HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Försteg: Advantage S2 vs. Bladelius Sigyn
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rille
Starting Member

37 Posts

Posted - 2017/11/21 :  08:09:41  Show Profile Send rille a Private Message  Reply
Hej,

Har hört Sigyn tidigare och blev imponerad av ett dynamiskt ljud med en stor ljudbild.

En äldre Advantage S2 rör sig troligen om hyfsat liknande pengar.
Vet inte när de olika förstegen kom, men Advantagen bör ju vara några år tidigare...

Så antar att lite nyare teknik används i Sigyn...?

Nån som har testat eller har en stark uppfattningar om skillnader mellan dessa Försteg?
Smaken som baken, men vilken skulle ni föredra?
Karaktärsskillnader?

Idun är väl ett snäpp till jfr Sigyn, men blir för dyr.

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2017/11/21 :  10:55:07  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
En vild gissning som jag tror stämmer är att äldre Advantage S2 är lite mjukare i sin karaktär, kanske bättre och mer detaljerad men samtidigt mjukare i ljudet. Se om någon kan bekräfta det som jämfört.

När man jämför de olika utgåvorna av den Integrerade versionen av Advantage förstärkare så var den första versionen mjukare i alla register jämfört emot den som kom efter (i alla fall mellan S101 och den första versionen av Thor som jag själv hört) och det var väl några stycken. De integrerade förstärkarna bytte ju modellnamn efter hand ifrån Advantage S101 till sista som jag tror hette Bladeilus Thor MK3 dvs. var det inte fyra olika modeller totalt? och innan dessa så fanns också den svarta förstärkaren som jag en minns namnet på.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2017/11/21 :  14:40:04  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Har aldrig blivit klok på Bladelius, har visserligen inte lyssnat på så många produkter, men tycker deras förstärkare låter lite platt och kliniskt, inte speciellt musikaliskt. De driver säkert högtalarna bra, men vad hjälper det?
Go to Top of Page

rille
Starting Member

37 Posts

Posted - 2017/11/21 :  14:59:30  Show Profile Send rille a Private Message  Reply
Ok, tack för input.
Jag tyckte i alla fall Sigyn jag hörde lät riktigt bra i mina öron och med setup jag hade då.
Nån annan med erfarenhet?
Speciellt gammal Advantage S2, vs. Sigyn...
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2017/11/21 :  15:24:56  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Ok kul, hoppas du hittar rätt!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2017/11/21 :  17:18:00  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Har aldrig blivit klok på Bladelius, har visserligen inte lyssnat på så många produkter, men tycker deras förstärkare låter lite platt och kliniskt, inte speciellt musikaliskt. De driver säkert högtalarna bra, men vad hjälper det?

Nu har jag ju inte lyssnat på de nyare modellerna utan de äldre och de låter tvärtom dvs. musikaliska och mjuka utan det minsta kliniska tendenser. Särskilt de första som han kom med, de svarta hade absolut inga sådana tendenser. Jag hade en kort period hans första slutsteg på test och det var en total miss matchning när jag hade Sonus Faber Grand Piano Home som först lät bra med neutralt,rapp återgivning.
Ps. Hade även hans första dyra CD-spelare Avdvangae S1 och den hade inte heller något platt och kliniskt ljud utan snarare lite åt det motsatta.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2017/11/21 :  20:39:45  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Mina erfarenheter ligger mer i linje med Snutten, jag tycker absolut att du skall pröva men gärna jämföra med något alternativ.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2017/11/21 :  21:04:53  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Vilka år är de ifrån ? Frågar därför att det blir märkligt att såga en tillverkare rakt över som ni gör. Och jag är "extra" känslig för kliniskt ljud, det får mig direkt lyssningstrött och eftersom våra erfarenheter skiljer sig så drastiskt så ligger det i allas intresse inför ett beg köp att tydliga göra lite kring detta.Ren konsument upplysning som jag ser det. Jag har lyssnat mycket på märket ifrån slutet av 90-talet fram till några år in på 2000-talet och då stämmer det inte att märket kom med kliniska stärkare eller CD-spelare, drar den slutsatsen efter många timmars lyssning både hos mig själv och hos en ljudkompis och inte i någon butik eller mässor. Sedan vad som hänt efter det med ljudsignaturen hos detta märke har jag inte en aning om, men ni kanske har lyssnat på nyare modeller än vad jag gjort ?


Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2017/11/21 :  22:26:06  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Ägde en Thor mk2 under ett antal år och innan dess P1 och A300. Absolut inget kliniskt ljud utom när Thor var färsk direkt ur kartongen. Det är nog oinspelade apparater som de som upplevt kliniskt ljud lysdnat på.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

rille
Starting Member

37 Posts

Posted - 2017/11/22 :  07:30:24  Show Profile Send rille a Private Message  Reply
Tack för feedback.

S2:an levde väl fram till -04 typ. Gissar att den då hade hängt med en typ 4 år...?
På Bladdes hemsida står det att Idun ersätter S2. Men kan ju vara mer som modell i hyfsat liknande prissegment än att liknande design/teknik lever kvar i Idun...
Få tag på Bladde och klargöra detta kan man nog glömma om man inte haffar fam på en mässa eller dyligt... #128521;

Men viktigare är ju hur det låter - case closed!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2017/11/22 :  09:58:44  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Här finns mer att läsa, bla. ifrån Sladd. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=15701 som stämmer med det jag och Björn-Ola har lyssnat oss fram till. Och jag vet att olika personer kan uppleva en återgivning på olika sätt. Men varför jag vara på här är därför att jag är så känslig för allt som kan bli kliniskt, ljust eller vasst. Det får liksom mina öron att skrynkla ihop sig. Så detta påstående stämmer helt enkelt inte på märkets tidigare konstruktioner i alla fall. Kan lägga till att jag har även lyssnat i timtals på monoslutstegen Advantage S250 ihop med B&W N802 och de har inte heller några kliniska tendenser, men de har inte det sista i bottenkontroll/tryck som ett större Krell slutsteg har.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2017/11/22 :  13:00:05  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Instämmer, hört en del produkter från Bladelius både hemma och hos vänner förr genom åren både lättare å tyngre anläggningar. Mycket varmt och nästan lite uddlöst i vissa konstellationer. Men aldrig besvärande eller påträngande. Kan kanske vara så att de är känsliga för nätet med jord osv? Jag (och mina närmaste hifi-vänner) har alltid varit noga med bra draget nätkablage direkt från elskåp osv. Kör ju själv med Dynamic Precision och de är ju inte alltid kuliga med "dåligt" nät bakom sig... Men som sagt, Bledelius tycker jag nästan låter sömnigt i jämförelse med ex DP & Krell...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/11/22 :  13:06:41  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Har inte ägt någon Advantage eller liknande produkt, men mitt gamla Phonofix hade en ganska mjuk karaktär i mina öron (eller så var det andra orsaker då).
Sedan dess har jag ägt Tyr, Balder, USB Dac och äger idag Embla Classic (min andra Embla f.ö. :)
Jag tycker inte att någon av dem varit "klinisk" om det betyder att de spelat utan musikalisk inlevelse eller sterilt eller kallt.
De har alla varit mycket dynamiska med rejäl output och bra fart i ljudet. Kanske ínte det allra sista i mjukhet i övre register och kanske inte full kontroll i botten när det gäller förstärkeriet.

Och fråga bara Jojje66 vad han tycker om förstegsdelen i Embla!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2017/11/22 :  16:28:57  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
FBK: jag har inte sågat märket "rakt över", det var bara förstärkare jag nämnde. Har hört en CD från Bladelius (Gondul) som lät bra.
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2017/11/22 :  18:34:39  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply

Här hemma hos Jojje befinner sig Alfas Embla på arbetsläger och har så gjort under en tid. Smaken är ju som baken. En del gillar te, andra kaffe och jag Embla. Här upplever jag den som allt annat än klinisk. På sistone har jag tillbringat mer tid i soffan än på länge och så brukar det bara bli när det kommer musik ut ur högtalarna annars blir jag ganska snabbt trött i örat. Som försteg funkar den toppen här. Spelar med pondus, dynamik och ett djup i ljudbilden jag inte hört från något här hemma tidigare. Det finns säkert andra försteg som inte heller gör bort sig. Med lite tur kommer det hit lite andra kandidater för provkörning men för tillfället är det stor förtjusning var gång jag slår på anlägningen.

