HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Digitalt från dator till stereo
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2017/12/13 :  19:49:01  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Använder idag en BT-mottagare från Belkin, enda jag hittade på den tiden med digitalt ljud ut (PCM). Förutom tveksam ljudkvalitet så är räckvidden ett problem. Började kolla efter alternativ och hittade en Auris BT som verkar bättre. Bästa vore nog att komma ifrån BT helt och istället kunna strömma PCM direkt via WIFI, men finns det några färdiga lösningar för det?

// Johnny

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/12/13 :  20:23:25  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Strömma från vad?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2017/12/13 :  20:45:41  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
dator + sladd från ljudkort ?

Go to Top of Page

OrEs
Starting Member

38 Posts

Posted - 2017/12/13 :  20:52:31  Show Profile Send OrEs a Private Message  Reply
Chromecast audio om det är trådlöst du är ute efter.
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2017/12/13 :  21:20:37  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Vill strömma från dator eller mobil trådlöst. När det gäller cromecast spelar den upp allt medialjud eller måste man använda nån av Googles spelare. Hur är ljudkvaliteten, vill ha samma som att jag skulle köra pcm via kabel från datorn helst.

// Johnny
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2017/12/13 :  21:53:56  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
logitech squeezebox

Finns att köpa begagnade för under 1000- lappen.
Då kan du streama Deezer, spotify, m.m. samt otalig mängd radiostationer.
Och naturligtvis från datorn.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2017/12/14 :  08:25:56  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Cromecast Audio går bort eftersom den, precis som övriga Cromecast är knuten till Googles produkter. Squeezebox är för komplicerad och kräver manuell handpåläggning. Jag vill ha en enhet som funkar som en BT gentemot dator/mobil men via WIFI, finns det ens?

// Johnny
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2017/12/14 :  15:59:20  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Chromecast Audio går fint att styra från iphone via t ex Spotify eller Tidal apparna. Om du vill spela upp lokala filer använder du Plex som givetvis också styrs från ipone.

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2017/12/14 16:01:35
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/12/14 :  17:55:59  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
En RaspberryPi3 då? Med WLAN igång kan den strömma det mesta, men jag tror du vill ha en "signalkabel" som dels är trådlös och dels låter optimalt med både dator och telefon, och den finns nog inte tyvärr..

Dessutom svarade du inte på mina frågor
Mac/PC/iOS/Android etc....
Och varför trådlöst?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2017/12/14 :  18:14:51  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Ja Raspberry kan ju va nåt kanske, och precis som AlfaGTV skriver så en trådlös signalkabel typ. Jag skulle vilja kunna spela upp utan komprimering eller ljudförsämring, som att jag skulle ta en digital signalkabel från datorn in i DAC:en, fast trådlös. Ser bara en fråga från dig AlfaGTV, den svarade jag ju på i tidigare inlägg.

// Johnny
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/12/14 :  18:25:36  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Därav min motfråga i föregående inlägg?
Dator: Mac/Win/Linux
Telefon: iPhone/Android/Windows

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2018/04/11 :  00:43:03  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Har du tittat på Audioengine? Den klarar HD över wifi.
https://audioengineusa.com/shop/adapters/d2-24-bit-wireless-dac/

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

iMac
Member

473 Posts

Posted - 2018/04/11 :  08:42:38  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Sedan finns det möjlighet att köra USB över IP, finns många olika lösningar för det. Tex finns en gratis variant för Linux, med det är lite meck att få till den.

Här finns några varianter beskrivna: https://www.makeuseof.com/tag/usb-over-ethernet/

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.35 sekunder. Snitz Forums 2000