HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Studio-monitorer som "högtalare"
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2017/05/25 :  20:19:39  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Har ju varit lite snack på forumet om olika monitorer på forumet, bla annat genelec som varit väldigt uppskattade.

Jag har blivit lite nyfiken på Event Opal, är det nån som lyssnat?
http://www.eventelectronics.com/opal

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2017/05/25 20:19:57

FBK
700.000-klubben

7349 Posts

Posted - 2017/05/25 :  22:11:44  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
De Event som jag lyssnat på har inte låtit så jag har lyft på ögonbrynen. Då tycker jag att Genelec är bättre även om jag inte gillar dem helt och hållet. Och HUTLÖST dyra är de också, särskilt om man jämför emot Adam Audio som jag äger. Sedan är det ju allt en fråga om den personliga smaken. Mina Adam Audio har lite köttigare karaktär än Genelec. Och det är allmänt svårt att få provlyssna på annat uppåt i prisklasserna än Genelec som alltid någon butik även har de dyrare modellerna hemma, andra märken så verkar det någon slags spärr vid ca:10-tusen styck om de ska ha de hemma för Demo, dvs de kan finnas på hemsidan men de har de ej hemma för demo. Jag är nöjd med mina, men skulle man av någon anledning uppgradera i framtiden och vill lyssna på dyrare modeller så lär man få dammsuga marknaden efter eventuella studios osv. som kan ha de dyrare modellerna eller åka ner till Tyskland. Något som jag skulle göra om jag uppgraderade då jag är helt såld på Adam Audio och gör de lika prisvärda grejer i högre prisklasser så kommer jag bli inte byta märke resten av livet.
Och allmänt så förstår jag inte att det är fler än det är som tittar seriöst på Studiomonitorer istället för Hifi-högtalare då man får mycket mer välljud för pengen med att välja studiomonitorer då de flesta Hifi-högtalare bara blir dyrare och dyrare.
Ps. Om du lyssnar runt så missa inte Eve Audio (slankare ljud än mina) och Dynaudios nya serie LYD.(som kan vara riktigt bra)
http://www.eve-audio.com/
https://www.dynaudio.com/professional-audio/lyd

De här skulle jag gärna provlyssna på.https://www.thomann.de/se/adam_s3v.htm

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2017/05/25 23:05:19
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2017/05/25 :  23:09:08  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Ok!
Men opalerna ska tydligen vara nåt i hästväg.
Det är därför jag är lite nyfiken.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7349 Posts

Posted - 2017/05/26 :  10:11:58  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Mindes inte riktigt inatt, men det var Event 2030 som jag lyssnat på och de kostar visst 4995kr/styck och dessa blev jag besviken på i jämförelse emot andra. När jag lyssnade på dessa så köpte jag Dynaudio istället som jag hade innan jag bytte till Adam Audio. Och vad jag såg nu efter en snabb sökning så är det bara DJ Service som har Opal i sitt sortiment på nätet där det var tillfälligt slut.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2017/05/26 10:41:51
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2017/05/26 :  15:41:28  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag har ett par Genelec vita 8260A och i början av förra månaden var två tekniker från Genelec här och mätte in hela systemet. Högtalarna består också av en subwoofer från Genelec (7370). Jag tycker själv att ljudet blir fett bra och i klass med stora system. FBK som tidigare varit här, du får gärna komma hit och rynka på näsan. Det är synd att det knappast finns några handlare som vill visa upp 8260A eller 8351A med en rejäl woofer.
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2017/05/26 :  18:13:00  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
20/30 kostar 4955:- Opal 16695:-.
Nånting ska man väl kunna begära för 11740:-!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7349 Posts

Posted - 2017/05/28 :  16:32:12  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Visst bör det vara så, men så är det ju inte alltid. En del tillverkare är bättre på att bygga billigare än dyra och tvärtom, även om man ibland misstänker att det bara snålats när de har byggt mer budget modeller. Har ju hänt att man blivit överraskad över budget modeller och tänkt undrar hur bra de dyrare låter, och det blivit magplask.
För övrigt så finns det en lång tråd när det gäller studioburkar.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=87014&SearchTerms=studioh%F6gtalare

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2017/05/28 :  18:35:38  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Visst så kan det vara men jag tror inte det i detta fall då jag blivit tipsad om dom av Inbiten audioholic med STORT kunnande och många referenser.

