HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Niclas hörna i vardagsrummet (nya bilder s.3 )
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2004/08/09 :  17:22:53  Show Profile Send Niclas a Private Message  Reply
Tack! Dom sitter med försänkta M6-skruvar i dom befintliga "jacknutsen (spikesgängorna)".
Kan glädja med att dom är mycket snyggare i verkligheten.
Jag är sugen att testa kolfiber & väntar bara på att jag skall hitta 8 st BDR-pucks till rätt pris.
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/09/24 :  15:06:45  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Läckert

Skulle också kunna tänka mig åtta puckar... hittade du något ställe med rimliga priser?

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2004/09/24 :  15:34:58  Show Profile Send Niclas a Private Message  Reply
martiN, Du har p:m

Mvh
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2005/08/06 :  13:59:40  Show Profile Send Niclas a Private Message  Reply
Nu är dom senaste tillskotten uppkopplade.
-Från separat hembio & 2kanalsanläggning byggs dom ihop till en.

Dock blir det en 2.1 anläggning tills jag hittar nå´t passande steg till.

Först ut är cdspelaren :

Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2005/08/06 :  14:04:42  Show Profile Send Niclas a Private Message  Reply
Man kan ofta fynda begagnat men sällan blir det i samma färg. Dock bryr jag mig mindre om färgen än ljudet som f.ö är lyftes ett jättekliv.

Här är försteget :

Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2005/08/06 :  14:12:31  Show Profile Send Niclas a Private Message  Reply
Försteget är uppgraderat till V2 . Skall bli spännande att prova leka med rumskorrigeringen så snart jag skaffat mätmick . Erfarenheter mottages tacksamt.

Slutsteget kom hem igår & står på uppvärmning. Har använt min Advantage Thor som slutsteg en tid nu & den gjorde definitivt inte bort sig.

AMP3 räcker inte upp till Thorens kontroll ännu, men Audionets prylar brukar växa rejält efter några (långa)dagar.



Edit bildlänk

Edited by - Niclas on 2005/08/06 15:04:36
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2005/08/06 :  15:15:42  Show Profile Send Niclas a Private Message  Reply
TV med tillhörande bänk har åkt ut till förmån för en vägghängd Plasma. Har dock inte bestämt om centern skall få vara kvar i systemet eller om det blir ett 4.1-system när jag är klar.

Subben är en R.E.L Stampede & var oerhört lättintegrerad. Jag släpper subben vid 32hz högnivå. Lågnivå via 2.1-ljud.

Kablar, bänkar & akustikskivor fixas det med för närvarande. Många förlängningssladdar ligger huller om buller & allmän kabelröra tills allt är färdigplacerat.

Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2005/08/06 :  16:45:28  Show Profile Send Niclas a Private Message  Reply
Högtalarkablarna är biwirade Transparent MW plus mm, signalkablar är Audioquest Cheetah, Clou SilverVoice, Silk mk2 samt Clou RS-digital.
Supra LoRad/nätlist & Nirvana nätkablar.

Tunern är en Accuphase T-108.

Racket är min gamla Schroers & Schroers Deltastatic och kommer förmodligen att bytas ut mot nå´n lång träbänk, placerad under TVn i stället.

Våra Lionfeets under ART & MAP samt Catfeets under AMP. Wraps till alla kablar.

Bilden blev mörk då den blev tagen inatt innan sängdax .


Helhetsbilder kommer så snart jag har fått röjt upp & gömt kablar etc. i lister. Vissa tankar att sätta upp en bröstning i midjehöjd surrar i skallen, antingen gipsad eller Ecophon-plattor.

Mycket pryldravel blev det, men hårdvara behövs för att kunna njuta av musik.

Musiken som spelas hemma hos mig är blandad. Gärna Jazz a´la Krall & Barber, div. singer/songwriterstuk men allt oftare 80-talsmusik. Lite klassiskt och opera har smugit sig in i samlingen medans dansband, trash och hiphop är bannlyst.


Edited by - Niclas on 2005/08/06 17:22:57
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2006/07/23 :  11:46:01  Show Profile Send Niclas a Private Message  Reply

Nu har nya talare smugit sig in i huset.
Ett par stativare i stället för 3-vägs golvhögtalare med bättre driv, närvaro och bas(!!!) som följd.

Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2006/07/23 :  11:51:50  Show Profile Send Niclas a Private Message  Reply

Nya högtalarkablar håller också på att testas för fullt. Norska Black Magic Revelation går en duell mot mina älskade Transparent MV plus, därav kabelröran.
Black magic signalkablar åkte in i anläggningen utan att kvala in .

