HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DIY strömlist ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/12/09 :  12:19:16  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Med anledning av en diskussion i "hifi diskussion" som tyärr havererade pga dåliga humör och PK så har jag lite funderingar.
En länk handlade om Naims strömlist som visade sig vara stjärnjordad ! så även blinda hönor osv... dyr och billigt gjord dock.
Stjärnjordning är ju obligatoriskt i våra kära rörförstärkare så det är ju en god ide. Kanske det varit upp tidigare men erkänn att det är en utmärkt ide och ett lagom diy !

Vet ni någon "färdig" list som är lämplig att utgå ifrån eller någon sorts moduler man kan fälla in ? jag behöver tio uttag. Ett metallhölje är önskvärt.
Det ska vara rejäla grejor men behöver inte vara ormoljepläterade och helst med kabel internt.
Det finns mycket att säga men om intresse finns så bygger vi på

Lämnat forumet

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/12/09 :  12:29:21  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Tänker mig kanske separata tvinnade kablar från varje uttag till en gemensam plint ? avkopplade med RC länk vid varje uttag ?
Bara rejäla grejor med sunt förnuft utan hokus pokus.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/12/09 :  13:00:10  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Bra idé! Jag har tänkt samma sak flera gånger. Thomas Peo som ibland skriver lite här har skrivit en mycket bra artikel om filtrering av knepigheter på våra elnät på grannforat Euphonia, Det Smutsiga Nätet.
Jag skulle personligen vilja ha ett nätfilter som innehåller DC-fälla och tyristor mot spikar samt avstörningskondensatorer mellan faserna och jorden. På lågeffektförbrukarna skulle jag kunna tänka mig någon form av drossel i serie.
Allt stjärnjordat givetvis.
Sen bör man ju kunna peta in det hela i en vettig förpackning med uttag av god kvalitet, vilket inte betyder Furutech uttag i kolfiber för 700:- styck!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2017/12/09 :  13:11:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
När vi gjorde strömlister på Jorma så utgick vi från Bachmann som Elfa säljer. Verkar dock som det bara är plast numera.
Supra har en hel serie som de bygger med aluprofil och fyller på efter behov, även dc-fällor, överspänningskydd mm

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/12/09 :  13:12:14  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Låter som en god ide ! spåna vidare ! DC-fälla vet jag inte hur det funkar, får googla på det men jag har en 60 kilos skiljetrafo som tar hand om det.

Ser att det finns rymliga rackmonterade "lister" som verkar gedigna och borde kunna skruva upp och meka i, borra ur några nitar går ju också lätt. Man ska ju ta hand om störningar FRÅN apparaterna så nära källan som möjligt och avstörning direkt på uttaget vore bra.
Sådana där filter man bara stoppar i kontakten slår jag vad om att de bara innehåller en RC länk. För en tusenlapp...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2017/12/09 :  13:53:55  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag följer med stort intresse, har också länge tänkt bygga något eget för att få in någon enklare filtrering ungefär som AlfaGTV beskriver.
Inget hokus pokus, bara funktionellt.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/12/09 :  13:54:54  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Jag har inte sett en Supralist naken men har den stjärnjordning eller är det vanliga bleck som löper rakt igenom ? den verkar fin men det blir för lite diy :)
Har en alulist från Feltema men den är nog för trång att meka i.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2017/12/09 :  14:54:04  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Adagio här på forumet har väl slaktat en Supra ? Pm:a honom om det intresserar.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2017/12/09 :  15:41:28  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Om man får tänka lite utanför boxen.

Så skulle man kunna montera vettiga uttag i vilket diy chassie som helst, finns fina i aluminium på e-bay för en billig peng.
Sen kan man montera vilka nätbrunnar man vill.
Och man får hur mycket plats som helst att stoppa in div. Filter och annat.

Nackdelen är väl att det tar lite extra plats i stereobänken.
Dock inget problem för min del

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2017/12/09 :  16:32:17  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag har en mycket enkel beskrivning av en DC-fälla som består av en kondensator och en diod som sitter parallellt + en ytterligare som man vänder (bild kommer), jag använder denna variant i bl.a i riaa-steg dår det fungerar utmärkt.
En idé är att bygga ett sådant filter per utgång då det inte kostar så mycket sedan vidare kan man använda en låda istället precis som Tomas J skriver.

