HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 dynaco sca35 översyn
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2018/06/11 :  15:14:54  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Har just budat hem en dynaco sca-35 då sonen övertog min.
Förutom transportskador ( bucklig botten) och en trasig säkringshållare
är det i gott skick, byggd av okänd svensk på 60-70 talet. Några få
konstiga lödningar men annars helt ok. Alla rör märkata "dynaco" och
verkar fungera bra. Ett par canton och beatles rubber soul" för stå
för omdömet.

Jag ämnar montera ett EFB kit samt ett IEC nätintag , publicerar gärna
bilder om det efterfrågas.

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2018/06/11 :  16:02:07  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
bilder efterfrågas.










Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2018/06/11 :  21:54:26  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Bilder kommer. Väntar på komponenterna till EFB kortet, skall dessutom fila upp ett hål för IEC uttaget.

Edited by - peterh on 2018/08/19 14:45:18
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/06/12 :  13:24:13  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Härligt retro! Roligt pyssel och jag utgår ifrån att dessa låter riktigt trevligt? Klarar de "moderna" högtalare? Alltså lite lågohmiga med besvärliga fasvinklar.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2018/06/12 :  18:39:45  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Jag har fixat lite med ett par sådana där. Min uppfattning är att det är rätt bra tryck i dem och att slutstegen har förmåga att ge bra resultat i även hyfsat moderna lådor. Som de flesta rörgrejer (eller i princip alla transformatorkopplade slutsteg) är det ju bättre med känsliga högtalare och sådana som inte ger alltför mycket fasfel eller impedansdippar/-toppar. Låter bra? Jag tycker det!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2018/06/12 :  22:34:37  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Mycket är likt i min ST35a förutom några rattar och annat, även jag har skaffat EFB kortet till min "nya" för jag upplevde en förbättring på förra st35an jag renoverade som grädde på moset så skall de kopplas ihop med ett par Altec 604E, det blev visst lite OT.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2018/06/12 :  23:32:18  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Ja, EFB sitter verkligen bra i dessa. Jag har köpt några kort från dave, väntar på komponenter från england.
Första EFB köpte jag från george rennenkamp, och det visade sig vara ett klipp då man ersatte alla burklytar
med små kretskortslytar i samma svep.

Nu har jag byggt ett par kort dokumentation finns på http://tubular-well.se
Så här blir resultatet :

Edited by - peterh on 2018/07/22 19:38:48
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2018/07/30 :  11:06:19  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Ett fint slutsteg med fantastiskt fina järn!
Jag tyckte det aktivt återkopplade RIAA-steget var lite slött, men det kanske går att piffa till det också

Jag byggde mina EFB-moduler själv, men principen är säkert densamma. Effekten höjdes mätbart, och jag upplever att stereobilden vidgade sig. Kanske pga mindre crosstalk mellan kanalerna.
Jag skruvade även bort plattan med de minst sagt minimalistiska högtalaranslutningarna. Och monterade en plastskiva med rejäla anslutningar. Det är lätt att göra reversibelt om man en dag skulle vilja bygga tillbaka allt till original igen. Alla bytta delar lades i en zippåse som tejpades i locket, så dessa följer med till nästa ägare.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=85825&whichpage=1

7199-rören börjar bli svårtillgängliga, men med en mindre mod kan dessa ersättas med andra rör, och EL84/6BQ5 finns ju i mängder (underskattat rör).
Ingångskondensatorn C17 utgör ett Sub-filter med R29. Jag valde att kortsluta detta eftersom filtret ger påverkan även över 20Hz. Men det är en smaksak. Vill man ha det kvar så skulle jag nog sänka detta någon oktav.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2018/07/30 11:12:30
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2018/07/30 :  11:42:15  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Tack för det fina reportaget !
Jag skall snart fortsätta översynen av denna sca-35. Men jag använder rennenkamp/gillespies färdigmonterade modul, som dessutom ersätter alla ellytar i strömförsörjningen.

Edited by - peterh on 2018/07/30 11:44:27
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2018/08/04 :  18:04:49  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Första mätning :
En kanal lämnade 3.5w , ett av EL84 var dött, andra kanalen lämnade 12w
Nya EL84 ( JJ ) gav 16w/kanal bägge drivna. Detta vid strax över 1V på "radio" ingången.

7199 verkar friska.

Nu har jag en tveksamhet ; jag sätter gärna dit ett IEC nätintag. Men jag är lite tveksam till att
fila upp ett hål, vad tycker Ni ? Hålet är oåterkallerligt. Men jag avskyr amerikanske nätkablar som
avlastas med en knut på kabeln.

