HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Pix - Dynaco SCA-35. En gentleman i ny kostym
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2011/12/19 :  21:37:14  Show Profile Send pix a Private Message  Reply


Jag har piffat upp en gamal klenod och testat lite nymodigheter som jag tänkte visa här.
"Patienten" är Dynacos minsta integrerade rörsteg SCA-35.
En liten PP-krabat som enl. databladet skall lämna 2x17W via 4st EL84 rör
Häng mee!
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2011/12/27 19:07:04

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2011/12/19 :  21:57:23  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Utseendet säger jag inte så mycket om.
Det är ju trots allt en smaksak vad som är snyggt, eller inte
Men när det kommer till komponentkvalité, och då framför allt utgångstransformatorer, så är det svårt att hitta bättre saker än gamla Dynaco rörsteg. Så bra är de faktiskt!

SCA-35 är det minsta integrerade rörsteg som David Hafler (Chefs konstruktör och VD på Dynaco under de "gyllene åren" på 60-talet) tog fram.
Det är ingen effekt-best, utan en litet push-pull steg på 2x17 Watt
Detta visade sig vara en aning optimistiskt och 2 x 12 Watt vid 8 Ohms last, visade sig vara närmare sanningen.

Slutsteget är uppbyggt runt en 7199 pentod/triod som ingångsrör/splitter samt ett par EL84 som utgångsör per kanal
EL84 orna är UL-kopplade via 25% tappar till Dynacos Z-565 push-pull 8K Ohms (A-A) utgångstransformatorer

Förstärkatren innehåller även ett phonosteg med en ECC83 dubbeltriod per kanal (2 trioder). Detta steg är byggt enligt 60-talets standard med hög förstärkningsrör (praktisk A ca 70ggr) och RIAA-korrektion i återkopplingsloopen. Dock använder jag mitt Phonosteg "Ongen" http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78883 som är lite vassare

/Pix




"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2011/12/20 07:31:22
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/12/19 :  22:40:27  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Vad kul Pix! Dina bildreportage är alltid så välgjorda och inledningen ger en löftesrik försmak. Jag lutar mig tillbaka och hänger mee.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2011/12/20 :  07:49:43  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tack FForsman
Det handlar inte om ett helt nybygge utan en liten uppfräshning (och med lite små trix) så det blir väll en korttråd

Det är ju lätt att tro att det nya alltid är bättre.
Ofta pga det (minst sagt) mediokra utseende på gamla 50-60 tals grejer. Men Jag tror att konstruktörerna då hadde en viss fingertopps känsla för vad som var viktigt för att det skulle låta riktigt bra.
Bristen på komponenter gjorde att man tvingades förstå och nyttja även komponenters strö-egenskaper.

T.ex räknade Peter Walker (Quad) med den strö-kapacitans som bildas mellan DC-spärr-kondensatorn mellan driver och utgångsrör, genom att placera denna platt direkt mot chassit. Något som bidrar till att han lyckade få dessa steg stabila.

Quad II är ju ett exempel på en extremt minimalistisk konstruktion, där varje komponent ifrågasatts, men där man ändå lyckats skapa en synerligen välljudande apparat genom att ha koll på mer än det uppenbara, och att få helheten att lira tillsammans

Även om David Haflers design är en generation yngre (60-tal) än Peter Walkers (50-tal), så finns en och annan smart idé gjömd även här.

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/12/20 :  08:55:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag skriver gärna under på det du säger ovan! Folk var inte dumma i huvudet förr, tvärtom!


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2011/12/20 :  13:44:23  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Pix is back

SCA35 å Stereo35 bär med sig lite från monotiden å tidiga stereo inspelningar.
Det är bla därför effekten inte räcker till för att driva 2 kanaler fullt ut.
Dom räknade stenhårt på effekt per $, hållbarhet och komponent optimering.
Dessutom har man 60Hz nät i US.

Låter man ordinarie katod resistor till slutrören sitta kvar så fungerar den ena kanalen som en enklare stab till den andra om man skulle köra dom som mono steg med en kanal till drivning.
Det är dock inte att rekommendera att göra så praktiskt å driva steget mot klippning.

En stabbad flytande bias med en 337/kanal är en väg att gå.

Det är intressant att du tar upp UL tappningen.
43% tappning får man skylla på 6L6 lite grand.
Det har blivit lite av en standard å det är inte så många som vet varför.

