HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Tankar om en bättre SL 1210.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

wennerhulken
Member

113 Posts

Posted - 2016/10/29 :  01:32:10  Show Profile Send wennerhulken a Private Message  Reply
Hejsan!
Köpte i somras en finfin Technics SL 1210 i mint originalskick med en 2M röd. Har givetvis börjat fundera på vägar vidare och därför läst lite på nätet. Märker att det finns lite olika ståndpunkter när det gäller originaltonarmen. Somliga säger att den är helt ok, andra att den behöver bytas eller åtminstone moddas.
Själv gissar jag att det har med vilken nivå på PU man siktar mot. Vilka är forumets åsikter/erfarenheter om detta?
OM originalarmen ska behållas så verkar många ändå förespråka omkabling, vilket inte känns orimligt på en 30-åring. Var hittar jag kablar till armen? Verkar finnas i England men har inte sett något i Sverige.
Flera talar om betydelsen av att dämpa originalarmen, allt från bomull till expanderande skum föreslås. Vilka är forumets tankar/erfarenheter kring detta? Är det svårt att göra?
Skriv och filosofera samt dela erfarenheter så blir jag

Tomas

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2016/10/29 :  08:13:57  Show Profile Send radelius a Private Message  Reply
Jag har en likadan som jag delvis har moddat, Vissa av dem var bra andra tveksamma.
På Kabusa.com hittar du kablage reservdelar moddar mm.
Den enskilt bästa modden är en tonarmsdämpning enl SME, paddel i silikon. Värd varenda krona.
Jag har även köpt en tonarmsplatta för Regaarm men tyckte inte att Regaarmaen tillförde något förutom obekvämlighet. Du får den för en liten peng om du vill.
Kabusa har även en liten krets som man kopplar in på stroboskoplampan. Den släcks då efter ett tag för att inte tillföra brus i elektroniken. Jag upplevde ingen skillnad före/efter.
En bättre stab i nätdelen ska göra spelaren bättre har dock inte testat själv.
Byta kablage i orginalarmen är kanske en bra idé men jag är osäker.
Har även smält vax enl Kabusa mellan toramslager och bottenplatta för att stabilisera, tveksamt om jag hör någon skillnad.
Ska man modda och verkligen vill veta vad soma gör vad måste man ha två likadana spelare varav en är referens. Annars glömmer man och dessutom vill man ju att det ska bli bättre vilket filtrerar ens omdöme betänkligt. Ja det var lite av mina erfarenheter./S

Staffan Rådelius
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/10/29 :  09:45:19  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Även jag har en SL-1210 MkII som modifierats på enklare sätt. På min var tonarmen något stukad vilket gör att jag vill få tag på ett nytt armrör till den. Inte mycket, bara helt omöjligt att få till azimuth och VTA.
Jag skaffade en Origin Live tonarmsplatta och slängde på min gamla Audio Origami-moddade RB-250 och för mig var det givetvis en mycket tydlig förbättring mot originalet.
Jag har även flyttat ut nätdelen ur spelaren och istället finns bara lågnivå likspänning in på runt 30V. Har inte ännu bytt regulatorn men alla pryttlar finns.
Att flytta ut nätdelen var för mig inte någon natt/dag skillnad, men visst, jag köper teorin!
Enklare och smidigare är nog att köpa en extern nätdel på 21V i färdig låda med nödvändiga stabbar och regulatorer. Finns på eBay för runt tusenlappen.
Vill du bygga eget så har jag ett komplett kitt för både extern nätdel och LM-317 baserad regulator. (Köpte två när jag ändå stimmade runt på ELFA)

Om du tänker dig att byta tonarmskabel så försök hitta någon som verkligen är smidig! Jag beställde via Hifiklubben tidigare när jag bytte i en SME Serie III och den VdH som fanns att tillgå var alldeles för stel för överföringen mellan tonarm o bas. Som tur var bestod mitt byte enbart av kablaget i rörer, som ju är delat på SME III.

Om du inte vill göra det själv är Johnnie7, eller Audio Origami som företaget heter, en jäkel på att både byta kablage, skumfylla och juster lager. Och till mycket rimliga priser!

Och själv gillar jag armen, den är välkonstruerad med bra VTA justering, tar de flesta pickisar och låter inte alls illa. Börja med att byta den externa tonarmskabelen så får du kvickt en förbättring!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

minoman
Member

129 Posts

Posted - 2016/10/29 :  11:19:52  Show Profile Send minoman a Private Message  Reply
Origin Live har en sida för mod av Technics 1210. Kanske kan vara av intresse.

http://www.originlive.com/technics-1200-1210-series-power-supply-2.html

mvh/micke

Avt race
Avt loqvere mellora silentio
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/10/30 :  09:53:05  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
En sak som ofta nämns som att ha stor påverkan är ett förbättrat lager.
Vet att en kille bygger om originallager till förbättrade versioner till hyfsade priser, IanMac bearing. Det handlar om ca £135 för ett förbättrat originallager med oljereservoir.
Sen finns ju givetvis Mike New bearings också, men då snackar vi runt 5.000:- för ett helt annat lager.
Det finns trådar om båda dessa på theartofsound.net där du också kan hitta massor med info om moddning av Technics spelare.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

AMöller
Starting Member

7 Posts

Posted - 2016/11/21 :  23:45:32  Show Profile Send AMöller a Private Message  Reply
Jag har själv precis plockat fram en av mina SL-1200:or från garderoben, inspirerad av nya 1200 GAE etc. Mina två första prio är väldigt enkla; lock + matta. Mattan blir troligtvis en OriginLive. Dock så var det lättare sagt än gjort att fixa gångjärn + lock till en pre -85 modell. Resten av prioriteringarna får på något sätt stå i paritet till en nedprioritering av ny arm till finlyssningsspelaren. Jag kommer alltså inte att lägga 10 papp på SL-12:an.

Vägen att gå handlar nog också lite om vilka skivor som ska spelas samt om man har fler spelare. Jag var först inne på en Ortofon OM2 Blue, eller Bronze, och att inte nödvändigtvis byta armen, men att byta kablage, dämpa och kanske något mer. Mitt främsta argument för den vägen var nog egentligen estetisk. Senare så hade jag tänkt komplettera med OriginLIve's strömmatning.

Men. Som det ser ut nu, med tanke på att jag mest kommer spela min gamla DJ-samling (som jag visserligen varit så aktsam om som det gått), så lutar det mer åt en Audio Technica som jag tolkar är en prioritering mer åt spelglädje. Sista prylen på min lista får bli en ny arm, möjligtvis senare beroende på hur högt jag lägger ribban.

Det finns en kilometerlång tråd på vinylengine.com om vilka pickuper folk använder på sina SL-1200:or och det är förvånansvärt hur dyra pickuper som hängs på SL-12:or i mer eller mindre originalskick. Rätt eller fel, kan jag inte svara på. Om du plöjer den tråden så kan du eventuellt se en trend mellan vilka prylar som föredras av de som testat flera olika kombinationer, samt de som köpt en pick-up och tycker att de känner sig nöjda. Tråden berör så klart många sidospår med andra moddar.

Maplenoll Athena / SME III-S / Soundsmith Carmen -> Wägner RIAA
Densen B-200+, B-410, NAD 4100, 6100
Dynaudio Audience 52
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000