HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Systemuppgradering
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2017/12/03 :  11:59:45  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Jag har uppdaterat skivspelarinfon som jag tidigare missuppfattat.
Jag har även ett par Focal Aria 948 golvare på ingång.
Förstärker återstår.

Håller på att uppgradera min anläggning med högtalare (golv), förstärkeri och RIAA. Skivspelaren är klar, Acoustic Solid, special edition, grön metallicplint bl.a., solids egen 9" kolfiberarm och kablage, Lyra Argo i, moddad hos Van den Hul.
Har i alla fall till en början mer allmänna frågor, typ:

- Hur vet man vilken förstärkareffekt som kan vara lagom till en viss högtalare? Om den rekommenderade förstärkareffekten är t.ex. 50-450W så låter ju typ 50-100W väl klent om 450W är max? Lasten är väl också av betydelse, 4 el. 8 ohm. 4-8 ohm om det står så, är det det relevanta belastningsområdet?

RCA eller XLR, har det någon större betydelse? Tycker det verkar som om särskilt tillverkare förordar den balanserade kopplings fördelar medan en handlare förordade RCAns fördelar, om jag uppfattade allt rätt, med bl.a argumentet att det bara är hälften så många komponenter i signalvägen med obalanserat. Eller är det rent utav, hugget som stucket?

2017-12-05
Jag har inga prylar ännu, jag skall ju köpa golvhögtalare, förstärkare och RIAA och försöker bringa klarhet i frågor som jag har.
- Nej, siffror säger inte allt men kan kanske vara en början?

- Har hört att OP-ampar skall vara förkastliga att ha i förstärkare, särskilt i RIAA, men vissa högt aktade RIAA, t.ex. från ASR har ju OP-ampar, är det bara säljsnack från de som inte använder OP-ampar?

- När blir en MC-pickup low-, medium eller high output? Min har 0.45 mV.

- Skillnad mellan "current feedback" och "voltage feedback"?
- Signifikansen av att mäta kanalseparation vid 1 kHz eller 10 kHz?

J. Ullberg

Edited by - Buggsson on 2018/01/18 22:47:04

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2017/12/03 :  12:40:08  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Mina erfarenheter är att siffror säger inte allt. Men du kan väl tala om vad det för pryttlar så kan man efter erfarenheter komma med råd. Och om det testat i pressen så kan matnyttiga tips finnas.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2017/12/03 :  13:53:09  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
En minimieffekt på 50W verkar jobbigt, flera sådana högtalare brukar låta tama vid låg volym och behöver spelas högt för att få liv. Är det så du vill ha det?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2017/12/03 :  14:14:58  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Lättare att veta om du talar om vilka högtalare du har.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2017/12/20 :  00:37:20  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Det finns knappast allmängiltiga svar på någon av dina frågor utom den om utnivå hos MC-pickuper;
> 1 mV hög
mellan
< 0,4 mV låg (kan diskuteras)
< 0,25 mV superlåg

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2018/01/19 :  15:18:49  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Högtalarnas känslighet och impedans avgör till stor del vilken förstärkare som passar. Känslighet på 86 dB eller lägre kräver rätt mycket effekt, minst 100 strömstarka Watt men gärna mer. Undantag finns om du har ett rent klass A steg som ofta är lite starkare i verkligheten än "på pappret", dvs drivförmågan är högre än vad antalet Watt antyder. Impedans under 4 ohm kräver mycket ström. Sen måste du naturligtvis lyssna själv med dina högtalare när du hittat intressanta förstärkare.

Edited by - Snutten on 2018/01/19 15:19:58
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2018/01/19 :  16:24:54  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Om man talar OP-amps (operationsförstärkare) så får man nog rätt olika svar beroende på vem man talar med. Jag, som föredrar rörmaskiner, är inte såld på OP's, framför allt för att det är transistorer.... Problemet generellt är väl att det är en rackarns massa transistorer, dvs det blir en signalväg med rysligt många komponenter. Det finns de som är misstänksamma mot sånt. Sedan är det ju så, att det faktiskt funnits rörbestyckade OP-amps också, framför allt avsedda för stora anläggningar ("matematikmaskiner" och sådant), men vissa av dem var också byggda för att helt enkelt vara en linjär förstärkare som ges vissa egenskaper med ett fåtal externa komponenter.

