HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabelriktning
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2017/02/20 :  19:52:20  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
En lite intressant upplevelse inträffade nyligen då jag och några hifivänner lyssnade på slutsteg. Vid första lyssningen insåg vi direkt att något var väldigt fel, det lät rätt märkligt minst sagt, orkeslöst och oengagerande och basen var inte att känna igen. Använda högtalarkablar var kopplade i "fel" riktning för att det underlättade inkoppling av slutstegen, något som inte borde ha så stor påverkan (trodde vi). Men efter att ha vänt kablarna i "rätt" riktning blev det först bättre och efter lite spelande lät det riktigt bra igen.
Vi var 3 personer som upplevde samma sak så placebo var det inte! .

Edited by - Snutten on 2017/02/20 19:53:01

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2017/02/20 :  20:23:05  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Vad var det för kabel? Ingick riktning på något sätt i konstruktionen? Det är en AC signal. Möjligen kan jordning av ev skärm spela roll. Eventuell oxid kan också nötas bort om man skruvar i och ur. Hade varit intressant om ni tagit bort den och satt dit den på samma sätt för att utesluta kontaktproblem.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2017/02/20 :  22:12:29  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
En nästan helt ny Chord Sarum högtalarkabel i perfekt skick.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2017/02/20 :  22:37:27  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Högtalare (alltså vanliga passiva element) kan bara hantera AC. Det finns inget fysikaliskt som kan påverka signalen genom att kablarna "vänds" i en krets som hanterar växelström (eftersom själva strömmen ju vänder hela tiden). Det låter nog mer som någon form av kontakteringsproblem som påverkades av att kablarna hanterades.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2017/02/20 :  22:46:49  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Vad bra att göra ett sånt utlåtande utan ens ha varit på plats eller veta förutsättningar.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2017/02/20 :  22:54:58  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Figge
Jag har också svårt att förstå hur det kan spela roll vilken ända av kablen man stoppar i högtalaren eller förstärkare men ingen i den här diskussionen har ifrågasatt Snuttens upplevelse.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2017/02/21 :  07:38:04  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Jag vet att jag har en rätt fyrkantig syn på det tekniska. Jag försöker dock att vara ödmjuk inför folks upplevelser av ljudet, det är ju en sorts "fakta", liksom, som man kanske inte har upplevt själv. Dock kan man, tycker jag, analysera fakta på olika sätt. I detta fall finns en upplevelse (fakta) och en analys. Jag betvivlar den analysen som går ut på att kablaget har dedikerade in- och utändar, eftersom det inte riktigt hänger ihop med växelströmmens egenskaper generellt (en annan sorts fakta). Om man däremot håller på och fixar med kablaget ändras ju en del annat, som har med kontakter att göra, till exempel, kanske även hur kablarna ligger och så. Man kanske även "kom åt" nån annan del när kablarna skiftades runt. Om inte en diskussion innehåller lite olika åsikter blir den ju närmast meningslös.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2017/02/21 :  09:32:10  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Hade själv lite svårt att förstå hur det kunde bli skillnad.
Först ändrade vi en switch på försteget som också ändrade ljud till det bättre. Sen var det sista som var den största skillnaden att vi skiftade riktningen på högtalarkablarna.
Varför vi hade anslutit kablarna åt andra hållet, var att det är bananer i ena ändan på kabeln och spadar i den ändra och det passade inte rent fysiskt mellan slutstegen och högtalarna.

Men upplevelsen kvarstår fortfarande.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.


Edited by - Figge on 2017/02/21 14:02:26
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2017/02/21 :  09:37:35  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
En möjlig förklaring som jag hört tidigare är hur man drar metallen när kabeln tillverkas, vilken riktning det sker i. Jag har ingen förklaring men jag litar på mina öron, det borde fler göra .
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2017/02/21 :  10:13:02  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Utan att vara insatt i den aktuella kabelns konstruktion, men kan fenomenet bero på hur kabeln är uppbygg? Alltså eventuella lindningar av ledare och/eller isolering? Jag har inte tillräckliga tekniska kunskaper i ämnet, men även jag har upplevt samma fenomen...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/02/21 :  12:19:22  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
SKÄRMNING
Chord Sarum högtalarkabel är utrustad med en till det yttre enkel men tekniskt komplicerad skärmkonstruktion. Liksom tidigare används en kraftigt silver-pläterad folie i kombination med en mer konventionell, men extremt kompakt, silver-pläterad fläta. Men istället för att pressa ihop folien är den vävd kring isoleringen och ger då 100% skydd mot extremt höga störfrekvenser.


Saxat från: http://www.lefflers.se/chord-sarum-speaker-cable-p-1136-c-147.aspx

Det är väl inget konstigt att en kabel med en lindad folie-skärm påverkar ljudet - eller som jag ser det - påverkar förstärkaren.

En förstärkare med återkoppling som sitter och "sniffar" på utgången kopplad till en mycket reaktiv last med allt som behövs för att bilda alla möjliga roliga resonanta kretsar via en komplex högtalarkabel som bland annat innehåller en silverpläterad folie lindad runt ledarna, kan inte annat än påverka ljudet. En förstärkare måste inte vara enda ute i aktiv självsvängning för det skall påverka ljudkvalitén påtagligt.

Precis som att man inte måste ha många dB positiv strömterkoppling i en förstärkare innan man hör en högst påtaglig påverkan på ljudkaraktären.

Att silverplätera en folie som man lindar ytterst i en kabel är att sänka motståndet vid RF-frekvenser och därmed påtagligt höja Q-värdet på eventuell resonans.

