HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Anodisering av aluminium
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2018/01/03 :  21:10:51  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Hej!

Är det någon som vet om det går att anodisera om en redan anodiserad aluminium?
Funderingen är om det går att "färga om" naturanodiserat till svart anodiserat.

Någon som vet?

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2018/01/04 :  07:34:45  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Det borde gå! Ytorna måste vara ultrarena. Om du har all utrustning, så prova på en annan redan anodizerad aluminiumbit.

Det finns massor att läsa om anodisering på nätet.

http://astro.neutral.org/anodise.shtml

Med vänlig hälsning, Björn i Göteborg
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2018/01/04 :  07:55:05  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Oxidskicktets är elektriskt isolerande och dess tjocklek ökar med tiden i badet. Allt eftersom tjockleken/isolationen ökar så avtar också processen. Så även om det är möjligt att lägga på ytterligare material, så kommer det bli mer krävande och mer okontrollerat än på en ren aluminium.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2018/01/04 :  08:12:51  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Nej jag har tyvärr ingen anodiseringsavdelning här hemma :) Men jag tackar för era svar. Undrar om det går att typ beta bort den befintliga anodiseringen?
Jag får grotta ner mig i det här tror jag :))

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/01/04 :  08:47:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Beta blir nog svårt, men du kan ju slipa av oxid-skiktet.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2018/01/04 :  11:47:02  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag använder mig av en firma i Malmö "Ytbehandlarna i Skåne" till mina olika projekt de kan byta färg till dig ring och prata med dem 040 - 18 32 22 http://ytbehandlarna.com/

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2018/01/04 :  18:35:16  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Tusen tack Bubbel!
Precis ett sådant inlägg jag behövde :)
Jag tar ett snack med dom.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2018/01/04 :  18:59:24  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Återkoppla gärna här hur det gick.
Jag har också en detalj som jag skulle vilja "bättra på"

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2018/01/04 :  20:48:26  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Det lovar jag :)

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2018/01/04 :  23:34:58  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Vet att Bo Hansson använde en firma i Katrineholm.
De växer visst inte på träd de där firmorna. Finns väl en i Smålandstenar som jag besökte för 17 år sedan. Men minnet sviker ;-)
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2018/01/05 :  09:41:27  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Ett tips för er som kanske kommer att anodisera, låt anodiseringen härda i 14 dagar innan du gör något jag har fått lära mig den hårda vägen, av glädje att fått min del ytbehandlat fick jag en fläck av tummen på plåten som inte gick bort men grabbarna på "ytbehandlarna" gjorde om anodiseringen.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2018/01/05 :  13:39:33  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Jätte bra tips!
Jag bugar och bockar för alla:)

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/01/06 :  09:57:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag har använt Pollux i Göteborg för svart anodisering av rattar. Väldigt enkla att jobba ihop med.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

knallis
Starting Member

46 Posts

Posted - 2018/01/06 :  15:04:03  Show Profile Send knallis a Private Message  Reply
Om någon norrlänning har samma funderingar, kan jag föreslå firman Danod AB i Robertsfors. Ca: 5,5 mil norr Umeå

Soffpotatis jag? Jag spelar ju vinyl.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000