HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Sweetspot 2019, Jönköping - Alla bilder välkomna!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/04/28 :  09:26:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Plind och jag begav oss till Jönköping igår för att träffa folk och ta en titt på...

Sweetspotmässan 2019



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/04/28 :  09:51:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Väl framme i Jönköping var det dags att kliva in på mässan och börja botanisera bland prylar och snacka med likasinnade.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/04/28 :  09:57:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Vi tog en snabb sväng genom skivhallen...





Jag kollade om Jan-Erik Persson(Opus3) var på plats där hans skivor såldes, men inte....



Tack och lov stötta jag på honom senare och fick snackat lite band/inspelning/utrustning med honom. Jag vet få andra som är så bevandrade i analog bandinspelning som Jan-Erik så jag tar chansen att plocka upp guldkorn från honom så fort jag får en chans!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/04/28 :  10:13:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hos Akkelis rum i källaren vandrade vi rakt in i en demo.



Stefan hade hittat någon sprillans ny pryl som man skulle koppla in på jorden i anläggningen som han själv sade sig aldrig hade provat och...



...han undrade om vi ville vara "försökskaniner". Det var väl ingen som var så där hemskt svårövertalad...

Så det spelades både med och utan ett par varv på en skiva.





Prylen i sig var visst...



...en prototyp som Sven Bilén lämnat till honom. Fint kopparfärgad med en smart, robust och enkel upphängning.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/04/28 :  10:20:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Gick det att höra något då????

Det var roligt att få ha varit med men jag har svårt att uttala mig. Jag stod långt bak i sweet spot och kanske kanske att det hände något med rösterna och den absolut skiraste diskanten? Men som sagt, det var inte enkelt att plocka skillnaderna om det ens fanns några.
Jag kan tänka mig att vi kommer att få se mer av den där grejen framöver så framtiden får utvisa.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2019/04/28 :  10:49:25  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Om den funkar på liknande sätt som Entreq#180;s jordboxar så byggs den positiva effekten gradvis upp så det blir svårt att höra stora skillnader vid snabba A/B byten. Dessutom sitter effekten kvar under 15-30 min. efter urkoppling
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/04/28 :  10:55:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ok? Det låter som något underligt upp-/ur-laddningsfenomen med tanke på att laddningar i metall rör sig med nära ljushastigheten. Men som sagt, det var svårt att uttala sig på det lilla jag var med om.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/04/28 :  11:08:12  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Nåväl, Plind och jag vandrade vidare och landade in i TAD-rummet.



Här spelade det riktigt bra. Rummet var närvarande men ganska enkelt att sortera bort när man satt nära sweetspot.










Som vanligt så var anläggningen nogrannt uppställd och presterade väldigt bra. Spelades det komprimerad rock blev det grötigare och var det en när-mickad kvinnoröst, mastrad med omsorg, så blev det knivskarpt. Överlag kändes det som om det som lades i CD-spelaren kom ut genom högtalarna.

IMHO var det här en väldigt välspelande setup. Av naturliga skäl var det svårt att slita sig från rummet och det som spelades så vi blev sittande en stund.

Men det fanns mycket mer att utforska så vi gick vidare...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2019/04/28 :  13:08:48  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Instämmer, här lät det jättebra Trodde först att det satt stora baselement i sidorna men det är nog nån sorts port??
Läste lite i specarna och den har bara 2st. 7`basar i fronten.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/04/28 :  16:45:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Nästa rum vi snubblade in i var hos Transient design.



Det var trevligt att lyssna på den tweakade lenco-spelaren.



De där gamla mellanhjuls-spelarna är intressanta.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/04/28 :  19:46:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
De hade ett roligt RIAA till Lenco-spelaren. Det var rörbaserat med fjärrkontroll, hade flera ingångar och flera EQ-kurvor (RIAA, Decca och en till(kommer inte ihåg vilken...)). Helt klart smart att ha fjärrkontroll till när man skall ställa in pickup-lastningen. De som konstruerat det där har tänkt till.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/04/28 :  19:48:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
När Peter stegade vidare så slank jag lite kvickt in hos QLN.



Det var knökfullt så jag gick vidare. På utsidan träffade jag Mats Andersen och bytte några ord.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/04/28 :  19:54:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Inne hos Mala hittade jag Peter igen.



