HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Bygga förförstärkare för mät mic.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2017/03/12 :  22:13:18  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Hej,
Jag började skissa lite igår på en mikrofonförstärkare med phantom matning, så att jag ska kunna koppla min Behringer ECM8000 till mitt ljudkort för mätningar. Just nu använder jag ett litet mixerbord från Behringer, men har vissa funderingar på att det kanske inte är helt optimalt. Mixerbordet har en del inställningar som man kan råka röra av misstag, som bas och diskant kontroller mm. Nu har jag börjat skissa på en egen ren mikrofonförstärkare. I det första utkastet har jag lagt till en dil switch för att man binärt ska kunna ställa in förstärkningen. Anledningen till att jag inte valt en potentiometer är att man inte ska råka ändra den av misstag. Tror ni att det är en vettig design, och har ni några förslag på förbättringar?
Tack på förhand / Jonas
https://www.dropbox.com/s/iu4497tdjk83hy3/MicPreAmp.png?dl=0
Schemat är nu uppdaterat till ett utan de mest uppenbara felen.

Edited by - Bjäris on 2017/03/13 21:42:54

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2017/03/13 :  21:13:20  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Jag kör med en kalibrerad mic från mini-dsp. Kopplas in via usb, endast. Mycket behändigt och klart överkomlig i pris.

https://www.minidsp.com/products/acoustic-measurement/umik-1

Svarar för visso inte på frågan om förstärkaren men ger ett alternaiv.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2017/03/13 :  21:56:59  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Jo, den ser ju riktigt enkel och bra ut. Tror du att det är samma mikrofon i grunden som ECM-8000?
Den skulle antagligen bli billigare än att bygga min mic förstärkare, och sen får man den kalibrerad också, det är ju lockande.
Jag får nog ta o fundera ett varv till.

Men varför ska man göra någonting enkelt, när man kan göra det kompicerat? :-)
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2017/03/14 :  16:36:30  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Ingen aning om släktskapet vad gäller mic'arna.

Med all tid och energi i världen så kan man förstås göra allt komplicerat. Jag föredrar att göra det enkelt för mig om det inte går ut över något annat.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2017/03/14 :  20:39:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Fördelen med Umik är att man får en kalibreringsfil, vilket man inte får med ECM-800.
Här är ett utdrag på hur 85 olika ECM 800 mäter :(

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2017/03/14 20:39:35
Go to Top of Page

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2017/03/15 :  21:21:57  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Jag faktiskt börjar faktiskt bli lite övertygad om att UMIK-1 är ett bättre alternativ, så jag tar och pausar mitt projekt. Det känns lite tråkigt, för det hade blivit ett fint litet kort på 8 x 6 cm. Det får nog bli en förstärkare byggd på TPA3245 i stället. Vet ni vart man får tag i en UMIK-1 på ett billigt sätt, är det bästa att beställa direkt från minidsp?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2017/03/15 :  22:39:18  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Fyndbörsen säljer med, har jag för mig annars är det hos Minidsp.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2017/03/16 :  11:13:23  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Köpte min här: https://hogtalarshoppen.se/produkt/minidsp-usb-matmikrofon-umik-1/

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Bjäris
Member

256 Posts

Posted - 2017/03/16 :  21:04:57  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Nu är UMIK-1 beställd och projektet parkerat tills vidare, tack för supporten.
Det kanske snart blir en bild/konstruktionstråd kring TPA3245 i stället.
/ Jonas
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000