HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nån som testat en köpe-cd-rip-maskin?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2018/01/08 :  19:22:52  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Hej!



Om man tittar på semiautomatiska cd-rip-serverlösningar och bortser från att den mest kostnadseffektiva lösningen är befintlig dator plus valfritt känt rip-program, finns det några guldkorn?

Jag var ruskigt sugen på att skaffa en Naim Unitiserve när den kom, men var inte beslutsmässig och det rann ut i sanden. Nu i efterhand kanske bra med tanke på flertalet småproblem den dragits med om man ska tro internet.
Den lirar ju formmässigt ganska bra med Naim DAC V1 dessutom.

Nu finns ett flertal lösningar ex-vis Bluesound Vault 2 som ligger bra till i pris mot vad man eventuellt får (om man ska tro internet).

Så vad säger ni etablerade och trovärdiga forumdeltagare? Finns det några guldkorn här (som inte kostar skjortan och en sko)? :)

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2018/01/08 :  21:29:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag är lite skeptisk med tanke på att jag får lägga ner en del jobb med att fixa till metadatan, särskilt på klassisk musik.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2018/01/08 :  21:38:28  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Vilken köpe-rip-maskin har du testat?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2018/01/09 :  01:24:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Har en Nad M50. Använder inte rip-funktionen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2018/01/09 :  07:34:41  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Ok, jo klassisk musik brukar kunna vara lite svårt att få till 100% bra metadata utan handpåläggning men det tycker jag gäller även när man rippar via pc. Det var längesedan nu men senast körde jag dbpoweramp och tom. den hade problem.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/01/09 :  07:40:12  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag har en Bluesound Vault som gör ett strålande jobb med rippningarna. Nu ska det sägas att jag inte har utmanat den med en massa obskyra CD med konstmusik. Den har hittills fixat allt jag kastat på den.

Köpt beggad med knepigt beteende och skakig cd-drive för en spottstyver. Bytte disk i den och även CD-enheten. Enkelt jobb och väl värt det då jag numera har en utmärkt cd-rippare, Roon endpoint, Internetradiostreamer och givetvis all den funktionalitet som BluOS själv erbjuder.
Den blir ju per definition även en NAS och i mitt fall backup-station för annan filbaserad musik.

Nackdel med gamla Vault är snabbheten. Ganska trög filhantering i den gör att rippning, identifiering och att få tillgång tar några minuter. Och eftersom jag själv gillar ordning och reda så ordnar jag om mappstrukturen när det hela är klart och indexerar om biblioteket.
Oftast rippar jag mina album och låter maskinen göra klart dem, lyssnar och utforskar. Sedan, innan läggdags lyttar jag mapparna dit jag vill ha dem och begär indexering så får den pilla med det under den tid det tar (runt 20 minuter med en välfylld, ca 85%, 2Tb disk)
Dock så har jag ingen koll på hur snabb en Vault 2 är, förmodligen snäppet snabbare. Men! Det exemplar jag hade hemma på utvärdering lät mekanisk illa (hårddiskljud samt switchmode psu-gnissel) och ljudmässigt absolut inte bättre än den Vault jag har idag, snarare märkbart sämre.

Det finns ju andra liknande produkter också som Olive 4D, Melco NZ1 , Innuos etc Men de har alla egenskapen att oftast kosta som en mindre söderhavsö...

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2018/01/09 :  13:34:29  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Aha, den där lådan har jag läst en del om. Kul att du delar med dig!
Har du Roon core i en dator som är på 24/7?
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/01/09 :  14:40:35  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Hallå, ja, min Roon Server körs i princip 24/7 i en NAS som en "native" QNAP App. När jag åker bort över helgen eller så tar jag ned QNAP'en i strömsparläge. Väcker den på några sekunder igen med ett WakeOnLan anrop via QNAP Manager i paddan när jag är tillbaka o vill lyssna till musik.

Vet jag specifikt vad jag vill lyssna till så använder jag ibland BluOS appen istället och väljer nån musik från den inbyggda hårddisken i Vaulten. Och jag brukar välja att spela MQA Masters från Tidal direkt i Vault då den packar upp MQA-innehållet, det låter snäppet bättre oftast.
Men nu idag kom ett definitivt besked om att Roon och MQA kommit överens om licensieringskostnader etc och Roon kommer också att packa upp MQA i till sitt första steg (88.2/96Khz) och det bådar gott för generellt låter Vault allra bäst som Roon Endpoint!

