HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Nikwin vill ha bra ljud, IXYS och mycket värme
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/11/27 :  10:38:07  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
I annan tråd skrev Nikwin såhär:

quote:
Hallå Johannes
Hur ser denna ritning ut om man skulle bygga den.






Här är ett första test i LTSpice.

Inte illa för ett första test. SRPP-sourceföljare fungerar riktigt bra.
Jag simmade denna första test med IRFP054 då jag inte kan lägga till IRFP7430 i LTSpice bibliotek.

Troligtvis skulle trioditeten hos IRFP7430 skapa en del spännande andraton så simmad THD skulle bli betydligt sämre än detta.

Detta är då en enkel sourceföljare utan spänningsförstärkning.

Det är lätt att lägga till ett spänningsförstärkande steg, men jag vill först ta fram ett bra utgångsteg med låg dist och ett bra stabilitet.

Det kommer mer, men jag måste grubbla lite på det hela först...

Mvh Johannes

Edited by - Circlomanen on 2016/12/01 10:34:09

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/11/27 :  10:46:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Varierar man förhållandet mellan R2 och R3 i kretsen ovan så varierar man hur mycket pushpull eller singleend den undre dynamiska strömkällan ger.
En ren konstantström-källa ger mer andraton, mindre ström och mer triod-karaktär (låter troligtvis bättre med mer skarpa transienter och mer spelglädje).
En ren pushpull-strömkälla (SRPP) ger mindre andraton, mindre trioditet men mer tredjeton (låter troligtvis renare, mer slagkraftig men mindre musikalisk och levande).

Detta är ett sätt att anpassa förstärkaren till tänkt last, till smak och dina behov.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/11/27 :  10:51:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
https://youtu.be/Xk8CubrqTYU?t=956

Ungefär här i denna videon pratar Nelson Pass om hur man varierar den dynamiska strömkällan och hur det påverkar både distortionsnivåer och generell ljudkaraktär.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2016/11/27 :  10:54:03  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Det kommer mer, men jag måste grubbla lite på det hela först...

Spännande!
Jag har följt dina ideer på diyAudio, har även försökt förstå Mr Pass artiklar, men måste erkänna att jag inte kommit över förståelsetröskeln.

Stämmer det att C1 är 470000 uF?

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/11/27 :  11:05:33  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Stämmer det att C1 är 470000 uF?


Jo, men det är endast en simuleringsabnormalitet.

Lägg inte för mycket vikt vid denna första krets.
Det är bara en första test för att etablera en grund.

I slutändan kommer saker och ting se ganska annorlunda ut.

Jag är helt säker på att kretsen ovan är byggbar. Trissorna måste klara 42 watt värme st, vilket är väl inom fläkkylning eller vattenkylning (hej Bernt!).

Jag skall parallella fler av dem senare.

Den går att bygga med en mängd olika transistorer och en mängd olika förändringar som alla har nån påverkan på den slutgiltiga subjektiva lyssningsglädjen.

Med IRFP054 eller IRFP150 skulle den troligtvis låta ren, korrekt, rimligt kraftfull men ganska trist. Inget jag rekomenderar.

Med IRFP7430, IRLP3034, IRFP7530 med fler så får du en helt annan ljudkvalitet och ljudkaraktär.

IRFP7430 är idag den bästa transistorn jag någonsin testat för sourceföljar-duty. Tätt följd av IXYS IXTH140P05T.
IRFP150 låter som en burk möglig mask dränkt i dieselolja i jämförelse.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/11/27 :  11:27:51  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Några viktiga grundläggande frågor till Nikwin:

Hur mycket uteffekt behöver du?
Vad skall du driva med förstärkaren?
Vad är den nominella impedansen som skall drivas?
Vad är du ute efter? Ren subb-förstärkare eller en fullrange-förstärkare?
Kan du försöka beskriva lite vad du är ute efter när det gäller ljudkaraktär?

Mvh Johannes
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2016/11/27 :  11:51:41  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Hur mycket uteffekt behöver du = Vad är rimligt jag spelar inte högt.

Vad skall du driva med förstärkaren = Tannoy royal westminster HPD385, Eller ett Par JBL 2235,2445,2405

Vad är den nominella impedansen som skall drivas = 8 Ohm

Vad är du ute efter? Ren subb-förstärkare eller en fullrange-förstärkare = fullrange-förstärkare

Kan du försöka beskriva lite vad du är ute efter när det gäller ljudkaraktär = Jag kör Nelsson Pass F5 och Edison 12 nu och mellan dem så vinner Edison 12 i mina öron.

