HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är streaming bättre än att snurra silverskivor ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2017/08/25 :  12:23:45  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Hej

Jag har just börjat konvertera mina CD skivor till flac för att kunna streama dem. Nu upplever jag dessutom att ljudet har blivit bättre när jag streamar flac än när jag har skivan fysiskt i CD spelaren.

Jag kör alltså samma separata DAC och överföring (SPDIF) från DLNA spelaren som från CD spelaren som bara fungerar som transport.

Hur upplever ni att gå från snurrande skiva till streaming ?

Martin

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2017/08/25 :  14:10:12  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Det är inte så konstigt det blir bättre. En vanlig CD-spelare läser inte in 1 och 0 på samma vis som en CD-rom (härligt ord... känns lite daterat). Ditt program kommer försöka få korrekt information så långt det går, gå ner i spinn när den inte kan och dessutom i många fall stämma av mot vad andras resultat blivit. Du kan säkert hitta mer information om detta (ex.vis accuraterip).
På liknande vis kommer datorn inte gissa när du sedan spelar upp spåret vilket CD-spelaren kan göra.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2017/08/25 :  14:14:14  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Hej MartinN,
Enligt min enkla uppfattning så är det DAC-en och efterföljande som sätter ljudkvaliteten på digitala media, förutsatt att CD resp. nätverk är av bra kvalitet.
MEN med tanke på att lagringsutrymme är billigt, så konvertera hellre till wav! Då är det helt okomprimerat, samma ljudkvalitet som ursprunget, CD-skivan.
Själv så tycker jag mig märka en skillnad mellan Flac och Wav vid en direkt jämförelse...
Mvh/ Amatören

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2017/08/25 :  14:46:59  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Flac har metadata men inte wav vad jag har förstått ?
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2017/08/25 :  15:21:37  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Aiff har metadata och har samma (eller ingen) kompression som Wav.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2017/08/25 :  15:51:18  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Förutsättningar finns för bättre ljud, men som vanligt beror det på implementering. Jag skulle också rippa till Wav, upplever det som aningens bättre men skillnaden är liten. Du får helt "enkelt" prova själv. Jag tror det blir bättre.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2017/08/25 :  17:29:13  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
quote:
Flac har metadata men inte wav vad jag har förstått ?

Upplys en okunnig, vad har man metadata till i musikfiler?

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/08/25 :  17:36:24  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Lagra uppgifter om t.ex. artist, låttitel, album samt omslagsbilder och sådant. Alltså data om datat!
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2017/08/25 :  19:18:22  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Tack AlfaGTV
Nu vet jag

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/08/25 :  20:06:04  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det är ju viktigast om man har planer/behov av att antingen nyttja sina filer i flera olika uppspelare eller att flytta datat av annan anledning.
De flesta mjukvaror brukar ordna detta data för egen del, men flyttar du filerna eller vill spela dem med en annan programvara så är det troligt att denna info saknas eller måste återskapas av det nya programmet.
Därför kan det vara en god idé att ordna detta redan vid rippningen och försöka vara enhetlig och ordningsam.

Vad gäller MartinNs fråga så tror jag att de flesta som "känner" mig via forumet också vet att jag sedan ganska länge övergett de fysiska skivorna och de som köps spelas inte, de rippas.
Det handlar dels om bekvämlighet, överblick och att inte glömma den roliga musik som dammar i hyllorna men framför allt om ljudkvalitet. Det kan bero på att jag inte har någon exklusiv CD-spelare men jag inbillar mig att det alltid låter bättre när man inte behöver spela upp ljudströmmen i "realtid".

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2017/08/26 :  18:22:35  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Direkt på din fråga: Skulle aldrig falla mig in. Jag har visserligen lagt all musik i min IPad, men jag anser inte att denna sorts lyssning har något med kvalitet att göra.
Tycker nog den äkta och oprocessade varan måste vara vättre.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2017/08/26 :  18:59:30  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Jag processar inte mina filer på någe vis,jag rippar dom som dom är till Aiff,ja det enda är väl att dom innehåller metadata då.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2017/08/26 :  21:12:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Vill inte vara kategorisk och påstå att streaming låter bättre än cd, även om jag själv upplevt det så. Andra har upplevt att det är precis tvärt om. Det är nog många saker som spelar in.

Jag har också upplevt att WAV låter bättre än flac. Testerna gjordes med Squeezebox och det märkliga var att konvertering från flac gjordes i datorn innan det skickades till spelaren som sedan buffrade informationen. Obegripligt!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2017/08/29 :  17:45:22  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Ja.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2017/08/29 :  18:56:29  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Det kan vara bättre. Men det krävs optimering. I många år så var min cd transport främste digitala spelaren hemma hos mig. Men nu kan jag spela digitala filer med samma kvalitet och kanske ett uns bättre, men det är nog lite tycke och smak.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

peter 1113
Member

65 Posts

Posted - 2017/09/07 :  23:07:19  Show Profile Send peter 1113 a Private Message  Reply
Står ett par sprillans Dynaudio LYD-48 här hemma.
Ska bli spännande att provlyssna.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2017/09/08 :  08:31:25  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Står ett par sprillans Dynaudio LYD-48 här hemma.
Ska bli spännande att provlyssna.

Intressant! Om du har lust och tid så skriv gärna ner lite intryck allmänt om dem sedan i tråden nedan.
Lägger in en länk med lite info om dem: http://www.djservice.se/artikel/dynaudio-acoustics-lyd-48-white-left?ref=prisjakt

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=87014&whichpage=11

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2017/09/09 :  22:14:32  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
En nackdel tycker jag är att filerna verkar bli "trasiga".
Om jag spelar ett album så kan den (Pioneer N-70A)sluta mitt i en låt för att börja med nästa,eller så slutar den helt och då står det "file format error".
Finns det nå software för att kolla filerna??
Det kan förstås vara nåt annat i kedjan,twonky servern t.e.x svårt att veta vad man ska göra åt det...

Edit:Laddade ner Audacity ska kolla filen..
Nope inget fel på filen..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2017/09/09 23:04:17
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/09/09 :  23:21:27  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Såna bekymmer brukar oftast vara relaterade till nätverksproblem. Jag har som princip aldrig gett uppspelningsmjukvarorna skrivrättigheter där det varit möjligt och har därmed klarat mig från korrupta filer.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000