Det glömde jag att inflika Yes äntligen en strömbox!! Man kan dela upp den i sektioner för olika ändamål (filter) om man behöver eller inte.

Massor av idéer och tankar.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2017/12/09 16:40:03
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2017/12/09 :  16:42:17  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Vad man använder för chassie och kontakter kan ju vara upp till var och en att bestämma, det som är mest intressant är väl egentligen vad det skall vara för innehåll och hur man ska koppla ihop det på bästa sätt?

En sak som jag kan tycka är bra att man tänker på är hur mycket ström man kan låta gå genom filter och dc-fällor m.m.

Jag tänker att varje krets och uttag bör vara dimensionerat för att klara av ordentligt med strömuttag, eller ska man begränsa varje uttag med en mindre säkring?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2017/12/09 :  17:03:47  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag blev eld och lågor över att få bygga ett filter så jag söker på nätet och lägger in länkar som jag hittar, alla länkar kanske inte är matnyttiga men jag lägger in dem här.

http://sound.whsites.net/articles/mains-quality.htm

http://www.decdun.me.uk/mainsconditioner.html

http://www.diyaudio.com/forums/solid-state/2080-dc-filter.html?perpage=20

https://www.audioasylum.com/messages/cables/139709/diy-power-strip-line-conditioner-pics

https://github.com/rootscript/audio-dump/blob/master/_Filter/hendrix142002-LC/hendrix142002_line-conditioner.md

http://www.10audio.com/diy_power_conditioner.htm

https://giphy.com/gifs/dc-OEaWNzfvmRbQA

http://www.whatsbestforum.com/showthread.php?19614-Modifying-a-PS-Audio-P10-power-generator/page2

http://www.lampizator.eu/AC%20FILTER/SILK/FILTER.HTML

http://www.diy-audio-guide.com/mains-filter.html

Jag återkommer med fler när jag hittar mer

Anders





Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2017/12/09 18:18:31
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2017/12/09 :  18:00:06  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Intressant!

En HFNL på gång!!?

(HifiForumNätList)

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2017/12/09 :  19:12:46  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
http://www.tnt-audio.com/clinica/diycables.html

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/12/09 :  20:40:47  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Nätlister finns det gott om men nästan inga stjärnjordade vilket är det intressanta och då ser det ut som man får göra det själv !
En DC fälla på ingången om man har behov och sedan en X och Y kondensator på varje uttag direkt på blecken skulle vara önskvärt.
Det finns en massa polerade grejor för tusentals kronor som inte innehåller något mer än luft och några kondingar/VDR. Drosslar i serie tar bort dynamik i min lilla värld men jag kan ha fel.

Jorden är viktig och om man läser LennArts monumentala jordtråd så tror jag mycket av det som sägs är direkt tillämpbart i nätsammanhang. Jordplåten i trädgården kostade bara en hundring och två timmars svett och reflektioner om min egen dumhet men det blev stor skillnad !

Alla skillnader vi hör med dyra nätkablar/ormoljeburkar är ju bara filterverkan och att få till matningen på ett sunt sätt är en bra början ? dumt att korrigera i efterhand ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2017/12/09 :  21:23:38  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Man kan göra bussar för de olika L/N/J se länk http://emotivalounge.proboards.com/thread/24608/power-conditioner-kits-complete-directions

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2017/12/09 21:24:31
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/12/09 :  22:11:25  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Med sååå grova bussar kanske det går men jag skulle ändå vilja ha EN jordpunkt.
Ska drömma lite om nätlister inatt och hoppas det dyker upp något annat än vackra damer i drömmarna...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2017/12/09 :  22:48:48  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Kanske, kanske inte men det var mest för att kickstarta våra innovativa hjärnor jag vet att det finns här på HF men en enda jordpunkt är lätt fixat men sedan är det resten som skall fixas till. Jag har en cool apparatlåda från 60-talet som skall användas till detta projekt så nu får vi fila på konceptet och göra en byggtråd tror nog att jag kan trycka dit sex uttag mmmm.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/12/10 :  12:22:53  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Då jag är väldigt svag för hammarlack och 30 taldesign är valet givet:) om man inte hittar en bra list att utgå från förståss.
Då ska man alltså försöka hitta chassieuttag att montera i låda, någon som hittat något användbart till ett rimligt pris ?

