HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nytt! Bygga golvhögtalare. Lite tankar och råd?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2018/05/14 :  23:54:47  Show Profile Send megalomaniac a Private Message  Reply
Hade tänkt bygga en design-möbel, som även råkas vara ett par högtalare som låter fullregisters och är subjektivt skitbra :)

Elementkostnad: nånstans under 10.000:- för ett stereopar
Kabinett: Flytande budget
Delningsfilter: ?

Det blir höga pjäser, med runt 30cm bred baffel och en höjd på 150-170 nånting - har inte räknat på bas/mellan-elementen som är utvalda i första fasen.
Lådorna ska vara välvda på sidorna och bakåt - ni känner designen sen förr. Det här ska bara bli bättre.
Hög finish och hantverksansträngning kommer att investeras i bygget.

En tanke vad gäller elementen.
(OBS! - Det här är bara spånande, för att symmetri och ev. OCD ska hållas ok rent visuellt - jag vet att det tekniskt kan finnas mycket bättre placering/ar av elementen)

En större banddiskant i mitten av baffeln, i lagom öronhöjd.
En riktigt bra 10" woofer på endera sida om diskanten i vetikalled - möjligen en 3:e woofer underst för att få upp känsligheten, och andra fördelar.

Lådan skulle vara sluten och husera 2-3 identiska element som ska kunna matcha banddiskanten.
Väggstöd ska implementeras och det som är frågan är väl vad ni anser om elementval - har åsikter om delningen osv?

Jag har inte kört någon sim än, men att dela den fina woofern runt 900-1000Hz i 3/4 ordning - och diskanten runt 2000Hz 2:a ordningen - vore det käpprätt som en utgångspunkt?

(EDIT: Brukligt är väl att dela diskanten brantare, och bas/mellan mindre brant - jag tänker tvärtom i det här fallet - möjligen 3:e ordningen för woofersen och 2:a ordningen för "diskanten")

Ge hård men rättvis feedback här nu, för det var ett tag sedan.
Vi ska se till att det här bli riktigt jävla bra, va?

Diskant: Aurum Cantus AST25120 Aero
Woofer: Dayton Audio DSA270-8 10" ("designer")

https://www.parts-express.com/aurum-cantus-ast25120-aero-striction-tweeter-8-ohm--276-446

https://www.parts-express.com/dayton-audio-dsa270-8-10-designer-series-aluminum-cone-woofer--295-532

Go hard but be fair!





Good enough, är bra nog...

Edited by - megalomaniac on 2018/05/17 11:30:42

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2018/05/15 :  21:31:26  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Hej!
Spännande projekt, men har jag missat något. :) Du ska dela Woofern runt 900-1000 Hz och diskanten runt 2000 Hz, vad hade du tänkt spela mellan 1000-2000 hz? Eller är det tänkt som en två-vägare? Jag hade nog satsat på en (på varje sida om diskanten) ca 6" mellanregister. Denna kanske http://www.sbacoustics.com/index.php/products/midrange/satori/6-satori-mr16p-4/
I övrigt gillar jag tanken på slutna lådor och banddiskant.

Ps. Jag har nog ett nytt par Arum Cantus G1 på lager om du är intresserad.

Med vänlig hälsning, Anders

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2018/05/15 :  22:47:51  Show Profile Send megalomaniac a Private Message  Reply
2-väg - helt korrekt

Tanken med 10:orna är att dom är rätt bra på det dom gör - och just dom där i en sluten låda med rumsbidrag borde väl funka - eller tror du 5-7" skulle funka bättre?
Off-axxis är ju rätt bra på dom där tiorna och säkert ännu bättre på vissa mindre element, men dom ska ju delas lågt så då kanske fördelen med mindre element är lite av en "waste"?
Tanken är ju att banddiskanten ska gå rätt långt ner, och nån form av delning kring ungefär 1Khz var väl idén.

Good enough, är bra nog...
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2018/05/15 :  22:54:48  Show Profile Send megalomaniac a Private Message  Reply
Jag ville dela runt där, men dela basarna brantare och diskanten flackare (eller vice versa - s.k Assymetriskt filer) var iaf idén initialt - oavsett om man kör 2 eller 3 10" så får man ju L-padda mer diskanten en aning.
jag ska väl ta och mata in siffrorna och se vad som händer med diverse alternativ.

G1 skulle kunna vara intressant föresten!

Good enough, är bra nog...

