HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rörförstärkare sökes, 30k, ?!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2016/12/31 :  00:05:52  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Hej

Söker tips på begagnade rörförstärkare kring 30k inte mer typ. Tänkte nog byta min Accuphase e-408. Så jäkla sugen på att köra rör med mina Pioneer HPM-100.

Försteg, slutsegern, monoblock eller integrerad, allt funkar. Trioder, OTL, push pull, el34, 6550 eller gudarna vet vad vilket rör som tryckt in i maskinen. Är på alla förslag men inte typ köp en billig och handla musik istället. Jag vill ha en fet apparat, jag gillar feta apparater!

Mvh
((( Junepe )))

¿?¿ JUNEPE ¿?¿

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/12/31 :  00:19:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Feta apparater, Underbart!!

Annars har jag inte så mycket att rekommendera förutom JJ Electronics som är något av det bästa jag har ägt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2016/12/31 :  00:47:13  Show Profile Send Mattias S a Private Message  Reply
Line magnetic har en rätt så trevlig lineup med välbyggda och välljudande apparater. Kika på t ex akkelis.

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7345 Posts

Posted - 2016/12/31 :  01:06:38  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Finns det kraftfulla rörstärkare som inte kostar en förmögenhet? Mycket hänger på högtalarna får man ju tänka på,inte Dynaudio och rör har jag lärt mig genom åren. Segt som sirap
Sådant som jag sett beg. sist tiden, bra eller sämre får rörgurus svara på. Men det finns en hel del karaktärs skillnader mellan rör byggen, precis som med transistor.
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=180641
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=183944
Slutsteg, så då måste du skaffa lämpligt försteg.
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=181877
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=184276
Försteg av mer känt märke jag hittade snabbt. https://www.blocket.se/stockholm/Forstarkare__hogtalarelement_mm_70212440.htm?ca=11&w=1&last=1
http://www.akkelisaudio.com/fyndhornan/copland-csa-303-forsteg-beg.html
Nya grejer. http://www.akkelisaudio.com/forstarkare/line-magnetic-audio/
http://www.akkelisaudio.com/forstarkare/tsakiridis-devices/


Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7345 Posts

Posted - 2016/12/31 :  01:14:15  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Ska bli intressant att få höra vilka rörpryttlar som är kraftfulla även i basen, på det området har jag hört mest dåliga rörstärkare, dvs saknar punch och djup, sedan att det kan låta helt annorlunda uppåt genom registren är en annan sak. Men för en som gillar punch i basen så är detta rena minfältet att besöka enligt vad man hört genom åren även om det hänt det motsatt men då har också priserna stigit mycket kraftigt.

Ps. Jag tror mest på VTL stärkaren, men det är vad jag läst om den.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/12/31 :  02:12:30  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Lycka till, inte en lätt uppgift. Med tålamod kan det gå vägen.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/12/31 :  05:49:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Balanced audio Technology VK55.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/12/31 :  07:45:02  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
#164;%##164;$¤"%&!!!!!

Jag kunde ju erbjudit mina Pas Audio M3, 60W monoblock, om de varit i ordning. De ger en inga problem med bastant bas och de klarar att driva det mesta.

Ja så är det när man aldrig får arschlet ur vagnen ...
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7345 Posts

Posted - 2016/12/31 :  10:01:43  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Balanced audio Technology VK55.

Ett sådant steg har jag hört låta katastrofalt dåligt, men det var säkerligen en miss match då Pac rekommenderar det och han har ju en *viss erfarenhet* och ägt/äger ett par (monoblock?) om jag inte minns helt fel. Och det märket kan ju också bygga trisse steg av hög kvalite.
Säger som snutten, lycka till då detta inte är någon lätt uppgift.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2016/12/31 :  10:02:52  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
DU får en ny VTA-70 för under 10.000 ( tubes4hifi.com)
de har dessutom vta-120 ( 2 * 60w) och M125 ( monoblock om 120w )
på sortimentet.

De säljs som kit's men man kan få dem färdigbyggda mot en avgift. Du
kan sannolikt hitta någon i sverige som monterar dem mot en obetydlig avgift eller gentjänst.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/12/31 :  10:11:55  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jasssådddu Junepe! Du har lockats av den mörka sidan?
Då är det bara att hänge sig!

Marcus på Perfect Sense har lite intressant, Trafomatic och Mastersound bl.a.
Även Stefan på Akkelis har en Mastersound, men även en Audio Research Ref 75:a! Den ligger dock en hel del över budget.

Annars rekommenderar jag dig att vrida sökarljuset mot våra grannar i väst, de handlar sjukt mycket med hifi och priserna är mycket vettiga nu då både NOKen är villig och oljeindustrin har bekymmer:
http://www.hifisentralen.no/forumet/torget_annonser.php?catid=3

Lycka till och Gott Nytt!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4430 Posts

Posted - 2016/12/31 :  12:43:23  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

quote:
Line magnetic har en rätt så trevlig lineup med välbyggda och välljudande apparater. Kika på t ex akkelis.

Jag hade lånat hem en Line Magnetic Audio LM 218IA - 845.


Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7345 Posts

Posted - 2016/12/31 :  14:27:08  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
http://www.hifisentralen.no/forumet/torget_annonser.php?catid=3
Brukar ha mycket godis och ofta till reapriser inom begagnat.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2016/12/31 :  14:46:33  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag skulle nog hellre gå vägen med ett mindre trissesteg a la Nelson Pass First watt. Sett några sådana alternativ på magasinet och blocket till mycket låga priser.

Renare ljud, mindre trassel men samma magi som rör

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/12/31 :  14:55:12  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
quote:
Balanced Audio Technology VK55
Ett sådant steg har jag hört låta katastrofalt dåligt, men det var säkerligen en miss match
Jag har haft ett hemma hos mig och det var nästan så att VK150SE fick respass! Det spelade jäkligt bra med Tannoyer. Nu står det hemma hos Tobbe och spelar med... Tannoyer.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2016/12/31 :  14:57:47  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Angående Pass: Hade F5 och visst det spelar rent men det är inte samma magi som rör tyvärr. Härlig direkthet och kontroll men när man kliver över till rör kommer närvaron, texturen, klangen och rymden som rör är känt för.

Adagio har en Cary V12 som är ganska maffig. En sådan går säkert att hitta men du får buffra pengar till rörbyten

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2016/12/31 :  16:07:50  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Wow vad mycket härligt att svara på, ska bara sjunga in det nya året så återkommer jag!

Jaa tillbaka till rörträsket! Eller trissor? Hmmm SET lockar fett. OTL kanske.

Gött nytt rör eller grus alla!

¿?¿ JUNEPE ¿?¿

Edited by - Junepe on 2016/12/31 16:09:07
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2016/12/31 :  16:57:10  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply

Köper du en VTA-xx så köp utan rör, dessa fixas billigare lokalt.

Behöver du någon som monterar/lödar en VTA så kan jag fixa det!
Go to Top of Page

Fred
Member

353 Posts

Posted - 2016/12/31 :  17:49:19  Show Profile Send Fred a Private Message  Reply
Hej

En Berning ZH270 kanske, en spännande OTL-förstärkare som låter fantastiskt. 2x70W.

Hälsningar
Fredrik
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2017/01/02 :  09:09:21  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Hör ju att det är ett TT Synergy du ska ha. Men hitta ett beg är nog inte det lättaste....
http://www.theaudiobeat.com/equipment/tube_technology_synergy_carbon.htm

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/01/02 :  09:24:14  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Se Gozzis annons Junepe! Audio Research Ref 110, borde passa dina önskemål utmärkt.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2017/01/04 :  21:49:59  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Fantastiska förslag! Tackar ödmjukast för engagemanget. Ska läsa och begrunda lite nu och återkommer med en första analys.

((( JUNEPE )))

¿?¿ JUNEPE ¿?¿

Edited by - Junepe on 2017/01/04 21:51:10
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2017/01/05 :  17:37:28  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
VTA-120 testad ( vad det nu är värt ...)

http://hometheaterhifi.com/reviews/amplifier/power-amplifier/vacuum-tube-audio-st-120-tube-power-amplifier-review/

Go to Top of Page

Johnny.A
Starting Member

31 Posts

Posted - 2017/01/05 :  18:43:28  Show Profile Send Johnny.A a Private Message  Reply
Jag la in en annons på Hifimagasinet som kanske skulle passa.
det är en combo med Musica Nova men jag köpte en Line magnetic 126 som låter lika bra som den ser ut så den får ta plats i mitt system och då blir det ju ett kit över
mvh Johnny
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2017/01/07 :  10:51:48  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Oki en första runda.

Tack återigen för svaren!
Uppskattas mycket även om jag inte hänger på låset nu för tiden inom svars latency.

Tack för alla erbjudanden sofar!

Line Magnetic 126 hade jag hellre bytt till mig Johnny.A
Berning ZH270 var ju något nytt. Underbar sida. Blev sugen på deras gitarr förstärkare istället

Nu till vad jag kommit fram till:

Det blir svårt att byta ut Acccuphasen. Jag har testat ett par rörriggar fast ingen som passar mig all in för att mäkta med ett byte.
För att nämna några

Leben
ARC
Audiospace

Inte att det var något dåligt, absolut inte.
Alla lika fina fast på sitt vis.
Men hur dom apparater jag lyssnat till i hemmiljö framför, låt oss säga Prince single coils på Sign o' the Times når inte riktigt dit Accuphasen kommer. Visst det saknas rör i Accuphasen men den gör det mer korrekt i slutändan för min upplevelse.
kanske en fet tubebuffer
Jag är SS torsk!

Måste testa mer, massor mer. Ska kolla med Göran om han har något jag kan släpa hem eller någon annan i krokarna.
Audio Note står högt på listan.

En sak jag spikat är att det blir förmodligen en integrerad apparat, med tape loop som ett måste.

Allt gott!

((( JUNEPE )))



¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2017/01/07 :  11:08:28  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
TT Synergy var verkligen något att dregla till.
Oj vad jag vill ha!

Tube Technology Synergy Carbon Integrated

¿?¿ JUNEPE ¿?¿

Edited by - Junepe on 2017/01/07 11:13:26
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000