/J
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2017/11/22 :  19:12:50  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Språk är svårt och jag märker att jag lägger ett annat värde i Snutten utryck än vad ni andra gör. För mig saknar dom klarhet och blir nästan lite luddiga. Jag tycker andra konstruktioner upplevs renare.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2017/11/22 :  19:29:42  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Jag tycker nog att *Har aldrig blivit klok på Bladelius* är en ganska tydlig sågning generellt även om du skriver *har visserligen inte lyssnat på så många produkter*

Ps. Gäller ej dig snutten, men man har genom åren läst en hel del intryck ifrån folk där de sågar olika produkter/märken efter "en" lyssning på mässa och sådant gör mig mörkrädd. För om man lyssnar mer seriöst så är inte det mesta dåligt utan en del kanske mindre bra om man ska vara saklig.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2017/11/22 :  20:09:53  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Ville bara klargöra vad jag menar, ingen fara FBK.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2017/11/22 :  20:45:52  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Det är inte alltid så lät att göra sig förstådd på rätt sätt via samtal på nätet,att tolka rätt. Det är liksom betydligt enklare IRL. Tex Micke Y första inlägg tolkade jag som att han också tyckte det lät kliniskt, men efter hans andra inlägg så var det tvärtom.(så tolkar jag det) Ibland slänger man iväg ett inlägg utan att tänka ordentligt på hur det kan uppfattas, har själv jag gjort många gånger och det kan ibland bli helt fel. Och alla har olika referenser, så att det ibland blir konstigt diskussioner är inte konstigt. Det här med ljudsmak är betydligt mer invecklat för de flesta än vad många tror och det enda sättet som är 100% säkert är att testa själv.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2017/11/22 :  21:46:49  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Nä jag refererar till
quote:
låter lite platt


Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2017/11/23 :  15:22:28  Show Profile Send Io a Private Message  Reply
Jag hade tidigare Advantages första för och slutsteg. De lät mjukt utan att vara dimmiga och färgade. Men med tiden saknade jag tryck i basen och attack/dynamik.

För 18 månader sedan lyssnade jag på de integrerade modellerna Bladelius Brage och Tyr. En sak som imponerade stort var att köra bara förstegen in i 300B-slutsteg, grym baskontroll!

Och Brage lät så pass bra att jag köpte slutstegsdelen, Mode, och försteget Saga mkII.

Alla Bladeliusförstärkare låter jobbiga i början, men det ger med sig med tiden. Jag är mycket känslig för det där med lyssningströtthet men sedan den där transistorn mitt i förstärkare har blivit inkörd så låter det mycket bra, med såväl auktoritet som mjukhet. Kliniskt är det definitivt inte.

Dessutom är det värt att lägga ett par timmar på att se til att sladdarna har rätt fas s a as. Och att elkontakterna är balanserade.

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2017/11/23 :  17:00:36  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Av det SAT/Bladelius förstärkeri jag lyssnat på har jag upplevt de ha en tydlig egensignatur och mindre genomsläppliga än somliga konkurrenter, jag har vid flera tillfällen föredragit annan drivning just pga ovanstående.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2017/11/23 :  20:42:27  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
För att förtydliga är detta enbart reflektioner från lek på butiker där blandad drivning funnits att tillgå, har aldrig ägt eller bekantat mig med märket över tid.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2017/11/30 :  16:28:11  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Letade reda på testen i Hifi&Musik och efter att ha läst den tidningen i 27år så har man lärt sig ganska hyfsat att tyda de olika testgubbarna på tidningen och jag skulle våga påstå#168;att Sigyn inte upplevs som typiskt ljus eller vass ljudsignatur utan nog mer åt det neutrala hållet efter att ha läst testet noga. Sedan finns det ju en del varianter på hur olika personer ser på saken neutral återgivning.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000