Läser man lite om dom och deras historia så blir den intressantare än många andra.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7349 Posts

Posted - 2017/05/28 :  18:36:33  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Och gcs, jag kommer gärna och rynkar näsandvs. vi får höras om tid. Har ju hälsat på två gånger tidigare, första gången så lyssnade vi på ditt JBL system och Velodyne D18 och det var upplevelse som var något extra (maffigt) och andra gången så var det enbart 8260A och jag kommer ihåg att på elektronisk musik så övertygade de STORT (bästa jag hört, tror jag), men jag kom inte överens med dem när det gällde röståtergivning. Och det är jag till 99.9% övertygad om att det handlar om den inbyggda rumskorrektionen för jag har aldrig hört någon DSP som låter naturligt i de övre registren i mina öron utan där gör det mer skada än nytta om man har någorlunda normal akustik för övrigt. (och det har ju du)

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2017/05/28 18:38:07
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2017/05/28 :  18:44:01  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Håller med FBK, ingen DSP har imponerat på mig än så länge....

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2017/08/11 :  07:13:42  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Nu är dom provlyssnade!
Tyvärr så var dom inte alls så bra som jag trodde, bumlig överdriven bas och inte i närheten i upplösning jämfört med mina passiva monitorer jag har idag.
End of story!!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2017/08/11 :  17:47:36  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Jag har lyssnat på studiomonitorer då en kollega ville ha smakråd som sa "det är mycket mer välljud för pengarna med studiogrejer pga högre konkurrens" och jag var inte imponerad.
Så det är väl som vanligt, inget nytt under solen.

Edited by - Snutten on 2017/08/11 17:48:01
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7349 Posts

Posted - 2017/08/11 :  20:59:52  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Jag har lyssnat på studiomonitorer då en kollega ville ha smakråd som sa "det är mycket mer välljud för pengarna med studiogrejer pga högre konkurrens" och jag var inte imponerad.
Så det är väl som vanligt, inget nytt under solen

Om det är mycket mer konkurrens vet jag inte, men det är mer prestanda för pengen enligt mina erfarenheter. Men visst finns det gott om monitorer som inte låter vidare bra också. Och jag vill endast betala för prestanda inte yta och då är Hifi-högtalare totalt ute ur bilden för egen del.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2017/08/12 :  00:11:19  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Håller med om att där finns en fördel, inga pengar behöver läggas på ett exklusivt utseende typ Sonus Faber för att nämna ett exempel.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2017/08/12 :  16:10:45  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag har testat ett flertal olika märken och modeller och det är som inom HIFI, det finns bra och mindre bra varianter. Just Opalerna har nog marknadsförerts ganska hårt av tillverkaren men tydligen levde de inte upp till sitt rykte. Sånt händer.

Några som jag vet av egen erfarenhet har modeller som är riktigt bra är Genelec, ATC och Neumann. Alla kostar en vacker slant och använda på rätt sätt dvs i ett dämpat rum som är ganska litet och lyssning i närfält så kan de vara alldeles underbara.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2017/08/14 :  13:31:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
quote:
Håller med om att där finns en fördel, inga pengar behöver läggas på ett exklusivt utseende typ Sonus Faber för att nämna ett exempel.

Jag brukar säga att folk inte är villiga att lägga mer än max två tusen spänn på en musikanläggning. Sedan ställer de den på en möbel som kostat 10.000:-

Man ska inte se ned på det estetiskt tilltalande som folk i allmänhet är beredda att betala för. Självklart kostar högtalare som Sonus Fabers lite extra på grund av utförandet, något som kanske inte helt och hållet avsätter sig i bättre ljudkvalitet. Man kan nog komma billigare undan med högtalare utan Sonus exklusiva utseende.
Men man köper en möbel också när man köper en högtalare och jag tycker att den ska tålas att itta på och det är värt extra pengar för mig. Där faller Genelec bort helt enligt min mening om de ska stå i ett vardagsrum. Däremot verkar de vara helt rätt om man blivit förvisad med sin hobby till ett litet rum i källaren med stängd dörr. Ett gubb/pojk rum där ingen annan har tillträde.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7349 Posts