//Niklas
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2016/11/27 :  12:01:46  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Hallå Johannes det ser bra ut blir spännande att se hur den blir med alla slut trissor kommer in i bilden.

Kommer den bli uppbyggd så man kan lägga på olika antal sluttrissor.
Till exempel att man börjar med 4st i början och sen öka ut antalet till ett MAX tak så man ser att allt fungerar som man vill innan man läger på alla trissor.

//Niklas


Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/11/27 :  12:08:55  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Jag kör Nelsson Pass F5 och Edison 12 nu och mellan dem så vinner Edison 12 i mina öron


Nog för att jag ofta kaxigt sticker ut hakan och gillar att utmana mig själv i första hand och andra i andra hand så känns det "sådär" bra att försöka bräcka Neslon Pass FirstWatt F5 och en Edison 12....

Kan jag komma på hemmabesök hos dig och lyssna på dina grejor?
Det skulle vara bra att höra vad du gillar och vad som du vill ändra på.

Jag kan absolut inte garantera nått (så mycket självinsikt har jag trots allt), men det är en mycket lockande utmaning att designa nått som i slutänden är bättre än både Edison 12 och F5.
Nelson Pass har sin smak och sina preferencer. Även om F5 är bra så är det många som tycker den saknar själ och glädje. Edison 12 har jag aldrig hört.

Nelson Pass FirstWatt Sit-1 vinner lätt över F5 enligt 6moons:

quote:
SIT vs. F5: Until the arrival of the long-traveling Aries Cerat Gladius which its maker has since left on long-term work loan to address certain minor critiques for new production, the F5 was my mostly favorite FirstWatt. Occasionally the J2 would previously get the nod but more times than not the F5 was my go-to weapon. So I was particularly curious about this juxtaposition. As it turned out, I was to be particularly crushed when my long-term flame found itself trailing the SIT's level of immediacy, nakedness and energy transmission by a graver distance than the J2. Everything felt paler, greyer and less grippy when the 25-watter replaced the two-thirds weaker amp. This did not lend itself to a riff on flavors. Except for superior low bass on the given speaker, this was a far briefer deal of 'plainly inferior, next'.


http://www.6moons.com/audioreviews/firstwatt12/4.html

Hmmmm.... Spännande sånt här.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/11/27 :  12:18:22  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Till exempel att man börjar med 4st i början och sen öka ut antalet till ett MAX tak


Om du skall köra den fullrange så skall du inte parallella för många IRFP7430 då gate-kapacitansen blir enorm.

En stor skillnad mellan Pass kiselkarbid-SIT och IRFP7430 är att den senare har enorma mängder olinjär gate-kapacitans. Som jag förstått det hela så ger Pass SITar en mycket bättre diskant och mindre dist än en IRFP7430. IRFP7430 ger å andra sidan en mycket spänstig och mer kraftfull bas och en hela vetets massa spelglädje.
Man får jobba hårt på att tämja IRFP7430 till nått som är rimligt rumsrent.

En IRLP3034 i en Nelson Pass Zen utan global negativ återkoppling ger ett betydligt mycket lugnare ljud. Det är fortfarande en triodig kurva med tillhörande spelglädje, fart och fläkt, men den är betydligt mycket mer belevad och gentlemannamässig än IRFP7430.

Allt detta är svår balansgång i en massa olika skalor som skär varandra kors och tvärs.

Vad är det du inte gillar med F5 och vad är det som Edison 12 gör bättre?

Mvh Johannes
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2016/11/27 :  13:05:05  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
quote:
Vad är det du inte gillar med F5 och vad är det som Edison 12 gör bättre?

Svårt att säga det är mer spel glädje i Edison det svänger lite mer i det steget.

Om jag skulle vilja återanvända lite järn jag har skulle man kunna anpassa kretsen till en viss trafo.
Jag har 2st 2x38V 500VA och 2st 2x28V 300VA.
Din uppbyggnad har bara positiv sida så man skulle kunna parallell koppla dem för att få ut mer kraft.

Krest uppbygnaden med en positiv sida bara gillar jag det var så man byggde stegen för och dem lät oftast väldigt bra fast det var ett biligt steg så med dagens transistorer så kan det bli en rolig kombination.

//Niklas
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2016/11/27 :  13:16:46  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Du har PM Johannes

//Niklas
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/11/28 :  09:26:56  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Tack Nikwin!

Jag har ägnat natten åt funderingar och att systematiskt gå igenom alla olika konstruktioner jag testat.

IRFP7430 i all ära. Måste säga att det är en av de häftigaste transistorerna jag någonsin lekt med.

