HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 HiFiklubbens film om Joakim
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2016/10/21 :  16:36:40  Show Profile Send alpinist a Private Message  Reply
Gissar att Joakim är medlem här?
Mycket fint hus och anläggning!
https://youtu.be/p1O_-lqqP6Q

Tremolo junkie!

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2016/10/24 :  17:16:31  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
Detta är ju jocke som chefar på hifiklubben i karlstad detta.
Kul att se hur han har det :)

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2016/10/24 :  17:53:04  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Om man få vara negativ så ekar det nog en del i den miljön, dvs lite mer dämpning hade gjort susen.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/10/24 :  19:31:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det är ett vackert rum som det hade varit spännande att få en lyssnings-sejour i.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/10/25 :  09:14:29  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
FBK, "Om man få vara negativ så ekar det nog en del i den miljön, dvs lite mer dämpning hade gjort susen."

- Vi har nog alla lite olika uppfattningar om hur vi vill att inspelningar skall återges via våra anläggningar. En del gillar tillförseln utav egen rumsakustik/rumsklang, andra vill bara höra inspelningens eventuella akustik. Som jag själv. Vill att mitt rum skall påverka så lite som möjligt.

Men det är väl inte heller "fel" att färga ljudet till något de själva gillar..? Inte alltid som man håller med ansvariga för inspelningarna att han/hon rattat rätt på mixerbordet ;-)

Men utöver detta, kul när någon bjuder på sig själv och visar upp sitt hem (spännande/fin miljö och hifi också för den delen)! :)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2016/10/25 :  10:24:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Varför ens skriva att man ska vara negativ?!?

Kul reportage!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2016/10/25 :  17:17:00  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
FBK, "Om man få vara negativ så ekar det nog en del i den miljön, dvs lite mer dämpning hade gjort susen."

quote:
- Vi har nog alla lite olika uppfattningar om hur vi vill att inspelningar skall återges via våra anläggningar. En del gillar tillförseln utav egen rumsakustik/rumsklang, andra vill bara höra inspelningens eventuella akustik. Som jag själv. Vill att mitt rum skall påverka så lite som möjligt.

Men det är väl inte heller "fel" att färga ljudet till något de själva gillar..? Inte alltid som man håller med ansvariga för inspelningarna att han/hon rattat rätt på mixerbordet ;-)

Men utöver detta, kul när någon bjuder på sig själv och visar upp sitt hem (spännande/fin miljö och hifi också för den delen)! :)

Inget är fel i min värld,jag om någon på detta forumet har testat det mesta ifrån extremt dämpat till mer naturlig dämpning även om jag hoppat över att spela i helt kala rum med bara en matta och soffa, men det det ser ut som det finns seriöst med efterklang i den miljön. Och det är naturligtvis upp till var och en att bestämma i sitt eget hem och anläggning, men när det blir för avskalat med dämpning och nu pratar jag vanlig möblering med matta,bokhyllor soffor,växter ja allt detta som förr var vanligt i ett hem så brukar det låta okej. Men när man skalar av allt så det nästan knappt finns några möbler osv., kallas ljust och fräscht nu för tiden på Hemnet så blir det mycket efterklang för de allra flesta.Gå in i ditt badrum och prata lite och klappa händerna och så plockar du bort handdukarna och badrumsmatta om du har en sådan och så gör du om det så förstår du exakt vad jag menar.
Och angående Inte alltid som man håller med ansvariga för inspelningarna att han/hon rattat rätt på mixerbordet så är det allt för mycket tokiga personer i den branschen som jag ser det. Har lyssnat live på musik som varit underbar, sedan när man hör samma musik på skiva så är allt förstört.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/10/26 :  13:27:29  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
FBK, "Gå in i ditt badrum och prata lite och klappa händerna" "så förstår du exakt vad jag menar."

- Förstår precis vad du menar... Men av någon (för mig underlig) orsak så gillar en del människor den akustiska påverkan av uppspelningen?. Joakim i videon säger ju själv att han sökt efter just den typ av rum. Så det verkar vara rätt för honom :-)
Men betyder inte att det är rätt för mig eller dig FBK ;-)

FBK "Har lyssnat live på musik som varit underbar, sedan när man hör samma musik på skiva så är allt förstört"
- Känner igen det där. Själv lyssnar jag dock mest på elektrifierad musik (läs hårdrock) och där är ofta problemet omvänt. Extremt höga ljudnivåer och döva (fulla?) tekniker vid mixerborden på livekonserter gör att "min" musik oftast låter f** så mycket bättre hemma!
Finns undantag, men de är just också undantag...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2016/10/26 13:28:59
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000