohm)
1st Behringer iNuke 3000 för drivning av basar
1st Marantz SR7005 som försteg och Flac streamer men även drivninga av center och bakkanaler.
1st Cr80s med infratillsats
1st Regionsfri Oppo 103 Blu-ray spelare
1st JVC Dla-X3 projektor som visar bild på en billig 93" Duk.
1st Trigon Advanced RIAA förstärkare

Tror det var allt

Nu några bilder som jag för tillfället har tillgängliga












Musik är målet med livet!
Ino och vinyl är vägen dit

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/09/12 :  11:04:31  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Välkommen! Och trevlig anläggning! Jag klappar om din gamla Techno-arm dagligen för övrigt
Vi börjar bli några Orbe'ister här på forat nu!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2016/09/12 :  11:09:56  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Fin skivspelare
Känner inte till så mycket om armen men den ser onekligen fin ut tycker jag.

Rejäla högtalare dessutom Det gillas

O välkommen till forumet naturligtvis!
Go to Top of Page

vr6jos
Starting Member

6 Posts

Posted - 2016/09/12 :  11:35:14  Show Profile Send vr6jos a Private Message  Reply
AlfaGTV: Aha, det är du det! Min bror åkte upp till en kompis till dig i Falun och köpte dennes ino piP högtalare i lördags. Världen är bra liten

Lindome: Ja, tonarmen är jättefin. Tonarmsröret är gjort i kolfiber och ebenholts

Tack för välkomnandena!!

Musik är målet med livet!
Ino och vinyl är vägen dit

Edited by - vr6jos on 2016/09/12 15:08:30
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/09/12 :  12:27:10  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Hehe, ja, det är DavidS här på forat som hade piP:arna tidigare!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2016/09/12 :  13:24:14  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Välkommen Riktigt trevlig anläggning du har
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2016/09/12 :  14:30:37  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
Riktigt trevligt system! Välkommen

Music Isn`t my hobby It`s my passion

Professionell Musiklyssnare Musik-Tantriker
Go to Top of Page

vr6jos
Starting Member

6 Posts

Posted - 2016/09/12 :  21:05:17  Show Profile Send vr6jos a Private Message  Reply
Glömde ju att jag ju som äkta vinylnörd även äger en vinyltvätt också såklart! En Clearaudio Smart Matrix som jag är mkt nöjd med. Den står oanvänd i långa perioder men när den väl åker fram är den guld värd!!

Musik är målet med livet!
Ino och vinyl är vägen dit
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2016/09/12 :  22:01:39  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Välkommen!

Kul med lite fler inoiter på forumet. Jag spelar sporadiskt på i32s högtalare också.

Hoppas brorsan blev nöjd med sina nya högtalare. :-)

Go to Top of Page

vr6jos
Starting Member

6 Posts

Posted - 2016/09/13 :  07:36:51  Show Profile Send vr6jos a Private Message  Reply
Hej DavidS, Ja bror blev mkt nöjd med högtalarna. Och konstigt annat
när till och med liknelsen "natt och dag" inte känns tillräcklig!
Jag har tjatat på honom i åratal att han borde byta sin förstärkare och högtalare
(då det lät skit). Men han tyckte det kändes lite onödigt då han bor i lägenhet och ändå inte kan spela starkt.
Tills slut så fick han lite sug och köpte en Nad C375BEE med Riaa & Dac kort i som jag tipsade honom om
Sen höll han på att tappa farten igen då det ju lät bättre nu.
Men sen fick jag fart på honom igen. Nya Atacama Nexus5 stativ beställdes för drygt 900kr inkl. frakt från butik i Tyskland
och sedan dina högtalare. Det låter grymt bra. Jag har aldrig hört en så lite högtalare prestera så fullstort och högupplöst ljud som piP.
Bror är supernöjd!