De spelade först på det Line Magnetics slutsteget och där jag satt gick det ingen nöd på en. Det spelade med Pondus och nyanserade fint.




De började koppla om till PS-audio monoblocken då vi var påväg ut genom dörren så kan hända att någon annan lyssnade in sig på dem?

Vi gick vidare...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/04/28 :  20:00:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
... till Re-HiFi's rum.

Ja Jo, det är ju bara att erkänna....



... med både Spiros och en Lyrec Frida i rummet så blev det mycket fokus på och snack om rullbandare.

Det blev så fokuserat att jag enbart fick taget en bild till. Och det var på....



... en mastigt ombyggd Lenco L75'a. Som sagt, de där gamla mellanhjuls-spelarna är intressant!

Det var väldigt trevligt att få träffa Spiros och se hans fina Lyrec Frida. Personligen tycker jag nog nästan att det roligaste med sådana här mässor är att få träffa alla människorna.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2019/04/28 :  21:33:19  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Riaat med fjärr du nämnde kommer från Grekiska LAB 12
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/04/29 :  10:55:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Nästa rum vi besökte var APS.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/04/29 :  11:05:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
APS har nu också ett försteg i sin lineup.





Det funkade fint i rummet där vi var. Vi hörde att APS-förstärkarna även spelade ihop med ett par Peak Consult-högtalare i en butik inne i Jönköping men vi hann inte åka dit och kolla.







// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

darklord
Starting Member

17 Posts

Posted - 2019/04/29 :  19:07:25  Show Profile  Visit darklord's Homepage Send darklord a Private Message  Reply
Här kan ni följa oss, genom Sweetspot mässan från helgen.

http://www.extremeshop.se/shop/?p=7867



Nja, nu vet jag att vi har betydligt striktare regler än tex Facebook och många andra fora men här på HiFiForum hör reklam och reportage från branchpersoner hemma under butikshyllan och inte i entusiasters trådar.
Mvh, Per/Pac

Extreme Solutions
www.extremesolutions.se
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/04/29 :  20:39:01  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Tvärs över höll Old school till med stooora elektrostater...



Det var lite loudness-effekt när jag gled ner i sweetspot, men efter att ha frågat om det slogs det om i filtret på högtalarna och allt föll bättre på plats.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/04/29 :  20:50:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Högtalarna var enorma i rummet men det spelade trevligt så Peter och jag blev sittande en stund.

Nagra och SME...



Förstärkaren känner jag inte till, men det spelade generellt OK när väl filtret på högtalarna justerats så att vi slapp loudnessen.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2019/04/30 :  07:15:46  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Alluxity förstärkaren hade de fått låna in då deras medhavda rörförstärkare strejkade.

Tror det är en son till Danska Vitus som ligger bakom Alluxity.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/04/30 :  09:31:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
OK, ja det spelade gott där inne.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/04/30 :  10:26:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
I sista rummet vi hann med spelades det på Martin Logan och Manley.



Manley gör fräcka byggen som kombinerar design och välljud på ett härligt sätt.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/04/30 :  11:16:21  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Trevligt Pac!
Tack för ett fint reportage och fina bilder.

Norska Audio Icon hade varit intressant att avlyssna.

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2019/04/30 :  13:37:37  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Driva Martin Logan med rör verkar vågat, nu är jag inte helt uppdaterad men tidigare var ökända för ha impedanser ner till 1 ohm vid vissa frekvenser = lite svårt att förutsäga frekvensgång och komplex musik kan bli grötig.

Var det så eller spelade han bara mässjazz?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2019/04/30 :  14:59:09  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Manleymonoblocken kunde köras i PP koppling (25 watt) eller Parallell single end (12 watt). Peter körde konsekvent i PSE läget, dvs 12 watt per kanal och många av bilstreokillarna utanför var inne och lyssnade på Yello, högt, och var mäkta imponerade. Basdelen är ju aktiv med 2 st 8" basar, en framåtspelande och en bakåtspelande, i sluten låda, med ett 550 watt slutsteg /baselement. Så det funkar riktigt bra med lågeffektrör. (tycker vi)

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000