HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 CNC fräsa låda till basreflex - exotiska förslag
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jaste
Member

106 Posts

Posted - 2019/02/27 :  12:47:31  Show Profile Send jaste a Private Message  Reply
Hej!

Ska ge mig på mitt första bygge på många år och kommer bygga dessa

http://projectgallery.parts-express.com/speaker-projects/mini-j-two-way-bookshelf-speakers/

pga BRL:s rea på basarna och att det inte finns plats för några större byggen just nu.

Till saken hör att jag har tillgång till en cnc fräs och tänkte att då kanske man kan unna sig något mer avancerat i lådväg. Ska hela insidan fyllas med pyramider som sprider ljudet i lådan, eller ska alla väggar svänga fram och tillbaka som mellanlagret i wellpapp? Har ni några kul ideér som dessutom iaf rent teoretisk hjälper till rent ljudmässigt (förväntar mig inte att höra nån monsterskillnad) så tar jag gärna emot förslag!

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/02/27 :  15:25:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Har du sett HFLS1?

http://www.hififorum.nu/artiklar/hfls1/artikel.html


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2019/04/01 :  07:19:34  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Jag tycker fortfarande stackad plywood är väldigt häftigt (trans lam). Då kan man också bl.a. göra reflexporten till en del av kabinetter. En annan sak jag själv tänkt experimentera med framöver är att dra fast baselementet med gängstav eller liknande bakifrån (i stället för med skuvar i flänsen som vanligt).
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2019/04/04 :  19:55:51  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Bikakemönster på insidan för styvare väggar. Om du gör dem riktigt djupa lär du bryta upp stående vågor. Fäst elementen med rampamuff.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

jaste
Member

106 Posts

Posted - 2019/04/05 :  20:40:36  Show Profile Send jaste a Private Message  Reply
Ja bikakemönster funderar jag också på. Har fått en del 23mm björkplywood gratis från jobbet så funderar på att fräsa ut ett bikakemönster och sen gjuta något dämpande i groparna, kanske gå ner så skivan är kring 15mm på de tunnaste ställena och sen gjuta i ca 4mm av nått?
Go to Top of Page

jaste
Member

106 Posts

Posted - 2019/04/05 :  20:42:35  Show Profile Send jaste a Private Message  Reply
En annan tanke är att fräsa ut en del av väggarna, gjuta i något typ silikon och sen fästa en tunn plåt på silikonen, en version av cld dämpning?
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2019/04/06 :  12:17:46  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
23mm birch ply låter inte helt fel.
Det finns en del på nätet om att forma kabinettet i droppform som t ex B&W gör för mellanregistret.
Go to Top of Page

jaste
Member

106 Posts

Posted - 2019/04/06 :  18:02:33  Show Profile Send jaste a Private Message  Reply
Ja nån sån mer avancerad form är ju roligare men tyvärr måste jag tänka på den totala storleken av högtalarna för att de ska få komma till användning i vardagsrummet.
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2019/04/10 :  23:11:40  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Isobarik! Halva sizen, lika roligt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000