Edited by - megalomaniac on 2018/05/16 00:47:20
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2018/05/15 :  22:58:14  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Mitt fel! Har missat att man ska kunna dela AST25120 Aero nere vid 1000 Hz. Funkar det och Dayton basen spelar snyggt dit åt någon stans så går det nog att få ihop :)

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2018/05/16 :  04:11:32  Show Profile Send megalomaniac a Private Message  Reply
Härligt, härligt - då kanske vi har något att spåna vidare på!

Vaknade precis tidigt ur en visionär klarsyn - och se - där stod dom.
I allsköns prakt...

Så "Gå" måste det göra, det är bara hur, kvar, på bästa sätt.

Hade egentligen velat haft "bandare" som gick ytterligare lite längre ner, men då snackar vi flis eller DIY med gigantiska band-drivers.
Som det är nu känns det som att vi får gå på det bäst/passande av OEM i budgeten som nämns.

Det är alltid en fråga om kompromisser, och dessa på rätt ställen, det är jag medveten om.

Så - vart - härnäst?


Good enough, är bra nog...
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2018/05/16 :  17:35:51  Show Profile Send megalomaniac a Private Message  Reply
Tanke: 2.5 vägare kanske är en plan om man använder 2st 10" i dáppolito och en 3:e 10:a nedanför, möjligen mot golvet.


Good enough, är bra nog...
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2018/05/16 :  21:01:17  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Nu ska jag be om ursäkt i förväg för evenetuellt puckat inlägg, men jag minns att "förr i världen" fanns fullregisterelement (från bl.a. Lowther), som kunde låta helt fantastiskt utan att man behövde dela i filter etc. I kvartsvågspipor kunde man få rätt bra tryck med sådana. Är detta inte nåt som är tillgängligt längre?
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2018/05/16 :  21:43:25  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Helt rätt! Det gäller att kompromissa på rätt ställe :)
Om du är sugen på G1an så får vi tänka om lite, för den mår inte så bra att dela under 2000-2200 Hz. Nu vet jag inte vilken 10"are du hamnar på, jag har tyvärr ingen erfarenhet av att spela 10"are upp mot 2000 Hz. Någon som kan tipsa kanske?

Lampuradio. Ett bredbandselement kan nog vara en spännande väg framåt.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2018/05/16 :  22:18:10  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jag har provat beyma AMT med 10", beyma 10mi100 och 10g40 samt aurum Cantus G3N med 18 sound 6nd430. Båda D'Appolito (mtm)

Det lilla bandet och 6.5" vinner över 10" och AMT på typ alla punkter. Låter renare mer samspelt och homogent. Bättre spridning. Lättare att göra filter. Lite lägre känslighet, men det kvittar i hemmiljö.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...

Edited by - PetterPersson on 2018/05/16 22:19:08
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2018/05/16 :  22:40:51  Show Profile Send megalomaniac a Private Message  Reply
10:an i åtanke är länkad och där finns en graf - du kommer förstå konceptetet när du ser DEN grafen.
Dom elelementen verkar vara en bra matchning.

10" Dayton Audio DSA270-8 (ladda ner pdf:en, den är värd besväret!)

lampuradio: Det är en produkt som garanterat har en perfekt applikation, men i det här bygget är estetiken på lådan/möbeln prio 1: Elementen ska vara riktigt bra, passa ihop för simpel delning i sluten låda, och prestanda åtföljs av en viss önskad estetik även där.
Prio 2: det ska låta bättre än bra, och så fullregisters, stor spridning, dynamik, lättdrivna, hög effekttålighet, gratis rumsstöd i åtanke ger sluten låda, element och delningsfilter en bra och rask skjuts. Elementen flyttar lagom mycket lyft när det behövs.
Långt ifrån idealiskt, men precis som sas nyss - det är ALLTID en fråga om kompromisser.
Så få som möjligt desto bättre.

Det skulle nog gå att bygga gigantiska fullregisters planar/ribbons och fylla ut med en array eller feta basar och styra med digital eq och dsp, men den vägen går vi inte nu - det får bli bra som fan, men inte nödvändigtvis SÅ bra =)

Good enough, är bra nog...

Edited by - megalomaniac on 2018/05/17 11:16:30
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2018/05/16 :  22:51:26  Show Profile Send megalomaniac a Private Message  Reply
Rätt - jag valde den andra för att G1 inte följde med lika långt ner.
Applikationen ifråga avgjorde.

Good enough, är bra nog...
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2018/05/16 :  23:04:09  Show Profile Send megalomaniac a Private Message  Reply
Jag ger mig själv en deadline här: För att sporra mig och den det berör.

