HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 En saga om en pojke och ett ljud.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Karies
Starting Member

11 Posts

Posted - 2016/09/17 :  14:15:14  Show Profile Send Karies a Private Message  Reply
Så, mitt namn är Christian och jag bor i Växjö kommun. Det här är en berättelse om hur jag hamnade här.

Sagan tar sin början 1983 då mina föräldrar bytte hus och flyttade ut ur skogen in till byn. Min far tyckte då att det var läge att skaffa sig en riktig stereo med det utökade vardagsrums utrymmet. Hel Kenwood stapel med kassett, equilizer, radio och halvautomatisk Lp-spelare. Till det ett par riktigt feta Zackary talare med dubbla åttor#8230; Min far har fortfarande kvar detta system och vägrar låta mig ens byta skumkanterna då han tycker det verkar onödigt, men dom där åttorna trillar snart ut.

På helgerna kunde man ofta väckas av Bruce Springsteen, Tina Turner eller Creedance Clearwater Revival. Bruce är väl den enda som hängt med till vuxen ålder även om jag kan uppskatta allt som han spelade för mig. När min brors svaga sinne höll på att korrumperas av något som han kallade för rapmusik så gjorde jag det mest kärleksfulla en bror kan genom att väcka honom på helgerna, denna gång oftast medelst Sepultura och andra fina orkestrar. Kenwooden gjorde i alla fall sitt jobb och bror hamnade på rätt spår igen.

När sedan högstadiet började så var det dags för ny skola inne i stora staden Växjö. Med fler elever från andra byar runt staden och en del ifrån staden själv så tog det inte lång tid att hitta nya vänner. Här träffade jag nu en av mina (fortfarande) bästa vänner, för sagans skull kan vi kalla honom för Jack. Han pysslade med att bygga ihop egna högtalare av lösa element och spånskivor, något som snabbt smittade av sig. Spånskivefabriken i byn var ju nedlagd sedan länge men det fanns mer än tillräckligt med material undangömt i stugorna för att tillfredställa en fjortis. Element kunde man ju hitta lite var stans, men min far som just vid denna tiden arbetade med att tömma containers var ju en bra källa. Folk slänger ju de märkligaste saker, särskilt elektronik affärerna. Det enda vi egentligen spenderade några pengar på var kassettband. Ständiga turer ner till Görans Hifi efter skolan för att kolla på alla hans fräsiga grejor, men det enda vi hade råd med var som sagt banden. Vi inbillade oss i alla fall att det blev bättre.

Tror det var i åttan som jag och Jack bestände oss för att vi skulle starta ett band ihop. Inte för att vi kunde spela över huvud taget men hans far hade spelat trummor tidigare så det låg ett set på vinden. Jack hade en tio år äldre syster vars pojkvän lånade lånade ut en bas med förstärkare till mig. En gitarrist värvades också och här började skatepunkeran. Under den här tiden kan man nog säga att hifi fick stå åt sidan till förmån för den egna musiken. Vi punkade loss ett par år ihop. Efter gymnasiet flyttade vår vän med gitarren till australien och bandet splittrades. Själv var jag med i ett antal band innan jag till slut la den karriären på hyllan, tror jag kan ha varit runt 23 vid den tiden.

Nu började ju ekonomin stabilisera sig då man hade arbetat ett tag och fått tag på fast anställning. Nu kunde man ju börja fundera på att skaffa något roligare än spånskivetalare. Det kommer ju bli en väldigt lång historia om man ska gå igenom all hifi man haft genom åren men man kan ju säga något smått om det jag har nu.

Min förstärkare.

Hifiklubben i Växjö hade inte Lyngdorf i butiken men jag fick låna ägarens exemplar. Jag kan fortfarande minnas leendet jag fick när jag kopplat in den hemma, jag var bara tvungen att ha en. Priset på den satte ju däremot lite käppar i hjulen. Kommer ihåg att klubben skulle ha en lyssningskväll med extra öppet på en torsdag, planen var att beställa en i grundutförande den dagen. På onsdagen innan så dök det däremot upp en annons, alla tillvalen nästan halva priset. Har för mig att han hette Lars som jag köpte den av. Han hade redan en hel stapel med Tact (i stort sett samma förstärkare) och hade köpt den för att se om den var bättre. Skillnade på dom är dock bara det att korrigeringen är automatisk på Lyngdorf, så han sålde den efter att bara ha spelat på den ett par dagar. Fjärrkontrollen var fortfarande inplastad, absolut nyskick.. Den var ju ny.

