HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Olle Mirsch
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2017/03/15 :  19:33:52  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Jag måste fråga, varför finns det aldrig några spörsmål angående Olle Mirsch, eller Karlsson här på forumet, Två Svenska högtalartillverkare som verkligen kunde sin sak, men som aldrig verkar det som kommer upp i någon konversation här på forumet. Det här har under hela min aktiva tid här, förbryllat mig.

De här herrarna har ju verkligen fört Svensk Hifi framåt, men ändå verkar det inte finnas något att säga om dem.

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2017/03/15 :  19:50:56  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Själv kan jag väl säga att jag själv försöker att göra mina egna högtalare efter Olle Mirsch anda. Han är den som lärt mig det här från början. Han är min högtalar fader från begynnelsen, han är den jag kontaktade med mina egna enfaldiga frågor om det hela. Innan jag hade svaren själv.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2017/03/15 :  20:09:04  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Men det finns aldrig något skrivet om hans verk här på forumet. Och det är det här som förbryllar mig.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2017/03/15 :  22:14:10  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Sök på Faktiskt.se, där hittar du nog en hel del.
En del skribenter där tror jag var väl bekanta med Stig.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2017/03/15 22:21:06
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2017/03/15 :  22:22:28  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Ja, men varför finns inget här.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2017/03/16 :  11:54:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kanske du ska fylla tomrummet?

Här finns att läsa i alla fall:
http://user.faktiskt.se/vee-eight/ollemirsch/Mirsch%20means%20music.pdf

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/03/16 :  14:39:48  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Ända sedan mitten av 90talet då Olle Mirsch lanserade Rondo så har jag varit nyfiken på ett par runda högtalare. Jag vill såklart inte använda passiv delning eller (enligt mig) trista hifielement. Jag föreställer mig ett par rejält mycket större "bollar" av glasfiber och epoxi med ett par B&C 15TBX100 som baselement. En på var sida av klotet för att minska lådvibrationerna. Jag tror att en 6,5 tum eller en 8 tums proffs-coax skulle kunna göra underverk för resten av registret.

Tyvärr endast (dyra och svårbyggda) drömmar. Tror att det skulle kunna låta oförskämt bra.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2017/03/16 :  14:54:58  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Tjena Cirklo. Detta är även min dröm, men jag tror aldrig att jag kommer att klara av det.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2017/03/16 :  16:30:22  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
De med samma tankar kanske kan gå samman och fixa detta? Ett frågetecknet är hur stort måste klotet vara för att det ska funka med vettig djupbas typ 35 Hz full nivå?

Edited by - Snutten on 2017/03/16 16:30:59
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/03/16 :  19:59:16  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
ska funka med vettig djupbas typ 35 Hz full nivå?


Det är en väldigt stor skillnad mellan att kunna återge 35 Hz och att återge med full utnivå och medföljande muskulös pondus och dynamisk spänst.
Vill man höra att det finns 35 Hz med en rimlig nivå så räcker väl 2 st 8 eller 10 tums basar i en 100 liter låda. För att få 35 Hz med klassisk muskulös pondus, klipp och dynamisk spänst så pratar vi om 218-lådor och gärna med tratt.

Det är inte svårt i sig att fräsa ut en serie halvcirklar i 12 mm spånplatta och fästa upp i en form. Dessa spantmallar kläs med träribbor eller liknande som slipas jämt och fint. Sedan är det bara att sätta igång och laminera lager av 300 grams glasfiber, bomullsväv, trasmattor och allt annat som är lamineringsbart med epoxi, till önskad tjocklek.

4 st halvsvärer blir lätt två st hela sfäriska högtalarkabinett.

Jmf med Fredrik Ljungströms cirkelbågsskrov:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Cirkelbågsskrov



Edited by - Circlomanen on 2017/03/16 20:00:54
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2017/03/16 :  20:31:32  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Plasta in en badboll med glasfiber/epoxi
Klart!

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2017/03/16 :  21:13:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply

Det här är vad du behöver :)
Kan intyga att dom klarar av att återge en 19hz orgelpipa så det kändes obehagligt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000