Strömmotkoppling och spänningsmotkoppling är två olika sätt att "tygla" en förstärkare, beroende på vad man vill ha ut av den. Spänningsmotkoppling innebär att man tar en del av utspänningen (exvis över högtalarutgången) och återför den i motfas mot signalen på en plats inne i förstärkaren. Resultatet blir lägre förstärking, minskad distorsion och en lägre effektiv utimpedans. Med strömmotkoppling fångar man upp kurvformen som utgångsströmmen har (exempelvis genom ett motstånd i serie med högtalaren) och återför den i motfas till nån lämplig punkt inne i förstärkaren (som ovan). Resultatet blir lägre förstärkning, minskad distorsion och en högre effektiv utgångsimpedans. Detta är mycket förenklat! Det finns säkert veritabla teglstenar att läsa om detta, på olika språk dessutom... Huvudidén är att man får en större minskning av distorsionen än man tappar förstärkning, dvs förstärkaren får bättre data vad gäller distorsion, frekvensgång och fasfel om det hela görs rätt. Jag använder gärna spänningsmotkoppling i mina byggen, men i vissa konstruktioner ger det inte så mycket (triodsteg, bl.a).

Kanalseparationen ska väl vara så hög som möjligt inom alla frekvenser. Troligen kommer låg separation att märkas mindre om den drabbar de högsta frekvenserna.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2018/02/01 :  10:57:38  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Nu har jag: Acoustic Solid, Green Round med kolfiberarm och Lyra Argo i och golvarna Focal Aria 948.

Hade tänkt vänta med förstärkare men det finns fina rabatter på vissa apparater så jag funderar på att slå till medan de finns. För många av mina val måste det tyvärr bli olyssnat då avstånden till handlarna blir för långa.
Tanken är att kolla om det finns specifika synpunkter på mina val:

Förförstärkare:
Bladelius Sigyn
Primare Pre 32

Slutsteg:

Advance Acoustic X-A220 (monoblock)
Anthem Statement A2
Arcam FMJ P429 (bryggat till 2x)
Bladelius Balder Mk-II
Primare A34.2 bryggat till 1x så det behövs 2 st.
Rotel RB-1590

J. Ullberg
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2018/02/01 :  12:07:11  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Varför så himla mycket kraft till de burkar du har? De är inte så kraftbehövande, bättre att gå på kvalite än kvantitet Så något strömstarkt på runt 100W lär räcka om du nu inte går i tankar på att uppgradera högtalare vid senare tillfälle.
Vid första tanke så säger jag annars Bladelius till det högtalarmärke som du har och det lär räcka kraftmässigt utan minsta tvekan.
Ps. Det är först med klart dyrare högtalare än de du har som det ibland kan behövas rejäla kraftverk som flera av de du listat. Att satsa på kvantitet i detta fallet blir lite som att sätta in en Porsche motor i en gammal bubbla, för att överdriva lite.
Och vad har du på den digitala sidan?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2018/02/01 15:44:21
Go to Top of Page

MatsE
Member

622 Posts

Posted - 2018/02/01 :  20:16:54  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply
Grattis till valet av högtalare! Jag har lyssnat på mellanmodellen av Aria tillsammans med Primare förstärkeri. Jag kommer inte ihåg om det var den integrerade 32:an eller för- och slutstegen. Jag blev i alla fall imponerad av ljudkvalitén från högtalarna. Lättlyssnat med värme och betydligt mer i min smak än tidigare Focalmodeller jag hört. Nu blev det inte alltför lång sittning hos HiFi Experience i Uppsala.
De har både Primare och Bladelius så slå en signal till dem och fråga vilken stärkare de skulle rekommendera.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2018/02/04 :  06:02:34  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
FBK, så du menar att det är skitprodukter som jag valt att lista?
Vad är kvalitet? Mitt förstärkarval skall inte bara räcka till för nuvarande högtalare, vill jag byta högtalare i en framtid tänker jag inte behöva byta förstärkare också, för om jag byter högtalare i en framtid och jag känner mig själv så inte lär det bli till några som vill ha färre W för att drivas. Vidare har jag inte lyckats hitta några större negativa åsikter om någon av dessa apparater.
Jag har även andra mer eller mindre begåvande anledningar till att kortlistan ser ut som det gör.
- Det är svårt att hitta produkter som är "rena", dvs jag vill ha en förförstärkare och effektförstärkare som är utan en massa lull-lull. Jag vill bara ha försärkeri, inte DAC, inbyggt RIIA osv, vilket dramatiskt begränsar urvalet.
- Inte är jag heller intresserad av digitala apparater
- Som jag varit inne på, de skall räcka till vid en framtida uppgradering av högtalare
Jag lägger till ytterligare en apparat, nämligen Parasound A21 och inte HIND då den senare har massor av lull-lull jag inte är intresserad av.
Nu är det ju mässa på G, så jag skall nog invänta den innan jag slår till.

