HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygga "liten" surroundhögtalare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/11/22 :  15:52:30  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Hej
Jag har samlat på mig element och har nu tillräckligt till att bygga en mindre bio.
I fronten så blir det TL8 som är en Transmissionline 8 från Bo Hansson som är liknande Crescendo i uppbyggnad. 8" fram o diskant. men men öppningen framåt så dessa skulle kunna monteras i en vägg i en studio.
Det gjordes 2 sådana system vad jag vet. Ett till Folkhögskolan och ett till KM studio. Sen några enskilda TL8 till varav jag vill minnas det finns ett par i en yogastudio i Lund?
Genom att köpt in folkhögskolans högtalare förra veckan när dom uppgradera till nyare och andra högtalare dom plockat ner eller var trasiga så har jag nu limmat om, lött, bytt spiders och kanter mm och har nu 4st extra 8" basar som jag kan använda till att bygga surroundhögtalare. Bo'r Surroundraketer som han byggde kommer aldrig in i hemmet så det var bara att lägga ner. Det får bli något annat med dessa elemen i andra lådor.

Nu till eran samlade kunskap.
Jag tror dessa 8" sinus element inte passar i slutna lådor qts 0,25 utan trivs bäst i regionen till basreflex eller TL osv.
Men om man tänker sig en surroundhögtalare som inte går längre än tex 100Hz.
Hur små lådor kan jag då göra och kan de göras slutna med följande data? ( Har mätt med Limp, så det kan såklart vara lite varierande, men mellan tummen o pekfingret)

FS 59,59
VAS 65,71
Qts 0,25

oh så resten
Re4 Ohm
Le 3574,85uH
L2 38433,28uH
R2 224,17 Ohm
Qt 0,02 ( nja 0,25 bör det vara i förhållande mot qms)
Qes 0,02
Qms 2,64
mms 7,11 gram
Rms 1,559kg/s
Cms 0,001023m/n
Sd 213,82cm2
Bl 29,329325 Tm
ETA 105,76%
Lp 115:36 dB

Jag får så olika resultat beroende på program jag använder men ska det bli något basreflexaktigt ska jag upp i 100 liter enligt programmen, fast jag vet att de suttit i en basreflex på 44 liter med en 73mm rör på 18cm.

Men det lutar mer åt en sluten låda som går ner till 100 eller 80Hz och minimera den då man ändå skickar bassignalen till andra delar i systemet.

Nu tänkte jag mig inspireras lite av Klipsch med sina vinklade diton för professionellt bruk.
http://www.klipsch.com/pro/cinema/cinema-surround-speakers



När man inte behöver gå lägre än så kanske inte lådan spelar nån roll alls utan det är mest mellanregister och jag kan gott o väl klämma in den i en liten låda?
Kan man göra en låda så liten som säg 21 liter? 30bred 35 hög och 20 djup?

Edited by - Stormen on 2017/12/04 22:07:45

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/11/22 :  19:55:23  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Så här såg surroundraketerna ut, det var de första med träkula. Det var när Dolby Prologic kom. Samma element som frontarna, rundstrålande, hög höjd, ja det var det man visste då. Men de lät aldrig riktigt bra. Våran förlidne Preben hade ett par hos sig men han lär ha ställt surroundet bara lägre och lägre ju mer han använde dom. Idag vill jag personligen minst ha 4 gärna 6st surrrounder och det kommer inte in 6 st sådana rör i hemmet.




Den som vill läsa mer om TL8 som är "frontarna" så har jag nu lagt upp ritningar mm på raunaforumet där det på nåt sätt hör hemma.
http://rauna.forum24.se/rauna-post-6320.html#6320

Edited by - Stormen on 2017/11/22 20:23:39
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/11/22 :  20:36:25  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Men åter till fokus
Finns det någon vänlig själ som kan tänka sig att snabbt peta in specen i ett program och se vad man kan komma fram till för data på en sluten låda? ( jag har testat på ett par men blir inte klok, detta är inte min gebit)
THX säger delning till surrounderna på 80Hz. Men blir det 100 eller 150 är jag nöjd.

Edited by - Stormen on 2017/11/22 20:37:01
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/11/23 :  16:04:49  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
I väntan på mätprogram så kan man istället gå till handling, satte ihop en låda på vcca 25 minuter av lite spån. Det blev varken snyggt eller riktigt riktigt tätt. Men jag är så nyfiken av mig.
I med två fleeceplädar o så spela för att ens se om det fungerar över huvud taget.





WOW,, vilken bas, det spelar på som skrutt. Låter riktigt bra faktiskt.


