HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Problem med ljudläckage mellan våningsplan
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2016/12/03 :  15:43:45  Show Profile Send Totem a Private Message  Reply
Bor med familjen i ett typiskt 70-tals kedjehus.
Inredd källare med betongplatta.

Mitt arbetsrum (som också fungerar som musik-rum) ligger direkt under vårat vardagsrum.

Akustiken är väl inte den allra bästa, men inte så tokigt ändå med tanke på att det är mycket betong runtom.

DÄREMOT är det ordentligt med ljudläckage rakt upp. När jag sitter i soffan i vardagsrummet som går nästan dikt an längs långväggen låter det nästan som att ljudet kryper upp längs väggen.
Frugan tycker det stör mest i basområdet, själv tycker jag det låter rätt mycket över hela registret.

Funderar på om det går att göra något åt detta med hyggligt enkla medel. Till exempel att sätta upp någon typ av plattor eller dämpning. Vet ju att det finns en massa mer eller mindre hifi-inriktade leverantörer här, men även typiska studio-produkter från Thomann o liknande.

Jag har inget riktigt innertak i dagsläget; det är bara tunna trä-lameller som är limmade mot taket. Vid väggen är det en tunn list, och det finns inte mycket utrymme för att sänka taket (det sitter små fönster som är relativt högt monterade i rummet)

Har inte mätt upp rummet med REW eller liknande, och misstänker att det också kan vara bra att göra när jag ändå håller på..

Vet bara inte vad jag ska leta efter, och frågan är var jag ska börja?

Tacksam för tankar och förslag

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2016/12/04 :  09:07:28  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
100 mm mineralull mot valvet och två lager gipsskivor som överlappar varandra utanpå det. Täta alla skarvar ordentligt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2016/12/04 :  10:44:19  Show Profile Send Totem a Private Message  Reply
Björn-Ola, tack för dina tankar, men det låter inte så enkelt det du beskriver. Min tanke var mer åt att limma dit ljudisolerande skivor eller någon typ av mattor.
"mot valvet", menar du att bygga så att det blir ett snett innertak längs den långsidan av rummet? Jag ska försöka lägga upp ett foto senare under dagen

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2016/12/04 :  11:36:24  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Att få det tyst är nästan omöjligt för stomburna vibrationer typ bas går nästan inte bort.

Björn ola förslag kommer mildra effekten märkbart.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2016/12/04 :  15:19:38  Show Profile Send Totem a Private Message  Reply
Micke Y: Jag förstår naturligtvis att det inte kommer att bli helt tyst.
Kanske var jag otydlig i mitt första inlägg, men det är alltså något som kommer märkbart minska ljudläckaget jag är ute efter.
Jag har vare sig pengar, tid eller kompetens nog för att bygga om innertaket helt.
Att området i basen är svårast är jag väl medveten om.

Det finns ju produkter liknande: https://www.thomann.de/se/takustik_basotect_50_100100_4er_pack.htm
som jag funderar på om det kan göra en märkbar skillnad.

Tog en bild: www.pixeltopic.com/image/ywduanvrcvhyjg


Någon meter från hörnet som syns på bilden är den plats frugan oftast sitter på kvällstid.

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2016/12/04 :  19:16:39  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
quote:
kan göra en märkbar skillnad.


Det enkla svaret - nej, inte det minsta

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2016/12/04 :  19:23:11  Show Profile Send Totem a Private Message  Reply
Mickey Y: I stället för att skriva en aningen spydig oneliner får du gärna utveckla vad du menar. Ursäkta en okunnig människa, men om du orkar kommentera över huvud taget kanske du orkar skriva en eller två rader till?

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/12/04 :  19:54:48  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tror inte Micke Y avsåg att vara spydig, jag tror han menade att det kommar bli svårt eller omöjligt att fundamentalt påverka de stomburna ljud som bärs till ovanvåningen.
Och jag håller tyvärr med... Du såg ut att ha så pass lite spelrum ovan fönstren att du helt enkelt inte kan avisolera taket.
Jag tror också du måste tänka "låda-i-låda" och även få någon form av avkoppling mellan de "nya" innerväggarna och taket.
Visst, du kan säkert fasa ett nytt innertak mot fönstren och ändå uppnå en förbättring, men det torde bli ganska kostsamt, med kanske medioker förbättring.

Om du söker på euphonia så finns en relativt ny tråd där detta ämne avhandlas med handfasta råd från proffs på området.

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2016/12/04 :  20:05:11  Show Profile Send Totem a Private Message  Reply
AlfaGTV: Tack för tipset!

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2016/12/05 :  16:24:17  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Det är kombinationen hög ytvikt + separade och luftavtätade ytor (vägg-vägg, tak-undergolv) som bestämmer ljudisoleringen från ett rum till ett annat. Du får heller inte "kortsluta" konstruktionen så att spik eller "bråte" gör att det blir kontakt mellan ytorna.

Du får en del hum om vad som krävs i pdf:en: http://www.svenskbetong.se/images/pdf/Akustik.pdf Som du ser krävs det tjocka, tunga lager för att väsentligt ljudisolera i basen. Det är knappast görligt i ditt fall eller ekonomiskt försvarbart.

