HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD-transport
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2018/02/19 :  10:59:18  Show Profile Send mabron a Private Message  Reply
Funderade på:
Vinner man på att köra AES/EBU mellan transport/DAC?
Eller det är mer beroende på transporten.

Har en Pioneer DVD 668 som jag kör via Digitalt RCA

Har sneglat på dessa pga AES/EBU
NYA
Audiolab 8300 CD
Cambridge Audio 851C

eller Beg

Primare CD 31/21

Vad tror ni: köra vidare eller?



Edited by - mabron on 2018/02/19 11:00:40

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2018/02/19 :  18:23:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Ole dole doff... Det blev Audiolab.

En bra metod när man som jag inte har en susning. :-)
Hur ska man kunna veta detta? Läsa specen om jitternivån i spelaren? Men säger den något om jitternivån på digitalutgången?
Här är något som kommer att förvirra dig ännu mer:
https://www.head-fi.org/threads/aes-ebu-often-not-as-good-as-s-pdif.192824/


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2018/02/19 :  21:56:15  Show Profile Send mabron a Private Message  Reply
Nej varför skall det vara lätt.
Får läsa....
Hur menade du med Audiolaben?
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2018/02/23 :  18:42:01  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Jag antar att AES/EBU kan ha sina poänger i jobbiga miljöer med tjockt med sladdar och apparater och/eller stort avstånd mellan transport och DAC. Jag TROR inte att det finns mycket att vinna på det i hemmiljö. I tillkrånglade anläggningar (som min) med jordplanstrassel, antenner och annat har jag märkt att Toslink är en höjdare. Det ställer i alla fall inte till med mer trassel än man redan har.

Har själv en 668 som står och skräpar här sedan jag köpte en Oppo 105. 668a'n är kanske den bästa apparat jag nånsin haft. Spelar allt som reflekterar ljus förutom laserdisk och låter galet bra med den där fantastiska bakgrundssvärtan som släpper fram detaljerna. Ibland känns det som att Oppon inte riktigt spelar lika bra, men jag har inte orkat erkänna det för mig själv ännu.
Det sista JAG skulle ha gjort vore att koppla en annan DAC till en 668.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2018/02/23 :  19:33:14  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Allt blir bättre än 668 som är en högst medioker spelare i mina öron, både som spelare och som transport. (har testat båda och blev förvånad att den inte var bättre)Och numera så har många som haft 668 som någon sorts referens gått över till Dac.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2018/02/23 :  20:41:04  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Allt kan väl inte vara bättre än 668?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2018/02/23 :  21:23:49  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Det mesta. Jag fattar inte att den kunde få sådan kultstatus som den haft inom vissa kretsar.Men allt hänger på IÖ och LTS, säger han eller LTS att något låter bra (ofärgat i detta fallet) så tror ALLA på det. Benchmark DA1 (även testat den)som blev poppis på det andra forat låter inte som 668:an men den blev ett tag någon sorts reference bland dem som ville ha ett ofärgat ljud. Men om den är testad av LTS vet jag inte. Numera är det Dac2 och Dac3 som gäller om man söker ofärgat ljud av det jag skummat på Faktiskt.iö

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2018/02/23 :  23:12:43  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Rena CD-trandsporter<.
https://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=3106&menu=1
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=210982
https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/stereo/cd-sacd-spelare/cd-spelare-3/pro-ject-cd-box-rs
http://www.hifi-punkten.se/info.asp?ID=8977
Ont om pengar Cambridge cxc, annars Atoll eller Cyrus är min tankar.
Och de olika modellerna brukar likna sin syskon CD-spelare klangligt, värt att tänka på.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2018/02/24 :  12:53:20  Show Profile Send mabron a Private Message  Reply
Det finns ju mycket att välja på om man skippar AES/EBU

Denna verkar ju spännande, vet inte om den finns i Sverige än......

http://www.nuprimeaudio.com/product-category/player-server/?v=f003c44deab6
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2018/02/24 :  17:09:33  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Jag måste erkänna att jag inte lyssnat så mycket på riktigt fina och dyra apparater och kanske är mina åsikter om 668 beroende av att jag inte känner till bättre, men jag tycker ändå att den är värd en ordentlig inställning och provlyssning om man inte gett den en chans tidigare istället för att bara avfärda den.
Jag fick i och för sig höra talas om 668 genom LTS, men jag bryr mig inte så mycket om hur andra väljer apparater eller att pressa andra till att tycka som jag tycker. Det bidrar väl inte till fikastämningen? Tvärtom är det min musik och min upplevelse det är frågan om och det är allvarliga saker det

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2018/02/24 17:12:14
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000