Det är dock viktigt att ha rätt tappning till rätt rör.
Jag har provat många olika trafos å vissa rör passar bra till 23% medans 6L6 funkar bättre med 33-43% UL tappning.

Dynaco har 23% på z565 men vad är det för tappning på föregångaren A410?

Jag skulle vilja ha en trafo med 3 olika tertiär (stavning?) lindningar för att kunna prova lite olika kopplingar.

Det blir spännande å se vad du har för renoverings plan.
Jag följer tråden med stort intresse

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2011/12/20 :  18:09:16  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tjena Blomman!
Jupp, det är ju skitväder ute, så vad gör man
SCA-35 är en liten och delikat förstärkare. Dess tjusningen tycker jag ligger i att den är så enkel och nätt.
Inget som är "over the topp" överdimensionerat, eller biffigt
Spelar man lättdrivet så behöver man ju inte ett kraftwerk att driva burkarna med

Att det går att vara smart i stället för att fläska på med effekt har bla David C Gillespie visat i sin artikel om en fixed katod bias kopplad till B+
http://www.audioregenesis.com/efb/EFB-Technical-Description.pdf
Något som jag tänkte återkomma till senare i tråden

Bernt,
quote:
Jag skriver gärna under på det du säger ovan! Folk var inte dumma i huvudet förr, tvärtom!


Jag har själv tidigare suttit många år som elmekanikkonstruktör av en del snabbt flygande manicker, och man slås då av hur genomtänkta kunstruktioner man faktiskt lyckades åstadkomma förr. Trots frånvaro av 3D-cad, och simuleringsverkryg och alla de verktyg som supportar i dag. Eller rättare sagt, jag tror man var tvungen att tänka lite längre, just på grund av att man inte hade den support man få i dag.
Nåja, tillbaka till topic..

Då denna Dynaco stått orörd (kallt och fuktigt) i många år räknade jag med att det fanns mycket som tagit stryk genom åren.
Jag vet av erfarehet att bara stoppa i pluggen i väggen skulle vara i princip som att spela på lotto..



En expolderande elektrolytkondensator är något man bör undvika om man kan Så därför mjukstartar jag alltid först gamla rörförstärkare med en sådan här:



Det brukar då vara ganska enkelt att hinna med och mäta att allt står (hyffsat) rätt till.
(I denna förstärkare saknades tom vägg-pluggen på förstärkaren, så jag visste inte ens om det var en 220 eller en 110V apparat.)

Jag kunde ganska fort konstatera att två av EL84 (ett per par) orna drog nästan dubbelt så mycket ström som tvillingen intill. Dessutom blixtrade ett av ECC83orna blått som en polisbil ute på razzia.
Men förutom detta, så statade allt upp lugnt och snyggt

/Pix







"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2011/12/21 18:07:54
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2011/12/20 :  18:41:46  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!


Du får vänta till nyårsafton.
Då är det bara å braka på full kräm

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2011/12/20 :  18:43:59  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Efter detta konstaterande, beslutatde jag mig för att mäta upp rören i min rörprovare:



Denna visade att EL84orna var något missmatchade, men att de inte alls var i så farligt skick som jag först befarat.
Min rörprovare mäter riktig (AC) transkonduktans
Den blåblixtrande ECC83an hade dock sett sina bästa dagar och fick flyga vidare till rör-himlen..

Jag befarade även att orsaken till varför förstärkaren påvisat en så enorm missmatch mellan EL84a paren map (DC) arbetspunkt, fanns att hitta i Dynacons gemensamma bias-restor:
R42 i detta schema:
http://www.quadesl.com/schematics/sca35b.jpg
nackdelen med denna koppling är att om några av rören förändras (matchningen glider isär) så kommer det svagare av rören få jobba ännu hårdare, och åldrar på så sätt ännu fortare

Jag kan dock konstatera att AC transkonduktansen är förhållandevis samlad i quaden, men att DC transkonduktansen (arbetspunkten) sprider. Vilket i sin tur betyder att denna quad kommer att ge mig problem med Dynacons gemensamma katodbias.
Även om quaden skulle vara användbar just nu, så skulle det svagaste av rören få slita hårt, och ta slut betydligt fortare än de övriga

Många vill gärna hävda att Dynaco (även Quad II) sparat in på en separat katodbias-resistor per rör, av ekonomiska skäl, men läser man David C Gillespies artikel (länk ovan) så fanns det en tanke bakom den gemensamma katodbiasen för samtliga utgångsrör. Mer om detta senare

/Pix







"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2011/12/20 19:32:00
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2011/12/21 :  10:18:49  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Förstärkaren var initialt lite nergången och en uppfräschning var på sin plats.