Sånt som du kan hänga upp inuti rummet, kan göra det behagligare att vistas i eller lyssna till musik inuti det rummet men det har i princip noll påverkan ljudisoleringsmässigt mot omgivningen. Sånt som förbättrar ljudisoleringen mot omgivningen påverkar däremot ljudklimatet inuti rummet. Kan inte ljudet "smita ut", finns det ju kvar i rummet och det är det ljudets efterklang du kan dämpa (överföra till värme) med diverse lösa absorbentskivor.

Edited by - adhoc on 2016/12/05 16:34:19
Go to Top of Page

Fredrik
Member

241 Posts

Posted - 2016/12/06 :  10:18:48  Show Profile Send Fredrik a Private Message  Reply
Jag har haft exakt samma bekymmer!
Lösningen blev att byta rum. Det gick inte lösa så jag kunde spela musik utan att det hördes upp i vardagsrummet.

Trots "proffsgrejer" och "hifigrejer" som ljuddämpande.
Ljudet kryper i stommar mm.

Verkar som det kryper lättare uppåt än åt sidan??

Så nu har jag tagit halva vardagsrummet till musik och rummet där nere blev ett syrum till frun och hennes systrar.

Så i detta huset var det win win. Hon fick syrum och jag fick bättre akustik, vardagsrummet lät MYCKET bättre.

!JBL
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2016/12/09 :  12:27:23  Show Profile Send Totem a Private Message  Reply
Tack alla för tips och kommentarer. Får fundera ett par varv till om jag alls ska göra något, förutom att se över akustiken överlag i rummet. Det är tyvärr inget alternativ för mig att byta rum

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/12/09 :  14:08:12  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Flytta på frun då?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2016/12/10 :  16:26:44  Show Profile Send Totem a Private Message  Reply
Haha, flytta på frun. Verkligen inget alternativ.. Hon är så snäll och låter mig hålla på :-)

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2016/12/12 :  08:50:39  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Gott med snälla fruar. Var rädd om henne :-)

Tanke, är det stomljud som fortplantar sig? Testat/labbat med att försöka minska högtalarnas kontakt med golvet? Ex med SD-fötter osv?

Annars generellt, bas är alltid lite svårt att dämpa. Övriga register lättare.
Men min erfarenhet av akustik är att du visst kan påverka "överhörning" mellan rum genom att absorbera ljudet i aktuellt rum. Krävs en del arbete så klart.
Mät upp ditt lyssningsrum alt lyssna på testtoner. Har du förstärkningar i specifika frekvenser i basområdet (har i princip alla rum i någon form) så försök absorbera dem med ex Helmholtz annars med bredbandsaborbenter. Får du kontroll på basen i rummet så påverkar det nivån även i kringliggande rum.
Och likaså är det med övre register. DÄmpar du efterklangen i ex mellanregistret så kommer så klart mindre energi vandra vidare till andra rum.
Så kontentan är: Vettig akustikreglering i ditt lyssningsrum påverkar omkringliggande rum. Enligt mina erfarenheter.

Dock. VIll du ha helt tyst (typ studio), då är det "rum i rum" som gäller. Flytande golv med fristående väggar och tak av tre lager gips så börjar du få till det. Mycket arbete dock..

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2016/12/16 :  17:05:54  Show Profile Send Totem a Private Message  Reply
CC: Ja, snälla fruar ska man vara snäll mot. Jag låter henne få hålla på med sina intressen, och då låter hon mig hålla på med mina. Jätte-enkelt!

När det gäller ljud som fortplantar sig uppåt behöver vi nog testa lite mer exakt hur det skiljer sig.
OM det skiljer sig, för i rummet finns två par högtalare. Dels ett par Totem-högtalare längst ned mot kortväggen, på stativ och med ca 50 cm mot vägg.
Framför dem finns en rejäl matt och sedan en soffa. Dikt an mot den står mitt arbetsbord, och på dem står två stycken MHI-högtalare som är rejält dämpade undertill (med någon slags skumgummi-studio-tjossan): Annat märke, men ser ut som: https://www.thomann.de/se/the_takustik_isopad.htm

Det fortplantar sig rejält med mestadels bas, men även övriga register oavsett vilket par av högtalarna som kör.
Vi får som sagt testa mer vad som skiljer dem åt.

Behöver verkligen mäta upp rummet känner jag.
XTZ har något paket, men REW tillsammans med en enkel mätmik borde funka?

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2016/12/16 :  17:32:11  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
REW tillsammans med en enkel mätmik borde funka?

Kolla här
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=85422&whichpage=3#997733
Mikrofonkapseln hittar du här
https://svalander.se/shoppen/komponenter/mikrofon_panasonic_wm-61a

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2016/12/23 :  20:24:16  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det är säkerligen ljudet i rummet som tränger igenom bjälklaget och knappast genom någon spridning från högtalaren ned i golvet och sedan via byggnadsstommen.

Låga frekvenser tränger alltid genom mer än höga.

Tyvärr är enda lösningen att förbättra takets ljudreducerande förmåga, exempelvis genom förslaget jag gav ovan.
Enda alternativet är hörlurar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2017/01/18 :  12:14:53  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Fullregistersdipoler borde ju rimligtvis funka. De ger ju i stort sett bara ljud ifrån sig framåt och bakåt.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2017/01/18 :  13:20:29  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
REW tillsammans med en enkel mätmik borde funka?


Jag köpte en:
https://www.minidsp.com/products/acoustic-measurement/umik-1
Mycket nöjd

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2017/01/29 :  11:41:50  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
Totem, du har PM.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000