HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Tandberg TT5000 - tillbaks från avgrunden..
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/04/04 :  20:16:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
För ett tag sedan snubblade jag över en Tandberg TT5000 när jag var på tippen, jag skrev om det här.

När vi nu behöver en spelare till vår analoga rigg på DIY-träffen så känns det inte mer än rätt att ge den gamla spelaren en chans. Så igår påbörjades en renovering som måste gå med ljusets hastighet om jag skall hinna klart. Men, skam den som ger sig!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/04/04 :  20:28:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Just nu är spelaren ur plinten....




Jag har gjort rent tallrikslagret...





Det var rätt mycket gammal koksad olja så jag gjorde rent och har haft i sinterlagerolja, som det skall vara i ett sinterlager.
Och NEJ, symaskinsolja och motorolja är INTE sinterlager-oljor.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/04/04 :  20:34:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Motorn har varit i sina beståndsdelar den också...







Efter att ha rengjort lagerbockarna och lagren ordentligt så såg jag till min glädje att det ligger filtringar runt lagren. Det gör att man kan ösa på mer än bara en droppe och att lagret får kontinuerlig smörjning. Så det östes på en del olja där för att den skall hålla lika länge till!




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/04/04 :  20:38:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Motorn kom ihop så fint...



Och jag hann provköra den innan en RIFA konding som används som kommuteringskonding och gnistsläckare gav upp.



Jag tog bilden på kondingen innan jag kopplade in och provkörde för jag tyckte inte att den såg så där bra ut. Nu är den inte lika fin längre...

Jag behöver förresten en 0,047uF-250V X2-konding om någon skulle ha en liggande drällande.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/04/06 :  09:27:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det blev en ful-lösning på kondensatorproblemet för att komma vidare.

Två 0.1uF X2-kondensatorer i serie blev 0.048uF när jag mätte dem så nu snurrar motorn fint igen.



Nu väntar jag på en rem så att jag kan provspela. Undrar om lite gammalt band skulle kunna funka för provspelning bara för att få testat mekaniken???

EDIT: Kondingarna mätte 0.048uF inte 0.48uF som jag skrev först. Jag tappade bort en nolla.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/04/06 :  10:03:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jodå, bandet är ingen bra rem, men det får tallriken att snurra och mekaniken beter sig som den skall. Det skall bli intressant att få provspela när den riktiga remmen kommer.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2019/04/06 :  13:12:57  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Fattar inte riktigt syftet med kondingen, men det var OK att ta ett värde 10ggr högre?
/Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2019/04/06 :  13:39:39  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Pac tappade nog bort en nolla efter kommatecknet.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/04/06 :  15:09:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja, ztenlund har helt rätt, en nolla försvann när jag skrev. Den kondingen används för att fasvrida. Värdet på den bestäms av motorns-lindningar och strömmen som motorn drar, så det går inte alls med en 10ggr större konding.

Två st seriekopplade 0,1uF blir teoretiskt 0.05uF, sorry för förvirringen! Nu har jag editerat min felskrivning.

P.S: @Alfa GTV, det verkar komma en SL1000P till DIY-träffen.
Har vi tur så hamnar den i samma rum som oss. Tandbergarn kommer inte alls att lira i den klassen. Jag kanske är tvungen att ta med en tweakad SL1200/1210 för att bli "från åkt" istället för "slaktad" .

Edit: Nä, fel av mig, den kondingen används bara som gnistsläckare över nätswitchen

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2019/04/06 :  16:56:21  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
"sinterlagerolja" ? Vad har den för egenskaper, och var handlar man den ?
Jag har genom åren använt mog av atf-olja, den skummar inte och den är beständig mot
oxidation , har jag i alla fall fått för mig.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/04/06 :  21:37:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Bra frågor om egenskaperna, men de är nog bättre riktade emot oljetillverkarna. Vissa ATF-oljor, framför allt de gamla oljorna, har också använts för sinterlager. Tex har Uher en lång lista i sina servicemanualer. Tyvärr är samtliga utgångna utan ersättare.

Jag använder både PDP65, Otari's Olja samt en gammal Shell ATF. Här finns en bra lista på egenskaper hos olika oljor. Min Shell ATF-olja har samma värden som Anderol 456 men är röd.