Musik är målet med livet!
Ino och vinyl är vägen dit

Edited by - vr6jos on 2016/09/13 07:37:57
Go to Top of Page

Lassej
Member

208 Posts

Posted - 2016/09/16 :  21:58:52  Show Profile Send Lassej a Private Message  Reply
Välkommen. Fin anläggning du har. Kan du berätta hur du upplever bytet av skivspelare? Orbe är jag riktigt sugen på men även Continuo är ju bra.

Thoréns TD147 Jubilee/OM30, Michell Orbe/SME 309/Benz Micro Wood, riia Trigon Advance, Mark Levinson 326S, Classé CA-2300, B&W 802D2, Bryston BDA-3, Mac mini, Roon SOtM-sMS200 Ultra/sPS-500/ISO-CAT 6, Marantz SACD 7007, NAS Synology 6TB. Isotek Aquarius. Chord, VdH, Supra, Audioquest, Svanå, Sound of Science. Entreq.
Go to Top of Page

vr6jos
Starting Member

6 Posts

Posted - 2016/09/17 :  22:49:09  Show Profile Send vr6jos a Private Message  Reply
Ja Continuo'n var en bra skivspelare som jag var nöjd med. Däremot fick jag för några år sedan syn på en helsvart Orbe som jag sedan dess haft i bakhuvudet. Intryck då. Svårt att säga vad som ger vad när man byter en komplett spelare för ca:20k till en helt annan för 80k. Men det enklaste beskrivningen jag kan ge är att det nu låter väldigt snarlikt återgivningen från en bra cd men med vinylens fördelar på det som mer naturligt ljud (syftar på det lite mjukare analoga) och fin dynamik. Jag är iaf helnöj och har svårt att hitta några egentliga brister vilket är skönt, för då kan jag koncentrera mig på att bara njuta och köpa fler grymma vinyler. Igår köpte jag Whitesnake "Slide it in" på Japanpress. Och idag köpte jag The Pineapple Theif's nya. Snart trillar Vola, Opeth och Twelve foot ninjas senaste alster ned i brevlådan också!

Musik är målet med livet!
Ino och vinyl är vägen dit

Edited by - vr6jos on 2016/09/17 22:51:43
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/09/24 :  19:49:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Har du korrigerat Seas L26ROY neråt i frekvens o hur klarar dom det?
Effekttåligheten är inte den bästa.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

BPM
Starting Member

36 Posts

Posted - 2016/09/24 :  21:01:57  Show Profile  Visit BPM's Homepage Send BPM a Private Message  Reply
I vr6jos fall så verkar det kompenserat med antal.. Jag själv använder bara 4st CSS SDX10 i slutna lådor med LT som ger upplevd rak kurva till 17Hz (lätt housecurve i EQ:n..och kraftig subsonic under 17) och de är inte speciellt mycket mer kapabla än Roy. Spelar i ett 25-kvadrats vardagsrum så man nästan får andnöd..
8st Roy räcker nog rätt långt..

Nu spelar jag iofs på LTS 3-vägare. Misstänker att i32s klarar en hel del mer men det finns ju ändå (för de flesta) gränser för hur starkt man egentligen vill spela..

Marantz SR7002, LTS 3v-f1, 5xEAD100HD, Tannoy 4" Dual Concetric, 4xCSS SDX10, iNuke 3000, Audiolab 8200CD/DAC, Antimode, MiniDSP 2.4, Foobar och Tidal Hifi. http://www.minhembio.com/BPM/

Edited by - BPM on 2016/09/24 21:02:56
Go to Top of Page

vr6jos
Starting Member

6 Posts

Posted - 2016/09/24 :  21:42:33  Show Profile Send vr6jos a Private Message  Reply
Jag kör 8st i slutna lådor. Använder mig av infratillsatsen till delningsfiltret Cr80s.
Har inte några grafer att visa men misstänker att jag spelar relativt linjärt ned till runt 10Hz. Kan spela riktigt starkt enligt min egna referens iaf. Har inte upplevt några problem alls. Rummet är på ca:18kvm.

Musik är målet med livet!
Ino och vinyl är vägen dit

Edited by - vr6jos on 2016/09/24 21:44:49
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000