HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Piano, dämpning och grannar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

grodan
Member

99 Posts

Posted - 2016/11/17 :  19:40:25  Show Profile Send grodan a Private Message  Reply
Hej på er!

Frugan har äntligen fått ett piano nu när vi bor i en större lägenhet.
Dessvärre njuter inte grannarna lika mycket och de var väldigt snabba på att klaga så tänkte se vad vi kan göra för att dämpa pianot.

Kan det finnas bättre bollplank än en hög hifi-muppar? :)

Hur som, pianot står mot väggen som skiljer lägenheterna åt. Det är alltså på samma våning klagomålet kommer, inte våningen under eller över.

1. Min tanke är att först fästa vadd bakom projektorduken för att få någon form av absorbation i rummet.

2. Antingen bygga en ram med luftspalt på 5-8cm + ljudisolerande skivor (ett par cm tjocka) och mellan pianot och väggen. Andra alternativet är att ha vadd även här bakom då det är en del tomrum mellan vägg och piano (då pianoryggen inte är helt platt utan konkav)

3. En matta under pianot för att dämpa vibrationer

4. Ev. en absorbent ovanför pianot för att dämpa även där.

Låter det någorlunda vettigt? Och hur tror ni det skulle påverka pianots ljud/karaktär?

Kom gärna med feedback, DIY som tips på kunniga personer och butiker!

// Jonas

Edited by - grodan on 2016/11/17 19:48:33

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2016/11/17 :  20:04:52  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Byt det mot ett elpiano och ett par hörlurar så är problemet löst.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

grodan
Member

99 Posts

Posted - 2016/11/17 :  20:19:13  Show Profile Send grodan a Private Message  Reply
Nu hoppades jag på tankar kring akustik och inte instrument (som dessutom inte är lika bra, vi har provat)

// Jonas
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2016/11/17 :  20:39:27  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
Tycker du resonerar bra! Mitt tips! Gipsskivor till väggen mot grannen gärna tre lager

Mvh

Music Isn`t my hobby It`s my passion

Professionell Musiklyssnare Musik-Tantriker
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2016/11/17 :  22:16:49  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Börja med att bjud in dig själv till grannarna medan din fru spelar piano så kan du själv bilda dig en uppfattning om hur stort problemet är.
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2016/11/17 :  22:41:28  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Pianoklinkade grannar är ett gissel. Grannen under oss spelar ibland och det har en otrolig förmåga att tränga igenom. Kan vara oerhört irriterande så gör som Ampalang föreslår, bjud in dig och bilda dig en egen uppfattning.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2016/11/18 :  07:52:29  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Om grannen upplever det som ett problem är det ett problem oavsett vad du själv tycker vid lyssnande hos grannen.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2016/11/18 :  08:12:27  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Mupp å mupp

Tyvärr har du nog ett problem som inte kan fixas så lätt via dämpningar. Piano tränger som sagt igenom det mesta. Trist men det har varit uppe många gånger.

Levnadsregler typ bara mellan några klockslag eller så kanske kan hjälpa.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2016/11/18 :  11:44:08  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Jag skulle tro att det är en ordentlig insats som behövs om du ska lyckas isolera ljudet mot grannen på ett "bra" sätt. Det du behöver göra är principen rum i rum, dvs nya väggar, tak et.c.
Sen kanske enklare åtgärder gör att det blir något mindre störande för grannarna men jag skulle nog överväga att antingen flytta pianot till ett annat rum som inte angränsar grannen eller ett elektriskt piano.
Lite vadd och dylikt kommer ha minimal effekt mot grannarna tyvärr.

Testa att sätta vibrationsdämpande fötter under pianot, typ gummipuckar och se om det kan göra att stomljuden blir tillräckligt låga för att inte störa grannen.

Edit: Jag tar för givet att grannarna kommer att uppleva det som ett problem så länge de faktiskt alls kan höra när hon spelar på pianot så vi pratar om en massiv dämpning(30-40db kanske). 3-glas fönster, rum i rum et.c. Tänk studio helt enkelt.

Edited by - Lovan on 2016/11/18 11:46:11
Go to Top of Page

grodan
Member

99 Posts

Posted - 2016/11/18 :  21:45:16  Show Profile Send grodan a Private Message  Reply
Tack för tipsen!

Att själv få en uppfattning av problemet är nog den bästa vägen framåt.

Visst kommer det inte bli helt bra, men kanske bättre. Om vi gör vår del för att göra det mer drägligt för alla så borde man kunna mötas så alla är någorlunda nöjda (då de gjorde tydligt att problemet är att vi spelar öht och ville inte diskutera tider följt av vaga hot).

Mupp är f.ö inte menat som något negativt. :]

// Jonas
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2016/11/18 :  22:00:30  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Lycka till, men tänk på att välja era fighter.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2016/11/19 :  19:30:43  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Hej,
du bör bygga en separat vägg som är isolerad från väggar golv och tak. Det finns
speciella bleck för ändamålet i byggindustrin. Problemet har behandlats till och med i "äntligen hemma" där Martin Timell byggde en sådan extravägg.

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2016/11/19 :  20:28:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Äntligen hemma 2 April 2013, finns att se på TV4 Play

Fler exempel:
https://www.youtube.com/results?search_query=ljudisolera+innerv%C3%A4gg

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2016/11/19 20:31:52
Go to Top of Page

Hifi-Perra
fd. Dynaudio

97 Posts

Posted - 2016/11/22 :  12:19:35  Show Profile Send Hifi-Perra a Private Message  Reply
Mitt enda tips! Köp huset. Gör om det till hyreshus. Hyr ut lägenheterna om du nu vill ha ett hyreshus alt: flerfamiljshus. Bli hyresvärd! Sen kan du spela vad du vill. För vem fasen vill klaga på hyresvärden? Är själv hyresvärd. Ett enda klagomål på 20 år. Fina grejor det! Och då finns det dom som stör sig ordentligt på min mid-end anläggning! Kanske inte funkar i alla hyreshus då men... Men här var det iaf inga problem.. Musik förlänger livet!!! Nu var det inte hela sanningen! Vi kom överens om att alla i huset kan spela musik mellan 10-22 oavsett dag på året förutom Julafton osv. Spelar man högt så får man tänka på själv hur man spelar! En väldigt smidig regel. Sen har jag även varit inne hos grannen för att stämma av med min volymratt. Vid 10 på volym ratten går gränsen för vad som hörs in i hans lägenhet. Håller jag Volym 9 på kvällen / natten så hörs det inte. Det kan ju också vara ett bra tips som man kan gå igenom om man råkar ha en stereo / hemmabio och grannar. Be att få lyssna av helt enkelt. När det uppfattas som störande och inte
Mvh

Tv-rummet: Dynaudio Contour S3.4 LE o Co.

http://www.component.se/galleri.php?n=Hifi_Perrra

Edited by - Hifi-Perra on 2016/11/22 12:26:01
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000