HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Välljud och andra värdskriget
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2016/10/27 :  00:13:39  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Varför börjar allt låta bättre efter andra VK
Har hört att det kan ha något med Telefunken att göra
Någon som vet eller har reflekterat detta, inte jag
Var det något med det militära att göra tro, hoppas någon vet lite historia för jag kan inget höra så långt

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2016/10/27 :  07:42:49  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Mycket "lyxverksamhet", som exempelvis högkvalitativ ljudåtergivning, fick ligga i träda under krigsåren och ett tag därefter. Det fanns annat att fokusera på... Sedan, när folka hade lite resurser igen, kom en massa uppdämda tekniska framsteg ut på marknaden, tillsammans med militärtekniska spin-off-grejer och då blev det ju stora framsteg. Vinylskivan kom i slutet av 40-talet och ljudbandstekniken utvecklades rätt mycket då också, till förmån för ljudkvaliteten. Det fanns ju fina grejer före WW2 också, men det var då verkligt exotiska grejer, inget för normala "ljudintresserade löntagare".
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2016/10/27 :  09:01:24  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
quote:
Varför börjar allt låta bättre efter andra VK

Gör det?
Jag skulle nog vilja hävda motsatsen


Återkopplade förstärkare, trögdrivna högtalare, ökad komplexitet. Saker som har mer med producentens lönsamhet att göra än ökat välljud.
Jag vill mena att välljud stod på sin topp på 30-talet när ljudfilmen slog igenom. Därefter har "utvecklingen" ständigt befunnit sig i ett lutande plan med ändstationen MP3 och osynliga "mickro-anläggningar".

Innan någon blir förbannad på detta inlägg så vill jag skriva att detta är min högst subjektiva åsikt.
Vill bara belysa att åsikten att utvecklingen per se gått framåt också är subjektiv.




"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2016/10/27 :  13:33:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Håller med Pix.
Mer specifikt så tror jag man kan dela upp det så att naturtrogen återgivning av dynamik stod på toppen med Western Electric runt 1930.
Pratar vi om mindre intressanta saker som rak tonkurva och sånt är det inte så solklart.
Själv har jag aldrig hört mer levande återgivning från högtalare än Western Electric 12A och 13A från 1926.



Tar vi ett specialfall som rullbandare så bygger väl det mesta på tyska AEG bandare från tidigt 40-tal.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2016/10/27 13:36:05
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2016/10/27 :  14:21:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Angående rullbandarna så finns mycket att läsa på Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Magnetophon

Mest känd är nog denna stereoinspelning från Berlin 1944, ett ganska ruskigt tidsdokument:
https://www.youtube.com/watch?v=EY7lvuVjjX4
(Spela från 5.40 så hörs luftvärnseld i bakgrunden. Om konserten var på kvällen var
det antagligen engelskt bombflyg man sköt på. De amerikanska bombarna flög på dagen.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2016/10/27 :  18:27:46  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Det är ju inte helt självklart vad TS menar med sin frågeställning. Om man menar "state-of-the-art" så fanns det mycket fina system före WW2, men om man menar det som en vanlig medborgare kunde få tillgång till, så blev det nog ett lyft efter kriget, framåt 1950 sådär. Visserligen hade 78-varvare nått en bra kvalitetsnivå redan före kriget, men när restriktionerna satte in, blev materialet i skivorna rätt uselt (mycket fyllnadsmaterial som skapar brus) och det höll ju i sig till dess vinylen slog igenom. Då fick "gemene man" tillgång till goda ljudlagringsmedia. Allteftersom folk bytte upp sig till anläggningar med kristall- eller dynamisk pickup (i stället för de magnetiska), blev återgivningsmöjligheterna i ett vanligt hem bättre vartefter.