Jag valde att inte plocka ner steget i sina minsta beståndsdelar, utan att nöja mig med att plocka bort de större delarna.
Man kommer ganska långt med tops och någon kemikalie som löser smutsen.

Under kåpan hade steget en lite kladdig hinna, blandad med ett tjockt lager grått damm. Kanske har steget någon gång i tiden tillhört en kedjerökare, vad vet jag?
Denna hinna visade sig inte gå att avlägsna med varken IPA (isopropanolalkohol), T-röd eller acceton, så slutligen kom thinnerdunken fram...

Man får dock vara väldigt försiktig var man applicerar thinner, då denna löser många plaster och färger, om den hamnar på fel ställe

Front, bak-panel och alla rattar demonterades och tvättades rena med mjuk svamp och yes diskmedel, för att inte oavsiktligt tvätta bort mer av det redan lite flagnade screentrycket.

Alla gamla spruckna och torkade gummidetaljer som kabelgenomförningar, gummitassar mm byttes ut mot fräscha dito, och även vissa lödningar bättrades efter en visuell granskning av kretskorten med lupp.

Nätkabeln var avklippt, men då jag elektriskt tidigare konstaterat att detta var en 220V-apparat som säkert går att starta upp med nätspänning, så monterades en ny sladd + plugg

Redan här måste man börja fundera lite vad man vill åstadkomma med renoveringen.

Är ambitionen 100% originalskick, eller kan man tänka sig minde avsteg, för att få en så tekniskt bra förstärkare som möjligt?

Jag tycker det är synd när man totalt sågar sönder en fin gammal förstärkare (som fö. är väldigt bra och välkonstruerad). Uppskattar man inte den gamla charmen, så är det kanske bättre att sälja den vidare till någon annan, och bygga sig en helt ny förstärkare med nya delar.

Samtidigt finns några saker som måste vägas in här.
Rent praktiskt är Dynacons högtalarterminaler varken acceptabla ur säkerhetssynpunkt, eller för rent praktiskt användande. Man kan med nöd och näppe ansluta en tunn telefonsladd, och även då, finns risk för oavsiktlig kontakt med chassit. Anslutningarna är små (ca 3mm) skruv, som ligger bara några mm från chassit. Skallen på dessa skruvar är så små, och plattan dessa sitter på, är så vek, att man kan inte dra åt skruven ordentligt, Så man kan inte vara säker på att högtalarsladden sitter fast ordentligt. Att ansluta moderna hogtalargafflar är omöjligt. Dessutom vill jag ha lite mer isolationsavstånd till chassit ifall en kabel skulle hamna lite snett

Topp-kåpan hade genom åren fått en och annan buckla, vilket vore önskvärt att ta bort, då man ju gärna vill ha en snygg rör-förstärkare ståendes synligt på bästa plats i vardagsummet (få saker är ett så bra mingeldiskusionsämne som gamla rörförstärkare när man får hem vänner och bekanta). Den lite röd-bruna original-färgen på kåpan hade även märken, mindre repor och var lite missfärgad.

RCA-ingångskontakterna såg väldig ärgade och slitna ut. Det var kanske inget större fel på kontakterna i sig, men de behövde fräschas upp rejält. Tyvärr sitter dessa väldigt tätt monterade, varför de WBT-kopior jag använder har lite svårt att få plats intill varandra.
Åter igen, man överdimensionerade inte så mycket på 60-talet, som vi gör i dag

Detta var saker som jag kände att jag måste göra något åt, för att förstärkaren skulle vara praktiskt användbar för mig. Det är saker där jag kände att jag får släppa på kravet att behålla originalskicket. Dock är alla de modifieringar jag gjort, reversibla. Och varje liten del som är bortplockad har jag sparat i en liten zip-påse tillsammans med schemat på förstärkaren
Jag ville dock inte göra någon mekanisk åverkan (borrning eller sågning).

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2011/12/21 20:49:51
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2011/12/21 :  13:34:56  Show Profile Send matta a Private Message  Reply
kedjerökare... är nog troligt. Skall bli kul att följa detta.

