HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Gissa resistorn!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/02/21 :  20:14:36  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply

Kan ni hjälpa mig bestämma värdet på denna? Den är, som synes, rätt ansatt av värme.
Den mäter 40,6 KOhm men jag tror den borde vara någonstans mellan 150-200 Ohm..

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2017/02/21 :  22:50:54  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
Omöjligt att säga, men det verkar som värdet började på 2 och toleransen var 5%.

Är det i ena kanalen av en stereoapparat kan man spana efter likadana motstånd i andra kanalen och försöka se vilken som är mest lik.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/02/22 :  13:50:46  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tack för input MartinX, tyvärr är det en unik del i en motorstyrning.
Jag tycker dock inte att färgerna uppfattas som röda i verkligheten...

Eller är det så enkelt att den har varit orange-vit-orange-guld och då skall mäta 39KOhm????

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2017/02/23 :  12:27:36  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
Vad är det för motorstyrning? Jag tänker att det kanske går att hitta en servicemanual...

# Jon
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/02/23 :  13:04:21  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det är styrningen till en Pink Triangle LPT.
Funk Firm är motsträvig och vill inte släppa till någon info utan bara gormar "uppgradera till Funk VX" DC motor och styrning á ca £500!!!
Ska försöka ta vettiga bilder på kortet senare och se om det underlättar.

VH Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2017/02/25 :  12:54:53  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
På Vinylengine finns ett Pink Triangle forum, kanske kan någon där som har en likadan kolla värdet?
Det krävs registrering på Vinylengine, men det är gratis och man får ingen spam. :)

https://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewforum.php?f=45
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/02/25 :  20:50:34  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tack för tipset JonFo! Jag ska ge det en ärlig chans att lägga ut en bild, kanske någon har en enhet med läsbart värde.
Just nu spelar LPT'n med en rudimentär strömförsörjning, alltså 6.6kohm resistor och 0.33mF konding för fasskiftning. Det funkar ju helt klart bra!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/02/26 :  10:40:37  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Okay, här kommer en bild på kretskortet till Little Pink Thing, LPT.
Resistorn som ger mig huvudbry är cirklad i rött på bilden.
OBS! Bilderna är klickbara för en större storlek.


Undersidan:


Slutligen, en "sammanslagning" av de båda som kanske underlättar att följa ledningsbanorna om det hjälper ngn:


Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2017/02/27 :  20:51:00  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
Jisses!!! Vilket skräckexempel, brittiska källarfirmor när dom är som sämst, en kriminellt usel layout, Jag tror jag vet varför dom inte vill att du lagar den....

Är det nätspänning som kommer in på plinten längst till höger? Och det är motoranslutningen i nederkant?

Nu vet jag inte hur mycket jobb du tänkt lägga ner på den här prylen men jag hade satsat på att återskapa hela schemat och bygga om den på ett nytt kort, fast med vettig layout och utan överhettade motstånd.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/02/27 :  22:02:21  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag håller med dig! Brittisk ingenjörskonst på hög nivå.
Kortet är nog det sämsta jag kommit i kontakt med, räcker med att nysa så släpper ledningsbanorna och går sönder...
Jag har faktiskt tänk tanken att gå till botten med det...

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2017/02/28 :  14:15:00  Show Profile Send UBT466 a Private Message  Reply
Såg att du redan fått hjälp på The art of sound. 39k verkar vara rätt.

Tänkte bara tillägga det självklara:

Uppgradera till minst en 1-Wattare istället och löd fast den med några millimeters distans till kortet.

Byt ut elektrolyterna som sitter i närheten, de kan nog ha "kokat torrt".

MVH

"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000