HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Ulrik & Per, åker till Highend-mässan i München.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/05/20 :  10:56:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Gold Note gick vi förbi flera gånger, de hade en monter på bottenvåningen. Men, jag är osäker på om jag tog några bilder.. Vi får se!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/05/20 :  10:58:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag fattade nog också SME som att Garrad301 var en helt ny spelare. Dvs nyproduktion av allt på spelaren och inte som en renovering.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/05/20 :  11:04:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Nästa rum vi besåkte efter Einstein var ELROG/Hanss/exD/...-rummet. Det här var nog mecka för rör-älskare för rummet var till bredden fyllt med nytillverkade väldigt esoteriska rör från ELROG.




Det glöder fint!



Nytillverkade rör i långa banor!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/05/20 :  12:03:44  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Dacen som det spelades på när vi var där inne hade både ladder- och enbitars-DAC som den valde mellan beroende på vilken dataström den tog emot.



och den var såklart kopplad till ett rörförsteg som var...





...kopplat till rörslutsteg. Många slutsteg var det...



Det lät riktigt bra även i detta rummet och vi hade svårt att slita oss.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2019/05/20 :  12:57:28  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Den gubben jag pratade med på SME påstod att det var nyproduktion av Garrard.


Det trodde jag också men den som berättade har rätt bra inblick i det hela men bekräftade också att en ny version kommer, SME skall ha köpt Garrad för halvår sedan eller så. Jag själv tror inte att SME skulle slänga ihop en halvdan 301 och sedan stå för det.

Nu är det bara som jag fått veta är det sant eller inte kan jag tyvärr inte bekräfta.

Jag har sett fler bilder från mässan på just 301 jag tycker att är väldigt lik originalet jag har själv ägt två styck, då menar jag gjutmärke samt vissa småsaker som gör att varningsklockor ringer.

Så nu lämnar vi detta och tittar framåt.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2019/05/20 :  13:08:22  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Thomas Mayer's blog är en favorit man kan bara ana att det låter bra hos honom.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2019/05/20 :  17:38:29  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Thomas rör är fantastiskt bra!!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/05/20 :  19:08:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jo det lät riktigt bra!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/05/20 :  19:13:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ett annat ställe med massiva rör och bra ljud var hos Blumenhofer/KR Audio.






// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/05/20 :  20:26:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Elektronik från KR Audio och Aqua...



Kronzilla förtjänar namnet... gigantiska rör!




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/05/21 :  08:05:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
I Apertura/CH/Grand Prix-rummet tronade Enigma mkII ihop med Grand Prix Audios läckra skivspelare stöttade av elektronik från CH.






Jag känner inte till Apertura särskilt väl så att komma in i ett rum där det spelar med självklart och lekfullt men med bra botten och definition gjorde mig nyfiken.


Elektroniken från CH hanterade Högtalarna väl och drev på. CH hade elektronik i flera rum och jag kan inte komma ihåg att det var någonstans där de inte fixade att hantera det de var ihopkopplade med. Klart intressanta grejor.



Och så har vi de läckra skivspelarna från Grand Prix Audio.



Jag kommer ihåg min skepsis när de presenterades på CES för många år sedan. De gick emot strömmen och använde moderna matrial/elektronik och återintroducerade direkt-driften. Efter att ha lyssnat till vad de skapat så smälte jag sakta och nu måste jag nog erkänna att jag hade fel i min skepsis. De tillförde något nytt och de har gjort det väldigt bra.

Och till råga på allt har de ju packeterat spelarna väldigt läckert!

Rummet i helhet spelade väldigt bra och jag blev sittande en stund och njöt.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/05/21 :  11:10:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hos Mårten var det fullpackat och trångt att komma till.





Det var premiär på flera olika högtalare, bland annat Oscar Trio som spelade då vi var där. Jag fick chansen att smita in i sweetspot och det spelade på riktigt bra!

Även hos Mårten spelades det med Elektronik från CH.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/05/21 :  14:37:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Focal hade flera rum, men i det där de demade HiFi väntade man på att klockan skulle slå rätt tidslag....



... och till hörlurarna var det kö.




Det stod en Grande Utopia på display, imponerande bygge ur alla vinklar!







// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2019/05/22 :  09:35:46  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Flikar in en liten kommentar här...
Blumenhofer var en av de hornhögtalare jag tyckte bäst om i år, det spelade riktigt bra i detta rummet

Einstein är en liten favorit ända sedan jag hörde dem på Götabergsgatan i Göteborg tillsammans med Mårten Bird - då rockade det bra Leif
Det lät mycket bra hos Einstein i München också - allt var så självklart på nåt sätt.

Lite synd att vi missade Focal demon, men man väntar inte 20-30 minuter på att de skall börja spela, då släntrar man vidare till annat rum där de spelar musik
Får ta igen det nästa år istället....
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/05/22 :  18:09:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Inne hos
var det knökat med folk. Men, jag smet in ändå!





Det spelade på av bara sjutton!





// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/05/22 :  18:11:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Det spelades enbart vinyl när jag var där inne och svarven....



... kom från Grand Prix Audio.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2019/05/22 :  21:10:43  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Där är de underliga tonarmarna från Japan tyvärr är länken som jag trodde att jag hade bortblåst men om jag minns rätt börjar det från 8tums längd upp till 12tum fantastiskt annorlunda på ett japanskt vis.

Jag hittade länken trots allt och jag skarvade innan, från 7" till 13" skall det vara sedan är det ingen offset heller intressant koncept, plus en länk http://www.vivaudiolab.com/Rigid_Float.html


Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2019/05/22 21:18:06
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/05/22 :  23:20:34  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Snyggt jobbat Pac! Härligt reportage!
Living Voice, tål verkligen att synas i sömmarna eller snarare i limmningarna! :)
I år tyckte jag de lät bättre kanske beroende på musikvalet.

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2019/05/22 23:21:25
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/05/23 :  06:05:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jo, Living Voice var bra!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/05/23 :  09:42:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Nästa rum vi besökte var EAR.



Här blev både ulrik och jag sittande en stund. Klart avslappat och riktigt bra återgivning.



De spelade på Rockport Technologies Mira II kopplat till EAR-elektroniken.



De spelade CD med en CD-spelare som imponerade.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/05/23 :  18:00:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hos Vitus Audio spelade de också på Rockport Technologies högtalare.





Och de körde med rullbandare, en Studer A810



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2019/05/23 :  21:30:29  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Kl<rt inspirerande att de kör med mycket rullbandspelare. Och att det verkar vara stor tillgång på rullband! Verkligen spännande. Just när jag funderade på att börja med streaming sådär 15år efter alla andra.

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/05/24 :  07:06:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Nu har ju jag en förkärlek till band så en viss vinkling kan du nog räkna med att det finns i mina reportage . Men det var fler bandspelare och bandförsäljare på plats i år jämfört med tidigare. Det är dock inte mainstream, det var kanske bortåt ca 10 utställare som körde bandspelare?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/05/24 :  07:13:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Fink Team hade ett eget rum där de spelade på modellen mindre högtalare.



Även här spelade det bra men de större högtalarna ihop med Classe var svåra att slå...





// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2019/05/24 :  09:38:14  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
EAR hade ett mycket bra rum. De spelade band när vi kom in och då låter det nästan alltid bra

Både jag o Per grina nästan lite illa när de sedan sa att de skulle spela på sin "nya" CD-spelare..... Tji fick vi för det lät kanonbra från silverdisken också
Paravicini kan sin sak helt klart!
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000