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2011/12/21 :  18:01:03  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Hejsan Mats!
Kom ner och lyssna i stället
(Hoppas du förlåter mig för vad jag gjort med förstärkaren )
För er andra, Mats var en tidigare pappa till denna burk

Dynacos högtalarterminaler består som sagt av 4st små, små veka skruvar per kanal.
Dessa utgjorde då jord, 8 resp. 16 Ohms tapp, samt en byglingsmöjlighet för att ansluta en centerhögtalare (Dynaco var mao 30år före hemmabio folket med detta ). Jag ville som sagt inte såga sönder något i chassit, utan var förpassad till de två små rektangulära uttag som redan fanns på chassits baksida.

Då jag inte är något fan av hemmabio (dvs inget behov av centerhögtalare) så tyckte jag det räckte med enbart jord 8 & 16 Ohms-anslutningarna, dvs tre anslutningar per kanal.
Detta skulle ge lite mera plats att rymma morderna högtalargafflar

Jag började med att tillverka denna platta i 12mm akryl:



De två yttre kon-försänkta hål-paren matchar dynacons fästhål från de gamla högtalarkontakterna. Och de mittre tre hål-paren är för högtalaranslutningarna.
Dessa är 4mm genomgående hål, samt en 5,9mm försänkning halvvägs genom plattan

Därefter tog jag vanliga (billiga och bra) polskruvar, och plockade bort isoleringsbrickorna.
Kvar blev själva skruvdelen, med en naken metallgänga
Isoleringsbrickorna behövs ju inte, eftersom själva monteringplattan är av isolerande plast.
Utan dessa isoleringsbrickor finns lite mer spelrum att rymmas på den lilla ytan

Metalldelen på polerna består ju av en M4-gänga och ovanför denna en planad del (rotations-nyckling) med dimensionen 6 x 4mm.
Denna pressades då i 5,9mm hålen i monteringsplattan mha pelarborrmanskinen.

Polerna sitter nu bergfast presspassat i hålen, vilket ger en mycket stum montering i monteringsplattan, utan risk att kunna börja rotera när man vrider år skruvanslutningspolerna

Resultatet blev så här:



/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2011/12/21 :  18:36:11  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
najs!

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2011/12/21 :  20:48:42  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tack Mayday

Så här ser terminalen ut monterad i chassit och på plats på tv-bänken



Jag använder Zu-Audio libtec kablar med väldigt grova koppargafflar, så ena högtalarkabeln ansluts underifrån, medan den andra kommer uppifrån

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2011/12/21 21:09:55
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2011/12/22 :  08:13:32  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
RCA-kontakterna på Dynacons baksida, var minst sagt nergångna.
Mycket kraftigt ärgade och missfärgade på kontaktytorna, vilket inte var möjligt att tvätta bort med IPA.
Jag övervägde först att tillverka en helt ny panel med nya moderna RCA-kontakter, då dessa gamla helt enkelt inte gav kontakt med mötande RCA-don.
Men det som slutligen fungerade var att använda en sk. "glasfiberborste" av denna typen:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=80-713-08
Denna typ av borste är just avsedd att rengöra kontaktytor från oxider och smuts.

Plattan som RCA-kontakterna sitter monterade på är förvisso väldigt vek. Men till skillnad mot högtalaranslutningarna belastas ju inte denna på samma sätt, så jag behöll allt original, efter demontering och rengörning.

Topp-kåpan var som sagt både lite bucklig, skev och repig.
Då denna är tillverkad av en ganska mjuk järn-plåt, var det dock möjligt att knacka ut alla defekter med en karosserihammare och ett smidesstäd.
För att få bort repor och andra defekter lades sedan ett par lager primer,slipning, och slutligen ett par lager färg.