J. Ullberg
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2018/02/04 :  14:04:46  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Helt fel, det är INTE skitprodukter. Men som jag ser det så väljer man högtalare först och sedan passande utrustning och då tyckte jag att du tog i överkant kraftmässigt till Focal burkarna. Men nu är det ju ett helt nytt läge där du skriver att de ska bytas ut i framtiden och då vill du gardera dig med rejält. Men hur man än vrider på det så blir det bakvänt i mina värld, högtalare först och sedan passande elektronik beroende på klang. Funderar du på att köpa nya högtalare inom närmaste åren så hade jag köpt en vanlig integrerad förstärkare så länge för en lägre summa, gärna begagnad för att sedan hitta just de högtalare som du vill ha för lång framtid och då valt slutsteg och försteg. Så hade jag gjort, och du väljer ditt sätt då du ska göra det som känns bäst för din del.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/02/04 :  18:39:52  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tyckte Buggsons alternativ lät intressanta o spännande. Jag har dock aldrig hört någon av produkterna i en känd miljö. Men det är väl ingen hemlighet att även jag gillar Bladelius ljudsignaturoch jag tror att esset är försteget i detta fall!
Gillar man dynamik och härlig fart i återgivningen tror jag Bladelius kan vara en bra väg.
Primare säkert lika så, men med en lite mjukare återgivning?
Focalerna, är de så livliga och alerta som Focal traditionellt kan vara? I så fall kanske Bladelius blir lite mycket möjligen.

Men, en sak som jag tycker blir tydligare och tydligare... Man kan aldrig få för mycket kvalitativ kraft! Jag har spelat med elektronik i form av för- och slutsteg i prisklassen där beloppen börjar anta 6 siffror under några år nu och allt som oftast häktat på högtalare för mellan 1.000 och 5.000 och visst, det finns kompromisser här och var. Men väljer man rätt kompromisser kan man leva länge med denna fördelning. Och därför drar jag mig för att välja högtalare i högre prisklasser, de måste ffa matcha rummet men i någon mån elektroniken också.
Därför spelar jag just nu med kinesiska Compact Reflection MkIII á 1.000:- och är i stort sett nöjd.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2018/02/04 :  21:03:15  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Primare är inte så mjuka som de har varit och det jag läst så har dessa Focal med bas än vad de brukar ha. Toppen är som den brukar vara enligt det jag läst.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2018/02/05 :  08:43:16  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Jag kan hålla med dig FBK om ordningen. Från början hade jag hela paketet klart med förstärkare, högtalare och RIIA men jag fick kalla fötter och tänkte skala ner det hela och då blev det lite fel men det får lösa sig när jag byter ut mina Focal i framtiden.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2018/02/12 :  12:35:20  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Eftersom jag inte tar något för givet:
Om antingen signal- eller högtalarkablarna måste vara kortare än de andra, spelar det någon större roll vilka man väljer??

J. Ullberg
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2018/02/12 :  14:36:57  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Jag skulle ha valt kortare högtalarkablar än signal. Och hur långt pratar vi om?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2018/02/12 :  15:30:14  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Signalkablar för "lågnivå" kan plocka upp störningar och har alltid en viss kapacitans som kan påverka frekvensgången i diskantregistret. Med bra prylar är det ju fråga om rätt svag påverkan, men längden har påtaglig inverkan och det går inte att komma runt problemen på nåt enkelt sätt. Högtalarkablar av längder som kan bli aktuella inuti en bostad påverkar mest med sin resistans och längd kan då kompenseras med ledararea. Om vi inte talar extremfall skulle jag försöka hålla signalkablarna korta och ha längre högtalarkablar (med rejäl area).
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2018/02/12 :  18:30:17  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Och om man kör balanserat så skulle jag säga samma sak som jag gjorde i inlägget tidigare. Men mina erfarenheter är bara lyssningstester och inte det tekniska som lampuradio är inne på. Rejäl area förordar jag alltid.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2018/02/12 :  20:35:55  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Balanserad signaltransport är lite annorlunda, absolut. Där kan man tillåta sig längre kablage.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2018/02/13 :  15:20:41  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Tack för input. Det är inga astronomiska längder vi talar om. För högtalarkablar är det nog max 2m. Längsta längden för signalkabel kan nog bli max 1.5m. Har inte alla grejor hemma men principen för hur jag skall göra har ju klarnat: kortare signalkablar och grova högtalarkablar.

