HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabelmakaren...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2018/03/07 :  18:52:07  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Undrar i korthet om någon testat dessa kablar. De ser för mina otränade ögon väldigt "pålitliga" ut. Vad jag egentligen söker är en enklare, men ändå hygglig nätkabel till bland annat min CD-spelare.

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2018/03/07 :  20:34:46  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Mina erfarenheter är att nätkablar på verkat mindre än signal och framför allt högtalarkablar så jag har egentligen inget råd att komma med. Men av de få jag har testat så lyfter jag försiktigt fram Audioquest som något som i alla fall inte låter sämre än originalkablar som följer med elektroniken. Ser ut som det är Hifiklubben som är återförsäljare och det fanns inga nätkablar på hemsidan men du kan ju ringa dem och fråga om den som jag länkar till finns i någon butik. Har själv haft sådan och dåliga är de inte i alla fall om du vill testa något som inte kostar så mycket. Hittade denna på nätet.https://www.hifiklubben.se/fyndmarknad/629/stockitem_629_aqnrg2ac18/

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2018/03/07 :  21:17:42  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Det framgår inte vilka kablar som frågan avser.

Det finns inget som visar, att signalkretsen går via kraftkablarna. Har man problem med ljudets kvalitet är det troligen bättre att se över signalkablaget.

Finns det störningar som har med nätfrekvens/kraftmatning att göra, så bör man överväga att mata hela anläggningen via ett rejält nätfilter, samt att analysera hur jordningen är anordnad. Om man har skapat jord-loopar, exempelvis. Sen ska man inte underskatta problemet med högfrekvensburna störningar, dvs att störningar sprids med hjälp av strålning från switchande nätaggregat och annat som jobbar med höga frekvenser, sådana finns i många olika apparater.

Edited by - lampuradio on 2018/03/07 21:19:09
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2018/03/07 :  22:34:51  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Jag letar eventuellt efter en något bättre nätkabel mellan i det här Fallet CD-spelare och nätlist. Den jag har nu är bra, men... Men. Det är en fransk kabel av märket Real Cable. Bra men söker något än bättre.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2018/03/07 :  22:40:35  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Kolla beg markanden om du vill testa, du förlorar sällan mycket pengar då.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2018/03/07 :  23:14:36  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Jag letar eventuellt efter en något bättre nätkabel mellan i det här Fallet CD-spelare och nätlist. Den jag har nu är bra, men... Men. Det är en fransk kabel av märket Real Cable. Bra men söker något än bättre.

Vad förväntar du dig?

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2018/03/07 :  23:29:49  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Jag får sån hemsk lust att gå in i "Troll-mode" här och säga nåt oöverlagt, men det kan vara bra att hålla igen lite. De kablar som länkades till i ett inlägg ovan låg på c:a 1200 spänn. Hm...

Om man köper ett nätaggregat till en dator, sådana nätaggregat som alltid förväntas ha en helt fantastisk filter/separeringsfunktion avseende störningar (eftersom sådana kan orsaka datafel som kan kosta hur mycket som helst), får man medskickat en nätkabel "gratis", dvs inkluderad i priset för nätaggregatet, som ligger runt 600 spänn. Troligen är det själva nätagget som kostar, inte kabeln. Andemeningen är att det inte är i kabeln som kvaliteten ligger, utan i nätaggregatet. En ljudanläggning borde rimligen byggas upp i samma anda: enheterna ska själva kunna fungera perfekt, oavsett hur de matas med energi. Ljudet går inte via kraftkablarna om man inte har en rackarns speciell anläggning. Köp av kraftkablar bör styras av andra parametrar än hur de bedöms ljudmässigt...
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2018/03/08 :  06:52:37  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Jag kan bara instämma i det lampuraudio skriver och frågar mig ofta vilka marknadsmekanismer som driver den här utvecklingen. Kan det faktum att det är en så enkel åtgärd att utföra ha betydelse? Att lägga in en ny matta eller hänga upp nya gardiner är bökigare och kan påverka WAF så det kanske går bort för många?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/03/08 :  07:59:03  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Uppskattar den ton som används här på HF även om man inte delar OPs övertygelse om att nätkablar gör skillnad.
Men icke desto mindre lyser andemeningen igenom, att kablar är kablar och att de inte gör hörbar skillnad på ljudet.

Min egen upplevelse är att de verkligen har en påverkan och en ganska märkbar sådan. Oavsett om vi pratar signal-, nät, högtalar- eller digitala kablar. Med all respekt för att andra inte upplever skillnader eller , gud förbjude, att jag skulle inbilla mig skillnader, varför behöver man påpeka att OP inte skall bry sig om att byta kablar för det är poänglöst?

