HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare och apparatfötter
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2017/09/05 :  11:32:40  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Med tanke på parketten kommer jag införskaffa Soundcare#180;s Superspikes till mina högtalare. Har nu en fråga. Vet det finns en mängd olika "fötter" att placera under elektroniken. Exempelvis de ovan nämnda, Sonic Design, Solid Tech med flera. De sistnämnda känns aningen dyra... Gör dessa fötter någon som helst ljudlig nytta eller är det enbart pengar i sjön? Har funderingar om att ha dessa under min CD-spelare.

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2017/09/05 :  11:54:03  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Jag har Soundcare till hötalarna och Suoundcare puckar till CD-spelaren.
Min rekommendation är att först köpa Superspikes till högtalarna. Där upplevde jag en klar förbättring.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2017/09/05 :  13:23:10  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Prova Novibra (clas ohlson) först, det är billigt och fungerar bra. Vill du ha ännu bättre finns olika fötter från tex Finite Element typ cerabase men de kostar...
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2017/09/05 :  18:33:37  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Var lite uppmärksam vid användande av "Novibra" från Clas Ohlson. Det finns risk att de lämnar märken efter sig.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2017/09/05 :  21:04:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag får bäst resultat om jag placerar apparaterna med koner på en stenplatta med mjuka kuddar under.
Kuddarna behöver den extra vikten av stenplattan för att fungera som bäst.

Varför tror ni att det står "trädgårdsmästaren" vid min signatur? Inte var det för att jag gillar att böka i jorden. Det var för att jag berättade att jag hade köpt betongplattor som jag spacklade och målade och som jag sedan ställde på golvet med sorbothane kuddar under. Har mina apparater på dem än idag.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/09/05 :  21:33:19  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Strålande! Då fick den undringen sin förklaring också!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2017/09/06 :  08:51:08  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Ta lite "gladpack" plast och slå in Novibra i så lämnar de inga märken.
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2017/09/06 :  08:57:33  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Vad gäller högtalarna kommer det bli Soundcare. Sedan är frågan vad gäller min CD-spelare. Samma märke har ju bland annat tre fötter som limmas fast på apparaten. Kommer de i så fall ha någon som helst inverkan på ljudet?
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2017/09/06 :  09:04:33  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Fått bättre resultat med Cerabase mot orginalspikes och kolfiberpuckar.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2017/09/06 :  09:33:22  Show Profile Send Cyrus a Private Message  Reply
ÄR det någon som har erfarenheter av Solid Tech Disc of Silence och/eller Feet of Silence under sina apparater?
Funderar på att prova till cd och rörmonoblock.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2017/09/06 :  13:23:40  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Vilken typ av apparatfötter som är lämpligast beror bl.a. på hur golvet är uppbyggt.
Betongplatta? Träreglar? Etc.....

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2017/09/06 :  13:34:03  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Golvet för min del består av betong och på där träparkett. "Racken" står på Soundcarspikes och sedan på toppen av detta har jag CD-spelaren. De fötter som sitter på från början är kanske inte de mest ultimata?
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2017/09/07 :  07:51:28  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Jag hade tejpklistrade Soundcare 'puckar' under CD-spelaren men har nu återgått till att lita på att Rack-en med spikes sköter sin sak. Man måste avgöra om man vill lägga pengar på något som kanske inte lyfter ljudet alltför mycket. Jag skulle själv inte betala några stora summor för exklusiva koner till CD-spelaren.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/09/07 :  08:36:42  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Mina slutsteg och försteg är originalutrustade med Soundcare's "puckar", tre per komponent. Jag har dock (efter mätning) kompletterat med NoVibra och även en bambu-skiva. Mätningen erkänner jag dock vara något till helt irrelevant. (Rimligt data enbart upp till ca 50Hz)
Högtalarna har NoVibra under stativen, mot golv. Mellan stativ och högtalare har jag kork och slutligen mellan högtalare och granitmöss (30Kg granitskiva) ligger också NoVibra.

Eftersom jag inte har ngn mekanisk avspelning av digital musik i racket så tror jag att det är mindre påverkande med underlag för min streamers. Men, jag har å andra sidan inte testat.

MSB t.ex. har ju integrerade gummiupphängningar med mässingsinlägg för spikes från apparaten ovanför på sina DAC'ar, drivverk och strömförsörjningar. Andra kör med mekanisk jordning, dvs en spike och resten av fötterna mjukare. De flesta alternativ kommer säkert med någon påverkan av ljudet, sen om det är i din smak eller inte är en annan femma.