En annan fråga, kan olika apparater störa ut/påverka varandra eller kan man ha allt (skivspelare, RIIA, för- och effektförstärkare) i samma rack utan påverkan?

J. Ullberg
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2018/02/13 :  15:45:52  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Jag tror inte att du behöver oroa dig för kabellängderna - köp hyfsad kabel bara.

Vad gäller påverkan mellan apparater, så får man ju verkligen hoppas att inte skärmningens ädla konst har glömts bort... Sedan man började med aktiva komponenter (rör, alltså, åtminstone i början) har man haft behov av att skärma, just pga att inte skapa ömsesidig påverkan mellan olika apparater. Detta sagt vill jag tillägga, att apparater med lite biffigare transformatorer alltid kan ha lite 50 Hz-fält omkring sig, om de inte har switchade nätaggregat. Jag skulle inte ställa mitt phonosteg nära ett slutsteg, snarare närmare själva grammofonen. Lågnivåkablar bör alltid hållas borta från kraft- och högtalarkablar och måste de gå nära varandra nånstans bör man anstränga sig för att inte de ska löpa parallellt.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2018/02/13 :  17:03:00  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Jag tror inte att du behöver oroa dig för kabellängderna - köp hyfsad kabel bara.

Vad gäller påverkan mellan apparater, så får man ju verkligen hoppas att inte skärmningens ädla konst har glömts bort... Sedan man började med aktiva komponenter (rör, alltså, åtminstone i början) har man haft behov av att skärma, just pga att inte skapa ömsesidig påverkan mellan olika apparater. Detta sagt vill jag tillägga, att apparater med lite biffigare transformatorer alltid kan ha lite 50 Hz-fält omkring sig, om de inte har switchade nätaggregat. Jag skulle inte ställa mitt phonosteg nära ett slutsteg, snarare närmare själva grammofonen. Lågnivåkablar bör alltid hållas borta från kraft- och högtalarkablar och måste de gå nära varandra nånstans bör man anstränga sig för att inte de ska löpa parallellt.

+1

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2018/02/15 :  01:03:38  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Kan olika apparater störa ut/påverka varandra?

Ja, men det är mycket sällsynt, och då är minst en apparat gravt felkonstruerad och ska reklameras och bytas mot något annat.
En kompis lånade ett svindyrt RIAA-steg (priset var nog 6-siffrigt) från V***s tror jag, som var oanvändbart för det tog upp störningar från skivspelarmotorn.
Ett RIAA-steg bör ju placeras så nära skivspelaren som möjligt att minska risken för störningar på den extremt låga signalen från MC-pickupen och så tidigt som möjligt förstärka upp den till linjenivå.
Den danske konstruktören fick sig en rejäl utskällning och någon affär blev det givetvis inte.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2018/02/16 :  12:15:09  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Tack för all input. Nu tror jag mig veta så pass att jag kan fortsätta själv.
Nu fattas bara förstärkare och RIIA och sedan skall jag svetsa två st. rack, ett för skivspelare och ett för resten av elektroniken.

J. Ullberg
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2018/02/23 :  18:59:32  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Jag har Edison Triod som är en SET med 300b. Den låter jättebra. Jag har också apparater med trissor och tom massor med opampar som också låter jättebra. Nelson Pass försöker konstruera med så få komponenter som möjligt, men det visar sig att det ibland är svårt att få ljudet neutralt på det visar, men bra låter det.
Jag TROR att konstruktionsprincipen, rör eller trissor, många eller få komponenter är mindre viktig än hur principen är implementerad, altså hur konstrultionen är utförd i praktiken.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000