HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Göteborg Hifishow 2016 bilder och intryck
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

PLandgren
Starting Member

33 Posts

Posted - 2016/09/21 :  19:45:48  Show Profile Send PLandgren a Private Message  Reply
För mig var det några saker som stack ut...

Positivt:
* Martin Logan; jag har egentligen gillat ljudet hos ML länge, men jag håller definitivt med om att integrationen mellan panel och bas blir bättre och bättre. Ett av få rum jag besökte mer än en gång.
* Dynaudio; jag hade för några år sedan ganska svårt för deras karaktär, men senare modeller har blivit bättre på de punkter jag inte klarade tidigare. Demon med deras nya stativare var en positiv överraskning. Den lilla högtalaren i det stora rummet lät riktigt bra.
* Revel/Mark Levinson; här ska det låta bra och det tycker jag också att det gjorde. Hade gärna lyssnat en stund till, men de bytte till hembio-demo från andra hållet så jag tackade för mig.
* Focal; förr lät Focal (JMLab) fint men tråkigt. Jag tycker de moderna serierna låter riktigt bra.
* Hegel; har flera gånger imponerat på mig på mässor. Letar efter Dac/försteg så HD30 verkar riktigt lovande.
* Rullbandspelare; alltså... snacka om hög kvalitet på källa!
* B&W; intressant demo av nya högtalaren. Kul att få känna och klämma på de olika elementen. Ljudet bra, men hade hoppats på ännu bättre. Kanske med annan musik eller elektronik...
* Vienna/VTL; spelade riktigt fint. Hade gärna lyssnat på Burmester också, men hittade inte tid att komma tillbaka.

Negativt:
- Sonus Faber; jag var på mässan på söndagen och satt förvisso långt bak i rummet, men här lät det inte bra. Bara tråkigt och långt under vad man kunde förvänta sig med tanke på hur fin utrustning som spelare. Ludwig som fått så fint (och säkert mycket välförtjänt) beröm syntes inte till just när jag var där. Var det verkligen så stor skillnad på var i rummet man satt? Jag har inte sett en enda till som klagat på ljudet, men där vi satt lät det verkligen inte bra.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2016/09/21 :  21:07:30  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
@FBK
Det behövs inte, det har man redan hemma
Skämt åsido, Reidar skall delta på mässan i Horten i år.
Därav ingen Grand i Göteborg...

Förstår att du är nöjd och skönt att höra då det märket alltid låtit bra i mina öron.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2016/09/22 :  17:30:17  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Med så här fina bildreportage blir det onödigt att åka till mässan.Inte för jag jag har någonting emot Götet, vilket är en fin stad, men avståndet till Stockholm är lite i längsta laget för mig..

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2016/09/22 :  19:05:30  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message  Reply
Nån som var inne i Ljudprodukters rum å kolla/lyssna på dom här?



Själv tittade jag bara in som hastigast å hälsa på Calle. Har hört dom förr då jag var fas3-gubbe på Ljudprodukter för nåra år sen å brukar titta in där då å då å tjôta.


nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2016/09/23 :  00:57:35  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Jag åkte ner med min fru & checkade in på Opalen redan på fredagen & då var det full aktivitet med en massa lådor fram & tillbaka.
Fredagskvällen spenderades på jazzklubben Nefertiti och den skönsjungande Isabella Lundgren och hennes trio.

Överlag är jag nöjd med årets mässa, skönt att slippa Arken med alla transporter och att det blir närmare att förflytta sig mellan hotellen.

Hela lördagen var vikt till att vara på mässan men som vanligt så blir man stressad över att se & höra så mycket som möjligt så det fick bli 1,5tim lyssning på söndagen också.

Jag har läst på olika forum om de olika intrycken alla har om årets mässa och måste nog säga att jag inte riktigt känner igen mig i de flestas intryck från de olika rummen.

Tar vi tex Martin Logan Renaissance 15a som är nästan dubbelt så dyra som mina ML som jag bla själv har så kan jag bara säga att till motsatsen som de flesta har uttryckt så lät det rent sagt förskräckligt dåligt, så dåligt att min fru inte ville lyssna mer än ett par minuter innan hon reste sig och gick ut.
Det får jag nog tillskriva detta elende till elektroniken, billiga streamers & undermåliga slutsteg..samma sak som när jag hörde Neolith ( 950K ) med liknande elektronik.. hårt & vasst med ett ettrigt påträngande ljud.
Ett plus dock för bra musik med bla basisten Brian Bromberg.


Quote Krellmaster
"Nån som var inne i Ljudprodukters rum å kolla/lyssna på dom här?"

Jodå 2ggr var vi inne & lyssnade.
Min fru diggade dem starkt, själv var jag inte lika övertygad men de imponerande när det spelades Yello och de gick djupt ner i basen, bra gjort för denna typ av högtalare.

