HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Intryck från mässorna i Göteborg 2018
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2018/09/15 :  17:34:28  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Här är några lösryckta kommentarer från några rum

Ovanligt

Rehifi som visade gamle saker och bara EN högtalare. Första gången som jag sett mono!!

Magico
Jag var inne i rummet i fredags kväll och om inspelningen var bra gjord hade de ett otroligt djuuup i ljudbilden med tydligt utplacerade instrument. cool

Triangle
är fortfarande inte kompatibelt med min bild hur ljud skall vara

Musikchock
Vanlig CD gällde i många rum, mina filer hade ingenstans in i systemen. Nästa mässa får jag ta med gamla dammiga CD ur gömmorna.

Keith dont go borde vara förbjuden sedan länge. Det samma gäller svarta björn o chis jones.

Svarta listan
Några system lät alldeles förfärligt och några spelades det så högt att jag gick ut för att skydda öronen. Jag vill inte nämna namn men ibland måste man, Häggmark gick som vanligt runt och talade högt i rummen trots att vi satt och lyssnade. Otroligt nonchalant.

Överraskning
Connaisseur-AV var ett vilsamt rum att lyssna i med ett system som man inte behöver intecka huset för. Ytbehandling delar säkert oss i två läger med som jag som tyckte det var OK medan andra kommer säger att de var ääumm fula.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

sebulba
Member

60 Posts

Posted - 2018/09/15 :  19:10:34  Show Profile Send sebulba a Private Message  Reply
Måste fråga en grej. Hifiklubbens rum spelades nåt stycke eller låt där det var en himla dynamik. Först lite lågt plingelingande sen drog ett trumset igång utav bara helsike. Vet ni vilken låt jag menar. Den är ganska vanlig på demos.
Men någon som vet vad den heter????
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2018/09/15 :  19:17:07  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Denna?

https://www.youtube.com/watch?v=oej7DImni6E

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2018/09/16 :  14:14:51  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Lite kortfattat från mig.
MBL håller en väldigt hög standard. Lika roligt som spännande att höra. Robert har som brukligt fina grunkor att visa upp och para ihop. Tummen upp!

TAD tillhörde skaran med mässans skönaste ljud återgivning i mina öron. Som under lördagen dock blivit lite manglade av den höga ljudstyrkan i många demorum.

Holographic gav mersmak. Lät Ino audio av förklarliga skäl.

Qlns nya små golvare var trevliga men ack så högt man spelade med musiken.

Wilson audio Sabrina har en storlek som imponerar. Vilka trevliga högtalare.

Väldigt bra mässa, med den svävande skivspelaren och Technics optiska pickup.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2018/09/16 :  20:28:28  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Några intryck från idag

Respons är som vanligt flefri, upplöst, 100 procent rätt klang, de försvinner helt om man blundar.

Raka motsatsen var Avantgarde, de försvinner aldrig och gör sig tydligt påminda på olika sätt. Inte min kopp the

Håller med om att MBL rummet lät bra med NOGA utvald musik. Robban har vana att välja sådant som passar.

Dynaudio grabbarna körde metall innan de första kunderna dök upp på söndag morgon. Sen blev det det vanliga sörjan

APS var en nya tillverka av rörsteg och rummet lät helt OK. Första gången för mig när Audiovektor lät bra

Stylus kunde jjag inte stannar, de spelade så högt att man får hörselskador. Vet därför inget om systemet.

Bryston rummet var också Ok men inget extra

Burmäster på Opalen var bra, det jag hörde. De vågade spela lite annorlunda musik, kul.

Larsen var som vanligt dvs svängit och vettigt utan att behöva råna banken.

Graham högtalarna var det väldigt lätt att känna sig hemma, upplöst, liten egen karaktär och spot on tonalt. Drevs av en massa Ear elektronik som jag inte la märke till.

Engholm visade sina nya högtalare och det var ett smart konsept. Lättdriven mellan+diskant med en aktiv bas som gick att anpassa till rum och tycke. Vi hade en bra tid i det här rummet och bra kommentarer mellan oss lyssnare.


Bästa ljud?

Respons och Magico



When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

sebulba
Member

60 Posts

Posted - 2018/09/17 :  04:44:28  Show Profile Send sebulba a Private Message  Reply
Solhaga: YES! Den var det. Tack!
Nu ska man försöka hitta det på nån SACD eller liknande :)

--------

Hifi-klubbens rum var det rum som fick mig att stanna upp. Bäst wow-faktr i det rummet.