Mina högtalare.

Dessa kommer ju också ifrån Hifiklubben. Hifiklubben i Växjö startades ju upp i privat regi men när de två ägarna ville vidare i livet så sålde dom butiken till Hifiklubben själva. Det fanns ju dock en del demoex i butiken som hade köpts in genom firman och det var dessa man nu ville bli av med. Det var ju mest de dyraste grejorna som köpts in på detta sätt då jag tror att man fick ett basutbud till låns. Hur som så fick jag i alla fall ett väldigt bra pris. När jag fick hem dom så hade både jag och dom glömt bort att det skulle vara spikes till. Var ju dock tvungen att testa så jag satte dom bara direkt på golvet och kopplade ihop. Det lät allt annat än ljuvligt, nu för tiden kommer vi bättre överens.

Min hifibänk.

Denna kom ju i år. Efter mycket om och men så fick jag ur tummen och beställde en bänk hos en snickare. Beställd efter egna mått och preferenser på Nickels snickeri i Växjö. Leif som har snickeriet startade det utifrån intresset för ljud med tanken på att bygga egna högtalare. Han visste precis vad jag pratade om. När jag började kolla runt på olika snickerier var man ju lite orolig för att man skulle ses som halvgalen men Leif har mina varmaste rekommendationer.

Vad har jag nu då?

Förstärkare: Lyngdorf TDAI 2200 och en Lyngdorf TDA 2175

Högtalare: Dali Helicon 400 MK2

LP spelare: Rega Planar 3 med en Sumiko Bluepoint Special
RIAA: Vincent PHO-8
CD spelare: Lyngdorf CD-1


Ett måttligt imponerande hemmabioljud, men det fungerar.
Reciever: Marantz NR1603
Talare: Dali Zensor Vocal och ett par Q Acoustics 2010i

När det kommer till kablar så gillar jag mest ren koppar till talarna så det är en IXOS bywire kabel till Heliconerna för bi-amping. Till hemmabion har jag kabel från Clas Ohlsson på spole. Som signalkabel använder jag Van Den Hul the First Ultimate till den analoga och vad jag hittar till det digitala.

Jag har någon slags ide om att bygga basar med öppen baffel, men det är en senare fråga.

Nu tackar jag för ordet. Tack.

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/09/17 :  17:38:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Hej och Välkommen Christan!!

När man får ett leende när man lyssnar då har man hittat rätt.
Tacten är en ganska imponerande maskin, det enda dåliga är att det inte finns någon flerkanalsvariant, imho.
Och kul att du hade turen att springa på det exet du har. Även om det ären speciell känsla att packetera upp sin sprillans pryl så ska äen plånboken få vara med och bestämma.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/09/18 :  12:14:34  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Välkommen och tack för ett gott skratt! Vilken empatisk och osjälvisk person du var då du räddade brodern från Rap-träsket!

Tolkar jag det rätt om jag tror dina frontar är ett par Helicon 400? Fina grejer alltihopa förresten! Har ni "bara" Hifiklubben där nere?

Och snyggt fotografi också såklart. Kan man få önska sig någon översiktsbild så man får ett grepp om rummet?

Edit; Såg precis texten mellan bilderna!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2016/09/18 12:15:42
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/09/18 :  17:54:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Väl skrivet och välkommen Christian!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2016/09/19 :  11:48:03  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Välkommen!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Karies
Starting Member

11 Posts

Posted - 2016/09/24 :  00:11:24  Show Profile Send Karies a Private Message  Reply
Översiktsblid kan det defenitivt bli, håller dock på att mecka om lite i hyllan för tillfället.

Vi har inte bara hifi-klubben här. Har ju det legendariska Görans Hifi också :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000