En fundering är om basen ska vara långt upp mot taket och diskanten neråt. Tänker på reflexer från taket. Samtidigt som man då kanske lämpligare har dom upponer på ett vanligt skrivbord.




Det ska inte vara i spån sen jag lovar, utan det var mest för att testa storleken, formen o lådan.

Det kanske är lite väl fyrkantig form på dom. Någon med förslag på hur man kan göra dom annorlunda så de smälter in mera mot en vägg?

Edited by - Stormen on 2017/11/23 16:05:33
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/11/23 :  20:46:03  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
En mätning från limp på hela skapelsen monterat i låda o med filter o allt.

Det ger mig inte mycket mera klarhet mer än att frekvensen flyttats upp från 59,59 till närmare 80Hz.




Men jag är mycket nöjd. Det spelar och låter väldigt bra, betydligt (MYCKET) mera bas än jag väntat mig. Dom ska ändå skäras vid 80Hz.
Nu gäller det att klura lite på designen och vässa skären till överhandsfräsen.

Edited by - Stormen on 2017/11/23 20:47:53
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/11/23 :  20:55:50  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Det finns mycket läckert att hämta inspiration ifrån.








Det var en här på forumet som jag kommenterade på som gjort skitsnygga fronter på sina basar och fräst ut tunt träskydd framför och så monterat tyget innanför. Riktigt nice.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/11/23 :  21:00:35  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Nu hittade jag det,, det var ju Fuling som varit i farten och skapat dessa oootroligt snygga fronter. kladd o petsäkert samt något vilosamt för ögonen.

Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/11/23 :  22:47:19  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Jag tittar på mera inspiration.
Tyr II har alltid tilltalat mig. Den är oförskämd enkel o genial. Gömmer alla skavanker med en skumfront som går runt hela kabinettet och sedan ett lock o en botten i nåt snitsigt träslag.

Nu kan jag inte göra detta med tex spandex ( Lycra) för nån har bestämt sig för att det ska vara vinklat. så jag får försöka hitta var man kan köpa sådant skum.



https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ2X3md8wR8yteR-YMQEyVZ8zCbF8xcmOIhul-P96YaiXuNgkoOhQ


Åhh andra sidan så kan man spänna tyget från baksidan över toppen som ändå går mot taket, framsidan och underdelen och sedan ha träsidorna som man monterar dit sist.

Edited by - Stormen on 2017/11/23 22:49:56
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/11/25 :  09:34:37  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Titt på sjutton nån som tänkt som mig :-)
Både ha den som bokylle högtalare eller som surround.

https://huppins.com/media/product/27e/svs-prime-elevation-white-gloss-pair-surround-speaker-7bc.jpg




https://huppins.com/media/product/196/svs-prime-elevation-white-gloss-pair-surround-speaker-89a.jpg

Edited by - Stormen on 2017/11/25 09:37:04
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2017/11/25 :  09:54:04  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Nog för att det ser ut som du för en monolog, men jag följer med intresse!
Spåna vidare!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/11/25 :  12:55:05  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Hej Thomas, stort tack, jag tappade (nästan) modet där ett tag ;-)
Sen stod jag länge o funderade på om detta skulle vara i flerkanalstråden eller i tekniktråden. Men det handlar mer om högtalarbygget och utformningen av högtalare.

Har läst på lite o jag trodde man skulle ha placeringen av högtalare såsom i en biograf. Dvs flera sidohögtalare och två bakom. Dessa ska helst placeras 2foot upp från lyssningsposition. Det är inte så högt som ändå upp vid taket. Det är ju nästan mitt på väggen!! eller ja, 2/3 upp iallefall. Det kan vara anledningen till att man inte ser så många vinklade högtalare för hemmabruk.

Men i en biograf är ju avståndet längre och högtalarna högre. dock stegade uppåt såklart efter raderna.
När man tittar närmare på tex Atmos, så har man två surrounder i storlek som fronthögtalare på var sin sida om soffan och sedan ambienthögtalare längts uppe i hörnen framme och bakom.
Jag ogillar skarpt att ha ett element på armlängds avstånd från örat. Har haft så en gång i en lägenhet. Har även haft dom bakom i taket och det funkade ju till tex U571 med sjunkbomberna :-) o annat ambientljud men inte så bra till direkta ljudkällor.

Det som vore lattjo med detta bygge är att komma mitt i mellan dessa världar mellan biografuppbyggnaden och hemma-atmos.
Jag vill ha avståndet till surrounderna och känslan av en biograf. På bio har jag aldrig en högtalare 50cm från örat. Så det finns risk att jag utformar designen för att sitta närmare taket än mitt på väggen så man slipper också slå halvt ihjäl sig på utstickande högtalare i rummet.


