HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 En bedagad skönhet kommer till mitt Spa...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/09/01 :  13:32:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Dags för bromsjustering,

Att justera Studer's bromskonstruktion kan ge vem som helst gråa hår....



Det finns tre justerspår som enligt Studer skall stå lika OCH hävarmarna skall stå exakt lika OCH bromsmomentet är definierat år BÄGGE håll som tallrikarna kan snurra OCH ....

Att läsa på hur man justerar hjälper inte mycket för de är inget vidare på att beskriva tillvägagångsättet i manualen heller. Så, man får prova, mäta, prova, mäta, prova, .... Kort sagt, det är bara att "hoppa i" och inte ge upp!

Ena justerläget....


... och andra...


Jo faktiskt, det ser inte ut som särskilt mycket skillnad mellan bilderna ovan men det skiljer natt och dag mellan dem i bromsprestanda.

Förutom att det är komplicerat att få till justermånen så att de är identiska på bägge bromsarna så har de gjort broms-matrialet så smalt att bromsbandet inte kan diffa något alls i höjd. Om det gör det har man inte en chans att skapa det bromsmomentet de definierat OCH broms-bandet/matrialet kan inte vara smutsigt/fett/....



Acetontvätt är ett bra tips. Ett annat är att använda handskar så att man inte kladdar fingerfett på bromsen. Ja just det, fingerfett räcker för att man inte skall få upp bromsmomentet och det skriver de om i en bisats i manualen....



Som sagt, inget Pulitzer-pris till Studer för deras manual och de gråa håren får man på köpet när man håller på med sådant här.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/09/01 :  14:47:20  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Då skall hon sakta få vakna ur sin föryngrings-sömn... Det är dags att slå på strömmen och få fart på henne!

Jag börjar stegvis för att undvika en "big bang!" och ha sönder något. Spänningsaggregatet funkade fint och nu är det dags för transporten att vakna till...

15ips och capstan synkar fint...


... funkar också på 7,5ips...


...och på 3 3/4ips.


Så, capstan control är OK.

Även räkneverket tickar på som det skall.


Och spolning fram+bak och spelning funkar. Alla solenoider rör sig som de skall.

Bandföringen ser ut att vara uppe och igång.
Nu skall den få stå på lite så att eventuella svagheter visar sig om det finns några. Skönt att det funkade så här långt.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2019/09/01 :  17:54:01  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Ser fin ut denna där på både på utsida och insida, GOOD WORK!

/byZan
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/09/01 :  18:00:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Tack! Jo, jag är inte mycket för att enbart hålla på med polish. Det måste ju finnas innehåll också.

Nu är maskinen helt igång. Audio-kraften är kontrollmätt och jag håller på med evighetsjobbet som Studer kallar "justera bromsarna".

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/09/04 :  09:11:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Bromsjusteringen var faktiskt inte så svår som den brukar vara så nu har den spelat band i 15h utan minsta tvekan.

Det är väldigt roligt att starta en maskin när man renoverat den. Om man gjort rätt är alla krämpor den hade innan som bortblåsta och den hanterar bandet och beter sig som ny! Ingen tvekan i reaktionerna när man trycker på knapparna. Tex är det ett resolut "klunk" när man trycker på play och de väl rengjorda solenoiderna ställer sig mot sina gummistopp utan minsta tvekan eller missljud, bandet löper ljudlöst över tonhuvudena... Läckert och väldigt tillfredsställande!

Jag fuskade lite igår för nu kan jag inte hålla mig längre.

Maskinen är helt okallibrerad men jag lade på ett "skitband" och lyssnade lite genom lurar. Den är okallibrerad så det jag hörde är inte representerbart för hur den kommer att låta men det var väldigt spännande.
Inte en tillstymmelse till "fnissel" i diskanten och basen var "bråddjup" med en intressant detaljgrad. Klart lovande!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/09/06 :  12:14:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det kan ju inte bara vara en dans på rosor, igår blev det lite bakslag.

När jag kopplade in pilot-förstärkaren+högtalaren så var de tyvärr knäpptyst ur högtalaren. Jag får nog undersöka det där, lite för långt bak i bakhuvudet har jag för mig att högtalaren är rökt. Men jag kanske kommer ihåg fel?

Det är ingen som sitter på ett Philips-element som heter AD3595X15

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2019/09/06 :  13:34:44  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
denna har inte exakt samma modellbeteckning men kankse funkar?

https://www.ebay.com/itm/383130510740
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/10/12 :  11:26:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
I veckan kalibrerade vi maskinen och allt ser väldigt bra ut. Jag använder den för lyssning nu och allt är frid och fröjd, den har tom fått nya lampor till VU-mätarna....



Jag har kvar att kalibrera peak-levelmätarna och lite extra puts, sen är den färdig.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/11/11 :  11:20:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Puh, att kalibrera skönheten var inte det enklaste jag varit med om....

Att ha VU-mätare är en option och att förstå kalibreringsproceduren var som att lösa en rebus, Studer har inte lyckats särskilt bra med sin pedagogik. Det var ganska bakvänt emot hur man gör med deras maskiner utan en massa knappar och rattar på framsidan. Men man får inte ge sig så efter en massa försök fick jag till det bara för att stöta på ytterligare problem.