Men, såklart, en del förstärkar- och högtalarkonstruktioner från före 1939 är ju helt fantastiska. Dock var de nog helt fantastiska vad gäller prisnivå redan när de introducerades och priserna på dessa (eller sentida liknande) system ligger nog i fantasiområdet för många av oss idag också.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2016/10/27 :  20:46:54  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Har läst ett par olika artiklar i ämnet, båda nämner Hitlers propagandasystem som en starkt bidragande orsak. Hitler insåg betydelsen av att göra sig hörd, alltså såg han till att de tyska företag som sysslade med ljudteknik fick resurser att ta fram bra grejor.
Bland annat nämndes högkvalitativa mikrofoner från AEG och rullbandspelare med AC-förmagnetisering. Sistnämnda var ett markant uppsving från tidigare DC-förmagnetisering vilket var strategiskt viktigt, Hitler kunde spela in sina tal i förväg och sedan sända dem via radio från någon öde avkrok utan risk för att bli inpejlad och bombad.

När Tyskland sen blev ockuperat av de allierade fanns det bland soldaterna en hel del ljudtekniker, skivbolagskillar och andra som förstod att de hittat guld när de började rota i den tyska ljudutrustningen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2016/10/27 :  21:10:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Lampur:
Ligger ju nåt i det förstås.

Det var nog därför man hade beväpnad eskort när systemet transporterades till kunden:


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2016/10/27 21:11:36
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2016/10/29 :  12:23:19  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Blev ju kulare läsning detta än mina två rader

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2016/10/29 :  12:58:34  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Jag håller 50 talet som guldåldern men med tekniken från 30 talet.
30 talets konstruktioner med trafokopplingar är utan tvekan oöverträffat idag, kolla in Audio Teknes grejor.
Kriget gjorde att utvecklingen gick framåt med raketfart och nya tekniker och rör kom fram som vi använder idag.
Kör själv med Siemens högtalare från 1954, slutsteg från 56 och förstegsrör/komponenter från 50 talet och kommer inte att se bakåt.
Bytte för ett tag sen rör i slutsteget och det var en speciell känsla av att sprätta förseglingen som gjordes 1943 under brinnande krig.
Kvaliteten från 50-60 talet kommer vi aldrig att se igen, idag kommer svarta lådor som blir värdelösa så snart mkII varianten kommer efter några månader, dåliga material och plast...
Sedan kan man fråga sig hur många apparater med ytmonterat som finns kvar efter några år med åskväder ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2016/10/29 :  13:03:31  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Det är nog lite Hitler i grejorna precis som folkvagnarna och motorvägarna, killen hade i alla fall visioner även om han var spritt språngande galen. Får köra lite Infected Mushroom för att driva ut de onda andarna

Lämnat forumet
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/10/29 :  13:12:53  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Kul diskussion!

Ska man interpolera åt andra hållet oroar jag mig för framtidens rymdmänniskor som lär få lida av en eländig ljudkvalitet. Hur är det nu det brukar stå i SF-romanerne:
quote:
Gör klart för överljusfart, hördens kaptenens röst knastra ur rymdskeppets högtalare ...

Edited by - soundbrigade on 2016/10/29 13:13:33
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2016/10/29 :  14:58:06  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Lånade ut ett par Altec 755 åt en god vän med Sonus Faber Olympica 3 och Sonus är snart till salu.

Var tog de gjutna chassiena med hammarlack och extremt lätta och styva koner vägen ? de uppfinns säkert på nytt när keramik och aluminium inte är på modet längre.
Kunskapen hur man gör kan vara försvunnen fortare än man kan säga "Klangfilm"

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2016/10/30 :  09:19:59  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Idag är det tyvärr "pannkaksljud" från slimmade och svindyra Klass-D förstärkare som gäller.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2016/10/30 :  10:08:30  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Slimmade förstärkare/högtalare är en styggelse ! hustrur, potentiella hustrur och flickvänner borde inte få rätt till inflytande !
Tur att mina 2m2 Imperial redan tryggt stod på plats när Hustrun kom in i bilden, vilket skräckscenario det skulle kunna bli...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2016/10/30 :  21:38:37  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
quote:
Idag är det tyvärr "pannkaksljud" från slimmade och svindyra Klass-D förstärkare som gäller.


