HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Riktigt bra in-ear lurar för 800 kr
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2018/05/07 :  12:16:44  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
Hej, ville bara tipsa om en riktigt bra deal så här på måndagen Ica säljer ut de eminenta q-Jays för 990 kr. Jag har dem själv och älskar dem, bästa in-ear jag hört. Brukar kosta närmare 3000 så detta är en riktigt bra deal.

Edit: glömde länken
https://www.icahemma.se/Horlur-Inear-iOs-qJAYS--p-49567.aspx

Edited by - svanbo on 2018/08/07 13:01:56

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2018/05/07 :  22:15:36  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Tack!
Såg också att det bara var för Ios men kabel för Android och windows kan köpas för 290:-hos hifi experience!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2018/05/07 :  22:26:32  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
Ja det står så i rubriken men det står inget i texten som antyder att de skulle ha fjärr... Vi får se när de kommer, jag har beställt ett par hoppas att de går bra att använda utan fjärrkontroll, jag kör Android...

Edited by - svanbo on 2018/05/07 22:27:08
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2018/05/08 :  08:02:23  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Ok.
Skulle det vara audio Only så är det ju ett plus!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/05/08 :  22:53:12  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag hoppade på tåget och köpte mig ett par! Nyfiken på hur pluttar (dessa är verkligen pluttar) med balanserade armaturer låter! Väl hemma letade jag upp ett par silikonproppar som jag tycker sitter riktigt bra i öronen. Och även om skillnaden nu efter några timmars spelning för sig själva är rejäl, har jag väldigt svårt att se att dessa skulle bli några av mina favoritlurar.
Bekväma, lätta att få på plats och stannar där de ska. Jättefin kvalitetskänsla, verkligen.
Fungerar rätt bra som headset, bortsett från att man knappt hör vad man själv säger? (Jag har jättesvårt för tättslutande in-ears vid telefonsamtal, så det är inte kritik mot q-jays) De återger röster riktigt bra, mjukt & detaljerat. Men, röstregistret känns inte sammanhängande med en ganska frän diskant som etsar cymbaler och vispar. Basen är supertajt och detaljerad men saknar massor av nödvändig fysik och pondus för mig.
Det skall bli spännande att leva med dessa ett tag och se hur de utvecklas!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2018/05/08 :  23:03:53  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Hmmm..
Ska testas mot mina Westone 4R som snart ska få balanserad kabel.
Dom är hittills favoriter.

@AlfaGTV Var kabeln avsedd för IOS?

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2018/05/08 23:05:37
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/05/09 :  08:37:03  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ja, jag såg inte att de hade några andra versioner än för iOS på min Ica Maxi. Men det brukar väl fungera hjälpligt iaf va?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2018/05/09 :  10:40:19  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
AlfaGTV: Kul att du vågar prova men när du jämför med andra lurar, jämför du då med andra in-ear (i så fall vilka?) eller med stora lurar? Självklart är det svårt/omöjligt att få samma fysiska bas som i stora lurar, det är en naturlig begränsning. Jag tycker de har en mycket väldefinierad bas och inte överdriven, vilket jag upplever i många andra lurar.

Har också upplevt stora förändringar i ljudet efter något hundratal timmar, och andra recensioner jag läst har upplevt samma sak. Så det ska bli intressant att se om ditt omdöme förändras över tid
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/05/09 :  13:58:47  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Hallå svanbo, visst jämför jag med in-ears men jag anser inte att de ska behöva uppfattas som taniga jämfört med over-ears? För mig ska tonaliteten uppfattas som naturlig oavsett om jag lyssnar på ett par Focal Utopia Grande EM, ett par Pro-Ac Tablette eller ett par inears. Jag pratar givetvis inte om den fysiska påverkan en högtalare med stor membranarea kan utöva på kroppen. Snarare att man uppfattar ljudet som balanserat och , ja, naturligt?

Jag läste i efterhand att man på Ljud & Bild uppfattade dem (Q-Jays) som lite mörka i tonen och avrullade? What?
Olika smak kommer vi alltid att ha givetvis...

Mina direkta jämförelseobjekt är Sony MDR-EX90 (gamla och lite risig upplösning men skön ton i dem) och de Focal Sphear S jag köpte på mässan. Focal är lite skarpa i tonen men har en bättre homogenitet över registren än Q-jays för mig.


Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2018/05/09 :  14:27:59  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
Tack för svaret AlfaGTV! Då vet jag vad du har för referenser själv har jag väldigt liten erfarenhet av bättre in-ears, har bara provat Shure E2C och andra Jays -lurar. För mig är q-Jays "hakdropp" vad gäller upplösning, luftighet, soundstage, såna bitar. Trodde inte det gick att få i några in-ears. Men som du säger, smaken är som baken: rund och go

Jag har ett par äldre q-Jays som jag använt i många år, som tyvärr börjar sjunga på sista versen. Jag får hem de nya från Ica idag, så det ska bli intressant att se om det är någon stor skillnad på ljudet jämfört med mina gamla.
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2018/05/09 :  18:42:02  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Även jag köpte ett par q-jays. Bra upplösningen men extremt tunna i basen, frågan är om jag gjort något fel. Har endast spelat den ur hörlursuttaget på min 6s.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2018/05/09 :  19:10:46  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
David S: Det är extremt viktigt med exakt passform på plupparna för att få till basåtergivningen. De måste sluta helt tätt, prova dig fram med olika pluppar! Sen tror jag också att ljudet överlag men framför allt basen blir bättre när de är inspelade. Med det sagt så är det inte världens mest bastunga lurar. I min åsikt är basen välartikulerad, djup och tight men det finns andra lurar med fetare bas.
Go to Top of Page

Mats E
Member

63 Posts

Posted - 2018/05/09 :  19:24:06  Show Profile  Visit Mats E's Homepage Send Mats E a Private Message  Reply
Jag köpte också också ett par. Mycket ljud för pengarna!
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2018/05/09 :  19:31:34  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
Låter som att jag borde få provision av Jays/Ica
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2018/05/09 :  20:04:06  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Har inga problem med att det inte är fetaste basen i världshistorien, dock mer än den obefintliga jag har för tillfället. Mer inspelning och utprovning ska testas.

Kanske blir att man landar på dom klassiska skumvarianten!
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2018/05/09 :  20:55:31  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Fet bas är kanske inte på inspelningen?
Dom kanske är neutrala, lite som när jag bytte högtalare och insåg att dom färgade rätt hårt!

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2018/05/17 21:59:02
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2018/05/09 :  23:34:55  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
Fick mina lurar idag. Tycker de låter väldigt likt de tidigare q-Jays jag hade (version 1, detta är den uppdaterade version 2). Luftigt, detaljerat, med djup och fast bas. Tycker inte de är basfattiga. Stör mig heller inte på vass diskant.

DavidS: Har du provat comply foams -plupparna som följer med lurarna? För mig sitter de helt klockrent och sluter tätt. Jag drar lite i ytterörat, rakt utåt, när jag sätter in dem. På det sättet blir hörselgången rakare och det är lättare att få in dem ordentligt. Prova gärna också med olika källor och se om du upplever någon skillnad.

Edit: det är mycket riktigt iOS -varianten som ICA säljer ut. De går dock bra att använda som helt vanliga hörlurar, och med min Samsung S7 funkar de att använda som headset, dock funkar inte volymknapparna men mittenknappen, med paus/play och byta låt -funktion, funkar.

Edited by - svanbo on 2018/05/09 23:52:10
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/05/14 :  22:35:42  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag hoppas jag får revidera min tidigare recension nu när de landat lite. (eller jag vant mig?) Jag hade fortfarande önskat lite fylligare grundton men det här är helt ok, tajt och smäckert, Diskanten har fortfarande en liiiten edge, men det är nu mera en smaksak än att jag irriterar mig på det. De har definitivt mjuknat i framtoningen och jag trivs rätt bra med dem.
Ett tack till svanbo för tipset, bra lurar till ett bra pris!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2018/05/17 :  19:49:50  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
Kul att du gillar dem AlfaGTV
Revidera sin uppfattning får man ALLTID göra, det är ju själva poängen med att utvecklas
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2018/06/14 :  20:23:21  Show Profile Send lars a Private Message  Reply
Nu kostar de 2.999:- igen.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2018/06/25 :  10:31:10  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
Nu kostar de 999 igen
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2018/06/25 :  23:00:24  Show Profile Send Cyrus a Private Message  Reply
Beställda, ska bli kul att jämföra med mina UE TripleFi 10 som inte är sådär jättebekväma men har ett underbara ljud. (Enligt min mening)
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2018/06/26 :  21:18:39  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
Kul Cyrus, skriv gärna om dina intryck här! Och kom ihåg att de ändrar karaktär ganska drastiskt de första ~100 timmarna.
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2018/06/27 :  13:29:38  Show Profile Send Cyrus a Private Message  Reply
Ska hämta dem idag, sen får de ligga och spela in sig så återkommer jag med intryck senare.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2018/08/07 :  09:55:43  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
Nu har Ica sänkt lurarna till 800 kr!!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2018/08/07 :  15:26:28  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Det måste vara ngt fel på dom...., funderar på att köpa ett par av ren nyfikenhet.

Edited by - Snutten on 2018/08/07 16:09:28
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000