PS Om du i första hand är ute efter en automagisk rippning kan jag rekommendera en gammal PC med Vortexbox på, det är helt självgående och fungerar toppen. Du behöver inget tangentbord/skärm etc utan bara peta in en musikcd och den rippas och taggas automatiskt. När processen är klar spottar Vortexbox ut CD'n och det är bara att peta in en ny.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2018/01/09 :  15:24:46  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Ja man slits lite fram och tillbaks i beslutsfattningen.

Å ena sidan: Autoripstation av något slag. Om jag senare vill skaffa Roon behöver en dator vara igång också.
Fördel: Enkel lösning, nästan plug n play. Nackdel: Två enheter igång.

Å andra sidan: Billig dator med Windows för Roon och en virtuell maskin för Vortexbox.
Fördel: Kostnadseffektivt och allt i en låda. Nackdel: Jag ville ju slippa tekniktjafset.

Detta börjar kvala in som dagens ilandsbekymmer. ;)
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/01/10 :  19:09:29  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ja, helt klart ett i-landsproblem!
Men, har du kikat nåt på ROCK? Med en hyfsad NUC eller annan liknande 64bitars Intelkompatibel lösning snor du ihop en utmärkt Roon-server som rullar runt på ca 15-25w? Och är HELT underhållsfri!
Om det nu var Roon som var nån form av målbild då... Den rippar ju dock inte (ännu), men vem vet?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2018/01/11 :  09:52:45  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Den hade jag missat, bra tips!
Gick att få ganska billigt också. NUC 5-serien i3 går lös på strax över 2k plus 4 Gb ram och en 64 Gb ssd och enkel hantering. Skall läggas på minnet.

Blev beslutsmässig i går kväll. Jag kommer testa Roon och Tidal via deras tidsbegränsade gratismöjlighet samtidigt och detta på min befintliga macbook till att börja med men inte förrän jag har beslutat om rip-stationens vara eller icke vara.
Det lutar starkt åt en Vault, konkurrensen är inte så stor om man vill köpa färdigt till human kostnad.

Edited by - Johan4130 on 2018/01/11 09:53:41
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2018/01/12 :  19:39:50  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Vault 2 beställd. Tidigare problem med anslutning och risig cd-drive ska vara bortbyggt enligt säljare.

Fån't vi se då? :)
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2018/01/17 :  20:53:27  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Vault 2 hemkommen och inkopplad. Vansinnigt enkel att hantera. Nätverkskabel i. Strömkabel i. Klart för rip.

@AlfaGTV: Har du koll på uppspelningen från Vault?

Jag tankade Bluesounds mjukvara för PC men det blev inget ljud i hörluren. Testade via Foobar och då blev det ljud, men lirade inget bra med metadata. Testade rippa en skiva som har en låt med en feature-artist. Den skivan blev uppdelad i två skivor tack vare feature-artisten.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/01/17 :  21:58:38  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tjena! Vet inte vad du menar med #8217;koll på uppspelning#8217;?
Vaulten ansluts med fördel till stereon via sina analoga RCA eller via de digitala utgångarna. Om du menade att kunna spela via BluOS tror du missförstått. Det är inte en ljudutgång utan enbart en kontroll-station. (Med Roon kan man spela till sina mobila enheter också numera)

Jag spelar dagligen på min Vault/Pulse Soundbar och jag använder helst tablet-appen för Bluesound (eller Roon då)

En sak bör man beakta och det har jag för mig gällde även för version 2 och det är att ha tålamod och inte ha för bråttom t.ex. i samband med rippning.
Det tat en stund för rippningen att bli klar, då spottar den ut skivan. Under tiden så håller den på att FLACa WAV-filerna om du inte petat med inställningarna. Oftast tar det ngn minut ytterligare. Sedan skall Bluesound-biblioteket uppdateras och publiceras.
Det gör att man ofta är för snabb när man vill lyssna till sin rippning!