Om det ökar OPs välbefinnande att ha en välkonstruerad, snygg och funktionell kabel mellan CDn och strömlisten låt honom ha det då?
Personligen har jag ingen erfarenhet av Kabelmakarns produkter alls men att betala en rimlig peng för en produkt som gör ett vettigt jobb är väl helt OK.

Jodå, jag är helt med på att andra åtgärder som akustiska eller helt enkelt placering av utrustning och högtalare kan påverka mer och är avsevärt billigare. Men feelgood-faktorn är otroligt viktig också.
Oavsett om man köpt en strömkabel för 5Tkr eller byggt en själv av Ölflex med strumpa från Svalander och snygga Furutech-kontakter.

Så för att svara på frågan från OP, nej har inte povat dem, men tycker du de verkar vettigt konstruerade och känner att du vill prova är jag säker på att du erbjuds prova hemma för att uppleva om de är värda slanten eller inte.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2018/03/08 :  09:58:55  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Lampuraudio skriver något om att man inte bör bry sig om huruvida de, kablarna, gör någonting för ljudet? Men det måste väl ändå vara själva kärnan? Om de påverkar ljudet i någon riktning eller inte? Sedan kan man säga vad man vill om priser. Det är mycket jag själv inte förstår när folk i allmänhet lägger stora pengar på vad det vara månde. Har jag med det att göra? Nej! Min fråga står kvar: Någon som testat dessa kablar och kan säga något om dem?
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2018/03/08 :  10:12:41  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Bara för att förtydliga: jag avser endast kraftkablarna med ovanstående inlägg. Att signal/data/högtalarkablar har inverkan på signalen är jag med på.
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2018/03/08 :  11:22:54  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Då är vi i alla fall överens om detta.
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2018/03/08 :  21:31:18  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Har nu hur som helst skickat efter ett par av de billigaste nätkablarna. Hmmm. Lär väl om inte annat för skams skull få medge de är bra...
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2018/03/10 :  17:16:43  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Har labbat med olika signalkablar idag och det var stor skillnad i mitt fall.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2018/03/10 :  18:35:04  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Altså, det jag skrev handlade bara om nätkablar. Signalkabel, för att inte tala om högtalarkabel är en helt annan femma.

Jag själv är lite intresserad av litzkabel till högisarna och när jag orkar ska jag tota ihop sådana. Astunn lackad koppartråd borde gå att köpa nånstans ifrån. Lundahl kanske? Ett ohemult picklande blir det innan det blir klart. En annan väg att gå kan vara tjocka buntar av nätverkskabel? Som en underarm Kunde bli liknande Litz eller?

Jag tycker det är jättekul att folk sitter hemma och grejar med kablar. Man kanske löder ihop egna eller byter kontakter på befintliga. Man kanske också provlyssnar köpekablar med sina kompisar och inmundigar ädla drycker. Det gör jag och polarn.
Det jag tycker är trist är när folk lägger ner många tusentals kronor på kabel. Enligt min mening är kopplingen mellan pris och kvalitet svag nämligen och jag har lyssnat en del...
När det gäller nätkabel är elsäkerhet det första jag tänker på. Det finns ingen S-märkning längre och kraven på fabrikanterna är måttliga om man säger så...

När jag försöker se på hela tweakfenomenet generellt slås jag av att det som marknadsförs är produkter som vem som helst kan koppla in på ett ögonblick och som inte syns så tydligt i lyssningsrummet. Vad är sannolikheten för att dom bästa tweaksen är dom som går snabbt och lätt att koppla in utan kunskap? Är det därför det finns en marknad för dyra produkter med sånna egenskaper? Samtidigt står damen i textilbutiken utan kunder... Eller dom som säljer mattor och kuddar.

Jag vill verkligen inte racka ner på nån, men jag tycker bara att det suger om folk blir lurade, inget mer, inget mindre.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4430 Posts

Posted - 2018/03/10 :  22:55:21  Show Profile Send jari a Private Message  Reply
AndersP skrev.
quote:
Det jag tycker är trist är när folk lägger ner många tusentals kronor på kabel.

Det lär du få göra om du provar att göra egna kablar och testar olika kontakter,och andrahandsvärdet är .

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2018/03/10 :  23:17:51  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Det finns ju några bra hållpunkter för den som vill göra i ordning eget kablage.
1. Nätkablar (kraftkablar): Ehm... Elsäkerhet. Håll ordning på grön-gul ledare.
2. Lågnivåkablage: Korta kablar; skärmning, skärmning, skärmning + bra kontakter (RCA, typ).
3. Högtalarkabel: Area, area, area; så korta som möjligt. Kontakter med bra överföringsyta och kabelanslutning.

Så förfärligt dyrt behöver det inte bli att testa lite om man slöjdar själv. Och värdet ligger väl i den erfarenhet man samlar.

Edited by - lampuradio on 2018/03/10 23:18:53
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2018/03/11 :  08:09:31  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
quote:
Det lär du få göra om du provar att göra egna kablar och testar olika kontakter,och andrahandsvärdet är .