Jag tänker mig att ha totalt 6 surrounder, två sidokanaler på ena väggen som spelar samma spår (kopplade på samma steg) sedan två bakkanaler. Jag upplever idag att ha två sidokanaler fungerar riktigt bra. Det blir en bra spridning då ena är kl 14:30 och den andra ca kl 15:30 från lyssningposition och det pajjar inte tex inkommande raketer eller förbiflygande lyktstolpar eller vad man nu ljudsätter och panorerar i mixningen. Ju fler kanaler som spelar svagare desto bättre totala upplevelse under längre tid och många filmer.

Edited by - Stormen on 2017/11/25 13:12:14
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/11/25 :  13:13:36  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Det finns dock ett litet aber med hela mitt bygge. Oavsett vad jag väljer för design så kommer dessa aldrig in i vardagsrummet hemma :-(

Men när vi köper oss ett nytt hus så har jag hela paketet klart :-)
o jag kommer ju behöva ta upp dessa o provspela såklart, ja minst ett par månader eller så :-) he he
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/11/25 :  13:32:11  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Här är en liten illustration i hur jag tycker det skiljer sig mellan en proffesionell installation och hur man ska sätta upp det i hemmamiljö. Ganska markanta skillnader tycker jag i tänk och placering.



I Hemmamiljö föreslås inte att surroundhögtalarna alls hängs på väggen. och Atmos i taket ska hängas väldigt långt ut.







O sen en proffsig installation sitter atmos i två rader i taket.




Om man bortser från högtalarna i taket så är det inga 2 foot upp på väggen för sourrundet. Så jag tror inte man behöver vara rädd för att placera grejerna ganska högt.









Vad jag kan se på bilder från biograferna så är surroundhögtalarna inte riktigt i en 45gradig position från mitten. Något längre kanske 30grader. Fast det är bara från mittenplatsen det.
o det är väl här rekommendationen uppstår på 2foot ( 60cm) hemma upp på väggen. Men det beror ju på hur långt man har till sidoväggen :-)

Så jag kan nog gå vidare med att kunna designa en högtalare som placeras med lutande front och som ska vara 30 - 45graders vinkling i höjdled från lyssningsposition.

Edited by - Stormen on 2017/11/26 18:14:03
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/11/25 :  13:45:26  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Så här små o söta är de jag har idag och som faktiskt får vara i vardagsrummet. Det hänger även ett par bakom de nya gardinerna som sattes upp så jag har inte hunnit flytta dom än.
Men de väser mest tycker jag.


Det är hemmabygge av avsågade papprör. sitter en 4x6" element från Sinus i. slagit runt textil och sedan två tunna träsidor som limmades på.

De nya kommer inte riiiktigt att bli lika diskreta :-)


Edited by - Stormen on 2017/11/25 13:47:30
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/11/25 :  15:50:13  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Hade jag inte haft 8" basarna samt ville ha full klangmatchning så skulle jag sattsa på jbl 6*9" 9603. bilhögtalare till surround. De passar i små kabinett o har full frekvens så man kan bryta vart man vill.. Samt ett överkomligt pris på 600:-
https://www.jbl.se/bilhogtalare-2/STAGE+9603E_.html?color=Black-EMEA&gclid=CjwKCAiAxuTQBRBmEiwAAkFF1gTBlOpHiABTJJG_d5X8H_vRUypOMys5kyJlVxJlVVRDfkdFUZzuNBoCUK8QAvD_BwE

Det negativa är att de är 4 ohm.


Edited by - Stormen on 2017/11/25 18:57:06
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/11/26 :  14:14:34  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Tjijösses vad jag läst många trådar o guider nu. Och jag upplever olika budskap hela tiden. Kan tycka att det är märkligt att man inte standardiserar hårdare.
Men en av de bättre förklara det såhär.

quote:

Step 3: Surround Sound Speakers Positioning

Bipolar/Dipole speakers which are typically utilized for surrounds usually perform best when placed on the side walls directly beside or slightly behind the seated listening position and at approximately 18-28" above the seated ear level position. This ensures a relatively diffuse sound field and makes localizing the surround speakers much more difficult.

Quadpolar surrounds, similar to Bipoles, usually perform best when placed on sidewalls, but closer to the backwalls, for rear wall reflection of the side mounted tweeter. Their height should be about 4-6 feet above the seated position, but greater than 1 foot away from the ceiling to not obscure the top mounted woofer.

Direct Radiating surrounds usually perform best when placed behind and slightly higher than the listening position, spread apart the same distance as the mains and slightly toed in.