Jag är lite rädd för den enorma mängden gate-source kapacitans dom besitter. Det är lite grovhuggen och vardagsrumsfientlig Caterpillar industridiesel över dem. Dom kör sitt race och allt man kan göra är att svepas med i en yster dans när de tar tag i dina stackars högtalare och låter all galen transkonduktans och all trioditet förvandla även den mest stillsamma kompositionen till nått som mest påminner om Rammstein skyhöga på en massa roliga illegala kemikalier.

Det kommer att ta några dagar det här...

Denna morgon har gått i ett helt annat spår.

En Triadtron-förstärkare med en lokal Schade-feedback i den strömavkännande mosfeten som oxå modulerar övre mosfeten.

Denna konstruktion har mer gemenesamt med Nelson Pass 50 watts transformator-Schade-feedback single end monster han presenterade på BAF2015 (den videon jag postade lite tidigare i tråden).

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/11/28 :  09:41:06  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


En ruskig snygg fördelning av andraton och tredjeton (enligt min, Nelson Pass och Jean Hiragas mening iallafall).

Den dominanta andratonen som växer påtagligt med uteffekt är indikativ av en triodig överföringskurva. Väldigt likt en SIT (static induction transistor) eller en entakskopplad triodförstärkare. Detta är såklart själva meningen med Schade feedback. Här har jag dessutom undvikigt att dra den i övrigt så förhatliga återkopplingen runt hela förstärkaren. Jag har hållit den betydligt mer lokal, men ändå så pass effektiv och central att den dominerar förstärkarens överföringsfunktion.

Det är dessutom lätt att ändra utgångsimpedansen från många ohm positiv ill ett fåtal ohm negativ för att anpassa förstärkaren till den last man vill driva.

Allt har såklart ett pris. Alla dessa möjligheter medför oxå en rejält ökad komplexitet. Jag har byggt ett antal triadtroner, men aldrig med en lokal Schade-feedback.

Som sagt var. Detta är bara jag som grubblar högt och visar på hur min utvecklingsprocess ser ut.



Det är svårt att tvinga en Triadtron till att ge en massa medveten och önskad andratonsdist.
Utan Schade-feedback är disten nere på 0,03%.

Enligt LTSpice så är detta en i allra högsta grad med fördel byggbar och njutbar förstärkare.

Jag rekomenderar dock inte denna idag. Detta är en "timestamp" i min kreativa process.

Vill nån bygga den så är ni såklart välkomna till det.

Det kommer mer. Troligtvis mycket mer.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2016/11/28 :  11:26:05  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Kul att läsa om tankearbetet!
Jag kommer att följa tråden med stort intresse!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/11/28 :  13:14:59  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Vid 15,7 watt uteffekt i 8 ohm slår THD genom 1.0% gränsen och man börjar se en antydan till klippt nederkant av vågformen.
De högre övertonerna börjar verkligen göra sig påminda i FFT-analysen och jag är helt säker på att förstärkaren börjar låta allt mer ansträngd och otrevlig i peakarna.

Baserat på detta vill jag kalla detta för en 15 watts förstärkare (8 ohm last).

15 watt i 8 ohm är mer än nog om du driver riktiga högtalare. Lider du av små bokhyllehögtalare med undermålig Bl och patetiska magnetsystem så behöver du såklart kompensera för defekterna med mer effekt.

Såfort du nämner Tannoy och JBL så är jag helt säker på att 15 watt räcker till allt utom att skapa strukturella skador på ditt hus eller lägenhet.

Jag sitter just nu och vältrar mig i enorma 0,5 watt från en ensam IRFP7430 i en splitload phasesplitter förstärkare med supersymmetrisk återkoppling. Hade Malin varit hemma hade hon bett mig sänka volymen.

Massor av LTSpice blir det.... Tänk vilka osunda ideer man kan få av ett ohälsosammt missbruk av LTSpice, Pink Floyd, The Orb och The Future Sound of London....

quote:
Kul att läsa om tankearbetet!
Jag kommer att följa tråden med stort intresse!


Tack Tomas J!

Kom bara ihåg att jag är orädd av mig och älskar att ta ut svängarna. Jag är inte rädd för att misslyckas och elda upp lite komponenter då och då, så mina ideer är ofta lite vilda och inte alltid godkända av socialstyrelsens särskilda utskott för "rätt och riktig" (TM) förstärkarkonstruktion.

Allt bygger såklart på många års exprimenterande med förstärkeri, och jag hoppas såklart på att alla dessa byggen har lärt mig något vettigt och användbart.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/11/28 :  19:08:26  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Efter att ha testat flera av mina gamla test-förstärkare under dagen så är jag tillbaka på en enkel entaktskopplad Schade feedback Bastode Zen förstärkare.