Posted - 2017/08/14 :  21:26:43  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Vet inte till vem du riktar din text Björn-Ola, men ditt resonemang att inte Genelec faller bort i vanligt vardagsrum faller verkligen inte. Utan sådana här burkar är ju optimalt, vitt och smått till lite störe och ser knappt ut som högtalare Och det är ju så här som många vill ha det idag, avskalat, smått och vitt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2017/08/14 :  22:49:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Tyvärr, min enväldige smakdomare säger blankt nej!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2017/08/16 :  19:30:29  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Bra artikel om aktiva högtalare.

http://www.ljudochbild.se/nyheter/aktiva-hogtalare-gor-det-omojliga-mojligt

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2017/08/17 :  10:32:23  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Ursäkta, men från en som vanligtvis inte har många åsikter om utseendet och hade varit totalt fokuserad på prestanda om nu inte jag delat bostad med min fru :)
Men Genelec är så vansinnigt fula i mina ögon. Hjälper inte att de är små å vita :-(
Blir vällan inte bättre av att jag aldrig hört Genelec låta något vidare bra heller.. Inte ens i studios.. :/ (Fast det var många år sedan jag hörde dem nu, kanske de förbättrats senaste 10/15 åren, vad vet jag?)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/08/17 :  12:31:07  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Nu vet jag inte säkert vad Räven syftade på när han skapade tråden, men studio-monitorer är det nog många av oss som kör, Ns-1000, PMc, Harbeth, B&W etc.
Jag förmodar att han avsåg aktiva högtalare dock?
Och även om de inte är för studio så skulle jag nog gärna ha ett par Bang & Olufsen Beolab 50 hemma!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2017/08/17 :  22:45:29  Show Profile Send Wilderwein a Private Message  Reply
Alfa har du hunnit lyssna på Beolab 50 ? Jag har tyvärr inte haft tid än men av vad jag hört från andra ska dom vara riktigt bra och en klar förbättring jämfört med Beolab 5 som jag har idag. Frågan är hur stor skillnaden är mellan Beolab 5 + Dirac live mot Beolab 50. Något jag ska utvärdera när jag får möjlighet.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/08/18 :  07:05:23  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Alfa har du hunnit lyssna på Beolab 50 ? Jag har tyvärr inte haft tid än men av vad jag hört från andra ska dom vara riktigt bra och en klar förbättring jämfört med Beolab 5 som jag har idag. Frågan är hur stor skillnaden är mellan Beolab 5 + Dirac live mot Beolab 50. Något jag ska utvärdera när jag får möjlighet.

Tyvärr, det har jag inte. Mitt förtroende för B&O är dock tillräckligt stort för att jag skulle ge dem en chans om möjlighet gavs!

Dock inga Genelec för egen del. Ffa för att jag aldrig hört dem imponera på något sätt men jag delar nog uppfattning med dem som kritiserar utseendet.
Lite som en korsning mellan ett mumintroll o en tvättmaskin?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2017/08/18 12:56:52
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2017/08/19 :  18:00:32  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Beställde just ett par JBL LSR305 White http://www.jblpro.com/www/products/recording-broadcast/3-series/lsr305#.WZhfBChJaUk till "finrummet" som förhoppningsvis kommer ersätta tidigare studiomonitorer Truth B3031A.
De är mindre (effekt och konarea) så det kommer troligtvis även bli 2st matchande studiobasar JBL LSR 310s vad det lider.
http://www.jblpro.com/www/products/recording-broadcast/3-series/lsr310s#.WZhgRihJaUk

Frun var postitiv till köpet då de är mindre, snyggare och vita. De har fått mycket goda recensioner. Återstår att se om de kan matcha Behringerburkarna:o

//Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2017/08/20 :  10:01:33  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Har också haft Truth B3031A.
Inte min grej.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Perfect Sense
Member

386 Posts

Posted - 2017/08/23 :  19:13:53  Show Profile  Visit Perfect Sense's Homepage Send Perfect Sense a Private Message  Reply
Har någon av er upplevt Kii och Dutch & Dutch inom detta segment?

/ Marcus

Perfect sense
www.perfect-sense.se
Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00 | Följ oss på Facebook
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000