Jag tror Figge kommer ta med sig sina Cerabase upp till Dalom om jag mutar med en Single Malt vid nästa musikträff! Då kanske vi kan skriva nåt om vad vi trodde vi hörde!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2017/09/07 :  10:06:06  Show Profile Send Cyrus a Private Message  Reply
Bor i 60-tals betongbunker, parkettgolv med sand under, monoblocken står på bord lack från Ikea och cd:n står i en stringhylla ovanför.
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2017/09/07 :  14:11:11  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Ja du Cyrus för vääääldigt många år sedan ansåg man på HiFi&musik att just det bord du använder, har själv haft det till en skivspelare, var ett mycket bra för i alla fall skivspelare. Att det hänt mycket sedan dess är nog ingen som tvekar över. Samtidigt gäller det att ta väldigt mycket av det här med en stor nypa salt. Själv har jag allt för lätt köpa på mig saker jag sedan inte märker om de gör någon skillnad.
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2017/09/07 :  14:55:47  Show Profile Send Cyrus a Private Message  Reply
Ja du Jerry E, det var lustigt. Bordet har jag där för det var det enda som fick plats under stringhyllan, helst skulle jag vilja ha blocken på en hylla på väggen, men det fungerar inte i nuläget. Får låna hem lite för att testa helt enkelt, det är väl det enda som gäller antar jag? Annars har man väl snart en låda (till) med massa prylar man inte använder...
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2017/09/15 :  14:15:12  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Utökning i Finitefamiljen, blev några uppsättningar Cerapuc.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2017/09/30 :  21:08:29  Show Profile Send Knoppen a Private Message  Reply
Jerry E, prova och spela extremt starkt. Hoppar då läsaren i CD-spelaren (du hör bitfel)? Det finns exempel på detta som jag hört. Någon mer här som hört?(*) Problemet löses allra bäst genom att ha CD-spelaren i ett annat rum där det inte låter så mycket. Näst bäst löses det genom att använda de mjukaste SD-fötterna. Spikar göre sig icke besvär då det är lika stel, eller stelare, koppling som att inte ha några särskilda fötter. Men om man inte får några bitfel på den ljudnivå man starkast kan spela, så behöver man inga särsklida fötter.

Om man har mycket allvarlig form av audiophila nervosis kan man ha i åtanke att själva ljudtrycket sätter en hel del fart på kretskort oavsett om man har särskilda fötter eller ej. Hör man detta? Jag känner inte till några verifierade tester där detta har lyckats höras, så jag är inte direkt orolig.



*) Jasså inte? Spela staaaaarkare! Va, går det inte? Skaffa sturre steeerjo!

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2017/09/30 :  22:18:59  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Akustisk återverkan på apparaturen är nåt som var faktiskt intressant med rörelsekänsliga pickuper (vinylavspelning) och, i vissa extremfall, ingångsrör med mikrofoniproblem på en lågnivåingång. Med CD-avspelning eller uppspelning av filer via en mp3 -spelare eller liknande (linjenivå), är nog helt enkelt detta lite "överspelat". Högtalare som tillåts påverka sitt underlag, såpass att det blir ljudverkan från underlaget, bör absolut isoleras med nån form av underlägg för att undvika detta. Förstärkare, som inte klarar miljön i ett normalt lyssningsrum, är nog behäftade med konstruktionsmissar. Avläsningsorganet i en normal CD-spelare styrs av en servo, som med all sannolikhet klarar av att spåra på skivan även om man "spelar högt" - om inte lär det ju höras i form av avbrott. Högst personligen vill jag förespråka sunt förnuft: man bör nog ha en elastisk barriär mellan högtalare och övrig utrustning, i första hand mellan högtalarna och resten av miljön. Spelar man vinyl, bör man ju välja en spelare som har bra upphängning av verk och tonarm (nåt som man funderade på redan före andra världskriget).
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2017/10/02 :  10:03:44  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Högst personligen vill jag förespråka sunt förnuft: man bör nog ha en elastisk barriär mellan högtalare och övrig utrustning, i första hand mellan högtalarna och resten av miljön.


Kan man tycka jag har gått andra vägen med tung och stum utrustning för att inget skall vibrera provat lite udda saker som trekantslister av ek under cd-spelaren som fungerar mycket bättre än det som var där innan. Men sedan spelar jag inte så högt numera det kan vara en anledning att det fungerar.

Lusse har en stereo ställ som han har gjort av en Ivar hylla (tror jag) den flexar säkert 5cm åt alla håll och fungerar bra utifrån det jag har upplevt, det finns enligt mig inget som är självklart man får helt enkelt prova sig fram vad som fungerar ens lynne och person.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2017/10/02 :  11:33:50  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
En metod jag faktiskt sett tillämpas och som ansågs vara bra, var att vederbörande hade en rejäl träställning för signalkällor, förstärkare etc. All utrustning stod på en skiva av sten, marmor har jag för mig, som låg uppepå träställningen. Mellan stenplattan (som var rätt tjock) och träställningen låg nån form av elastiskt material, exakt vad har jag glömt. Liknande metod används i vissa laboratorier för att ställa upp vågar för mycket små vikter - de gillar inte vibrationer. (På ett ställe där jag jobbade hade man vågen på en massiv granitpelare som stod på marken i "källaren" och kom upp genom ett eget schakt till själva labbet; ingen kontakt med själva byggnaden, alltså.)
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2017/12/02 :  14:20:10  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Kanske missat något, men tips för att ställa golvhögtalare på trägolv på träregel?

J. Ullberg
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2017/12/02 :  16:10:04  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Soundcare Superspikes om du vill ha det mycket stadigt eller Novibra och SD-fötterna. Alla ovan är bra alternativ då jag testat. Vad du än gör undvik spikes som följer med högtalare vid köp.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2017/12/02 :  18:43:47  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Här finns också en liknande diskussion.
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=66326
Även om den efter ett tag så att säga spårar ur.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2017/12/02 :  19:29:02  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
quote:
Här finns också en liknande diskussion.
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=66326
Även om den efter ett tag så att säga spårar ur.

Konstigt

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000