Jag måste säga att den är fortfarande den mest balanserade och vettiga förstärkare jag byggt.

Den är dessutom lätt att skala upp till nästan valfri uteffekt då den inte bygger på några helgalna 40 volts IRFP7430 för sin triodkurva.
Man förlorar inte uteffekt för given spänning från nätdelel jmf med Triadtronen.
Ixys Polarfetar är välkända inom bättre linjära audioförstärkare. Ett bra exempel är som vanligt Nelson Pass stora "hokeypuckar" i BAF2015 förstärkaren.
Det kostar lite men är enligt min erfarenhet helt klart värda det.

En enkel bastode-schade-feedback single end förstärkare är dessutom lätt att variera utgångsimpedans på. Något som kan göra mycket för det slutgiltiga samspelet mellan förstärkaren, högtalaren och rumsakustiken.


Det kommer krets och sim i morgon.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2016/11/28 :  20:19:05  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Hallå Johannes du har inte legat på latsidan ser jag.
Jag ser fram mot ritningen.
Angående effekt på förstärkaren så krävs det inte mycket men det vore bra att kunna använda mina befintliga transformatorer och sen får jag se vilken effekt det ger.

//Niklas
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/11/28 :  21:00:28  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
2st 2x28V 300VA


Med sekundärerna parallella så får du 28 x 1,414 minus diodförluster och lite filtrering. Det borde hamna på ca 38 volt DC, vilket är vad jag antagit i simuleringarna.

Räkna med ca 15 watt i 8 ohm.

Vill du ha en mycket kraftig och dynamisk bas så vill du ha en hel del tomgångsström och ett antal transistorer parallella.

Jag hoppas på att jag kan testa IRFP7430 i samma krets. Jag är själv nyfiken på hur det kan låta. Rent generellt så är Ixys Polarfetar bättre för ljudkvalitet. De låter mycket renare och mindre elektriska, trots att de saknar den gudsförgätna spelglädjen som IRFP7430 besitter. De är pentodiga till sin karaktär, men Schade-feedback råder bot på det.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2016/11/29 :  00:04:37  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Nikwin vill ha bra ljud IRFP7430 och mycket värme

Det vill jag också ha!
Tro det eller ej, men även jag får det från F5 och Edison.
Och bara njuter. Tillsammans med Ingvars QW4.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/11/29 :  09:04:15  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Det vill jag också ha!
Tro det eller ej, men även jag får det från F5 och Edison


Det tror jag absolut. F5 och Edison är riktigt riktigt bra saker. Nikwin fick mig att svälja väldigt hårt med en klump i halsen när han lite försiktigt undrade om jag kunde posta eventuell förstärkarkrets - för att sedan komma med den "lilla bomben" att han ville ha nå#7831;t bättre än en Nelson Pass F5 eller en Edison 12.....

Nog för att jag gillar utmaningar, men herregud......

Om jag förstått mig på F5 korrekt så är det en fantastisk förstärkare om du vill driva lite mörkare och murrigare vanliga lågeffektiva hifihögtalare. F5 är en analysmaskin av rang och passar inte riktigt bra ihop med extremt välupplösta och högeffektiva hornhögtalare.
Det är detta som är så roligt med Nelson Pass First watt. Han törs ta ut svängarna då alla förstärkare behöver inte ens behöver låtsas passa ihop med alla högtalare.

Jag tror att F5s pentodiga pushpull karaktär passar dåligt ihop med horn och andra extremt välupplösta högtalare, medans dess något obönhörliga analytiska förmåga och ovanligt höga uteffekt för First Watt kommer mer till sin rätta ihop med ett par trevliga bättre bokhyllehögtalare av mer klassiskt hifisnitt.
Till stora JBLer eller Tannoyer tror jag First Watt M2 eller SIT1 och 2 passar mycket mycket bättre. First Watt F6 med sin pushpull-karaktär, högre uteffekt men lägre rå-förstärkning och följdaktligen lägre globala återkoppling kommer in nånstans mellan de två ytterligheterna mellan F5 och M2.

F7 är en F5 med mindre råförstärkning och följdaktligen mindre global negativ återkoppling. Här har Nelson Pass istället infört en gnutta positiv strömåterkoppling för att ge F7 mer muskler att hålla högtalaren i schak utan att hemfalla åt en massa glädjedödande negativ återkoppling. Detta kan man även se i recentioner där F7 prisas för sin spelglädje jmf med F5. Det är en lite "M2"-ad eller "SIT"-ad F5 helt enkelt.