Jag sökte länge efter Dynacos lite röd-bruna original-nyans, men hittade inget som var i närheten. Därför valdes en diskret grå nyans i stället.
Fö är det ju lite svårt att säga vad som är original nyansen på en så gammal sak, efterssom dessa ofta förändras under så lång tid.
Jag har t.ex 4st Quad II steg. Samtliga har olika nyanser.
Allt från en neutralt grå (ungefär som denna toppkåpa till en nästan brun/grön nyans). Två av dessa har serienummer som är relativt lika, och är mao tillverkade under ungefär samma tidsperiod. Ändå har färgen divergerat mycket, vilket antagligen beror på vilken miljö dessa befunnit sig i, och hur de sköts
Det kändes ändå som den sobert grå nyansen var ganska tidstypisk för ett 60-talssteg, så den fick det bli

/Pix



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/12/22 :  18:52:17  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
I en annnan Dynamite-tråd skrev jag en kort kommentar om det Dynaco-försteg som den god ereVintage förärade mig. Det ska bli intressant att se vad du gör med den här apparaten, vilken till vissa delar påminner om mitt försteg.

Tillägger: Om du vill snygga upp men behålla den så nära originalet som möjligt kanske det finns nya mösnterkort att köpa.

Edited by - soundbrigade on 2011/12/22 19:02:09
Go to Top of Page

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2011/12/22 :  19:40:37  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message  Reply
Vart har du köpt polskruvarna?

Dom ser ut att kunna passa ganska bra i mitt GAS Granson, varsorginal skruvar är lite små för mina gafflar..

Mvh Klas

www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2011/12/23 :  10:58:39  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Hej Magnus
Jo, jag vet att det finns nyproducerade utbytes delar till Dynaco från USA. Till och med kopior av transformatorerna lindas numera, vilket säger lite om hur bra de faktiskt var
(Jag tror för övrigt jag har ett par nya Dynaco Mk III mönsterkort liggandes någonstanns om någon är spekulant)
Men jag har en ambition att "göra något av inget", om du förstår vad jag menar . Jag försöker så långt det går att använda -för mig, tillgängliga delar, eller tillverka dessa själv.

Hej Klas
"Bra o ha lådan" det är alltid min "first supplier"
Men jag skulle gissa att ELFA har något motsvarande

Jag använde som sagt min pelarborrmaskin för att press-passa 6mm delen i 5,9mm hålet.
Det funkade perfekt då man kan styra polskruven med en 4mm (-bak o fram vänd) borr i chucken (polskruven har ju en 4mm hona i toppen). Styrningen gör så polskruven pressas väldigt rakt och fint ner i 5,9mm hålet i plattan

Även om jag hade en viss miss-match bland mina EL84or, så ville jag ändå provköra steget. Jag kopplade på en 8 Ohms resistiv last på högtalarutgångarna, anslöt signalgeneratorn och kikade på utsignalen med oscilloscopet. Allt så fint ut, men steget började klippa redan vid ca 12 Watt, dvs betydligt tidigare än vad jag väntat mig.
För övrigt såg signalen ren och fin ut.
Glad i hågen anslöt jag steget till mina Tricolumn-högtalare och förväntade mig strömmande välljud..
Men ljudet var dovt och mullrigt.. något var fel
Upp på mek-bänken igen, och ny test med resistiv 8 Ohms last. Allt funkade perfekt...
Det visade sig att något av EL84orna oscillerade (själv-svängde) med högtalarkablaget anslutet, men ej med en resistor direkt på terminalerna
En sk. "Grid stopper-resistor" på 400 Ohm (icke induktiv) monterade direkt på sockeln (i serie med rörets galler) till varje EL84, därefter gjordes ett nytt prov med högtalarna.



Nu funkade allt som tänkt, och steget spelade faktiskt musik (även om det fanns ett störande surr i högtalarna...)
SCA-35 är ju från en tid när halvledarna precis börjat ersätta rör, och var säkert en av de första apparaterna med kiseldioder i likriktningen.
Dioder som likriktar AC ger alltid en viss spänningsspik när polariteten växlar genom dem, dvs 100Hz.
Denna spik har extremt branta flanker och kan därför ge sk. "spurioser" (multippla spikar), långt upp i frekvensbandet.
Jag valde att ersätta Dynacons två original dioder med fyra st BYV-28 vilket är en sk. "soft recovery" diod. Dvs den har en mjukare läkning efter växling av polariteten, och därmed skapar den inte så kraftiga spikar.
Dioderna jag använde var specade för max 800V, varför jag alltså fick montera två i serie per fas. Dessa är här isolerade med en PVC-slang då det är väldigt höga spänningar som ligger väldigt nära chassit (safety first!).