Det behöver INTE vara HighTech rodiumplated specialheavyduty utvecklat av NASA belagt med BerylliymRhodium med silverbas...
Porslin är hållbart.

Har någon gång virat en av ledarna några varv runt en järnkärna men vid panellyssning fick det tummen ner, svårt att filtrera utan att ta bort något man vill ha ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/12/10 :  14:16:24  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
De billigaste från Furutech hos Svalander kostade 270:- styck, och då bär det ju iväg ganska omgående. Jag är rätt säker att det skulle fungera utmärkt även med vanliga Elko standarduttag också, försänkta.

Edit: Hififorum gillar inte längre specialtecken från iOS...

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2017/12/10 14:21:33
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/12/10 :  14:34:27  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Det tror jag med, får nog göra en resa till Clas för att kolla sortimentet. Helst skulle det vara snedställda men man kan inte få allt.
Antagligen är det klämlist på uttaget, lättjobbat.
Kollade lite på Lampizatorlänken som Bubbel hade, verkar som han vill göra ett varv runt en järnkärna men i tex Hydrafiltret var det bara kondingar och en MOV... inte så billig heller :)

En järnkärna tror jag i min okunnighet tillför problem, något blev tråkigare i vårt ovetenskapliga test. Möjligtvis en klamp på ingången för att få bort det värsta RFI bruset ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/12/10 :  15:53:29  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag håller med om möjligheten att man kan avliva ljudet med ferriter/drosslar. Men de flesta av oss idag har nog behov av att koppla in någon lågförbrukande "skitgris" i närheten också.
Jag har en gammal antikvitet från 90-talet som jag tycker har fungerat väl för att ansluta switchade nätdelar och liknande i stereo-sammanhang.
Jag tänker mig att försöka återanvända ett par av dessa drosslar och avstörninskondingar för minst två uttag i min utgåva av HFNL!

Kommer ni ihåg denna?:

Transparent Audio Ultra F2/A-4

Ser ut så här invärtes:


Och på ingången och utgången av varje drossel sitter en avstörare, en RIFA PME 271 M. På ingången en varistor, hittar inget data på den?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/12/10 :  18:19:59  Show Profile Send time a Private Message  Reply
En gammal goding ! med lampsladd och allt, S-märkt ?
Jag har fått lära mig den hårda vägen att högfrekventa störningar är illvilliga små rackare som totalt struntar i kablar och tycker att luft går lika bra så någon form av skärm måste man fundera på om man vill bli kvitt HF störningar.
Det finns inget hinder att förse en eller fler utgångar med drosslar, de funkar säkert bra till lågeffektförbrukare som ofta ger ifrån sig elände..

Lämnat forumet
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2017/12/10 :  18:22:22  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Nu är det snart långt ifrån någon vanlig strömlist, utan mer likt sådant som skrevs om i ursprungstråden.*men med stor prislapp där* Och det här är väl lika viktigt för pryttlar med begränsad nätdel, plus till att de visar innanmätet. https://www.hifiexperience.se/produkter/elektronik/extern-natdel/sbooster-botw-pp-eco-psu
Inte för att jag vill hamna OT Time, ville bara tipsa om att det finns.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2017/12/10 :  18:57:43  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Håller med, man ser inte mycket av innanmätet förutom åtta små kondingar och en drossel. Har provat en del uppgraderade nätdelar då jag hade lösa sådana men inte för mer pengar än prytteln kostade, skillnad blev det till viss grad.

Syftet med tråden var att ta fram möjligheten att med enkla medel få till en nätdosa som gör sitt så gott det går med passiva element och belysa det ibland rena lurendrejeriet med fördelningsdosor.
Hittar man på något genialiskt så kan man posta det här.
Som vanligt gäller det att ha elkunskap och vara säker till 100% annars ska man köpa en färdig

Lämnat forumet
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/12/10 :  18:58:39  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
FBK jag har en sådan som #8217;lurkar#8217; bakom racket. Det är dock bara en rejäl linjär strömförsörjning till olika enheter. I mitt fall ger den snygg 12V DC till Bluesound Vault, eller sMS-200. Men det är såna enheter jag menar behöver den extra isolering en drossel/avstörare ger.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2017/12/10 19:04:41
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000