HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tidal högupplöst
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2017/01/06 :  03:03:09  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Tidal erbjuder högupplöst MQA 24/96 f o m idag, blir till att prova imorgon bitti efter jobbet. Aningens begränsat utbud till att börja med dock.

http://www.whathifi.com/news/tidal-adds-hi-res-audio-streams-tidal-masters

You'll Never Walk Alone...

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/01/06 :  09:14:34  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det var väl på tiden! Även om jag personligen tycker det är mest varmluft runt själva konceptet!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2017/01/06 :  12:58:27  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply
Någon som har testat? Jag får bara 3 val, Normal, High och Hifi. Jag har testat i datorn och i Oppons app.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

knallis
Starting Member

46 Posts

Posted - 2017/01/06 :  13:18:36  Show Profile Send knallis a Private Message  Reply
Jag hade också problem, men efter att laddat ner appen och webversionen funkar det. Klickar på "nyheter" och väljer "master" vid "album". Har bara lyssnat litegrann, blir nog mer ikväll. Dacen reagerar på att det är 96 khz in. Mvh. knallis

Soffpotatis jag? Jag spelar ju vinyl.
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2017/01/06 :  15:55:11  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply
Laddat ner appen till datorn. Nu finns valet Masters och musiken att tillgå. Jag spelade tidigare via webläsaren.

Tyvärr så stödjer inte min gamla Dacmagic en högre sample rate än
44.1 khz via usb. Kanske dags att uppgradera med ny dac.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/01/06 :  15:57:53  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ja, man måste ju ha en MQA certifierad DAC för att få ut "det göttesta"...
Eller en Bluesound grunka...
Annars har det ju inget mervärde förutom möjligen bättre behandlat ner till digitalt.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/01/06 :  16:13:26  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det förklarar varför Tidal har t.ex. två versioner av Sturgill Simpson - A Sailor's Guide To Earth (För övrigt rekommenderat album!)
Och, det funkar även via Roon, om man har en lämplig DAC... (Förutsätter jag, eftersom Roon rapporterar 44.1Khz/24bitar på MQA-albumet)

Sturgill Simpson - A Sailor's Guide To Earth

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2017/01/06 16:23:37
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2017/01/06 :  16:28:43  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
quote:
Ja, man måste ju ha en MQA certifierad DAC för att få ut "det göttesta"...


Tidal löser det mjukvarumässigt internt innan det skickas till dacen om jag förstått det rätt. Man får bocka i rätt ruta i inställningar bara.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/01/06 :  17:45:15  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Nope...
Du får ut samma 24bitars 44.1khz ström som Tidal streamar. Du måste skicka denna bitperfekt till en MQA-DAC om du vill "veckla ut" det fullt uppackade innehållet..
Annars drar man bara nytta av det förbättrade produktionsledet...
Lite som HDCD egentligen, utan en HDCD kapabel DAC så är det eg. snarare en försämring av bandbredden.

Edit:
Med Tidals desktop applikation, alltså den du kör på din Mac eller PC kan du välja din föredragna ljudenhet, och sedan klicka på det lilla kugghjulet.
Sätter du där Exclusive Mode så så kommer Tidal att mjukvarudecoda MQA-material till max 88.2/96Khz sample rate.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2017/01/06 21:33:23
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2017/01/06 :  17:55:23  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
AlfaGTV: så det du säger är att man inte kan spela Tidal Master 96khz om man inte har en MQA Dac?
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/01/06 :  18:19:54  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det finns iaf ingen möjlighet till mjukvarudecoding i Mac-versionen av applikationen.
Samma sak om du kör via Roon, du får strömmen i 24 bit och 44.1khz/48Khz..

Någon som med framgång lyckats mjukvarudecodat?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2017/01/07 12:20:20
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2017/01/06 :  18:37:05  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Anledningen att jag frågar är ju att min DAC säger 96 ifall jag spelar MASTER album och 44.1 ifall jag väljer HIFI album. Och eftersom jag inte kryssade i att jag hade en MQA DAC förutsatte i alla fall jag att appen hanterade omvandlingen
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2017/01/06 :  18:41:11  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Ja man får aktivera mjukvaruavkodningen i inställningarna om man inte har en kompatibel dac. Min dac visar 96k när jag gör så hursomhelst.

Kör pc versionen.

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2017/01/06 18:42:15
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/01/06 :  20:16:32  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
jonasz, kan du peta in en skärmdump på hur den inställningen ser ut?
Inte ens med en Windows 8.1 x64 får jag någon sådan option...

Edit:
Jag hittade den! Den var väl dold må jag säga!
Vidhåller fortfarande att du måste ha en MQA DAC för att få ut full upplösning då mjukvaruversionen ger dig en max upplösning på 96/88.2khz medan innehållet kan extraheras till ännu högre upplösning om du har en certifierad DAC.
Det funkar likadant med Bluesound, och dess digitalutgångar levererar samma mjukvarudecodade signal.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2017/01/06 20:30:06
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/01/07 :  11:36:15  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ni som kör Windows, hur i hela fridens namn får ni till ljudvalet där?
Jag har nu testat på två olika Windows, och ingen av dem hittar några ljudenheter?

Kör jag t.ex. Roon Bridge på dem så är det klockrent. likaså i Windows Uppspelningsinställningar....
Ni som har det att funka, vilken drivare använder ni? ASIO? WASAPI?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2017/01/07 :  12:28:25  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Min dac ligger som en separat ljudenhet med tillhörande inställningar.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/01/07 :  17:41:16  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Galet, det funkade inte för mig med Windows förrän jag testade med en 32bitars utgåva av Win10???
Nu funkar det att välja ljudenhet precis som på Macen... Skumt!
(De båda andra Win-PC var båda x64, en Win 8.1 och en Win 10)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2017/01/13 :  00:17:34  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Jag använder Bluesound och styr med min Androidtelefon. Funkar kanon, har 24/96 rätt in i DAC:en (Cambridge 851D).

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2017/01/13 00:20:02
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/01/15 :  12:02:56  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Råkade på en PDF från Hegel som väl beskriver hur man fixar till mjukvarudecoding och högupplöst från Tidals desktop app.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2017/01/15 :  12:49:12  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Fick rota fram en laptop med Windows för att prova. Synd att det är så många begränsningar för att komma åt högre kvalitet. Först via web är man styrd till Chrome för att få hifi. För Master gäller desktop-applikationen. Visst går det att lösa men det hade varit fint med fler vägar till högsta kvaliteten. Det kanske kommer med tiden? Nåväl, klangen och rymden närmar sig ljudet från vinyl vilket jag gillar. Om detta är framtiden för strömmat ljud så ser det ljust ut!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/01/15 :  14:16:20  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag kan bara instämma HerrD, men Bluesound avkodar i mjukvara sedan ett halvår sedan eller så. Roon kommer avkoda i mjukvara mycket snart!

Sen handlar ljudskillnaden förmodligen om måttfullt applicerad kompression, nivåanpassning och på vissa spår en lätt påskruvad bas/midbass för lite extra tryck i ljudet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.43 sekunder. Snitz Forums 2000