Sen Holographic Audio var nog den jag tyckte lät bäst.

Kef lät lätt sämst. Deras dyra högtalare.

XTZ-rummet gillade jag bäst overall. Musiken ljudet demon.

Mvh

Edited by - sebulba on 2018/09/17 05:10:51
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2018/09/17 :  07:01:11  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Den finns på en demoskiva från Manger.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2018/09/17 :  20:17:06  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Musikchock
Vanlig CD gällde i många rum, mina filer hade ingenstans in i systemen. Nästa mässa får jag ta med gamla dammiga CD ur gömmorna.

Keith dont go borde vara förbjuden sedan länge. Det samma gäller svarta björn o chis jones.


Jag tyckte att det var en mycket splittrad bild mellan CD, vinyl och Tidal eller avspelning av lokala filer. Vissa körde nästan bara det ena medan andra bara körde det andra och en del körde blandat. Fast det var väl bara ett rum, ReHiFi, som även körde stenkakor!

Den enda av de uppräknade jag råkade ut för var Chris Jones. Dock spelades Bremnes någonstans, men dock inte Svarta Björn.

quote:
Överraskning
Connaisseur-AV var ett vilsamt rum att lyssna i med ett system som man inte behöver intecka huset för. Ytbehandling delar säkert oss i två läger med som jag som tyckte det var OK medan andra kommer säger att de var ääumm fula.


Ja, det var lite överraskande. Högtalarna var från Audio Solutions och det är tydligen en lett som är konstruktör. Ytfinishen kan man kanske ha olika åsikter om, ja. Panelen på sidan kan dock fås i olika utföranden. Elektroniken var väl Alluxity?

quote:
Respons är som vanligt flefri, upplöst, 100 procent rätt klang, de försvinner helt om man blundar.


Ja, Reidar brukar lyckas väl och så också denna gången. Dock mest klassiskt när jag var inne, men det avslöjar å andra sidan hur instrument återges.

Ett annat rum på den andra mässan jag var inne i, där jag inte vet om det var inspelningen eller prylarna, så lät det övermåttan märkligt och mycket fjärran verkligheten. Jag tror inte för en sekund att det var rummet, men om det var inspelningen eller prylarna som var boven vet jag inte.

quote:
Raka motsatsen var Avantgarde, de försvinner aldrig och gör sig tydligt påminda på olika sätt. Inte min kopp the


Inte min heller, som jag skrev i bildtråden.

quote:
Håller med om att MBL rummet lät bra med NOGA utvald musik. Robban har vana att välja sådant som passar.


Tekniken är ju som ingen annan hos MBL i alla fall med elementen ovanför basen i botten. Och nog lyckas Robban få till en ljudmässigt charmig föreställning för det mesta. Lite bastungt på sina platser med mässförutsättningar kan det dock bli på en del platser.

quote:
Stylus kunde jjag inte stannar, de spelade så högt att man får hörselskador. Vet därför inget om systemet.


Jag var in där både på lördag och söndag och det var i princip lika högt båda gångerna. Synd eftersom de ofta brukar spela annat än typisk "mässmusik".

quote:
Larsen var som vanligt dvs svängit och vettigt utan att behöva råna banken.


Så är det, men sedan är det något med ljudsignaturen som inte är absolut hundra för min del när jag har hört dem. Fast det kan mycket väl vara så att i ett mer vanlig rum så låter det annorlunda och att man kan påverka det lite. Dock knappast med den vanliga metoden med olika vinkel på högtalarna...

quote:
Engholm visade sina nya högtalare och det var ett smart konsept. Lättdriven mellan+diskant med en aktiv bas som gick att anpassa till rum och tycke. Vi hade en bra tid i det här rummet och bra kommentarer mellan oss lyssnare.


Detsamma här.


quote:
Bästa ljud?

Respons och Magico


Den plånboksmedvetne (?) väljer nog det första alternativet!