Sen finns det noterat att lyssnar man mycket på dvd Audio osv så ska högtalarna vara i huvudhöjd.
Snart har jag kommit till den gränsen att jag gör bäst f--n jag vill :-) :-) o tycker låter bra :-)
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/11/26 :  17:00:13  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
För att fundera vidare på detta om varför det råder olika direktiv och varför man inte bara säger, det ska vara 34graders lyssningsvinkel i höjdled på sidosurround +-7grader och 41grader (+-9) på bakkanalerna. Sen en spikad grad för placering i sidled. tex 110grader.
Det finns lite anvisningar men de varierar lite mellan THX, DD osv.

Så för att fundera på bästa sätt så tog jag en löprunda. Det är det bästa man kan göra. kolla in detta avsnitt av "träna för din hjärna" väldigt sevärt. https://urplay.se/program/196439-trana-for-din-hjarna
Det förklarar att man kan påskynda minksningen av hjärnan med alkohol och istället stärka den med pulshöjande aktivitet. Samt varför man alltid kommer på alla bra o kreativa ideér EFTER träning!! mkt sevärt som sagt.


Det slår mig då att i en biograf kan man tapetsera med direktstrålande högtalare och då få ambient ljud och direktstrålande i samma smäll. Detta är lite klurigt i hemmamiljö och då uppstår kompromisser såsom bipolära och tom quadropolar. ( kom gärna med ett förslag på svenska :-) , Antar att de då blir lite olika anvisningar på hur de ska sitta. I en bio ska alla höra också så då går det åt lite höjd på surroundet. Men jag har nog aldrig suttit på en bio o tänkt:-" nja jag vill nog flytta ner surroundkanalerna en smula"

Så designen kvarstår nog tills jag kommer på andra lösningar. Det är lite utmanande att trolla med en 8" på väggen :-)

Edited by - Stormen on 2017/11/26 18:02:39
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/11/26 :  18:15:27  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Jämför man lite med hur det då ser ut i studios, det är ändå vid själva källan så ser man tydligt modell på högtalaren och hur de ska sitta. Dom där hemmamiljöbilderna och luddiga tipsen är bara förvirrande.

Ser precis ut som på en biograf.




O en studio till som visar klart o tydligt att det ska vara direktiva högtalare med vinklade fronter.




För en sak är säker. Hade det varit i öronhöjd så hade man i en studio satt dom i öronhöjd. Där kompromissar man inte. Det är arbetsredskap.

Edited by - Stormen on 2017/11/26 18:18:22
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/11/26 :  20:33:14  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Nu skulle jag bara snabbt testa o mäta o lyssna med 4liter mindre låda.
Men det är alltid så pinsamt att bli påkommen.


https://m.facebook.com/groups/564757743733422?view=permalink&id=732071887002006



Edited by - Stormen on 2017/11/26 20:34:15
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2017/11/26 :  21:32:02  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Här är en liten illustration i hur jag tycker det skiljer sig mellan en proffesionell installation och hur man ska sätta upp det i hemmamiljö. Ganska markanta skillnader tycker jag i tänk och placering

Skrev ett långt inlägg kring detta med Atmos som jag inte orkar skriva om då jag råkade radera det, men jag är totalt vilsen också hur man egentligen ska placera när man har soffan emot bakväggen ? För inga tydliga sådan bilder/förklaringar finns...

Ps. Bra burkar i den där studion, Adam Audio

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2017/11/27 11:03:25
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/11/28 :  13:28:15  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Ni som sett filmklippet på FB har fattat att jag kör lite raggarmetoder.
Jag var nyfiken på hur det skulle mäta med en 4 liter mindre låda.
Så jag gick ut i garaget för att hitta spillvirke o började mäta för att få ut volymen. Nääääää, det där tar tid. Finns det något annat ?
Japp det gör det. Tegelstenar hade varit det bästa såklart men vätska fungerar för att simulera en mindre låda.
Resonanstoppen på basen höjdes när den sattes in i lådan från friluft på 59Hz till 82Hz. När jag "dunkat in" 4 liter mindre volym i lådan så höjdes den hela 10Hz till 92Hz. Så det är nog gränsen redan som det är.
Sen tjänar man förvånansvärt lite på storleken( -4liter).Tror det blev 2 cm mot bakvägg. Så magkänslan säger att det får vara den storleken det har. Jag vet ju att det låter bra som det gör.