KEF var jag bara inne hos i kanske 1min, jag har hör dessa förr och blev då sittandes i över 1tim när de demades i Stockholm, jag kunde omöjligt resa mig upp då, men nu så formligen "sprang" jag ut från detta rum, dels för att det spelades så förbaskat högt men också att det inte var så imponerande ljud denna gång.
I Stockholm så demade de med Mark Levinson och det var ljusår mycket bättre än med Electrocompaniet denna gång.

En demo som var mycket trevlig med trevligt ljud och på "lagom" ljudnivå var inne hos Sonus Faber Il Cremonese med Audio Research och den alltid så trevliga Ludwig Swanberg.
Där blev vi sittandes en bra stund.

B&W lät bra och övertygande med trevlig demonstratör.

Kii förstår jag inte "hajpen" om, flyttade runt mig på olika stolsplatser under de ca 5 musikstyckena som spelades, visst är det smidigt med ett aktivt system men det lät påstridigt och vasst trots elektroniken Ayre som jag har haft en hel del bekantskap med tidigare.

dCS med PASS Labs och Focal var trevligt, synd bara att Lars inte tog med den stora riggen från dCS.

Hos Audioconcept lät det riktigt bra med de nya Muraudio PX-1. Bra och blandad musik så där blev vi sittandes även här en bra stund.
Det tråkiga var bara att det var så mycket ljud från de andra rummen.
Dock så fick jag en känsla av att de var lite "blöta" och svampiga i basen, men som sagt så kan ljuden från de andra rummen spelat ett spratt

Wilson Audio med McIntosh var bra även om jag har hört Wilson låta bättre.

Canton ska få en lite guldstjärna för snabba byten i musiken men stor variation och en engagerad demonstratör. Även om jag hörde att det snackades lite illa om just detta av andra åhörare.

Ett av mässans trevligaste rummen mycket tack vare både elektronik men framför allt en trevlig demonstratör var
Audioaktøren som spelade på rullbandare och AudioValve rörelektronik och högtalare från JAS Audio.
Min fru frågade demonstratören lite om rullbandaren och hur inspelningarna hade gjorts till tape.
En kul händelse var när demonstratören visade oss att när han sålde sin gigant till rullbandare så kom köparen med en stor 100ton lyftkran och sonika lyfte ut den och lyfte in den i sitt eget ljudrum i sommarstugan.

Min fru formligen älskar Burmester så det var ett par av hennes höjdpunkter, dock var hon lite besviken att de spelade på små högtalare som hon själv uttryckte sig.
Dock så var det ett så stort rum att det spelade med alldeles för mycket tyvärr.

En kul grej som jag och även vårt sällskap som var med skrattade åt var när vi satt på demon av Naim och min fru utbrister " man ser ju knappt högtalaren, så liten" och det var inte i positiv bemärkelse, hon gillar stora högtalare Det var Neat högtalare som demades.


Mässans bästa ljud då, ja den går till TAD.
Vi hade turen att det spelades på TAD CR-1 Compact Reference MkII när vi slog ner oss på ett par bra platser.

Ja det var väll några av de reflektioner jag har från mässan, skulle kunna skriva lite till men är lite för lat för detta
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2016/09/23 :  14:59:52  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Kul att höra dina intryck

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2016/09/23 :  15:51:59  Show Profile Send ulf a Private Message  Reply
Hade svårt att bli imponerad av något på mässan
Dock lät de små TADarna riktigt bra. Saknar dock forna tiders TAD demo i stort rum a la Sheraton.
Blev riktigt imponerad av de små YGhögtalarna Carmel hos Akkelis med Line Magnetic steg. Har aldrig hört YG låta bra tidigare. Enl Akkelis själv är dessa Carmel helt nya konstuktioner jämfärt med tidigare YG.
Det var en befrielse att efter mässan komma hem till Lennart på Hisingen (LenArt Labs) o lyssna på vinyl (Bo Hansson spelare o arm), via La mayro rörförstärkare o Lennarts STORA prototyp högtalare (98db). Vilken luft, vilken micro o macro dynamik! Stor ljudbild! En fantastik basåtergivning som lät dig följa basgången exakt hos Ray Brown. Stor musikalitet! Tack Lennart!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/09/25 :  08:14:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja, TAD var bra. Där fastnade jag också en stund.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/09/25 :  13:08:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hela riggen som det spelades på var TAD...












Ett koaxial-element som mellan/diskant..



Det var en bra demo där musiken var i fokus. Jodå, TAD spelade riktigt bra och det var riktigt njutbart.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/09/25 :  17:58:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Även den sista Bowers & Wilkins / Classe demon var fullsatt. Jag hade tur som lyckades smita in...



Detta var också en bra demo där fokusen låg på den musikaliska delen. Demonstratören förklarade de olika delarna i anläggningen genom att påvisa vad den kunde göra.






// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/09/26 :  06:57:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hos Sonus Faber / Audio Research var det mer än fullt....




Det demades både filuppspelning...



... och vinyl.