Jag har redan alla kontakter som nånsin kommer att behövas och 192 m litztråd kostar 270 kr på Elfa ser jag nu. Fina tygstrumpor kan kan man köpa på många ställen för en överkomlig slant. Nä, det som kommer att kosta är alla timmar som går åt till ett sånt här projekt. Löda litz har jag väl inte direkt provat så mycket, men jag har sett beskrivningar. Blir en ordentlig utmaning. Ett par hundra, individuellt lackade ledare per sladd... Man ska kunna få av lacken med 350 grader och normalt tenn, men när det blir många ledare... Trial and error blir nog modellen här.

Jag förstår att en kontakterad begagnad kabel kan ha ett andrahandsvärde för vissa, men för oss äldre farbröder som är skeptiska till det dyra som säljs och är vana vid att sitta med ett glas vin, bränna fingrarna av oss och tota ihop grejer själva är konceptet att en kabel skulle kunna vara värd nånting svårt att greppa. Du får försöka förlåta oss.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2018/03/11 09:07:03
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2018/03/11 :  08:41:00  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
quote:
Det finns ju några bra hållpunkter för den som vill göra i ordning eget kablage.
1. Nätkablar (kraftkablar): Ehm... Elsäkerhet. Håll ordning på grön-gul ledare.
2. Lågnivåkablage: Korta kablar; skärmning, skärmning, skärmning + bra kontakter (RCA, typ).
3. Högtalarkabel: Area, area, area; så korta som möjligt. Kontakter med bra överföringsyta och kabelanslutning.

Så förfärligt dyrt behöver det inte bli att testa lite om man slöjdar själv. Och värdet ligger väl i den erfarenhet man samlar.

Kan bara kapitulera inför lampuraudios visdom. Jag har dock några kommentarer:
1) Jag har tittat på en del köpekablar och även diy-kablar för 230 V och ibland ryser man lite när man ser vad som finns inuti. Det är liksom inte material gjorda för lösförlagd 230 V precis. Ledarna är altså inte märkta med färger. Lite scary tycker jag. Vem betalar när det brinner? Nordost?
2) RCA-kontakter tycker jag inte om. Dom gjordes ju för att sitta inne i tv-apparater för att tillåta isärkoppling om nåt gick sönder, men vad gör man...
3) Ja, precis

Det här med kunskapen man får är ju väldigt trevligt också och fungerar det uppstår en otrolig feelgood - att kunna göra nåt själv som är lika bra som nån dyr produkt eller kanske bättre.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4430 Posts

Posted - 2018/03/11 :  09:40:53  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

AndersP skrev:
quote:
men för oss äldre farbröder som är skeptiska till det dyra som säljs och är vana vid att sitta med ett glas vin, bränna fingrarna av oss och tota ihop grejer själva är konceptet att en kabel skulle kunna vara värd nånting svårt att greppa. Du får försöka förlåta oss.


Det är precis vad jag är,äldre och skeptisk,och ett glas vin tackar jag inte nej till.
Alla mina kablar är DIY,utom signalkablarna.Men billigt har jag inte kommit undan,men en hel kasse med "braatthakablar" har jag numera.
Enkeltrådigt,flertrådigt,litz,grovt,tunt,koppar,silver,många har det blivit.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2018/03/11 :  10:04:09  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2018/03/11 :  10:14:37  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Dyraste kabel jag nånsin har köpt är en ballad signalkabel för 50 kr/m. Jag kunde inte hitta nån bättre.
Oballad har jag 20 m Ino, men den är tjock och hård. Vill ha nåt mjukare. Jag meckar bara högtalarkabel nuförtin om det måste meckas. Ser ingen anledning att greja med signal och nät annat än kontaktering och bestrumpning.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2018/03/14 :  16:14:14  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Äger för närvarande några "stumpar", har kortat dem, av Jorma Design:s nätkablar. Tänkte jag skulle terminera dem själv. Nu ser jag att två av kablarna är svarta och en, antagligen menat som jord, är gröngul. Hur vet jag att jag kopplar rätt?
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/03/14 :  18:03:34  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Eftersom vi har vändbara pluggar i Sverige (o större delen av Europa) så gör det inget i det här läget. Anslut bara den gröngula till kontaktens jord i båda ändar så är det OK. Sen kan du vinna ljudkvalle på att hitta rätt fasning men det är ett senare bekymmer.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2018/03/14 :  19:47:55  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Är detta en OK kabel i dag och vad märke av kontakter förtjänar den i så fall?
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2018/03/28 :  02:30:39  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Har kraven på nätkablar ändrats på sista tiden? Låter den dåligt förtjänar den väl inga kontakter över huvud taget. Annars förtjänar den kontakter anser jag, förutsatt att längderna passar i din uppställning.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000