Sinterlagrena förstörs "Symaskins"-olja och "motor"-olja, gissa vad den vanligaste olje-rekommendationen på nätet försinterlager är?..

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2019/04/07 :  07:11:17  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
@pac Det vore super kul om du kunde ta med dig lite prylar till träffen för att se över om pickupen är kalibrerad som den ska eller om man kan få den (SL-1000p) att sjunga ännu mer.

Ny med rör
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/04/07 :  09:59:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
När jag ställer in skivspelare använder jag öronen, ögonen och en våg.
Jag tar med vågen men det finns kanske någon som har mer avancerade metoder på mässan så kolla i mässtråden också.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Rolf Zetterberg
Member

120 Posts

Posted - 2019/04/07 :  18:22:43  Show Profile Send Rolf Zetterberg a Private Message  Reply
Kondingen är enbart en gnistsläckare och sitter tvärs över nätbrytaren.Den ligger i serie med ett 4,7 ohm motstånd på kortet och bildar en s.k snubber som egentligen bara är en något bättre variant än en ensam konding.Normalt har de flesta spelare en konding 0,01-0,1 uF.
En sån här 4-polig stor motor brukar inte behöva någon startkonding.

Källa:Tandberg TT5000 manual,där det också står att spelaren är en Taya C.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/04/07 :  20:53:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Kondingen är enbart en gnistsläckare och sitter tvärs över nätbrytaren.Den ligger i serie med ett 4,7 ohm motstånd på kortet och bildar en s.k snubber som egentligen bara är en något bättre variant än en ensam konding.Normalt har de flesta spelare en konding 0,01-0,1 uF.
En sån här 4-polig stor motor brukar inte behöva någon startkonding.

Källa:Tandberg TT5000 manual,där det också står att spelaren är en Taya C.


Du har helt rätt Rolf, jag kollade inte så noggrant, nu ser jag att den enbart används som gnistsläckare.


Bild från TT5000-manual


Förresten, manualer för Tandberg-apparater kan man hitta här.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/04/08 :  17:29:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Idag kom remmen.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/04/08 :  20:09:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Technics pickup-skal passar så nu skall här justeras och provspelas!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/04/08 :  21:03:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Nja, det gick inte så bra med en Goldring 1042 i ett Technics-skal. VTA måste ändras, tonarmen måste upp flera millimeter i bakkant för att det skall funka.

Så jag provar med ett annat skal jag har. Synd att orginalskal+pickup(CN2316) har en knäckt cantilever. Är det någon som har en nål till tex en AT12-XE liggande?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/04/09 :  10:37:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Med en Akai PC-100 funkade den riktigt fint! Det var nästan lite svårt att sluta langa vax igår och imorse.

Väldigt behändigt att den lyfter pickupen när skivan är slut. Jag visste inte att jag saknat en halvautomatisk skivspelare förrän nu...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2019/04/09 :  15:16:30  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Vi faller alla för bekvämlighet kontra kvalitet emellanåt, så även vår Pac tycks det!
Snyggt jobbat och underbart kul att få följa med!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/04/09 :  16:10:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/04/11 :  20:29:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Nu fejas det i stugorna för att bli klara till DIY/Vintage-träffen. Så också här!

Detta är...



...Abralon/slipduk som är väldigt bra...



... för att slipa fiiiiiint. Det där är en 2000-duk men nästa jag skall använda är en 4000-duk.

Om jag hade tid och ork hade det blivit perfekt, men nu är det bra nog som gäller, nåt annat hinns inte med.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/04/23 :  07:31:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Nu är den här klar, lite bilder på hur den blev för de som inte såg den på DIY-träffen kanske?







Jag fick tag på en ny nål till orginal-pickupen!
Det spelar riktigt juste med en ordentlig RIAA.





Nu är den hel och ren och spelar fint. (jo jag har den lilla anti-skate-vikten också, glömde bara hänga dit den efter transporten...)


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/04/23 :  10:48:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hmmm... jag har ett I-landsproblem. Jag har alldeles för många skivspelare och får inte plats med den.

Kul projekt och det känns riktigt bra att den inte hamnade i återvinnings-containern men den får nog gå vidare nu när jag fått ordning på den.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000