HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför görs inga hörlurs-slutsteg?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/10/26 :  09:22:39  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Eller görs det? Jag är rätt säker att de flesta normala försteg skulle kunna utnyttjas som volymreglerare och ingångsväljare även om slutsteget anpassats för att driva hörlurar och är på 5W snarare än 500W.

Jag har ett mycket enkelt försteg, och det saknar tyvärr en Tape-utgång som jag kan haka på en enklare hörlursförstärkare.
Har till och med tänkt tanken att prova koppla lurarna till högtalarutgångarna men tvivlar på att det blir bra. Mina lurar har en impedans runt 28 Ohm upp till ca 50 Ohm(?) med en effekttålighet på kanske en watt? Har svårt att se att det skulle bli en bra kombination, men samtidigt finns ju exempel på såna lösningar. VTL 85 t.ex.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2016/10/26 :  09:43:56  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag förstår nog inte frågan riktigt för i min värld finns det massor med sådan men du kanske menar rena försteg med en bra hörlursutgång. Då blir det ju mer begränsat t.o.m. mycket få beroende på att marknaden har försvunnit för dom. Volymerna finns idag för olika kombinationer typ dac med hörlursutgång och eller försteg. Strikt tvåkanal är ju tyvärr ett utdöende släkte.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/10/26 :  10:05:15  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag är otydlig!
Vad jag skulle vilja ha är ett slutsteg med mindre gain, impedansanpassning för lurar snarare än högtalare, och givetvis hörlursuttag istället för högtalarkontakter. Balanserad/single ended ingång.

Om mitt försteg hade en tape out hade jag givet kunna ansluta en vanlig analog hörlursförstärkare till dessaoch löst problemet. Men jag inbillar mig att volymreglering skulle lika gärna kunna ske i mitt försteg istället och då ansluta ett "hörlursslutsteg" till någon av de volymreglerade utgångarna på försteget.

(Vilket jag också testat genom att ansluta Little Dot MkIII med fullt påskruvad volym till förstegets variabla utgång via RCA. Det fungerar okej, men jag känner att jag inte får ut riktigt med kräm)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2016/10/26 :  10:38:44  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
På 80-talet hade min gode far en ljusblå rund liten burk med hörlursuttag och ledningar till högtalarutgångarna. Den gjorde antagligen impendansanpassning mm. Tyvärr kommer jag inte på fabrikat/modell men borde finnas åtskilliga sådana 'energidryck' burkar någonstans om inte på tippen.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2016/10/26 :  10:42:39  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
DIY recept tycks finnas många, 'speaker to headphone adapter'

här är en
http://www.dms-audio.com/node/26
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/10/26 :  14:31:41  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Nåt åt det hållet MartinN! Ska googla runt på lite såna lösningar.
Frågan är om slutstegen mår OK med denna högimpediva last?
Och bara 1W effekttålighet kanske räcker i verkligheten, men känns spännande att häkta på utgångarna på ett 300W slutsteg!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2016/10/26 :  14:41:17  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Lustigt... det där var ju lite poppis ett tag, på 1980-talet om jag minns rätt. Mycket generellt kan man ju med en dämpsats (alltså nåt anpassat nät av resistorer) använda hörlurar på vilken utgång som helst som ligger i rätt spänningsnivå och impedans. Förr kunde man ju få tag i hörlurar på 8 Ohm, exvis och de gick ju fint på en vanlig högtalarutgång.... Men känsligheten gjorde ju att man 1. hörde allt brum och brus och 2. fick en chock när man rörde volymratten minsta lilla.

Jag har själv byggt ett par OTL rörslutsteg för 300 och 600 ohms hörlurar (rätt simpla grejer men funkade OK), så det borde ju finnas proffsbyggen att få tag i nånstans tycker man. Hur man kan koppla in lurarna beror ju väldigt mycket på deras impedans.

Edited by - lampuradio on 2016/10/26 14:43:55
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/10/26 :  18:58:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag förstod heller inte frågan. Det finns massor av DIY-steg för lurar. Och spanar man in på AliExpress finns det drösvis av nyckelfärdiga förstärkare för lurar, både rör , transistor och hybrid.

Jag hittar liggande hemma, minst tre halvbyggda förstärkare för lurar men alla har linjeingång och kan anslutas direkt till CD-spelare eller iPod.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2016/10/26 :  19:10:17  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Egentligen är de vanliga hörlursförstärkarna "slutsteg" med en volymkontroll. De är byggda för att hantera en lägre impedans än vad försteg oftast är byggda för. Däremot så är effektkraven väldigt små. Man brukar mäta effektivitet/känslighet i mW istället för W på hörlurar.
Att koppla på efter slutsteg med någon adapter är ingen höjdare generellt. Slutstegen mår inte dåligt av den höga impedansen(om det inte är Linn eller liknande tokiga konstruktioner) men eftersom de har så hög gain så brukar det innebära väldigt mycket brus i lurarna.

Det finns en del hörlursförstärkare som är byggda för pass through så du kopplar slutsteget i hörlursförstärkarens line out. Då behöver du inte bry dig om tape out på förförstärkaren. Harmony Designs Ear 909 har det tex. som även är balanserad rakt igenom. Likaså brukar Stax ha det på sina men det är enbart för Stax egna lurar.
Ear 909 använder stegad volymkontroll så det är nog väldigt liten signal-förlust med en sån lösning och det går nog utmärkt att köpa en utan volymkontroll i sig också.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/10/26 :  20:20:21  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Lovan är inne på helt rätt spår, alltså att på något vis få in en hörlursförstärkare efter mitt befintliga försteg.
Och jo, det går tretton hörlurs-för-dacar på dussinet, jag har själv en sådan eller flera vid närmare eftertanke. Men min tanke var att använda befintlig volymreglering i mitt försteg, och alltså inte ens tillåta en pot/attenuator i själva hörlursförstärkaren.

Vinster:
Behöver inte koppla om i hörlursstärkaren vid byte mellan analog eller digital uppspelning. Det sker ju redan i försteget.
Fjärrkontroll för volymreglering.

Nackdelar:
Behöver slå av slutsteget om man inte vill ha ut ljudet i högtalarna också. (Gjort för att vara konstant på)

Visst kan man bara vrida på volymen i t.ex. min Ear9:a och köra så redan nu, men då den låter rätt sunkigt redan från början gör väl inte heller volympoten någon förbättring.
Jag ska nog ta och sända Mattias S ett mail och höra om han inte vill bygga om mitt Ear9 till något användbart! (utan volymkontroll)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2016/10/26 :  22:34:09  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Det är nog bara att byta in den mot en 909 eller någon annan bättre konstruktion. Det är nog inte bara poten som är problemet om du upplever sånna problem i ljudet
Om du ber honom att bygga något åt dig så kanske han kan lösa att du får en line out som bryts/kortsluts med en knapp på framsidan. Då behöver du inte stänga av slutstegen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000