För att ytterligare dämpa dessa-diod spikar, monterades en sk "snubber diod" parallellt med dioderna.
Jag valde först ett par RIFA papperskondensatorer på 100nF/1000V för detta, vilket senare skulle visa olämpliga (Kabang!.. ). Jag ser inte någon möjlighet att p-p spänningen över dessa kondensatorer skulle ha överstigit maxspänningen 1000V, så det tolkar jag som att dessa spikar (som till stor del gått genom kondensatorerna) innehåller så mycket energi, att de helt enkelt slagit hål i kondensatorn, som då expoderat. Dessa ersattes då med 22nF/3000V keramiska kondensatorer.
Nu var steget så pass tyst att man fick lägga örat alldeles intill högtalaren för att uppfatta något missljud (utöver musiken då förstås).

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2011/12/23 16:29:07
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/12/23 :  13:08:02  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Hej Lars,
Det du berättar indikerar att du kanske har extremt "sk-tig" nätspänning. Dessa problem har inte visat sig hos mig, vare sig det gällt SCA-35 el. ST-35. Eller har du ett måndagsex eftersom du också råkat ut för självsvängning? Trevlig förstärkare!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2011/12/23 :  16:46:08  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Hej Lars
quote:
Det du berättar indikerar att du kanske har extremt "sk-tig" nätspänning

Jag betalar ju för grön el..
Fan, lurad igen!...
God jul på dig ReVintage!

Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/12/23 :  17:56:37  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
God Jul själv!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2011/12/24 :  08:35:58  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
SCA-35 har som sagt en gemensam (95 Ohm) katodbias för samtliga 4 EL84 (AC-shuntad via en 100uF/25 kondensator till jord).

Enligt schemat skall denna ge en DC bias på 14 Volt dvs en tomgångsström på I = U / R = 14 / 95 = 147mA
Detta är ju tomgångsströmmen för samtliga 4 rör, så varje EL84 har en DC katodström på ca 37mA

Varje EL84 utvecklar då dryga 13-14 Watt, vilket redan det är ganska tufft för detta rör

Detta förutsätter då dessutom att samtliga EL84 är perfekt matchade, och fördelar tomgångsströmmen exakt mellan sig.
Jag har ju redan konstaterat att mina 4 EL84 inte är perfekt matchade, utan har en viss spridning.

Med den gemnsamma katodbiasen skulle detta betyda att vissa av mina rör skulle utsättas för en arbetspunkt där de skulle utveckla mer än det redan höga effekt-uttaget.

Tyvärr är det dessutom så att det är det redan svagaste av EL84orna som sulle pressass ännu hårdare, och därmed ytterligare åldras och sprida matchningen.
En ond cirkel.

Jag nämnde David C Gillespies artikel längre upp i denna tråd.
En mycket läsvärd text om Dynacons -ibland kritiserade, gemensamma katodbias.
En artikel som jag tycker alla borde läsa, även om man inte har en SCA-35.

Jag kan i korthet summera vissa bitar.

Vid en första anblick kan den gemensamma katodbiasen ses som en ekonomisk besparing från Dynaco. David Hafler hävdade dock att det fanns andra aspekter, och att den gemensamma biasen faktiskt ser ut så för att sänka distorsionen i förstärkaren.

I David C Gillespies artikel kan man läsa hur han verifierar detta, men bara i vissa speciella fall!.

David konstaterar bla att SCA-35 har en förhållandevis vek nätdel som orsakar B+ svack, när bägge kanalerna lastas hårt samtidigt. Men att den vid en hård belastning av enbart en kanal, får det andra rörparet att agera som en shunt regulator ab B+.
David konstaterar även att Z-565 utgångstransformatorerna lastar EL84orna aningen hårt, och att de därför fungerar bäst med en fixed bias.

Slutsatsen i Davids artikel är att SCA-35 fungerar bäst med en fixed bias men som ändå bör kompensera för varierande B+.
Detta är något som varken en ordinär katodbias, eller en ren fixed (separat neg spänning på gallret) kan skapa.

Dock poängterar David att fortfarande måste EL84orna vara snävt matchade

Det enklaste i mitt fall hade ju ifs varit att hosta upp slantar till en ny matchad quad (helst NOS) EL84, men jag ville först testa att köra med det jag hade hemma.
Varför ett litet biaskort plockades ihop på en experimentplatta och monterades:



Kortet innehåller en "sence" (avkännings) - resistor per rör (4st), där jag gonom att mäta spänningsfallet kan se tomgångsströmmen per rör

Efter dessa en ballanspotentiometer per rör-par (2st) där jag kan ballansera tomgångsströmmen mellan respektive EL84-par.