Ett rum som jag inte har sett någon kommentera:
Nu har man ju inte möjligheten att sitta i mitten överallt, men i det lilla rummet som den yngre Consulten i Sävedalen hade på Park Avenue med de minsta Vienna-golvarna (Mozart?) så blev jag förvånad över hur pass mycket ljudbild det blev och att ljudet faktiskt svävade väldigt fritt från högtalarna. Jag blev överraskad och det tippade inte över totalt heller när man lutade sig åt sidan. Trots att de stod bredd så var det inte heller hål i mitten, vilket det ju annars lätt blir. Hur det hade låtit med något rockbröt vet jag dock inte, men det var ju kul för högtalarna är ju ändå rimligt överkomliga och inte något som kostar som en rymdraket för resa till Mars.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

sebulba
Member

60 Posts

Posted - 2018/09/17 :  20:38:12  Show Profile Send sebulba a Private Message  Reply
quote:
Den finns på en demoskiva från Manger.

Jaha då behöver jag ju inte ens leta
Stort tack för hjälpen Solhaga!

Mvh
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/09/17 :  20:56:44  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Ja, det var lite överraskande. Högtalarna var från Audio Solutions och det är tydligen en lett som är konstruktör. Ytfinishen kan man kanske ha olika åsikter om, ja. Panelen på sidan kan dock fås i olika utföranden. Elektroniken var väl Alluxity?

Jag gillade helheten hos Connaisseur-AV, och tyckte högtalarna var snygga! Gillade också att det gick att få sidostyckena i en massa finisher och även att man kunde välja en snygg baffel, med eller utan petskydd! Trodde först att högtalarna var gjorda i blästrad alu.

Alluxity tyckte jag verkade vettigt uppbyggda och lät trevligt. Visste inte att deras mjukvara kom från ReQuest, men då finns det lite mera mjukvarumuskler bakom vilket är viktigt idag! (Känner ni inte till ReQuest, googla "ReQuest The Beast"!)

Och givetvis, trevligt att träffa flera forumister! Pac, lindome, P-pan, plind, A/Wing o ztenlund är nu kända nunor!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2018/09/17 20:57:51
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2018/09/17 :  21:44:53  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
quote:
Ett rum som jag inte har sett någon kommentera:
Nu har man ju inte möjligheten att sitta i mitten överallt, men i det lilla rummet som den yngre Consulten i Sävedalen hade på Park Avenue med de minsta Vienna-golvarna (Mozart?) så blev jag förvånad över hur pass mycket ljudbild det blev och att ljudet faktiskt svävade väldigt fritt från högtalarna. Jag blev överraskad och det tippade inte över totalt heller när man lutade sig åt sidan. Trots att de stod bredd så var det inte heller hål i mitten, vilket det ju annars lätt blir. Hur det hade låtit med något rockbröt vet jag dock inte, men det var ju kul för högtalarna är ju ändå rimligt överkomliga och inte något som kostar som en rymdraket för resa till Mars.


Jag bodde i rummet bredvid i två nätter

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2018/09/21 :  18:58:48  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Inga fler som var på mässan?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2018/09/22 :  09:22:30  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Inte jag tyvärr, Göteborg blir lite för långt bort för mig. Jag får nöja mig med alla utmärkta bildrepotage på forumen. Att HIFi:n skulle vara död har jag svårt att tänka mig med tanke på alla intressanta prylar på denna mässa.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

sebulba
Member

60 Posts

Posted - 2018/09/24 :  11:50:20  Show Profile Send sebulba a Private Message  Reply
Denna topic har väl vart en het eller ljummen potatis i alla år ;)
Men måste ändå bara säga en sak som för mig avgör en demos helhetsbetyg är musiken som spelas.
T.ex höll jag XTZ-rummet högt just p.g.a varierad musik. Där var mer pop och rock. Vilket fick mig att sitta kvar bra mycket längre i det rummet än vad jag gjorde i dom andra rummen.
Möjligt att det är bättre att dema med typ långsam, få instrumet och en sångare typ av musik. Men jag hade gärna velat höra hur en högtalare, modell dyr high-end, låter med Metallicas svarta album, Guns n roses Welcome to the jungle ,Ac/Dc Thunderstruck, Dire Straits/Mark Knopfler. Bara som några exempel. Jag kanske är en minoritet när det kommer till denna typ av musik, om den är bra eller intressant att lyssna på vid demos. Cantons demos har jag gillat dom senaste gångerna jag varit i deras rum just p.g.a variationen.
Visst sen köper jag att vissa låtar/typer av musik har sin plats p.g.a dess egenskaper att påvisa soundstage, dyamik, naturlighet o.s.v. Men ändå.....