Om 2 helger - den 25:e maj så vill jag ha en hum om vilka element jag bör använda.

1 Aurum Cantus AST25120 ska kunna funka under 1000Khz tillockmed.
Målet är 2 eller 2.5 vägs simpla men ultimata filter (assymetriska?)

2 Dayton Audio DSA270-8 ser riktigt bra ut.
2st i Dáppolito och möjligen en 3:e nedåt baffeln.

Eller - alternativ som är bättre/mer passande, som jag inte känner till.

En CAD på lådorna ska då presenteras baserad på symmetri och viss akustik. Det blir nog 1+3 varianten avbildad.
Lådorna och allt ska Caddas baserat på behov av volymer och annat kring de fysiska elementen,

OM - ni gurus - tänker, fnyser, ryseeer eller annat - sluta med det och hjälp mig på vägen - det vore guld värt =)

S-theSign

Good enough, är bra nog...

Edited by - megalomaniac on 2018/05/17 02:38:47
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2018/05/17 :  07:57:16  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jag älskar din entusiasm!

Det är lätt att bli förblindad av datablad. Har du byggt högtalare förut? Varför sluten? Har du tänkt på baffelsteget? Har du tänkt på hur mycket bashöjning rummet ger och vad vi uppfattar som neutralt? Måste hgt. vara passiv? Har du tillgång till EQ? Har du mätutrustning?

Vill inte låta negativ, men det finns mycket att tänka på innan bygget sätts igång.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2018/05/17 :  11:08:57  Show Profile Send megalomaniac a Private Message  Reply
*Jag älskar din entusiasm!

Tack - ja ska man göra nåt kan man göra det riktigt, och då måste man engagera sig och fråga och låta det ta tid, och ta rätt beslut.

*Det är lätt att bli förblindad av datablad. Har du byggt högtalare förut?

Ja - och jag byggde med rumsstöd inbakat i designen, alla faktorer beaktade (minus dom jag inte vet något om) och kompromissade ihop (elementplacering mest), vilket gav bra resultat.
2 vägare i golvformat mot vägg.

Finns det bättre 10" för ungefär samma pengar - beaktat användningområdet jag tänkt, och så vidare? Föresten.

*Varför sluten?

Därför att dom elementen med den delningen och rumsstöd i sluten låda borde skapa en bättre symbios med den uttänkta banddiskanten.
(jag tänker att långslagiga sluggers med X-max-deluxe borde bli sega och möjligen ha andra nackdelar, som låg känslighet)

*Har du tänkt på baffelsteget?

Jag känner till det men har inte räknat eller simulerat än.

*Har du tänkt på hur mycket bashöjning rummet ger och vad vi uppfattar som neutralt?

O ja, det är en av de taktiska strategierna. Med sluten låda nära vägg, med responsen i åtanke borde det gå att få ihop det.
Eller har jag fel?

*Måste hgt. vara passiv? Har du tillgång till EQ?

Ja, optimalt vore aktivt med eq/dsp, men så blir det inte.

*Har du mätutrustning?

Ja, lab-kalibrerad mätmic - ECM 8000 men kalibrerad i efterhand.
Bra ljudkort också.

*Vill inte låta negativ, men det finns mycket att tänka på innan bygget sätts igång.

Jo, jag vet - långt mer än man tror - det är ju trots allt ett flertal olika proffesioner, och det är kompromisser och beslut måste tas, det ena påverkar det andra osv osv osv.
Det ska bli en välgjord och bra kompromiss, jämfört med köpehögtalare av hyfsad kvalitet - annars är det ingen större mening att skaffa element som är "dyra" heller.
Bättre än bra, men behöver inte vara världsklass.

---

Tanken - är den god?

Visst, det går att bygga på massa andra sätt, men man sparar en del genom att undvika fler (olika) element och dyra(re) filter om man bygger rätt och smart. Är tanken.

Designen är liksom mer eller mindre spikad, så resten ska lira med den grundidén också. Som lök på laxen.

Jag är hyfsat medveten om att frågan/frågorna inte har något lätt eller enda eller enkelt svar =)

Good enough, är bra nog...

