Jag vet inte, men tror att det handlar om att maximera styvhet med minsta möjliga massa och resonansbenägenhet. Då ser resultaten lite olika ut beroende på hur konstuktören väljer att kompromissa.
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Hej Varför skrivs det så lite om tangentialarmar där har du inget vinkelfel alla andra armar har mer eller mindre vinkelfel det finns ju ändå en del armar Opus tre Cantus,Mirres modifierade Cantusarm Clearaudio har några har själv en Forsellarm som fungerar bra som sitter på ett Forsellverk,Airtangent o säkert en del andra Mvh
Med en tagentialarm har du samma vinkelfel över hela skivan. En pivottonarm har störst vinkelfel i ändlägena och noll vinkelfel någonstan där emellan. Lite som att en klocka som står still går rätt två gånger om dygnet.
Det felet gäller ju alla armar! Ställer man in den fel så kan det ju inte bli rätt. Sidleds kraften är troligen försumbar om man tänker på att centrumhålet i en skiva aldrig är i mitten och då får man troligen större sidkrafter av det fenomenet och det gäller ju alla armar det också.
Så om man tekniskt ser på tangensial så är den minst fel tycker jag iallafall.
Dom böjda armarna följer väl lite av en standard. Du kan sätta speciella nålar på dem, till exempel Ortofon Concorde och Ortofon PLUG AND PLAY, och samma skal kan passa flera märken. Jag tror det är så i alla fall.