Ludvig gjorde ett bra jobb som vanligt så intresset var stort.



Och nog hade Ludvig läckra grejor med sig!









// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2016/09/26 :  13:13:13  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Pac, en hårt arbetande fotograf

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2016/09/26 :  14:21:28  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Vi talar lite kort efteråt och konstaterar att det nog inte är så många som spelar egna instrument. Det är svårt att vara ingenjör och musiker samtidigt. Jag tror utvecklingsavdelningarna skulle må bra av feedback från musiker och andra som har tränade öron kalibrerade efter verkliga instrument!


Jag tror att du har väldigt rätt!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/09/26 :  18:44:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Pac, en hårt arbetande fotograf




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/09/26 :  18:54:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Vi ser väl prov på vad jag gjorde hos Technics då?

Personligen tycker jag att det är jätteroligt att Technics fått upp ögonen för HiFi igen.





Av någon konstig anledningen var slutdestinationen för min fotosejour i Technics monter redan förbestämd och hur jag än stretade emot vred kameran obenhörligt emot den nya 1200'an....




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/09/27 :  06:32:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
På det hela taget är Technics nya anläggning okänd för mig så det var trevligt att få chansen att lyssna.








// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/09/27 :  07:15:41  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tack Pac, och alla andra bidragare till tråden! Mycket uppskattat när man själv inte hade möjlighet att besöka "framsidan" denna gång.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2016/09/27 :  08:45:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Just den här apparaten verkar dock inte vara Technics, snarare Audiolicis grammofonsteg AVP-01. Finfina bilder, tack för det!!!




MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2016/09/27 :  13:54:10  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Finfina bilder som sagt
De nya Audio Research ser onekligen mycket bra ut! Läckert att visa innanför huven dessutom

Skivspelaren med Spiral Groove armen väckte ett visst ha-begär
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/09/27 :  18:24:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det är lite roligt med NisseW's bild...

Så här såg det ut genom Nisse's sökare:
quote:
Pac, en hårt arbetande fotograf



Och i exakt samma ögonblick såg det ut så här genom min




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/09/27 :  19:19:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Och så var det det där med Technics nya vinylspelare...






Jag trodde att den nya 1200G skulle vara större, men den är ungefär samma storlek som min gamla MK2'a. Däremot har den nya på en helt annan teknisk nivå.






Det skall bli skojigt när de börjar spridas lite så att jag kan ta med min gamla hem till någon och jämföra skillnaderna.

Klart skoj att ha sett den live nu i alla fall.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/10/01 :  07:40:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Inne hos PL-Audio spelades det på Focal/DCS/PASS







DCS & Pass i skön harmoni, stöttat av Focal. Det lät riktigt harmoniskt och gött i mina öron.








// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2016/10/01 :  08:43:43  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Tack för att ni delar med er av era bilder och minnen från mässan!

PL. Audios rum spelade trevligt. De nya Focal Sopra No.3 högtalarna kan nog bli en liten stjärna i klassen.

Ett annat rum som alltid brukar vara trevligt är den danska högtalartillverkaren Buchardt! Ligger i en helt annan del av prisskalan som är bruklig på dessa mässor. Men med en ytterst trevlig line-up. I Göteborg tyckte jag dock att även om det fortfarande var ok så brukar dom få till det något bättre!

Jörgen på Ultimate visade upp TAD som alltid spelar intressant. Första gången för mig med dessa små stativare och om man inte blandar in så tråkiga saker som ekonomi så föredrar jag storebröderna. Men som sagt det var ju det där med pengar...:)
Att Jörgen har ett stort musikintresse lyser igenom när han väljer musik till sin presentation!

Ofta hör man "Mässans bästa ljud" från utställare och besökare. Och det varierar rätt kraftigt mellan dessa utnämnelser. Tyvärr har inte jag den förmågan att utnämna "Mässans bästa ljud". Tror att de flesta kan hitta en favorit som passar deras smak och musik.

Att gå på mässa utan kamera var trevligt. Men jag märker också hur mycket mindre jag tar med mig hem från mässan. Bilderna jag brukar ta fungerar som en triggar till mitt musikaliska minne.

Kanske kommer fler goda minnen när jag får se era bilder från mässan!

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/10/02 :  12:39:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Tack Micke. Kloka ord som jag håller väldigt mycket med om, därför utser inte jag heller "Mässans bästa ljud". Sådant är för ytligt för att jag skall trivas med det. Det är ju tycke och smak det handlar om, precis som du skriver.

quote:
Bilderna jag brukar ta fungerar som en triggar till mitt musikaliska minne.
Det är precis så det är när jag sitter och bläddrar i katalogen av bilder jag tagit. Det kommer mer...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/10/02 :  15:51:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Längst in, längst bort stod Peder från AVM och myste.




Det spelades inte på AVM-anläggningen då jag var där inne, men AVM ihop med Vienna Acoustics kan nog vara en intressant upplevelse.






// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000