HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Fjärrstyra Tidal
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2016/09/25 :  09:41:08  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Vet inte om detta har varit uppe tidigare. Men jag vet att många önskar kunna fjärrstyra Tidal med bibehållen kvalitet. Kör man via sin iPad och airplay så är det en tydlig försämring av ljudkvaliteten jämfört med att köra Tidal direkt från datorn.

Eftersom jag inte vill studsa som en välpumpad boll mellan stol och dator medans jag letar musik så har jag önskat en smidig fjärrstyrning. Tidal har i över ett års tid sagt att dom har hög prioritet på att kunna fjärrstyra sin app, hmmm...

Har tidigare gjort mina försök med Teamviewer. Men det är rätt trögt och jag har tröttnat på den lösningen.
Jag gör en google sökning ibland för att se om det kan finnas någon som har hittat ett sätt att fjärrstyra Tidal som även kan passa mig med mina begränsade datakunskaper.

Nu har jag hittat en lösning som verkar kunna fungera för mig! Det är ingen ny funktion i sig, men jag har missat det totalt då jag lever i min lilla Apple bubbla.
Google Chrome har en remote app som tillåter dig att ta över din dator från din mobila device. Egentligen på samma sätt som Teamviewer. Men den här tycker jag fungerar mycket bättre och jag ville bara dela med mig av detta trots att det inte är en direkt nyhet. Kan ju vara fler än jag som har skygglappar på!

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/09/25 :  10:17:57  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Eller så upptäcker du ljuset och skaffar Roon...
Då slipper du det bedrövliga Tidal-gränsnsittet helt, men behåller funktionaliteten i det överlägset mest funktionella av alla uppspelarprogram!
Stora ord, ja, men jag har ärligt talat aldrig upplevt att något mjukvarubaserat fungerat så bra!

Och lite fundersam blir jag över varför du valt TeamViewer?
Hat du Mac finns Skrivbordsdelning/VNC medan Microsoft har sin Remote Desktop App (som uppdateras oftare än jag byter kallingar iofs) Båda funkar ypperligt från tablets även om jag håller med om att det blir en smula yxigt.

Hoppas verkligen Tidal tar tummen ur och ordnar en Connect-liknande lösning snart.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2016/09/25 :  10:29:45  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Ha, ha, ja Roon är något jag har haft ögonen på länge. Har länge tänkt att jag skall ladda ner det för utvärdering. Men så tänker man hela tiden att när jag gör det så skall jag verkligen testa och då vill jag ha ett fönster i mitt liv med ledig tid för att verkligen kunna utvärdera Roon. Skall jag vara helt ärlig mot mig själv så är nog det största hindret att jag är lat.

Att jag har använt Teamviewer är för att det dök upp när jag googlade fjärrstyrning av Spotify för en massa år sedan, och som sagt, jag är ju lat...

Har även använt mig av airserver på min iMac från 2009. Men det var en ögonöppnare när Spotify connect kom. Det lät helt enkelt så mycket bättre än airplay!

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/09/25 :  11:06:06  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ge det en chans Audionet! Jag skulle nog kunna tänka mig att köpa Roon Lifetime enbart för Tidal-gränssnittet om jag inte haft ett så pass stort bibliotek.

Om Tidal hade en Connect-liknande lösning vore inte behovet lika skriande förstås. Men just nu är det en lösning där summan är större än delarnas värde. (Tidals relativt höga kvalitet på ljudströmmen+Roons gränssnitt och metadata-kopplingar=Toppklasslösning på musikupptäckande)

PS Jag betalade några tior för Mocha VNC och använder det för att fjärra min MacMini som inte har skärm/tgb/mus vilket fungerar riktigt bra. Finns en Mocha Lite som man kommer långt med för att testa. Men det är besvärligt när man vill t.ex. scrolla stroa fönster o liknande.

Edit:
Har du testat AirServer på senare tid? Med funktionen de kallar Lossless Quality Reciever? Det låter INTE illa! Det ska mycket till om man inte ska vara nöjd med det, så länge vi talar om stabila och kvicka nätverk.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2016/09/25 11:19:01
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2016/09/25 :  16:37:03  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Funkar med Chromecast audio och Squeezebox (fast i sbn's fall använder du inte Tidals egna app).

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2016/09/25 :  16:37:37  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Funkar med Chromecast audio och Squeezebox (fast i sbn's fall använder du inte Tidals egna app).

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000