HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Äldre Krell
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2016/10/22 :  09:16:35  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Hej

Hur står sig äldre Krell som Krell fbp 400cx och deras monoblock i samma ålder/serie. Tänker på ljud och framförallt hållbarhet på komponenter. Antar det är hål i plånboken om de går sönder. Tänker på Klass A

Det som varit en våt dröm som ungdom är nu mer inom räckhåll mer ekonomiskt. Men fortfarande mycket pengar. :)

Någon som vet vad de drar i konstant watt? Mest så man inte måste säkra upp med större proppar :)

Edited by - marcus_ec on 2016/10/22 09:17:31

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2016/10/22 :  15:19:08  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Ska försöka hitta en test på ett Krell som jag verkligen tror är något, minns bara ej om det var ett klass A.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2016/10/22 :  16:56:22  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
https://www.google.se/search?q=Krell+FPB+300&client=firefox-b&biw=1920&bih=943&source=lnms&sa=X&ved=0ahUKEwiRlZ-tz-7PAhVIhSwKHWbACoYQ_AUIBygA&dpr=1
Om jag skulle köpa ett äldre Krell så skulle den äldre FPB serien stå mycket högt upp på önskelistan. Bla. detta detta skrev High Fidelity Nr1 1998 om FPB300.
KLANGLIGT SÅ SKILJER FPB 300 EN DEL IFRÅN ÄLDRE KRELLMODELLER. DEN HAR NÄMLIGEN ETT BETYDLIGT VARMARE OCH FYLIGARE MELLANREGISTER OCH NEDRE DISKANTOMRÅDE ÄN DESSA, DETTA INNEBÄR DOCK PÅ GOTT OCH ONT ATT DEN INTE HAR SAMMMA KLARHET I DETTA OMRÅDE SOM TEX. KSA 250. MEN Å ANDRA SIDAN LIDER INTE FPB 300 AV KSA250:s LITE TUNNA KLINISKA GRUNDKLANG I DET AKTUELLA OMRÅDET.
SEDAN ANGÅENDE BASEN SÅ SKRIVS ATT: DÄREMOT TYCKER JAG INTE ATT FBP 300 ÄR LIKA BEDÖVANDE MÄKTIG I BASOMRÅDET SOM KSA250 ELLER KAS-2 OCH FÖRSTÄRKAREN ÄR OTROLIGT DYNAMISK OCH IMPULSVILLIG, MEN DET HADE VI JU NÄRMAST VÄNTAT EFTERSOM ÄVEN DETTA ÄR ETT AV KRELLS SIGNUM.

SLUTSATS: VI HITTAR FÅ OM ENS NÅGRA FÖRSTÄRKARE SOM HELHETSMÄSSIGT KAN TA UPP KAMPEN MED KREL FPB 300, SOM HELHET - KUNGEN BLAND EFFEKTFÖRSTÄRKARE.

OCH NÄR MAN TÄNKER PÅ HUR UTVECKLINGEN BLAND HÖGTALARTILLVERKARE MED MER FOKUSERING PÅ DE ÖVRE REGISTREN, GÄRNA MED DISKANT SOM STICKET UT IFRÅN HELHETEN (I MINA ÖRON) SÅ ÄR DENNA GAMLA KRELL KLIPPT OCH SKUREN FÖR DAGENS HÖGTALARE SOM JAG SER DET.
FINNS I ALLA FALL EN STÖRRE MODELL VAD JAG VET SOM HETER SOM HETER FPB 600 OM MAN NU VILL HA ÄNNU MER KRAFT.

Ursäkta att det blev stora bokstäver,skrev på utan att kolla Capslock knappen.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2016/10/22 :  17:06:48  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Krell fbp 400cx är väl inte så gamla,de nyare modellerna är allt för kliniska i mina öron av det jag hört på mässor, så sådana skulle jag inte ens tänka på.Då är väl KSA-serien trevligare ? någon på forumet har ett sådant minns bara inte vem?
Hittade honom. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=84391&whichpage=1

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2016/10/22 :  20:25:29  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Gamla och gamla, de är väl ca 10år gamla. Ganska gammalt för klass-a elektronik.

Gillar denna designen: https://hifitorget.se/visa_annons.php/krell_fpb_300cx_45120.htm

Edited by - marcus_ec on 2016/10/22 20:27:08
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2016/10/23 :  11:22:56  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
10år på ett slutsteg är ingen ålder när det gäller slutsteg (rör-steg är annorlunda) med kvalitetskomponenter och inte budget modeller. Lär inte kräva en kraftig översyn utan i så fall mindre = knappast jätte dyrt.Har haft äldre grejer i lägre prisklasser än Krellen som inte behövt någon översyn. Och slutsteget i länken har väl ett ganska bra pris eller ?
Du kanske kan få låna hem och testa, tror inte att de är omöjliga om du är sugen.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2016/10/24 :  10:02:48  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Gör inte värmeutvecklingen i klass A-steg att, framför allt, kondingar åldras?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2016/10/24 :  11:11:21  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Precis min tanke.
Go to Top of Page

Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts

Posted - 2016/10/24 :  16:09:46  Show Profile Send Gozzi a Private Message  Reply
Bara att handla, allt går att serva med rätt kontakter, gått igenom några gamla Power amps:
Krell Ksa 80, krell ksa 100, krell ksa 200s krell, Krell kav300i Krell fpb 200
Mark Levinson 23,5, 27 , 334 & 335.

Förbrukningen är inget att oroa sig för, förstärkarna står ju ändå inte på 24/7. FPB400CX låter fantastiskt, även deras gamla FPB200 låter riktigt bra....

[i][purple]
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2016/10/24 :  20:51:31  Show Profile Send Amund a Private Message  Reply
Jag har fortfarande kvar min FPBcx efter många år, testade EVO för några år sedan men karaktären var för annorlunda.
Det enda som inte har tålt tidens tand är en av lysdiodrarna i fronten och då har min stått på nästan dygnet runt, jag har stängt av vid semester eller andra tillfällen som jag har varit bortrest en lite längre tid.

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000