Slutligen en katodresistor per kanal (2st) och en AC shuntkondensator per kanal (2st)

De senare kondensatorerna valde jag för jag ville prova att separera respektive kanals bias helt, och kunde alltså inte använda Dynacons original kondensator. Jag gjämförde också värdet på denna kondensator med vad andra motsvarande konstruktioner använde, samt räknade lite på den LF punkt det AC filter som ju faktiskt en AC shuntad katodbias är.
Och kom fram till 220uF

Nu var det ju så att den tidigare biasen (14V) var inte bara en gemensam potential för samtliga EL84 katoder, utan även en spänning som David nyttjade för att lyfta AC-glöden över jord (via en balanspotentiomeneter).
När jag nu inte använde den ursprungliga biasen, var jag tvungen att lyfta AC-glöden på ett annat sätt.

Jag kopplade då en enkel spänningsdelare mellan B+ och jord och nyttjade Dynacons -nu lediga original bias-shuntkondensator att avkoppla den nedre resistorn. denna spänningsdelare drar nästan ingen ström och sänkte ytterligare bruset från förstärkaren



God Jul!
/Pix


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2011/12/25 :  06:55:41  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Önskvärt vore ju att kunna justera samtliga EL84or individuellt, men det viktigaste är ju att paren i respektive kanal är matchade.
En stor missmatch mellan kanalerna kan säkert spöka till bl.a stereobilden, men en missmatch mellan faserna i respektive kanal ger en mycket o-trevlig övergångsdistorsion (höga dist-övertoner) men även en o-symetrisk signal-form, vilket även kan ge låga dist-övertoner.

Jag använder två stycken multimeterar anslutna över de serie resistorer jag nämnde ovan (sense-resistor), och mäter spänningfallen över dessa



Vill man räkna ut tomgångsströmmen genom respektive rör görs ju detta enkelt med Ohms lag:

I = U / R

Men vad som är intressant är ju enbart att trimma så man har samma värde på respektive rörpar, dvs att dessa har samma tomgångsström



Det diskuteras ju flitigt om klass AB vs. klass A förstärkare.
Utgångssteget i Dynaco SCA-35 är ett klass AB-steg, men som jobbar i klass A upp till ca en Watt, därefter övergår det i klass AB

Man kan utöka detta något (om man vill pröva det lite mytomspunna klass A i större omfattning), genom att öka tomgångsströmmen (dvs sänka biasen). Dock slår man då direkt i max-effekt taket för EL84orna, vilket betyder att man först måste sänka Anod-spänningen.

Detta i sig, kan dock ge en arbetspunk som kan vara mer olinjär för röret, och man har då kanske tom ökat distorionen i stället. Och dessutom har man rejält sänkt förstärakrens verkningsgrad och uteffekt.
Visst bör man prova, men jag tror man måste se hela förstärkaren som en helhet, och man skall nog inte förutsätta att klass A alltid låter bättre än klass AB

Om någon anna testat klass A i en SCA-35 så är jag nyfiken på resultatet

/Pix


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2011/12/25 15:15:16
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2011/12/26 :  08:38:57  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Dyncaco SCA-35 originalkoppling med EL84ornas katodbias:



Katodbias med ballanspotentiometer mellan respkteive fas samt en avkänningsrestor per rör (sense resistor)



Jag tillbringade några dagar ned att lyssna och gjämföra dessa två kopplingar, och det är ljudmässiga skillnader.
Naturligtvis. Detta är ingen rättvis gjämförelse , då Dynacons originalkoppling förutsätter en nogrann matchning av samtliga fyra EL84orna, medan den senare kopplingen tillåter en ballansering av rörparen viklen sänker distorsionen. Med noggrant matchade rör är det inte alls omöjligt att David Hafler skulle har rätt, och att Dynacons enklare originalkoppling skulle vara den bästa av de två

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2011/12/26 09:28:04
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2011/12/26 :  18:44:41  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Givande läsning! Följer tråden med stort intresse .

DIY och rör.
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2011/12/26 :  20:45:03  Show Profile Send Thzar a Private Message  Reply
Fisher X100a slutrörskoppling om jag inte minns fel är densamma som ovan.Tidigare bildrepotage om den.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000