Stativen är av hemmasnickrad typ av massiv alu. Kommer förmodligen bytas till ett par Target så småningom.


Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2006/07/23 :  13:05:40  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Focal/JM-Lab
Stiligt!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2006/07/23 :  22:13:19  Show Profile Send Niclas a Private Message  Reply
Amatören>> Tack ! Skulle definitivt inte haft något emot dina fräcka d.i.y-bakhögtalare i samma färg som mini-utopierna !
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2006/07/24 :  03:40:43  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Du vet väl att jag är inoficiell Sverigemästare på dålig finish (och stavning)?
Annars håller jag med dig, bakhögtalare i bästa JM-Lab finish, mumma
Fint system du har!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2006/11/20 :  21:11:34  Show Profile Send Niclas a Private Message  Reply
-Lite nya bilder





Ständig kabelhärva bakom racket. Provar ut nya kablage bl.a från norska PM-audio och Purist.





Närbild på en av mina älsklingar





Min drive som är kopplad via AES/EBU till Map.

Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2006/11/21 :  11:08:09  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Har det inte smygit sig in en AMP I?

Mini Utopi med Audionet, tacka tusan för att du får närvaro, förmodligen har du även en dynamik som man inte kan förstå att ett par stativare kan leverera.

Kan tänka mig att det strömmar ut ljuva toner hemma hos dig.

Prova så mycket kabel du kan, för Mini utopierna är lite kinkiga med vad som kopplas till dem.

Lycka till!

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/11/21 :  11:37:56  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
quote:
Prova så mycket kabel du kan, för Mini utopierna är lite kinkiga med vad som kopplas till dem.
Ett tips - prova gärna Nordost av monofilamenttyp (dvs Heimdal och uppåt)! Jag har själv MiniUtopior (också MINA älsklingar ) kopplade med Nordost Valkyrja till Lavardin IT. Låter kanonbra! Lavardin trivs med kablar med de "värden" som Nordost har. Jag vet inte om samma sak gäller för Audionet, men det kan ju vara värt att efterforska/prova...

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2006/11/21 :  12:02:18  Show Profile Send K-man a Private Message  Reply
Ser fin tut Niclas! ...förutom kabelhärvan... De är inte dumma alls miniUtopiorna!

\\K-man
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/21 :  13:25:43  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply


(Ord behövs inte)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/11/21 :  13:41:34  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Schysst makapärer
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2006/11/21 :  19:19:46  Show Profile Send Niclas a Private Message  Reply
Jo, AMP1an har varit med ett tag nu och den ersatte en AMP4 som jag biampade mina förra högtalare med.
Lite (läs mycket) besviken blev jag när AMP1 V2 kom och Audionet inte ville uppgradera den gamla versionen. Trodde att det var G2 som satte gräns för uppgradering, inte V2 .

Skulle jättegärna prova Nordost men jag har ingen i närheten som har/säljer. Jag har dock hittat några favoriter bland sladdhärvorna. Den ena är BlackMagic REVELATION och den andra är ett Purist-kablage som dock ej finns i butik.
Dom är varandras olikheter, var och en på sin kant, så tycke för dagen får bestämma.

Förresten ulfsan, vad behandlar Du dina miniutopier med ( möbelpolish etc ) ?
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/11/21 :  23:25:56  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
quote:
Förresten ulfsan, vad behandlar Du dina miniutopier med ( möbelpolish etc ) ?
Har ännu inte använt några kemikalier på det 1½ år jag haft dem. Dammvippa (även i basreflexspringorna) och väldigt, väldigt lätt fuktad trasa + torka snustorrt direkt efter ibland (för det mesta bara torr mjuk trasa) har använts... Man vill ju inte riskera att repa pianolacken . / Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2009/09/27 :  16:42:32  Show Profile Send Niclas a Private Message  Reply
Numera ser det ut såhär i vardagsrummet. Stål/glasracket har fått ge vika åt en dedikerad hifihylla i trä. Projektor och duk har tillkommit, likaså Tag-steg till bakkanalerna.
PS3 som BRspelare.

Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2009/09/27 :  19:43:50  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Coola stativ! Hembygge?

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Wiker
Member

104 Posts

Posted - 2009/09/27 :  20:18:19  Show Profile Send Wiker a Private Message  Reply
Entreq... I suppose?

This article is about audiophile sound systems. For other uses, see High fidelity (musical).
Go to Top of Page

Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts

Posted - 2009/09/27 :  20:42:59  Show Profile Send Gozzi a Private Message  Reply
Trevlig hörna du har.. :)

[i][purple]
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000