Edited by - Stormen on 2017/11/28 13:30:50
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/11/28 :  13:37:09  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
FBK, när du åter får mod får du mer än gärna dela med dig :-)

Jag har ju funderat på det här med designen. Allt från betongrör som man delar på längden till ovala formationer har passerat mina tankar.
Men det slår mig att lösningen finns framför mig.
De ska såklart se ut precis som fronterna. Oavsett om de är snygga eller inte så blir det enhetligt. Designen på TL8 ger för mig ett gediget och starkt intryck.


Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/11/28 :  13:42:48  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
30mm MDF är ju inte att leka med bara sådär. Det kommer att bli ohyggligt tunga diton att hänga på väggen.

Jag ser att jag har två alternativ.

Det ena är att köra på 30mm eller då kanske att limma 3x10mm för det blir mera resonansdött än 30mm.

Alternativ två är att bygga i 12mm MDF och sen skapa den matchande fronten genom att fräsa den. Lite fusk alltså.

Vad tycker ni, är det görligt med en fuskfront eller ska jag gå på 30mm? lådan växer med 40mm mot 12mm varianten.

Jag fräste en test igår med ett spetsigt stål med 60graders vinkel och sedan sänkte ner baffeln nån millimeter för att få samma design.
Duger det ?


Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/11/29 :  13:42:51  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
La på ett lager färg av vad jag hade hemma. Tyvärr var mattsvart slut bland sprayburkarna så det fick bli djärvt mörkblå.
Det blir hyffsat med fejkad front.


fräst med spetsigt stål som har 60gradigt skär, mitten nedfräst ca 2mm.




Antingen kör jag på detta eller så limmar jag 2x16mm eller 12+16mm mdf o kör på det. Lite sådär kompromisslöst tänk.
Hur skulle ni gjort?
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/12/04 :  22:18:50  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Sådär, nu har det gått ett par dagar och jag har funderat och funderat. Efter att ha ritat upp lite olika exempel på TL8 designen med sina grova robusta linjer så inser jag att det förvisso kommer att se enhetligt ut men inget vackert att hänga på väggen.

Kom på att jag har lite ask liggandes. Jag skulle kombinera ett vitt skal med träfront i höglackat. Nu säger bioentusiasten att allt ska vara svart. Japp, det stämmer och det är den stora fördelen att om det inte blir bra så kan man "alltid måla allt svart"

Började med att lyfta ner 4-5 skivor med ask. Dessa är inte tillräckligt breda även om konstnären i mig vill göra dom i ett helt stycke på fronten så säger realisten i mig att det kommer att spricka och tvinna sig med tiden.



Tanken är att såga ner dom till åtminstone ca 50mm breda samt ha förstärkning bakom, antingen av mdf eller infräst ask tvärs fibrerna. Baffeln kommer också att flyta uppepå med ca 3 mm silicon för att kunna röra sig utan att spricka.

Lite bitar MDF för lådan med 11 graders lutning.


Uppställning för att se om det passar. Det är också första gången som jag testkör skjutbordet som jag byggde till stora sågen. Den slår viss någon millimeter på en meter. I övrigt är jag nöjd, fick tom till en aj-aj-aj-markering med 3 röda stripes. Egentligen borde man ha häftstift där så man verkligen inte sätter handen så nära klingan när man sågar :-)


Tvinnar har man alltid för lite av, men det blev bra passform utan att behöva slipa.



Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2017/12/05 :  07:30:48  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Igårkväll slog det mig att jag gjort mig själv en björnstjänst. En designtabbe ur tillverkningssynpunk. Jag har ju tänkt att baksidan är slät och fronten lutar, dvs att lock o botten är plant. Det blir utmanande när man ska snedsåga baffeln som också är det som syns mest. Det finns enbtanke bakom o det är för att kunna pöacera högtalaren på en hylla, böde åt rätt håll men även upponer o ha den som bokhyllehögtalare. Men hade jag velat göra det lättare intillverlningen så skulle jag vänt på lådan så kapningen varit innåt väggen. Dvs vinkelrätt förhållande mellan baffel/lock/botten. Då hade högtalaren bara blivit vägghängd såklart. Men ändå. Första bioahögtalaren i tråden är utformad så, så visst fanns det framför näsan hela tiden :-)

De andra högtalarna i serien som var till studios är TL8 (TransmissionLine8") BR7 (Basreflex) så ett passande namn till dessa skulle kunna vara SR8 (Surround 8"). Att kalla dom SL8 skulle kunna funka eftersom det antyder till SurroundLeft och SlutenLåda. Men det är inga regelrätta slutna 8". De är ordentligt förminskade samt "sneda". Men med tanke på att hela Deltaserien har öutande baffel så skulle det väl gå. Nja får fundera lite till. SR eller SL får det bli.
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000