Edited by - megalomaniac on 2018/05/17 11:43:18
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2018/05/17 :  12:02:19  Show Profile Send megalomaniac a Private Message  Reply
Ett alternativt bygge vore väl någon "safe" trippel med lagom bra mindre element, typ en trippel 7" RS180 med en Hiquphon - men det vore väl inte lika roligt kanske? =)

Good enough, är bra nog...
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2018/05/17 :  19:17:33  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Du får gärna kalla mig tjatig, men jag hade funderat på en BMTMB konfig i stället.
Skapa en riktigt bra "stativare" med mtm, stoppa den i dina design lådor
och komplettera med 2-3st 10"are och driv dom med en just plate amp! Tex. Hypex nya
Fusion serie. Allt i sluten låda. Alla tummar upp!!!
:)

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2018/05/17 :  23:06:22  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Bra, då har du koll.

Jag håller med 2A, hade också rekommenderat wmtmw. Jämnare och bättre spridning framförallt. Använd gärna basarna och diskanterna du tänkt, men komplettera med 5-6.5" mellanregister ca 300-1500

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...

Edited by - PetterPersson on 2018/05/17 23:07:04
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2018/05/18 :  11:25:33  Show Profile Send megalomaniac a Private Message  Reply
Ja jag känner till det alternativet och har funderat på det också, många andra alternativ också faktiskt.

Jag skiter i alla prototypiska (extra-dyra) speciallösningar eller superkomplicerade dito, den här gången.
Mest för att det är dyrt och jag vill vara någotsånär säker på att det smakar mer än det kostar (och att jag går iland med slutresultatet, det är därför jag vände mig hit).

En MTM i en topp med en bottendel hade funkat, men då är ju en stativare med MTM och en sub ett smartare val. Ekonomiskt inte minst.
Det har jag redan en komplett blueprint på. Stativare/monitorer.
Visst kan man bygga in i ett kabinett, men det blir inte så.

Nä det blir en golvversion med 4 element och en bra dome istället.
2-sektioner i kabinettet där övre delen är MTM och sluten och den undre är portad, men jag måste räkna och simulera på det, ändå.

Tack för hjälpen - kanske återkommer när jag gjort jobbet och elementen är köpta och/eller CAD klar.


Good enough, är bra nog...

Edited by - megalomaniac on 2018/05/18 11:26:38
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2018/05/18 :  11:32:59  Show Profile Send megalomaniac a Private Message  Reply
ps: Jag hittade några liknande det jag tänkte åstadkomma, igår, med ett Beyma-Horn (band) visserligen - så det verkar gå. Med 3 element.

Jag gillar verkligen designen och varianten på "Trio", som dom heter, men att betala 50 lax för ett kit var inte vad jag hade tänkt mig.






Good enough, är bra nog...

Edited by - megalomaniac on 2018/05/18 12:19:04
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2018/05/18 :  14:31:52  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Härligt med mäniskor som är engagerade och har en fast övertygelse av sin vision :)
Sedan hade nog jag lyssnat lite på vad Petter har att säga också, han är ytterst kompetent.
Hoppas verkligen du återkommer när ditt bygge har tagit fart, alltid lika inspirerande att få se olika konstruktioner.

Jag håller med dig, Pure Audio Projekt är verkligen läckra!

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Malte Ritzén
Starting Member

5 Posts

Posted - 2018/05/30 :  02:03:09  Show Profile  Visit Malte Ritzén's Homepage Send Malte Ritzén a Private Message  Reply
Hej, jag har också gått i byggartankar och snubblade in på Puré Audio Projects sida, de högtalare du visar bild på fanns även en modell med trähorn. Mycket läckert.
Har ingen erfarenhet av Open Bafflehögtalare, någon som kan ge en vink vad som är viktigt att tänka på? Både beträffande val av element och utformning.
Här satt det dubbla 15" + 1st mellanregister/diskant. Är dessa känsliga för vilket rum dom sitter ,behövs dsp osv?

Malte Ritzén
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2018/06/02 :  09:06:36  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Hej Malte!
Ja P A P högtalarna är verkligen läckra:)
Vad man ska välja för element är ju den stora frågan, har inget riktigt bra svar, men kolla denna tråd, där diskutionen har vart uppe :)
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=95582&whichpage=1

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2018/06/02 :  14:28:54  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Du kan ju alltid köpa PAP's egna element så slipper du fundera. http://www.pureaudioproject.com/product/15inch-open-baffle-bass-woofers/

Såvitt jag vet så sitter det enbart ett passivt filter i dem, alltså ingen (aktiv) eq. Har hört dem på mässa och de låter riktigt underhållande och basen lär räcka till för all "normal" musik.

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2018/06/02 14:30:55
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000