Mvh

Edited by - sebulba on 2018/09/24 11:52:28
Go to Top of Page

sebulba
Member

60 Posts

Posted - 2018/09/24 :  15:24:55  Show Profile Send sebulba a Private Message  Reply
Lite OT men var det inte nån tävling/utlottning.
Man fick nåt nummer i kassan efter man hade betalat inträdet.
Någon som vet var man hittar vinnade numrena?

Mvh
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/09/24 :  16:00:44  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det var utlottning på plats, och den som hade den vinnande biletten vann en Technincs SL-1200GR.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2018/09/24 :  16:51:49  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Det var utlottning på plats, och den som hade den vinnande biletten vann en Technincs SL-1200GR.


Stämmer och jag råkade komma in från Opalen (lottningen var på Park Avenue) när någon frågade vid "entrébordet". Det lät som att vinnaren hade varit på plats (eller nära) när numret drogs och tämligen snabbt tagit med sig spelaren. Upplägget har jag för mig var att vinnaren behövde ge sig till känna inom viss tid, annars skulle ett nytt nummer dras.

Tillägg: Lottningen var nog kl 14:00 på söndagen.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2018/09/25 :  11:44:55  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
quote:
Men jag hade gärna velat höra hur en högtalare, modell dyr high-end, låter med Metallicas svarta album, Guns n roses Welcome to the jungle ,Ac/Dc Thunderstruck, Dire Straits/Mark Knopfler. Bara som några exempel. Jag kanske är en minoritet när det kommer till denna typ av musik, om den är bra eller intressant att lyssna på vid demos.


sebulba - jag har kört Rammstein, A perfect circle etc många gånger på mässor. Det funkar utmärkt men tyvärr så visar flera system att att inspelningarna är ganska kass. Jag har en kanonfin med David Peacock som kan välta en vas utan problem och är kul att tvinga demonstratören att spela. En del blir glada andra skruvar lite på sig och försöker låta bli

Annars tycker jag att en stor kör kan få många system på knä.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2018/09/25 :  16:50:46  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Vilken låt med David Peacock? Förslag på kör-låtar?

Själv tycker jag att en anläggning ska kunna spela rock njutbart även om inspelningarna inte är perfekta. Men det är bara min åsikt.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2018/09/25 :  21:29:54  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
David Peacock

Album Grim determination
Låtar - Retribution och The man who almost was

Inga klippta toppar lika med dynamik

Bör spelas så hjögt som systemet klarar

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

sebulba
Member

60 Posts

Posted - 2018/09/27 :  11:46:34  Show Profile Send sebulba a Private Message  Reply
quote:
Det var utlottning på plats, och den som hade den vinnande biletten vann en Technincs SL-1200GR.

Ah ok tack för svaret.

Mvh
Go to Top of Page

sebulba
Member

60 Posts

Posted - 2018/09/27 :  11:56:56  Show Profile Send sebulba a Private Message  Reply
Funderat flera gånger på att ta med en egen cd med lite blandat.
Men det jag undrar är vilken erfarenhet har in av att dom spelar någon annans skiva?
Alltså hur pigga det.....
Mvh
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/09/27 :  14:09:53  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det är nog lite blandat. En del utställare har strikta scheman och fasta tider o musikstycken och där får man väl lita på att utställaren har valt ett brett segment av musik och stilar som både kan underhålla och utvärdera. Funkar oftast mycket bra men jag blir personligen galen på alla jävla kodo-trummor eller vad de heter.
Andra utställare är ofta mycket flexibla och låter besökarna själva välja från streamingtjänster eller erbjuda medhavda filer/skivor/USBStickor.
Tror aldrig jag upplevt någon avvisande vid förfrågan dock, utom de som kör enligt fast schema.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2018/09/28 :  09:45:47  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Lite motstånd får man räkna med, men med lite övertalning brukar det funka typ "den här måste ni bara höra!". Normalt brukar jag inte bry mig men efter att ha köpt en skiva på mässan kunde jag inte låta bli att be "Sladd" från Hificonsult att spela den, efter lite funderande gav han med sig .
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2018/09/28 :  09:59:43  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Det är väldigt olika. En del kan helt plötsligt fråga om någon vill höra något särskilt, allra helst nu när en del kör strömningstjänster. Andra kan vara lite motsträviga och vissa har som nämnts mer ett fast program de kör med. Sedan beror det förstås också på hur mycket folk det är. Lyckas man komma när det är få eller inga i rummet, vilket ju händer i en del rum, så är chansen förstås större att få höra det man vill.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000