Åja, jag använder klass D steg hemmavid och det bidrar inte med några större konstigheter vad jag kan förstå.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/10/30 :  22:14:48  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Hifi gick i graven när rör och transistorer tappade triod-kurvorna på effektivitets och den minimala storlekens altare.

Välkommen du ljuva IRFP7430. Ett litet hopp i hifins mörka medeltid (dvs idag - se tex MP3 och bluetooth-högtalare).

Edited by - Circlomanen on 2016/10/30 22:17:29
Go to Top of Page

MatsB
Member

327 Posts

Posted - 2016/10/31 :  16:20:45  Show Profile Send MatsB a Private Message  Reply
Intressant tråd!
Pix! Varifrån kommer bilden på snickarverkstaden, där man bygger en kopia på WE 13 A?

Det skall vara en njutning att lyssna på musik, och inte en plåga!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2016/11/02 :  07:07:22  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
MatsB, Det finns flera comission builders av 12&13A (framför allt i USA och Asien)
Originalen var dock i plåt/mässing om jag inte tar fel

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2016/11/02 :  09:01:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nej, 12 och 13 var gjorda i trä. Ribbor av trä 1x1" limmade efter varandra med djurlim. Rören och infästningar för 555 var i metall förstås.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2016/11/02 09:03:34
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2016/11/02 :  14:04:52  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Bernt, ok
Riktigt fint hantverk

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2016/11/02 :  19:21:43  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Någonting hände på sjuttiotalet, allt blev av sämre kvalitet, hifi, bilar, hus och nästan allt ! det finns inte längre tid att göra ett hantverk och snabbast möjliga vinst är det som gäller.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2016/11/02 :  19:54:17  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
time: Samtidigt gjorde den utveckling att fler fick möjlighet att få tillgång sakerna
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2016/11/03 :  20:04:41  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Visst var det så men bättre blev det inte och själva hantverket försvann gradvis efter kriget. Jag har en hel del grejor och ju nyare desto sämre omsorg i detaljerna

Lämnat forumet
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7354 Posts

Posted - 2016/11/03 :  20:29:38  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Inte för att det här exemplet är 70-TAL. Men Jag tog ett exempel någonstans om vad ett par Infinity Sigma skulle kosta idag, kostade 70.000kr -97 omräknat i dagens pengavärde skulle de kosta strax över 85.000kr Vilka högtalare med det hantverket och prestandan kostar 85000kr idag ? Inget skulle jag säga utan du får betala minst det dubbla,eller tredubbla. Har hört så mycket högtalare på mässor som man blir paff när man se prislappen på dem. Beg marknaden borde vara superhet, köpa en grym anläggning idag är lätt på beg marknaden om man har 150.000-200.000kr liggande.
Det är ett sådant extremt vinstintresse i allt idag så och när det gäller sk. High End så har det med åren blivit riktigt dyrt och det verkar bara bli dyrare och dyrare.
quote:
Idag är det tyvärr "pannkaksljud" från slimmade och svindyra Klass-D förstärkare som gäller.

Tyvärr så är det också mina intryck.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2016/11/03 :  21:28:05  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Jag tror det som i första hand ändrats är kunderna, eller rättare sagt attityden hos desamma, tekniken och möjligheterna har bara blivit bättre och bättre, men behovet av konstant stimulans, 2sek koncentrationsförmåga, extrem hype-känslighet och smidighet har resulterat i små "snygga" mobilstyrda högtalare stöpta i den ljudmässiga motsvarigheten till Monosodium glutamat, dvs överjäst bas och bbc dip så allt låter "jane austin" direkt, det är efterfrågan, alltså kunderna som över tid format produkterna inte tvärt om.

Har även en annan teori om att hyffset och respekten i samhället försvann samtidigt som hatten... ;)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000