HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Renovering ett par HFSL-1:or
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2018/04/01 :  17:51:25  Show Profile Send LJN a Private Message  Reply
Har köpt ett par HFSL-1 här på forumet och har nu skruvat ur element mm. för att kontrollera filter, kablage och dämpning mm. Delningsfilterna låg lösa i lådan och många filterkomponenter har lossnat från masoniteskivan som utgör filterkort. Och typen av flatstift är nog inte lämpliga för Vifa elementen. Så här blir det till att bygga om filterna med nytt kablage och lödarbete.

När jag synar den interna dämpningen så tror jag inte den är optimalt utförd. Jag vill ha mer i nederdelen, mindre i överdel i närhet av den invändiga mynningen på basreflexporten.

Jag tar gärna emot tips och länkar på vilken filterlösning som är "original" och om det finns någon beskrivning på hur den interna dämpningen ska appliceras mm.

Sist, basreflexporten är 45mm invändigt och total innerlängd 180 mm, är detta OK?

Bifogar ett par bilder:









/Lennart

Edited by - LJN on 2018/04/10 18:32:25

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/04/02 :  07:07:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
basreflexröret skall vara 180mm långt och typen är ett 52mm avloppsrör. Vad de har för innerdiameter veta sjutton...

Du har mer info om högtalaren och konstruktionen här: http://www.hififorum.nu/artiklar/hfls1/artikel.html

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2018/04/02 :  07:36:30  Show Profile Send LJN a Private Message  Reply
Tack Pac, då är basreflexrör Ok och slutlig filterlösning samma som i länkad byggartikel. Men jag hittar inget om intern dämpning/placering/mängd och så där får jag gå på egna erfarenheter:)

/Lennart

Edited by - LJN on 2018/04/02 07:37:02
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/04/02 :  09:28:07  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Känns bra att de hamnar hos nån som uppskattar dem!
Kommer följa dina eskapader med intresse!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/04/02 :  22:17:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hmmmm... jag känner igen "mickey mouse" uttagen för diskanten och fasningarna av baffeln bakifrån. Filtrena känner jag inte igen. Vare sig kondingarna, internkablaget eller den typen av smältlim är något jag använt.

Men lådorna..., det är inte helt omöjligt att det kanske är jag som byggt de där lådorna.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2018/04/09 :  16:30:01  Show Profile Send LJN a Private Message  Reply
Nu är delningsfilterna "uppsnyggade" och dämpningen i lådorna är förbättrad. Sen har jag monterat tätningslister för alla element mm. och allt är återmonterat. Ska göra en enkel jämförelse med ett par OA51.3 som används då och då.


/Lennart

Edited by - LJN on 2018/04/17 19:00:31
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/04/10 :  19:50:55  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det var lite bättre ordning där! Och lite annat kablage också tror jag?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000