Author |
Topic  |
|
Figge
200.000-klubben

2175 Posts |
Posted - 2018/04/29 : 17:12:58
|
Hej Några fördelar eller nackdelar med spelarna från Nottingham, främst Ace Spacedeck och Space 294? |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
Edited by - Figge on 2018/04/29 17:13:51 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6801 Posts |
Posted - 2018/04/29 : 23:24:45
|
Jag har en kamrater som har varit och är fortfarande ägare av Nottingham skivspelare de har aldrig berättat något om några problem men däremot har de alltid varit noga med byte av olja och rem. |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2018/04/30 : 09:03:15
|
Jag kan dem inte mer än att jag vet att de alla bygger på principen med en motor med extremt låg effekt, så pass att den inte ens startar utan hjälp va? Det kanske kan vara anledningen till det som bubbel beskriver, att de är känsliga på underhåll av lager o drivning. Samtidigt antar jag att det är en av de konstruktionsval som gör att de har en rejäl skara supporters!
|
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
 |
|
Figge
200.000-klubben

2175 Posts |
Posted - 2018/04/30 : 10:30:43
|
Finns tydligen ingen av/påknapp för tallriken, hur det fungerar tänkte jag inte på utan bara lyssnade. |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6801 Posts |
Posted - 2018/04/30 : 10:32:08
|
Jo det var bra att du tog upp det med motorn AlfaGTV, med jämna mellanrum så slutar motorn att fungera detta p.g.a. att det inte går att stänga av driften med en av/på knapp kamraterna upplever det inte som ett problem men personligen hade jag monterat dit en.
För den som inte varit i närheten av en Nottingham så vibrerar motorn hela tiden när den är stoppad detta beror på att motorn är väldigt svag och inte orkar dra igång skivtallriken dock är det Philips billigaste AC motor vi har där.
De gjorde service på lagret varje år, droppade lite ny olja någon gång per år i lagret samt bytte rem vart tredje eller femte år beroende på hur mycket man använder skivspelaren.
Jag har ungefär liknande service på mina skivspelare som är bl.a Thorens, Lenco m.fl. det skadar inte att underhålla dem sedan brukar jag tvätta av remmen par gånger om året med vanlig tvål och ljummet vatten torka av sedan är den klar att använda igen. |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
Figge
200.000-klubben

2175 Posts |
Posted - 2018/05/06 : 09:13:23
|
Om man väljer mototstyrningen som tillval så fungerar den som strömbrytare. Fick också reda på att även andra tillverkare använder samma lösning som Nottingham. |
|
 |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2018/05/06 : 09:25:45
|
Jag kände bara till Nottingham och sedan de konstruktioner som Tom Fletcher skapat efter sin tid hos Nottingham. Finns det flera? Oavsett det, gillar man vad Nottingham erbjuder så är det väl bara att klippa till?  |
 |
|
Figge
200.000-klubben

2175 Posts |
Posted - 2018/05/06 : 10:04:25
|
Analogue Works och någon till som Bengt på Vinylbutiken nämnde. |
|
 |
|
Figge
200.000-klubben

2175 Posts |
Posted - 2018/10/28 : 09:29:53
|
Bytte motor på min spelare 2 gånger allt rätt kopplat men den snurrade inte ändå. Lösningen var att vända på hankontakten, mystiskt, någon som har en förklaring till detta? |
|
 |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2018/10/28 : 11:42:05
|
Vilken hankontakt då? Den i väggen eller någon intern i spelaren? Vet inte om det finns någon styrning eller om det helt enkelt är direktanslutet med ngn fasförskjutare (en liten konding) |
 |
|
Figge
200.000-klubben

2175 Posts |
Posted - 2018/10/30 : 09:47:31
|
Den in i väggen/strömlisten. |
|
 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2018/10/30 : 14:21:47
|
Inget svar, men det som händer om du vänter på kontakten är ju att du flyttar fasen från den ena ledaren till den andra (och vice versa med nollan). |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
|
Topic  |
|
|
|