Jag vill hävda att det är en ingenjörsmässig katastrof att bygga en kabel på det sättet. Det är att be om en massa spännande resonanta beteenden, vilket kanske är syftet. Vänd på steken istället och tennplätera silverfolie för att minska motståndet inom audiobandet och höja motståndet inom RF-bandet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skinneffekt

J.

Edited by - Circlomanen on 2017/02/21 12:27:31
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/02/21 :  12:26:22  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
De två olika anslutnigsdonen i de olika ändarna kan mycket väl förklara varför ni alla hörde en påtaglig skillnad mellan de olika riktningarna. Det hade varit intressant att koppla kabeln "fel" enligt er upplevelse och sedan bytt kontakterna mellan kabelns sidor.

Vid höga radiofrekvenser så behövs det inte mycket oxidbelägning, skarpa vinklar eller andra "störningar" för att öka på moståndet och därmed minska Q på eventuell resonans eller resonansbenägenhet.

Jag tror att det ni hörde var en återkopplingsslinga som kämpade förtvivlat hårt för att inte sända musiken ni spelade i AM-bandet.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/02/21 :  13:32:02  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Circlo är inne på nåt!

Själv är jag inne på en helt annan grej:
Argumentet att signalen är växelriktad är inte relevant då energin flödar från en källan till förbrukaren. Men oavsett, visst kan det finnas anledningar till att en kabel uppfattas olika beroende på i vilken riktning den kopplas in.

Men att det skulle medföra en så märkbar effekt att samtliga lyssnare reagerar på att något borde vara fel? Och på beskrivningein som Snutten gjorde i första posten låter det för mig som att ni helt enkelt anslutit högtalarkablaget ur fas vid första lyssningen.

Eller, kopplade ni tillbaka igen och verifierade avvikelsen i det ni hörde? Hur kunde ni förresten ansluta kabeln rätt då "bananer i ena ändan och spadar i den ändra och det passade inte rent fysiskt mellan slutstegen och högtalarna."

För övrigt rekommenderas inte "bananer i ändan" vid lyssningstest, det kan störa har jag hört!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2017/02/21 :  16:10:01  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Ur fas var de definitivt inte, vi kollade noga (av gammal vana) att allt var korrekt. Att Sarum är en "katastrof" var ju intressant kommentar från Circlomanen, du borde ju hjälpa Chord och ta ut en fin konsultavgift :). Katastrof eller inte så låter den rätt bra, så jag får väl djupdyka i ämnet själv för att se vad som är "fel".
Att det kopplades "fel" först berodde på att det var väldigt knepigt att ansluta de för stora spadarna i förstärkaren, men efter lite provande kunde vi få dit ena "örat" på spaden med det andra oanslutet.

Edited by - Snutten on 2017/02/21 16:48:41
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4430 Posts

Posted - 2017/02/21 :  16:24:13  Show Profile Send jari a Private Message  Reply
AlfaGTV skrev:

quote:
För övrigt rekommenderas inte "bananer i ändan" vid lyssningstest, det kan störa har jag hört!


Jasså,du har erfarenhet av sådan lyssning,då du har hört det personligen.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"


Edited by - jari on 2017/02/21 17:18:56
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/02/21 :  16:53:09  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Jasså,du har erfarenhet av det sådan lyssning,då du har hört det personligen.


Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2017/02/21 16:53:46
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2017/02/21 :  18:05:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/02/22 :  10:32:17  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Att Sarum är en "katastrof" var ju intressant kommentar från Circlomanen, du borde ju hjälpa Chord och ta ut en fin konsultavgift :)




Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2017/02/22 :  14:21:40  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Jag ska faktiskt hårdtesta Sarum högtalarkabel mot lite nya alternativ längre fram när jag fått mitt nya slutsteg.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2017/02/22 :  19:36:10  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Ett förslag är att bara vända den ena högtalarens kablar samt spela i mono.
Musikstycket/testsignalen skall ju då inte "kantra" åt något håll genom spektrumet.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2017/02/24 :  14:41:18  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Ja kan ju vara ett sätt att testa, i detta fall var det solklart så det behövdes inte mer än så.

Edited by - Snutten on 2017/02/24 14:41:33
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2017/02/25 :  12:51:30  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Tänkte mer på dina förestående hårdtester.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2017/02/25 :  22:13:02  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Ok solhaga.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2017/02/26 :  18:48:26  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
http://www.hifisentralen.no/forumet/kabelhja-rnet/87285-supra-cables-first-world-prove-directionality-audio-cables.html

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2017/02/27 :  12:04:48  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Ni kanske är nära att hitta en ännu ej upptäckt fysikalisk effekt?!
Tittar man annars på kristall, deras uppbyggnad och hur de fungerar när det kommer till att leda värme, elektriska signaler och slikt, spelar det ingen roll hur man vänder kabeln. Ingen tråd i helvete (eller i himmelen) är monokristallin utan tråden består av högvis med kristallbitar som hänger ihop med varandra och som samverkar. Hur kristallerna ser ut är oberoende av betraktibgsvinkel; titta på saltkristaller i ett förstoringsglas.

Andra effekter är förväntningseffekter. Man upplever en förändring för att man vill att den ska vara där, men IRL har inget hänt. Att man är flera kan ju förstärka en slik, psykologisk effekt; vem vill säga "nääääee, jag hörde ingen skillnad", när alla andra uppgav att de gjorde det?
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2017/02/27 :  12:43:24  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Vår upplevelse kanske aldrig ha hänt, precis som Harrisburg?
Vi kanske hinner göra om det imorgon kväll.

Inlägget från Supra får dem stå för själva, det var bara för att det är flera som har samma uppfattning även om den inte är mätt eller vetenskapligt bevisad.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000