För att göra en lång historia kort kan jag säga att Studer var *INGA* klantar när de konstruerade sina förstärkar-kretsar. Hela den här övningen mynnade ut i en "Avancerad kurs" i förstärkar-konstruktion som jag passerade med MVG i Söndags morse när jag gjorde frekvensgångsmätningen för "miljonte gången"(nja, kanske inte men det känns så! ) och jag fick det resultatet jag eftersträvat.

På avspelning är den här maskinen sjukt bra för att vara en B67'a. Den är dödstyst, har en härlig pondus och sträcker ut långt utanför det hörbara området. Det finns inte mycket mer att önska...

Så, om inget pajar under inkörningen återstår bara att göra några provinspelningar för att se att teori och praktik går ihop. Jag håller tummarna!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2019/11/11 :  13:05:46  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Gud välsigne tålamod och uthållighet!
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2019/11/11 :  14:02:29  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Förbaskat snygg är den också! Är det det här din "presssccciiioouus!"? Den "enda", typ?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/11/11 :  18:00:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Nja, "My presssccciiioouus!" står i ett hörn och skäms när man jämför den med denna skönheten. Inte nog med att denna är tystare, den spelar i cirklar runt "My presssccciiioouus!" pga bland annat det moderna komponentvalet. Hrmmmm... det är så det är just nu. Om det är likadant om ett halvår kan jag dock inte garantera.

Denna tillhör en ytterst tålmodig herre som ville ha sin maskin helrenoverad och som gillade att jag ville "gå över bord" för att se hur långt jag kunde komma just nu. "Gud välsigne tålamod och uthållighet!" kan jag bara hålla med om! Det beskriver ägaren till denna maskinen väldigt bra! Han har tålt mina galenpanna-ideér och har visat ett helt otroligt förtroende.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/11/11 :  18:16:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Just nu står hon inklämd i anläggningen för att harkla(/spela) upp sig och det ser ut så här.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2019/11/11 :  20:34:19  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
*gilla*

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2019/11/12 :  08:32:03  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Bra jobbat där Pac

Jag håller med AlfaGTV om att den är förbannat snygg också.
Frågan är väl om ägaren kommer att lyssna mer på denna maskin än den andra som finns i hemmet
Karaktärerna kommer väl skilja sig åt till viss del iaf?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/11/12 :  10:42:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Karaktärerna kommer väl skilja sig åt till viss del iaf?


Svårt att säga. Det jag strävar efter är att apparaten skall vara "osynlig", dvs inte tillföra/dra ifrån något. Och jag tycker nog att denna B67'an kommer mycket närmare det målet än vad jag tidigare lyckats med, därav att min B67'a, "My presssccciiioouus!", står under ett skynke och skäms just nu.

Förutom mina B67'or så har jag också en 810'a. Det är klart att lärdomarna härifrån kommer till användning när jag ger mig på dem igen så det kommer nog gå att göra direkta jämförelser med olika maskiner som har samma status.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2019/11/12 :  20:41:34  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Kul att det blev så lyckat och en eloge till er båda för tålamod och uthållighet!

Hoppas få lyssna på denna maskin en dag när den återvänder till den tålmodige herren.

/byZan
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2019/11/13 :  07:36:26  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det blev ju bra det här nu är det dina egna "bandare" som du får ge dig på men efter detta äventyr så tar det väl ett par kafferaster .

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/11/13 :  09:05:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
@Byzan, Tack. Det här är helt klart en ny nivå och jag är väldigt tacksam för det förtroendet som den tålmodige herren visat, Det har gjort det här till en njutning snarare än ett sisyfosarbete under stress.

@Bubbel, jo det här är ett typexempel på "enträgen vinner"! Visst är det så att jag börjar få "några mil under hjulen" vad det gäller B67'or men eftersom de är mer än 40 år gamla maskiner är de alla individer och får behandlas därefter. En av B67'orna skall definitivt till denna nivån så att jag har en referens när jag går vidare. Just nu känns det som om det finns annat som pockar på uppmärksamhet så det kan nog ta mer än en "kafferast" innan jag rullar igång det projektet.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2019/11/14 :  11:51:12  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Visst är det så Pac när man väl har gjort den första så får man ideer hur man skall lösa det till det bättre nästa gång, det är så med min Dynaco ST35 jag renoverade en för några år sedan till en bekant (mycket nöjd) med min egen har jag tagit ut svängarna om det blir bättre får framtiden utvisa.

Det påminner mig om en polare vars kupefläkt hade slutat fungera i hans moderna bil tog det nästan en hel dag att demontera trots att han hade tänkt sig "ett par timmar" två dagar senare var fläkten på plats men den ville inte fungera trots att jag hade kört diagnosprogram. men numera plockar han ner och ihop på ett par timmar.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/12/27 :  14:04:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
För att avsluta tror jag att lägger upp några sista bilder på denna skönheten då hon står i sitt rätta element.



Hon spelar riktigt, riktigt bra och sopar mattan med mina egna B67'or. Medan hon väntar på sin privatchaufför förgyller hon min anläggning.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2019/12/27 :  14:29:39  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Grattis och bra jobbat!!
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2019/12/29 :  12:11:46  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Härligt
Den maskinen kommer ägaren bli mycket nöjd med

Snygga spolar där också!
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2019/12/29 :  12:50:29  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
quote:
Den maskinen kommer ägaren bli mycket nöjd med


Det är jag också övertygad om

/byZan
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/12/29 :  16:56:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Tack!

Det börjar bli hämtningsdags, några dagar kvar men jag håller på med "leveransjustering", dvs inget annat än att njuta av hur den spelar...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000