Jag tänker som nästa steg skura ur den och mpntera dit EFB kortet , så får jag se hur det blir med IEC

Summa hittils : 4 EL84

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/08/04 :  18:39:12  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Personligen gillar jag IEC chassikontakter. Visst, en galvanisk övergång ytterligare, men ack så praktiskt o dessutom kan man fröjda sig med dyra nätkablar om man är lagd åt det hållet!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2018/08/04 :  21:42:33  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag hade nog tillsatt en nätbrunn om det är möjligt än originalsladden som sitter där, jag är inte heller förtjust i avlastade kablar med knuta.

Jag funderar fortfarande på hur jag skall göra med min ST-35 stjärnjord och skyddsjord med rejält avlastad lo-rad kabel som ligger i diverse lådan eller original med EFB. Hoppas att någon kommer med ett vettigt förslag.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2018/08/07 :  11:33:22  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Test av ersättare till 7199, konverteringspluggar samt 2 st GB1252 ( ecf82 ).
Det vanligaste problemet med 7199 är brum, kommer sig av att isoleringen
mellan glöd och katod bryts ner pga hög spänning mellan dessa.
Här är det inget brum, och inte heller ljudskillnad mot de befintliga7199, så dessa behålls.



Edited by - peterh on 2018/08/07 11:46:51
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2018/08/07 :  13:44:47  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
7199 ersättaren, ett GB-1252 ( kvalitetssäkrat 6U8 / ecf82 ) samt en
adapter som tar hand om den annorlunda sockelkopplingen.



Edited by - peterh on 2018/08/07 14:52:36
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2018/08/07 :  22:54:33  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Jag är också lite kluven till att montera IEC-uttag, men har beslutat mig att byta på förstärkare som är
modifierade på något sätt och tänkta att användas i vardagslag.
T.ex.på dessa Mk.III





Men jag har råkat bli ägare till exemplar i perfekt originalskick som jag knappt vågar använda och bara bytt nätlyten
till en Authentcap. Där får den enpoliga strömbrytare och nätsladden vara kvar.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2018/08/07 22:56:22
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2018/08/07 :  23:24:54  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Dynacos i originalskick börjar bli sällsynta. Skönt att någon tar vara på dessa kulturarv. Därför tänker jag
mig för innan jag sätter filen i sca35, har inte gjort det än.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2018/08/08 :  08:03:34  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Häng en IEC-hona på den fasta nätkabeln om man behöver kunna lossa denna. Chassit är det enda man inte kan reversera snyggt till originalskick.
Mina 5..

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2018/08/08 :  09:56:55  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Jag har funderat på en liten låda med IEC intag som man skruvar fast
baktill. Förutom att låta göra en har jag inte hittat någon som "håller måttet".
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2018/08/09 :  10:46:36  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Instabilitet med nya EL84 ( och kanske vissa modeller )
Precis som dave gillespie berättar så är bristen på "screen-stoppers" ett potentiellt problem. EL84 är tillräckligt högfrekventa och har högt nog Gm för att långa tilledningar skall verka som LC kretsar.
Detta avhjälps med resistiva tilledningar som har stora nog förluster för att stoppa självsvängningar. S.k. Screen-stoppers, det räcker med 100 - 1000 ohm men de skall vara rent resistiva. Massamotståns !
Här är en bild på sca35 med nya JJ EL84


Screen stoppers kommer att monteras !
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2018/08/11 :  17:19:51  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Nu med screen och grid-stoppers monterade ( 120ohm resp 1.2k )
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2018/08/12 :  23:15:38  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Det tar sig :-)
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2018/08/13 :  18:35:52  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Gamla ellyter demonterade och kablar uppmärkta.
Gillespies monteringsanvisning håller samma höga klass som
Dynacos !
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2018/08/13 :  18:38:30  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Lite kablar fick bytas, och en del lödningar var en aning , klumpiga.
Här är i alla fall EFB kortet monterat
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2018/08/13 :  18:41:11  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Koll att B+ inte är kortsluten, och att det "ser rätt ut".
Ström påslagen ( det finns ju säkringar ) och mäta "bias", den skall
justeras in till 0.27V, man har mätmöjlighet för varje kanal men bara
en justering. Så man behöver fortfarande matchade rör


Edited by - peterh on 2018/08/13 18:42:17
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2018/08/13 :  18:44:51  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Gamla rester som skall slängas !


Nästa är montering av IEC intag, här har jag en plan :-)
Jag skall kunna montera ett IEC utan att behöva såga upp hål!
Dessutom kommer det att bli en säkring per fas.
Fortsättning följer.
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2018/08/15 :  16:18:41  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
IEC monterat, dessutom har jag fått plats med dubbla nätsäkringar.
Enda åverkan är 2 3mm hål.
IEC uttaget är lite unikt, själva brunnen sticker ut utanför flänsen, baksidan med kontaktstiften sitter i en kloss , endast kablarna sticker in i förstärkaren genom hålet efter det tvåpoliga nätutgången. Dessa utgångar ligger i papperskorgen !



Sett underifrån :


De dubbla säkringarna där den andra sitter i det gamla hålet för nätkabeln :
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000