Och den brukar absolut inte misslyckas med album och att hålla ihop dem? Kolla igen om du verkligen fått fler än ett album i ditt bibliotek? Artister sorters på artist (från resp spår) så där kan du nog fått mer än en artist listad.

För mig stämde det mesta in med mina förväntningar så jag tycker det har fungerat strålande. Jag kan tänka mig att man har en annan syn på hur det ska organiseras eller ordnas och då blir förvirrad till en början.

Jag har idag runt 60.000 låtar i min gamla Vault 1 och det fungerar skitbra när biblioteket är indexerat och klart. Jag hittar det mesta snabbt och enkelt och jag har lärt mig anpassa vissa egenskaper för att passa mina olika uppspelare. Ett exempel är inbäddade omslag som inte får vara för stora för att kunna visas i BluOS. Då kan man lägga en omslagbild med namnet cover.jpg i album-mappen, den kan BluOs själv hantera o skala.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2018/01/17 22:03:11
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2018/01/18 :  18:14:50  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Tack för tålamod! :)

BluOS måste ju gå att spela via, mjukvaran har ju alla knappar för det. Play, skip osv?

Angående metadatan. Den ripper rätt till hårddisk. Låtar på album med featureartister hamnar rätt i mapp med skivnamn och låtnummer osv.
Men när jag ska spela upp i annan mjukvara än deras egen ex-vis Sonos eller Foobar som jag har så ser man att Vaulten har lagt in metadata som gör att skivor splittas upp. Detta hände frekvent när jag tidigare rippade själv och resulterade i att jag fick ändra i metadata för att göra om taggen "album artist".
Inte världens insats men ganska onödigt.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/01/18 :  19:48:08  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ouch, sorry, nej... Det går inte att spela upp i BluOS-appen ännu. Du kan däremot spela musik du har lokalt i din mobila enhet till din Vault.
Men, å andra sidan är det ett icke-problem med Roon om du hamnar där och tänker att låta denna hämta musik i din Vault. Roon spelar som sagt upp (bitperfekt) i iOS och med gott resultat även i Android.

Tänk på BluOS appen/desktop-appen som en avancerad fjärrkontroll bara.
Och, jag tror du kommer gilla vad du hör om du ansluter Vault till din stereo som en ny källa!

Vad gäller ripparna så ska jag ta en titt och se om jag kan förstå vad t.ex. Foobar saknar. Tror du det är taggen albumartist?
(Har Vault urkopplad f.n.)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2018/01/18 :  20:53:23  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Jag tankade hem en klassisk freeware-app som heter mp3tag-nånting för att se exakt vad som händer.

I mitt fall så har vault'n taggat feature-artist på samma plats som artist. Eftersom BluOS taggar detta album som ett (till skillnad från Foobar) så antar jag att BluOS tittar på något annat än artist-tagg när man listar artist - album.

När jag tittar i mp3tag-mjukvaran så anger man artist med albumartist och feautureartist på samma rad - vilket skapar två olika album i Foobar m.fl.
Go to Top of Page

Fredrik
Member

241 Posts

Posted - 2018/01/19 :  10:40:13  Show Profile Send Fredrik a Private Message  Reply
Jaha, här har man ju tur.
Jag som precis sitter o letar efter en rip-spelare.
Har kollat på NAIM och Bluesound. men prisskillnaden är ju typ halva priset och då får man ingen hårddisk till NAIM.
Efter att ha läst detta lutar det åt Bluesound.


!JBL
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2018/01/19 :  16:16:25  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Jag satt i samma sits som du nyss. Jag gillar verkligen Naim på många sätt men för mig var det inte värt dubbla pengen.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2018/01/20 :  11:07:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag rippar cd med klassisk musik. Där är metadatan ett stort problem som för mig gör automatisk rippning omöjlig. Jag köper också en hel del klassisk musik för nedladdning. Det är inte ovanligt att varje enskilt spår är taggad med en egen artist. Jag använder dbpoweramp för rippning och ser till att taggarna har den information på det sätt jag vill att det ska vara innan skivan rippas och det jag köper får en behandling innan jag sedan kopierar filerna till NASen och backup-hårddisken. För mig blir allting enklare om allt hanteras i datorn. Jag har en NAD M50 med rip-möjlighet men har aldrig använt den funktionen p.g.a. problemen med metadatan.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Fredrik
Member

241 Posts

Posted - 2018/01/20 :  11:56:10  Show Profile Send Fredrik a Private Message  Reply
Hur användarvänlig upplever du Vault 2?
Här kommer det nämligen att användas av både mig och min teknikointresserade fru.
Skulle gissa att hon vill ha in gammal punk o sånt.