Skulle man införa lite medveten assymetri i F5 så skulle den någ passa bättre ihop med horn och andra extremt välupplösta högtalare utan att låta livlös eller för strikt och stram.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/11/29 :  09:13:15  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Här är en första test-sim av en något modifierad Bastod Schade feedback single end förstärkare.

För att hamna nånstans mellan F5 och Edison 12 så vill jag "trimma" min Bastode Schade feedback förstärkare.

Med hjälp av en liten 1,2 ampere konstantströmskälla som kopplar rakt in på p-kanals feten dvs ingångsfeten så kan man minska andraton mycket påtagligt. Förstärkningen ökar påtagligt och brusnivån sjunker.

Med 1,2 ampere så är denna effekten så påtaglig att den effektivt sätt raderar ut trioditeten helt.

Med en liten justerbar konstantströmkälla med en ett vred på fronten så kan man finjustera mängden trioditet. I ena ytterläget så är den påtagligt triodig med en massa spänstig organisk och yster spelglädje men med lite mindre skarpskuren upplösning och kontroll över högtalaren.
I andra ytterläget skulle den mer påminna om en F5 med en mycket påtaglig upplösning, mindre brus och en skarpskuren relief i allt, men då skulle den oxå tendera låta mindre organisk och livligt svängande.

En mycket användbar "tonkontroll".

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/11/29 :  13:47:15  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Med hjälp av en liten 1,2 ampere konstantströmskälla som kopplar rakt in på p-kanals feten dvs ingångsfeten så kan man minska andraton mycket påtagligt. Förstärkningen ökar påtagligt och brusnivån sjunker.

Med 1,2 ampere så är denna effekten så påtaglig att den effektivt sätt raderar ut trioditeten helt.


En till viss del förhastad slutsats. Trioditet försvinner inte. En Ixys IXTH140P05T som sourceföljare kommer ha en viss trioditet vid låga spänningar Vds och relativt stora variationer i ström, och denna egenskap minskar lite vid en extra "trim-ström".
I sin helhet så skapas trioditeten av Schade-feedbacken som går från utgången ned till den undre N-kanals feten. Denna karaktär ändras såklart inte.

Ibland är det svårt att hålla isär alla kedjor av påverkan mellan olika delar av förstärkaren.

THD och brus minskar dock. En gissning är att förstärkaren får en påtagligt kraftigare dynamisk spänst då botten-pkanals feten inte ingår i återkopplingsslingan och därmed får en helt annan tillgänglig kraft av lite extra ström.

Det kommer mer, men troligtvis först i morgon.

Det har lett fram till en hel rad nya och mycket intressanta ideer.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2016/11/29 :  18:49:03  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Cirklotron...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/11/30 :  16:57:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Circlotroner är skoj, men de har svårt att ge en triodig karaktär. De blir lätt mer F5 än SIT-1 då de i likhet med F5 är pushpull-konstruktioner.

Idag har jag optimerat SRPP-strömkällan och den extra ströminjektionen i P-kanals-feten som utgör ingångssteget.

Det är mycket intressant att se vad som går att göra med ganska små förändringar. Boostar man SRPP-strömkällan så kan man få försvinnande små mängder THD vid låga effekter men den klättrat å andra sidan betydligt snabbare vid högre uteffekter.

Med nån ampere extra ström injekerat i p-kanals feten så minskar disten ganska lite vid låga nivåer med skillnaden när man närmar sig klippningsgränsen är desto större.

En liten 12 volt switchad nätdel och ett 5 ohms motstånd gör underverk vid lite volym utan att öka den totala värmeutvecklingen allt för påtagligt.



Här är den förenklade arbetsmodellen.

M1 skall inte vara en IRF9640 om man inte hatar sina egna öron. Maken till illalåtande mosfet får man leta länge efter.

En Ixys IXTH 140P05T låter så mycket bättre på all sätt.
Jag har den inte i LTSpice mosfet-biblioteket dock. Fördelen är att evetuella fel pga felaktiga mosfetar är bara till det bättre när man väl går över till Ixys från IR.

Denna går såklart att bygga såsom jag ritat den, men det är inte den slutliga lösningen. Jag förstod att du Nikwin ville ha lite mer "ohmph!!" (väldigt tekniskt korrekt uttryck det där) i basomreådet, så jag skall parallela fetar och trimma in saker och ting.

Jag rekomenderar 4 ampere ström och 4 par parallella Ixys IXFH170N10P.
http://www.mouser.com/ds/2/205/99380-68392.pdf

Mvh Johannes
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2016/11/30 :  18:01:18  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Hallå Johannes det börja likna något nu.
Jag testa nätdelen och olastade så ger den 40.8 volt.
Hur många VA kommer det gå åt per kanal.

//Niklas
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000