Och hur upplever du att den hörs?
Den ska ju enligt Hifiklubben vara väldigt tyst. Tysta hårddiskar mm.


!JBL
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2018/01/20 :  16:36:05  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
@Björn-Ola: Jag kan tänka mig det, det lilla klassiska jag har var ett elände att rippa.

@Fredrik: Den är otroligt användarvänlig. Jag packade upp den, stoppade i nätverk och spänning. Strax efter jag installerat Bluesound-mjukvaran så stoppade jag i första cd'n. Inte en endaste inställning behövdes göras. Som standard är Flac inställt men det är mycket enkelt att ändra till ex.vis. wave.

Angående ljudnivån så är den bra. Den upplevs som tyst förutom när den rippar, då låter den som vilken dator-cd-läsare som helst dvs. ganska högt.

Edited by - Johan4130 on 2018/01/20 16:39:07
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2018/01/20 :  17:12:46  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Det är lite problem med vaulten trots allt inser jag.

Rippade ett album igår som inte fick skivomslag.
La till skivomslag och reindexerade databasen för att omslaget skulle synas.
Det syntes men alla taggar blev fel. Alla låter heter samma som skivtiteln helt plötsligt.

Öppnade skivan i tagg-programmet och där ser jag att taggarna inte ändrats, de är rätt. Men trots det läser BluOS controller fel.
Tog bort albumet från Vaulten för att se vad som händer. Skivan finns fortfarande med i databasen men när jag klickar på den är den tom. Trots ny reindexering.

Hittade även en annan skiva som har två av tio låtar taggade med skivans titel - trots att taggen är rätt när jag granskar de som visar fel.

BluOS verkar ganska buggat. Nu väntar jag på att bli godkänd att starta trådar i deras supportforum.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/01/20 :  17:19:43  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det exemplar av 2:an som jag provade för nåt år sedan knittrade mycker hörbart, men det verkar ju vara löst numera. Min Vault är definitivt tystare än den 2:a jag hade hemma, men även 1:an surrar betänkligt vid rippning.
Vad gäller metadata och taggar tror jag man kallt får räkna med mindre justeringar innan materialet kan permanentas i biblioteket. En tag som ofta bortses från är just AlbumArtist och det är ju helt rubbat att inte sätta den. Varenda samlingsalbum blir ju kass om man inte samtidigt sätter Compilation-flaggan.
Oavsett tycker jag det är en mycket bekväm hantering att låta en auto-rippare göra grovjobbet och sedan kan jag justera efter behov. (Oavsett om Bladelius Embla, Bluesound Vault eller en gammal PC med Vortexbox gör jobbet.)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2018/01/20 :  17:21:53  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Mer knasigheter.
Efter några minuter försvann det borttagna albumet från databasen.
Jag kopierade då över det igen.
Efter en ny indexering finns skivan med rätt taggar, men skivomslaget försvann... helt otroligt knasigt. Det ligger med i foldern och i metadata och syntes nyss .. Det verkar som att jag får välja mellan rätt taggar eller skivomslag. :)
Ska bli mycket intressant att se vad supporten säger - om jag nu blir godkänd att ställa en fråga.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/01/20 :  17:25:33  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Johan, om man har för bråttom att lägga till musik samtidigt som man håller på och rippar kan man ibland orsaka korruption i bibliotektet. Prova att dra igång helt ny indexering innna du knoppar ikväll. När du vaknar i morrn kan jag nästan lova att det ordnat upp sig!
Jag hade också lite strul under de dagar jag lade till musik till det interna biblioteket och jag har raderat biblioteket och byggt nytt index en eller två gånger.
I dag har jag inga bekymmer alls med tillägg av nytt data och reindex.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000